آموزشمقاله

ارز دیجیتال استلار (XLM) چیست؟

ارز دیجیتال استلار (XLM) چیست؟ استلار شبکه پرداخت متن‌باز و غیرمتمرکزی است که از فناوری بلاک چین برای تسهیل نقل‌وانتقلات مالی بهره می‌گیرد.

این شبکه پرداخت بر ارزهای متعارف همچون دلار متکی نیست و خود رمزارزی بومی به نام «استلار لومنز» (Stellar Lumens) دارد که نماد اختصاری‌اش XLM است و در میان کاربران پارسی‌زبان با نام ارز دیجیتال استلار شناخته می‌شود.

شبکه استلار از آغاز راه‌اندازی در سال ۲۰۱۴ تاکنون، میلیاردها تراکنش را پردازش و قرارداد همکاری مشترک با شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت منعقد کرده و توانسته است جای خود را میان سرمایه‌گذاران رمزارزها باز کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، می‌خواهیم شبکه استلار و ارز دیجیتال XLM را معرفی و زوایای مختلف آن را واکاوی کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

ویژگی منحصربه‌فرد استلار چیست؟

بسیاری از شبکه‌های پرداخت مبتنی‌بر ارزهای دیجیتال مدعی‌اند که می‌توانند از پسِ پرداخت سریع و ارزان تراکنش‌های مالی بربیایند. دراین‌میان، مزیت استلار این است که با تمامی انواع پول از ارزهای رایج گرفته تا رمزارزها سازگار است.

شما می‌توانید از این شبکه برای نقل‌وانتقال هر‌آنچه «ارز» در جهان نامیده می‌شود، استفاده کنید؛ خواه نسخه دیجیتال دلار یا یورو باشد، خواه بیت کوین یا دیگر رمزارزها.

بسیاری از رمزارزها با ادعای برچیدن سیستم‌های مالی کنونی پا به عرصه گذاشته‌اند؛ اما استلار چنین داعیه‌ای ندارد. این شبکه پرداخت بیش از همه در پی تقویت سیستم‌های مالی کنونی جهان است و می‌خواهد زمینه را برای همکاری متقابل و یکپارچه فعالان حوزه مالی فراهم کند.

کاربران عادی به‌ چند شیوه می‌توانند از شبکه استلار استفاده کنند. آنان به‌کمک این شبکه و اپلیکیشن‌ها و خدمات‌رسان‌های شخص ثالث می‌توانند نقل‌‌وانتقالات پولی خود را با کمترین هزینه انجام دهند.

علاو‌ه‌براین، می‌توان از شبکه استلار برای خرید نسخه دیجیتال ارزهای رسمی و متعارف همچون دلار و یورو استفاده کرد. این قابلیت می‌تواند گریزگاهی برای کاربران ساکن در اقتصادهای تورمی باشد تا بتوانند پول ملی‌شان را به ارزهای معتبر تبدیل کنند.

شبکه استلار ماهیتی متن‌باز دارد و هر توسعه‌دهنده حقیقی یا حقوقی می‌تواند از زیرساخت آن استفاده کند. شرکت‌ها می‌توانند از این شبکه برای توسعه کیف‌پول‌ها و اپلیکیشن‌ها یا توکن‌های رمزارزی اختصاصی‌شان بهره ببرند. همچنین، از شبکه استلار برای انجام پرداخت‌ها و تبدیل رمزارزها به پول نقد می‌توان استفاده کرد.

بنیاد توسعه استلار نیز به‌تازگی از پشتیبانی از گستره جدیدی از برنامه‌ها خبر داده است؛ از‌جمله قابلیت ساخت توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) و میزبانی از قراردادهای هوشمند.

stellar

تاریخچه استلار

در سال ۲۰۱۴، جد مک‌کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) شبکه استلار را بنیان نهادند. در آن زمان، مک‌کالب سکان هدایت صرافی «مت گاکس» (Mt. Gox) را در دست داشت و هم‌زمان یکی از بنیان‌گذاران پروتکل پرداخت ریپل بود.

درادامه، این دو با همکاری یکدیگر شبکه‌ای موسوم به «استلارن» (Stellarn)، بنیاد توسعه استلار را راه‌اندازی کردند. چندی بعد، پاتریک کولیژن (Patrick Collision)، مدیرعامل «استرایپ» (Stripe)، نیز به آن‌ها پیوست و با در‌اختیار گرفتن سهم ۲‌درصدی از عرصه اولیه رمزارز XLM، سه‌میلیون دلار سرمایه در‌اختیار بنیاد استلار قرار داد.

بنیاد توسعه استلار سازمانی غیرانتفاعی است که توسعه و پیشبرد اهداف شبکه استلار را مدیریت می‌کند. این شبکه علاوه‌بر فعالیت در حوزه توسعه فنی و تجاری استلار می‌کوشد تا پایگاه کد آن را به‌خوبی نگه‌داری کند و به‌طور‌مرتب، گزارش‌هایی را درباره روند توسعه شبکه در‌اختیار کاربران بگذارد.

استلار چگونه کار می‌کند؟

شبکه استلار همچون دیگر شبکه‌های بلاک چینی دفترکلی دارد که از آن برای ثبت و نگه‌داری حساب‌ها و تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این دفترکل توزیع‌شده تراکنش‌ها را با بهره‌گیری از پروتکل اجماع ویژه‌ای پردازش می‌کند.

دفترکل استلار موجودی هر حساب را ذخیره و عملیات ارسال و دریافت وجوه را پردازش می‌کند. در شبکه استلار، حساب‌ها می‌توانند در قالب چند ارز مختلف موجودی داشته باشند. برای مثال، یک حساب می‌تواند ۱,۰۰۰ واحد ارز دیجیتال استلار و ۱۰۰ دلار موجودی و هم‌زمان یک تراکنش معلق برای انتقال ۱۰۰ واحد XLM به فرد دیگری داشته باشد.

در شبکه استلار،‌ اطلاعات تمام موجودی حساب‌ها و عملیات پرداخت هر پنج ثانیه یک بار در کل شبکه منتشر می‌شود. بار پردازش تراکنش‌ها نیز بر دوش کامپیوترهایی موسوم به «گره» است که نرم‌افزار اصلی استلار را اجرا می‌کنند.

این گره‌ها باید تک‌تک تراکنش‌ها و مبلغ آن‌ها را صحت‌سنجی و درنهایت ثبت کنند. گره‌های شبکه استلار در چهارگوشه دنیا پخش هستند و هر کاربری با نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار استلار می‌تواند به جمع گره‌های این شبکه بپیوندد.

استلار با کمک سامانه پرداخت ویژه خود می‌تواند تراکنش‌ها را در مدت پنج ثانیه پردازش کند. کارمزد هر تراکنش در این شبکه، تنها ۰.۰۰۰۰۱ واحد از ارز دیجیتال استلار (XLM) است که معادل دلاری آن، مبلغ بسیاری ناچیزی است.

ناگفته نماند که با افزایش فعالیت‌ها در شبکه استلار، معادل دلاری این کارمزد ممکن است بیشتر شود؛ اما همچنان بسیار اندک خواهد بود.

چگونه می‌توان با ارز دیجیتال استلار درآمدزایی کرد؟

در حوزه سرمایه‌گذاری به درآمدی که نیازمند انجام فعالیت نباشد، «درآمد غیرفعال» (Passive Income) می‌گویند. در شبکه استلار نیز، راهکارهایی ازجمله «آلترا استلار» (Ultra Stellar) برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارد. این محصول در بستر شبکه استلار پیاده‌سازی شده و چندین توکن سودده را منتشر کرده است؛ ازجمله:

  • توکن yXLM
  • توکن yUSDC
  • توکن yBTC
  • توکن yETH

هریک از این توکن‌ها به‌طور یک‌به‌یک از پشتوانه رمزارز مرتبط با خود برخوردار است. یک توکن yXLM پشتوانه یک واحد رمزارز XLM را دارد. به‌کمک آلترا استلار می‌توانید رمزارزهای معمولی خود را با توکن‌های سودده مرتبط با آن‌ها عوض کنید و سود به‌دست بیاورید.

برای مثال، اگر ارز دیجیتال استلار (XLM) دارید، می‌توانید آن را با توکن yXLM مبادله و سود روزانه دریافت کنید. هر زمان هم که خواستید، به‌سادگی می‌توانید توکن‌های yXLM خود را به رمزارز XLM تبدیل کنید.

stellar

مخاطرات پیش روی شبکه استلار

تمرکزگرایی را می‌توان پاشنه آشیل شبکه استلار دانست. بنیاد توسعه استلار اعلام کرده است که تقریبا ۶۰درصد از ذخایر رمزارز XLM را دراختیار دارد که نشان‌دهنده سلطه بی‌چون‌وچرای این بنیاد بر ارز دیجیتال استلار و مبادلات آن است.

علاوه‌براین، گرچه شبکه استلار از گره‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند، تعداد گره‌های اعتبارسنج آن چندان چشمگیر نیست. درحال‌حاضر، ۵۰ واحد گره در شبکه استلار به کار صحت‌سنجی تراکنش‌ها مشغول‌اند و این تعداد اندک می‌تواند شبکه را دربرابر حمله‌های سایبری آسیب‌پذیر کند.

جمع‌بندی

بسیاری از ناظران و کارشناسان حوزه رمزارزها بر این باورند که شبکه استلار به‌اندازه قابلیت‌هایش در کانون توجه قرار نگرفته است. این شبکه اثبات کرده است که در دنیای واقعی، کاربردهای ملموسی دارد و قراردادهای همکاری مشترک با چندین شرکت فعال در حوزه پرداخت منعقد کرده است.

ناگفته پیداست که ارز دیجیتال استلار نیز همچون دیگر رمزارزها بسیار پرنوسان است و به‌قطعیت نمی‌توان از دورنمای سرمایه‌گذاری در آن سخن گفت. بااین‌حال، برخی از کارشناسان می‌گویند که استلار به‌دلیل قدم‌گذاشتن در عرصه‌ای که بازیگر قَدَری همچون ریپل دارد، شاید نتواند دورنمای چندان روشنی پیش رو داشته باشد.

اگر طرفدار شبکه‌های پرداخت نیمه‌متمرکز از‌جمله ریپل و استلار هستید، از سرمایه‌گذاری روی آن‌ها غافل نشوید. برای خرید ارز دیجیتال استلار با کارمزد کاملا رایگان، می‌توانید از سرویس مبدل تترلند استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا