آموزشپیشرفتهمقاله

آشنایی با هارد فورک بیتکوین کش

تصور کنید یک سکه در کیف پول خود دارید و پس از مدتی متوجه می‌شوید که همان پول به دو سکه متمایز تبدیل شده است. عجیب به‌نظر می‌رسد؟ نه در دنیای رمزارزها.

بیتکوین کش، موفق‌ترین هارد فورک بیتکوین، مجدداً در روز ۱۵نوامبر، یعنی سه سال پس از زمان حیاتش، به دو رمزارز متمایز تقسیم شد. اختلافات ریشه‌داری درمورد چگونگی کارکرد بیتکوین و اهداف استفاده از آن وجود دارد؛ اختلافاتی که جامعه کریپتوکارنسی را از هم جدا می‌کند. این موضوع قسمتی پر از تنش و جنجال و نوسان‌های شدید قیمت در بازار رمزارزها است که برخی آن را «جنگ داخلی کریپتو» توصیف کرده‌اند.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال یا آشنایی با انواع ارزها را دارید، بیتکوین کش یکی از رمزارزهایی است که احتمال دارد توجه شما را جلب کند. درصورتی‌که با اصطلاحات فورک و هارد فورک آشنا نیستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید؛ چراکه قصد داریم هرآنچه درباره هارد فورک «بیتکوین کش» باید بدانید، برایتان توضیح دهیم.

بیت کوین کش

بیتکوین کش و داستان به‌وجود‌آمدن آن

همه‌چیز با اختلاف‌نظر درمورد چگونگی بهبود فناوری بیتکوین آغاز شد. یکی از مشکلات خرید ارز دیجیتال مانند بیت کوین این است که هرچه افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند، پردازش معاملات در شبکه‌ها طولانی‌تر می‌شود که به‌معنای گران‌ترشدن کارمزد معاملات در فرایند خرید ارز دیجیتال نیز است.

این موضوع باعث می‌شود تا بیت‌کوین برای تراکنش‌های روزانه مانند خرید یک لیوان قهوه کاربرد نداشته باشد؛ زیرا کسی حاضر نیست برای خرید کالایی خُرد ساعت‌ها معطل شود. علاقه‌مندان به بیتکوین دریافتند که با‌توجه‌به محبوبیت رمزارزها، این مسئله به معضلی بزرگ تبدیل شده است. برای کمک به یافتن راه‌حل، توسعه‌دهندگان دو ایده متفاوت مطرح کردند:

هاردفورک بیتکوین کش چیست

ایده اول: تغییر فرمت هر بلاک

به نوشتن هر معامله بیتکوین روی برگ کاغذ فکر کنید. ابتدا باید آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده را بنویسید و سپس امضاهای منحصر‌به‌فرد هر تراکنش را یادداشت کنید. در این صورت، فضای زیادی از ورق کاغذ شما اشغال خواهد‌ شد.

گروهی از توسعه‌دهندگان پیشنهاد کردند که برای این کار کاغذ به دو قسمت جدا تبدیل شود: یک برگ دربرگیرنده آدرس فرستنده و گیرنده و برگ دیگر حاوی امضاها. درنتیجه با وجود فضای بیشتر روی کاغذ می‌توان معاملات بیشتری را پردازش کرد.

ایده دوم: افزایش اندازه هر بلاک

گروه دیگری از توسعه‌دهندگان فکر کردند که ایده مطرح‌شده کاربردی نیست؛ چون اگرچه تغییر فرمت هر بلاک ازنظر فنی باعث افزایش سرعت معامله بیتکوین می‌شود، این فقط راه‌حلی موقت است. بنابراین، وقتی شبکه بیتکوین محبوبیت بیشتری پیدا کند، مجدداً به نسخه دیگری نیاز خواهد داشت. آن‌ها بهترین راه‌حل این مسئله را افزایش حداکثر اندازه هر بلاک دانستند.

فروش تتر

طبق مثال قبلی، تصور کنید که طول برگ کاغذ ۱۰ میلی‌متر باشد (اندازه هر بیتکوین برابر است با ۱ مگابایت). پیشنهاد شد که با افزایش اندازه هر بلاک، می‌توان معاملات بیشتری را پردازش کرد. این یعنی طول ورق کاغذ ۲ برابر شود و اگر در آینده نیاز شد، حداکثر اندازه بلاک می‌تواند تا ۸ برابر نیز افزایش یابد.

بحث اصلی این بود که برای تبدیل‌شدن بیتکوین به سیستم پرداخت روزمره، این رمزارز به اندازه بلاک بزرگ‌تری نیاز دارد؛ وگرنه بیشتر شبیه طلا خواهد بود تا پول! در‌نهایت، ایده اول انتخاب شد. برای ایجاد این تغییر در بلاکچین بیتکوین، سیستم باید سافت فورک را اجرا می‌کرد.

واکنش گروه دوم چه بود؟

گروه توسعه‌دهندگانی که ایده دوم را ترجیح می‌دادند، از این نتیجه راضی نبودند. زمانی‌که جمعی از توسعه‌دهندگان تصمیم بگیرند که تغییراتی در کدهای نرم‌افزار به‌وجود بیاورند و جمعی دیگر همچنان به پروتکل‌های قبلی متعهد و علاقه‌ای به اعمال تغییرات جدید نداشته باشند، هارد فورک یا انشعاب سخت صورت می‌گیرد. بیتکوین کش در نتیجه‌ این اختلاف به‌وجود آمد.

بیتکوین کش ارز دیجیتال و شبکه پرداخت مبتنی‌بر بلاک ‌چین است. این رمزارز درواقع انشعاب (فورک) بیتکوین محسوب می‌شود. پس از وقوع فورک، بیت کوین همچنان به‌عنوان رمزارز اصلی روی زنجیره خود باقی ماند و ارز جدیدی از زنجیره جدا شد که آن را بیتکوین ‌کش می‌نامیم و به‌صورت اختصاری با BCH نشان داده می‌شود.

بیت کوین کش

هارد فورک بیتکوین کش؛ از گذشته تاکنون

اولین هارد فورک شبکه در آگوست‌۲۰۱۷ و دومین هارد فورک در نوامبر۲۰۱۸ به‌وقوع پیوست که از‌طریق آن بیتکوین کش به «Bitcoin Cash ABC» و «Bitcoin Cash SV (BSV)» تقسیم شد. این تقسیم با این هدف انجام شد که بیتکوین را به چشم‌انداز اصلی آن، یعنی ارز کاربردی در معاملات روزانه همتا‌به‌همتا، وفادار نگه دارد.

پس از هارد فورک مشخص شد که پشتیبانی بیشتری از BCHA درمقایسه‌با BSV شده است؛ به‌همین‌دلیل، بیتکوین کش ABC در زنجیره اصلی قرار گرفت و به بیتکوین ‌کش تبدیل و به‌عنوان گزینه‌ای وارد فهرست خرید ارزهای دیجیتال شد.

جدیدترین انشعاب نیز در ۱۵نوامبر اتفاق افتاد که شبکه بیتکوین کش را به دو بلاکچین جدید تقسیم کرد: (Bitcoin Cash ABC (BCHA و (Bitcoin Cash Node (BCHN. تفاوت اصلی این دو مالیات ۸درصدی پاداش ناخالصی است که ماینرها باید به تیم توسعه BCH ABC بپردازند. این یعنی ۸درصد از پاداش‌های داده‌شده به ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها به تیم نرم‌افزاری توسعه‌دهنده بیتکوین کش ABC تعلق می‌گیرد.

در پی این اتفاق، در میان این دو شبکه، Bitcoin Cash ABC قدرت هش بسیار کمی دریافت کرد؛ در‌حالی‌که Bitcoin Cash Node بیشترین پشتیبانی را به‌دست آورد. ماینرها معمولاً BCHN را به BCHA ترجیح می‌دهند. با‌توجه‌به قدرت ماینرها و حمایت آن‌ها از Node، هارد فورک شبکه BCHN بخت موفقیت بیشتری در بازار خرید ارز دیجیتال خواهد داشت.

بهترین و به‌صرفه‌ترین روش خرید ارز دیجیتال بیتکوین کش، خرید تتر و تبدیل آن به رمزارز مذکور ازطریق اکسچنج‌هایی مانند بایننس و کوینکس است. تترلند، بزرگ‌ترین اکسچینج خرید و فروش تتر در ایران، برای خرید و فروش تتر در خدمت شماست.

جمع‌بندی

در سال‌های گذشته، بیتکوین کش موفق شده‌ است موقعیت خود را به‌عنوان رمزارزی پیشرو حفظ کند و در بازار خرید ارز دیجیتال رتبه درخورتوجهی کسب کند. درحال‌حاضر، بیتکوین کش جزو ۵ ارز برتر بازار کریپتو و ارزش بازار آن ۴.۷میلیارد دلار است.

دوام‌آوردن بیتکوین کش آن هم به‌مدت سه سال نشانه مثبتی برای طرفدارانش به‌حساب می‌آید و بهبودهای مختلف به آن کمک می‌کند تا با وجود مشکلات موجود، موضوعیت خود را حفظ کند. جدیدترین هارد فورک این رمزارز در ۱۵نوامبر سال جاری اتفاق افتاد که براساس آن، دو رمزارز جدید BCHA و BCHN وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند.

هارد فورک می‌تواند اثرهای مثبت و منفی زیادی روی بازار خرید ارز دیجیتال بگذارد. نکته مهم این است که به دور از شتاب‌زدگی و با انجام تحقیقات از منابع مطمئن، به‌سراغ این رمزارزها برویم.

اگر قصد خرید بیتکوین کش را دارید و می‌خواهید که از‌طریق خرید تتر و فروش تتر و سپس تبدیل آن به ارز مدنظر، یعنی بیتکوین کش، این کار را انجام دهید، صرافی تترلند در خدمت شماست.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. چجوری میتونم اطلاعات فاندامنتال به روز و جدید رو کسب کنم؟منبع خاصی که بشه بهش دسترسی پیدا کرد رو میشناسین؟

    1. سلام، وقت به‌خیر. شما می‌تونید از سایت coinmarketcap که جامع و معتبر هست اطلاعاتی که مدنظرتون هست رو به‌دست بیارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا