آموزشمبتدیمقاله

چرا تتر گزینه مناسبی برای خرید ارز دیجیتال است؟

با گذشت زمان و گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال و گسترش خرید ارز دیجیتال، عده‌ زیادی به‌دلیل نوسان‌های زیاد این رمزارزها در بازار خرید ارز دیجیتال، از ورود به دنیای بلاکچین خودداری می‌کردند. از‌این‌رو، ارزهای پایدار یا Stablecoins به‌وجود آمدند. یکی از مشهورترین این ارزها تتر است.

زمانی‌که تتر (Tether) با نام اختصاری «USDT» در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد، نیازی اساسی برای جامعه کریپتو بود و اکنون پس از گذشت بیش از ۶ سال فعالیت، به نقطه اتکا تبدیل شده است. ارزهای پایدار زیادی پس از تتر به بازار آمدند؛ اما چرا این ارز همچنان پیشرو است؟

تتر چیست

 

ارز پایدار (Stablecoin) چیست؟

ارز پایدار ارزی رمزنگاری‌شده است که هدف آن کنترل‌کردن نوسان‌های بازار هنگام استفاده از رمزارز است. ارزهای پایدار معمولاً پشتوانه دارایی‌هایی با ارزش ثابت دارند؛ اما ممکن است به‌واسطه الگوریتمی نیز پشتیبانی شوند.

ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیتکوین به بی‌ثباتی در هنگام قیمت‌گذاری مشهور هستند. این بی‌ثباتی دور از انتظار نیست؛ زیرا فناوری بلاکچین هنوز بسیار جدید و بازار رمزارزها نسبتاً کوچک است. این واقعیت که ارزش رمزارزها به هیچ دارایی متصل نیست، از دیدگاه بازار آزاد جالب است. بااین‌حال، درمورد قابلیت استفاده می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

محبوبیت Stablecoinها پس از نوسان‌های سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. بعد از اینکه بیتکوین تقریباً به ۲۰هزار دلار رسید و سپس بیش از ۵۰درصد سقوط کرد، سرمایه‌گذاران به‌دنبال ذخیره ارزش مبتنی‌بر کریپتو بودند. موفقیت کریپتوهای مبتنی‌بر کوین منجر به این شد که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، آغاز تحقیقات درباره کوین دیجیتال خود را همراه با دولت‌ها و بانک‌های مرکزی سایر کشورها اعلام کند.

تتر چیست

 

تتر چیست و چرا محبوب‌تر از سایر ارزهای پایدار است؟

USTD مشهورترین و پرکاربردترین ارز پایدار در جهان است. این ارز پایدار سال‌هاست که وجود دارد و در‌واقع، بیشترین کاربردها را در بین ارزهای رمزنگاری‌شده در جهان دارد. تخمین زده شده است که حدود ۸۰درصد از کل معاملات کریپتو در جهان از‌طریق Stablecoin تتر انجام می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی تتر این است که از نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال محفوظ است. در اصل به‌عنوان ابزاری برای کنترل پایدارنبودن قیمت در معاملات خرید ارز دیجیتال استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب، این ارز دیجیتال هم از امکانات ارزهای دیجیتال بهره‌ می‌برد و هم مشابه ارزهای رایج فیزیکی، فاقد نوسان‌های قیمت رمزارزهاست و قیمت نسبتاً ثابتی دارد.

در‌ادامه این مقاله از بلاگ تترلند، به دلایلی اشاره خواهیم کرد که این ارز را محبوب‌تر از سایر ارزهای پایدار کرده است.

تتر چیست

 

پشتوانه‌ مالی قوی و تبدیل آسان

USTD به دلار آمریکا متصل است. با خرید تتر می‌توانید ازطریق شرکت هلدینگ آن به‌سرعت بین بیتکوین و دلار آمریکا معامله کنید، بدون اینکه واقعاً به دریافت دلار آمریکا نیازی داشته باشید (بدون تتر این امر می‌تواند هزینه‌بر و گران باشد).

این شرکت می‌گوید که برای هر تتر موجود در بازار ذخایر دلار آمریکا را در‌اختیار دارد. هدف اصلی آن خدمت به‌عنوان دروازه‌ای بین فیات‌ها و رمزارزهاست. کاربرانی که می‌خواهند به‌سرعت وارد معامله شوند؛ اما نمی‌خواهند از صرافی متمرکز استفاده کنند، می‌توانند ارز فیات خود را با توکن‌های تتر مبادله کنند.

علاو‌ه‌براین، تتر دروازه‌ای آسان برای ورود کاربران جدید به آلت کوین‌ها است. اغلب کاربران نمی‌توانند با ارز فیات مستقیماً آلت کوین بخرند. بنابراین، برای کاربر جدید بسیار آسان‌تر است که فیات خود را به ارز پایداری تبدیل کند که ازطریق آن می‌تواند آلت کوین بخرد.

فروش تتر

در‌دسترس‌بودن

در‌مقایسه‌با سایر ارزهای پایدار بازار، تتر محبوب‌ترین و رایج‌ترین Stablecoin به‌عنوان گزینه‌ای برای خرید ارز دیجیتال است. این واقعیت در حادثه سقوط ۱۲مارس، موسوم به «پنجشنبه سیاه»، آشکارتر شد. در این روز با وجود سقوط بیش از ۴۰درصدی قیمت بیتکوین، تریدرها برای حفظ ارزش سهام خود به‌سمت ارزهای پایدار هجوم آوردند.

در بین تمام ارزهای پایدار، تریدرها بیشترین استقبال را از تتر کردند؛ زیرا این ارز علاوه‌بر پایداربودن، در‌دسترس‌ترین ارز پایدار نیز است. از‌این‌رو در‌حال‌حاضر این ارز دیجیتال محبوب در Bitcoin’s Omni Layer ،Ethereum ،Tron ،EOS ،Algorand ،Liquid و Bitcoin Cash کاربردی است.

حفظ ارزش

توکن‌های تتر ازطریق بلاکچین بیتکوین با استفاده از پروتکل لایه Omni صادر می‌شوند. با نگاهی به آمار قیمت تتر می‌توانید ببینید که در حفظ ارزش خود در بازار خرید ارز دیجیتال با حدود ۱ دلار بسیار عالی عمل کرده است.

این ارز با ارزش بازار حدود ۲۱میلیارد دلار، در رتبه چهارم کل بازار کریپتوکارنسی قرار دارد و سهمش از کل بازار ۳.۴۹درصد است و حجم مبادلات روزانه آن در بازار خرید ارز دیجیتال حدود ۴۹میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ بالاتر از تمام دیگر ارزهای پایدار.

شفافیت مالی

یکی از مزایای مهم تتر در بازار خرید ارز دیجیتال، شفافیت فراوان آن درمقایسه‌با سایر هم‌نوعانش است. اغلب مردم به‌دلیل مسئله شفافیت، از سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتو خودداری می‌کنند. ناگفته نماند که با داشتن پشتیبانی دلار آمریکا، تتر این شک‌و‌شبهه‌ها را از بین برده است.

علاوه‌بر‌این، Tether limited، یکی از شرکت‌های تتر) تضمین کرده که ذخیره کوین‌ها را کنترل و مدیریت کند. در همین زمینه، این شرکت جزئیات تمام کوین‌های معاملات را به‌صورت عمومی به‌اشتراک می‌گذارد که این موضوع نیز باعث افزایش شفافیت مالی آن می‌شود.

خرید و فروش آسان

زمانی‌که عرضه و تقاضا در بازار خرید ارز دیجیتال زیاد باشد، فروشنده و مشتری نگرانی‌ای بابت خرید ارز دیجیتال یا فروش آن نخواهند داشت. USTD به‌دلیل رواج و محبوبیت بسیار زیاد و حجم عظیم معاملاتش در بازار خرید ارز دیجیتال، خرید و فروش ساده و دردسترس خواهد داشت.

صرافی تترلند با ایجاد رابطه کاربری آسان در سایت و اپلیکیشن و نیز سهولت در خرید و فروش تتر، این صرافی را به اولین و بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین مرکز تبادل تتر در ایران تبدیل کرده است.

جمع‌بندی

مدت‌ها پیش، حدود سال ۲۰۱۲، شرکت Tether ایده ایجاد ارزهای پایدار را متولد کرد. USDT پس از ورود به صرافی‌ها در سال ۲۰۱۵، به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین دارایی‌های بازار تبدیل شده است و راهی سریع و ارزان برای انتقال ارزش از صرافی‌ای به صرافی دیگر، بدون نیاز به استفاده از رمزارزهای «ناپایدار» است.

با وجود تمام مشکلات، تتر همچنان پادشاه Stablecoins باقی‌ مانده و با استقبال چشمگیر تریدرها مواجه شده است. طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، حدود ۸۰درصد از کل معاملات BTC با کمک USDT انجام می‌شود، بنابراین، این ارز پایدار نقدینگی در بازار کریپتو و بازار خرید ارز دیجیتال را تضمین می‌‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا