اخبارمتوسط

تغییر قانون اتحادیه اروپا برای استیبل کوین‌ها

با محدودیت ۲۱۹میلیون‌دلاری که میکا (MiCA) برای تراکنش‌های روزانه استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر USDT و یو‌اس‌دی‌کوین USDC در بازار ارزهای دیجیتال اتحادیه اروپا مقرر کرده است، برخی معتقدند که پذیرش رمزارزها ممکن است «خفه شود»؛ مگر اینکه تغییراتی ایجاد شود.

میکا چهارچوبی نظارتی و قانونی برای رمزارزها محسوب می‌شود که اتحادیه اروپا آن را مطرح کرده است. هدف اصلی میکا ایجاد چهارچوب نظارتی روشنی برای محافظت از سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها و پشتیبانی از کسب‌وکارهای مبتنی‌بر آن است.

۳۱‌می۲۰۲۳ (۱۰‌خرداد‌۱۴۰۲)، میکا قانونی تصویب کرد که راه را برای اجرایی‌شدن اولین دستورالعمل نظارتی جهان مرتبط با رمزارزها هموار می‌کند. این قانون با استقبال سرمایه‌گذاران رمزارزها مواجه شد؛ اما یکی از مفاد بحث‌برانگیزتر آن تعیین سقف ۲۱۹‌میلیون‌دلاری (۲۰۰‌میلیون‌یورویی) برای تراکنش‌های روزانه استیبل‌کوین‌های خصوصی مثل تتر USDT و یو‌اس‌دی‌کوین USDC است.

چندر اگنیوتری، مدیر حقوقی و ریچل کراپر، شریک شرکت حقوقی Clyde and Co، در مصاحبه‌ای با کوین‌تلگراف اذعان کردند که استفاده از استیبل‌کوین‌های بزرگ ممکن به‌سرعت «خفه شود» و قانون‌گذاران باید به‌دنبال بازبینی محدودیت‌های روزانه باشند.

هدف از عرضه استیبل‌کوین‌ها در بازار انعکاس قیمت ارزهای فیات (عمدتاً دلار) در بازار ارزهای دیجیتال است و به‌عنوان راه‌حلی برای نوسان‌های قیمتی رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم معرفی شده‌اند.

به‌هر‌حال، پس از اتفاق‌های ناگوار رخ‌داده در بازار استیبل‌کوین‌ها در یک سال گذشته مانند فروپاشی استیبل‌کوین الگوریتمی Terra UST در سال ۲۰۲۲ و کاهش عرضه USDC پس از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی در اوایل سال ۲۰۲۳، قانون‌گذاران از تمام قدرتشان برای تعیین چهارچوب‌ها و دستورالعمل‌های سفت‌و‌سخت برای استیبل‌کوین‌های خصوصی استفاده می‌کنند.

چندر اگنیوتری معتقد است:

به‌دلیل پیوند قدرتمند قانون‌گذاران با سیستم مالی سنتی (از‌طریق بانک‌های مرکزی دولتی)، طبیعی‌ است که نگران تأثیر احتمالی شکست استیبل‌کوینی بزرگ باشند.

سقف ۲۰۰میلیون‌یورویی تعیین‌شده MiCA ممنوعیتی مطلق نیست؛ اما در‌صورت عبور از این سقف، عرضه‌کنندگان به توقف عرضه بیشتر و همکاری با تنظیمگران برای کاهش حجم تراکنش‌ها به کمتر از این سقف ملزم هستند.

مذاکره تتر با MiCA

پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری شرکت تتر، در مصاحبه با کوین‌تلگراف اعلام کرد که مذاکرات باید ادامه پیدا کند و همچنان گزینه بازنگری در چهارچوب‌های تعیین‌شده پیش روی عرضه‌کنندگان استیبل‌کوین‌های خصوصی است. مذاکرات بیشتر درباره استانداردهای اجرایی فنی برای شفاف‌سازی بازار در برخی از مفاد این قانون ضروری است. وی افزود که مشتاقانه منتظر نتایج این مذاکرات در زمان مناسب است.

آردوینو درباره جزئیات این قانون و تأثیراتش بر بازار تتر در اروپا اظهار‌نظری نکرد؛ اما او MICA را برای اعمال چنین قانونی ستود و آن را جامع‌ترین قانونی توصیف کرد که تاکنون بازار به خود دیده است. او معتقد است که سقف معاملات روزانه ممکن است که روی استیبل‌کوین‌های خصوصی مانند تتر USDT تأثیر بگذارد؛ اما همچنان قانون اشاره می‌کند که این محدودیت‌ها زمانی اعمال می‌شوند که از استیبل‌کوین برای اهداف خاصی استفاده شود.

تاکنون، انتقادهای بسیاری از این قانون شده است. برخی استدلال می‌کنند که قانون یادشده بیش‌ازحد محتاطانه است و برخی ابزار نگرانی می‌کنند که به‌اندازه کافی نمی‌تواند بر ثبات بازار رمزارزها تأثیرگذار باشد. MICA این قانون را پس از انتشار در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا اجرا خواهد کرد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ مقررات و دستورالعمل‌های جدید برای شرکت‌های ارز دیجیتال آغاز شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا