آموزشمتوسطمقاله

گره (Nodes) در حوزه ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

تعریف گره یا Nodes ممکن است با‌توجه‌به زمینه متفاوت باشد. وقتی از کامپیوتر یا شبکه‌های مخابراتی صحبت می‌شود، گره‌ها ممکن است به‌عنوان نقطه توزیع مجدد یا نقطه پایان ارتباطات عمل کنند. معمولاً گره از یک دستگاه شبکه فیزیکی تشکیل شده است؛ اما مواردی نیز وجود دارند که از گره‌های مجازی استفاده می‌شوند.

گره شبکه نوعی گره است که می‌تواند پیامی را ایجاد و دریافت یا انتقال دهد. در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره انواع مختلف گره‌های بیت‌کوین در بازار خرید ارز دیجیتال همچون گره‌های کامل‌، ابر گره‌ها، گره‌های استخراج و مشتریان SPV صحبت خواهیم کرد.

گره‌های بیت‌کوین

گره‌های بیتکوین

درزمینه بلاکچین‌ها در بازار خرید ارز دیجیتال که به‌عنوان سیستم‌های توزیع‌شده طراحی شده‌اند، شبکه‌ای از گره‌های کامپیوتری است که استفاده از بیتکوین به‌عنوان رمزارز غیرمتمرکز نظیربه‌نظیر (P2P) را ممکن می‌کند. به همین ترتیب، از‌نظر طراحی مقاوم است و نیازی نیست که واسطه‌ای بین یک کاربر به کاربر دیگر وجود داشته باشد تا معامله انجام شود.

بنابراین، گره‌های بلاکچین وظیفه دارند به‌عنوان نقطه ارتباطی عمل کنند که ممکن است عملکردهای مختلفی را انجام دهد. هر کامپیوتر یا دستگاهی که به رابط بیتکوین متصل شود، ممکن است به‌عنوان گره در نظر گرفته شود. به این معنا که آن‌ها به‌نوعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین، این گره‌ها می‌توانند با استفاده از پروتکل Peer-to-Peer Bitcoin اطلاعات مربوط به تراکنش‌های خرید ارز دیجیتال و بلاک‌ها را در شبکه توزیع‌شده کامپیوتر منتقل کنند. با‌این‌حال، هر گره کامپیوتر با‌توجه‌به عملکردهای خاص خود تعریف می‌شود، بنابراین، انواع مختلفی از گره‌های بیتکوین در بازار خرید ارز دیجیتال وجود دارد.

گره‌های کامل

گره‌های کامل گره‌هایی هستند که بیتکوین را پشتیبانی و تأمین می‌کنند و برای شبکه ضروری هستند. این گره‌ها ممکن است به‌عنوان گره‌های کاملاً معتبر شناخته شوند؛ زیرا در روند تأیید تراکنش‌های خرید ارز دیجیتال و بلوک‌ها برخلاف قوانین اجماع سیستم درگیر می‌شوند. همچنین، گره‌های کامل می‌توانند تراکنش‌ها و بلوک‌های جدید را به بلاکچین ارسال کنند.

معمولاً یک گره کامل با هر بلاک و معامله یک نسخه از بلاکچین بیتکوین را بارگیری می‌کند؛ اما این شرطی نیست که یک گره کامل در نظر گرفته شود. ممکن است به‌جای آن یک نسخه کاهش‌یافته از بلاکچین استفاده شود. یک گره کامل بیتکوین را می‌توان ازطریق پیاده‌سازی‌های مختلف نرم‌افزار ایجاد کرد؛ اما محبوب‌ترین آن Bitcoin Core است. حداقل شرایط لازم برای اجرای گره کامل Bitcoin Core عبارت‌اند از:

  • دسکتاپ یا لپ‌تاپ با نسخه اخیر Windows و Mac OS X یا Linux
  • ۲۰۰ گیگابایت فضای دیسک رایگان
  • ۲ گیگابایت حافظه RAM
  • اتصال به اینترنت پرسرعت با سرعت بارگذاری حداقل ۵۰ کیلوبایت‌بر‌ثانیه
  • اتصال بدون اندازه یا اتصال با محدودیت بالا برای بارگذاری

گره‌های کامل آنلاین ممکن است به ۲۰۰ گیگابایت بارگذاری و ۲۰ گیگابایت بارگیری در ماه برسند یا از آن بیشتر شوند. همچنین هنگام شروع اولین گره کامل، باید ۲۰۰ گیگابایت دانلود کنید و گره کامل شما باید حداقل ۶ ساعت در روز کار کند. اگر آن را به‌طور مداوم (۲۴ساعته در ۷ روز هفته) اجرا کنید، بهتر است.

گره‌های کامل بیتکوین

بسیاری از سازمان‌ها و کاربرهای داوطلب گره‌های کامل بیتکوین را به‌عنوان راهی برای کمک به اکوسیستم بیتکوین اجرا می‌کنند. از سال ۲۰۱۸، تقریباً ۹,۷۰۰ گره عمومی در شبکه Bitcoin وجود دارد. توجه کنید که این تعداد فقط گره‌های عمومی را شامل می‌شود و به گره‌های شنیدنی بیتکوین اشاره می‌کنند که مشاهده‌شدنی و دردسترس هستند.

علاوه‌بر گره‌های عمومی، گره‌های پنهان دیگری نیز وجود دارند که مشاهده‌شدنی نیستند. این گره‌ها معمولاً در پس فایروال و از‌طریق پروتکل‌های مخفی مانند Tor یا فقط به این دلیل کار می‌کنند که برای بررسی اتصالات پیکربندی نشده‌اند.

گره‌های لیسنینگ یا شنیدنی (اَبَرگره‌ها)

اساساً اَبَرگره گره‌ای کامل است که به‌صورت عمومی مشاهده‌شدنی است. این گره ارتباط برقرار می‌کند و به هر گره دیگری که تصمیم می‌گیرد با آن ارتباط برقرار کند، اطلاعات را ارائه می‌دهد. از‌این‌رو، گرهی فوق‌العاده و اساساً نقطه توزیع مجددی است که احتمال دارد هم به‌عنوان منبع داده و هم به‌عنوان پل ارتباطی عمل کند.

گره قدرتمند معمولاً ۲۴ساعته در ۷ روز هفته اجرا می‌شود و چندین اتصال برقرار‌شده دارد و تاریخچه بلاکچین و داده‌های معاملات را به چندین گره در سراسر جهان منتقل می‌کند. به‌همین‌دلیل، گره فوق‌العاده در‌مقایسه‌با گره کامل پنهان احتمالاً به قدرت محاسباتی بیشتری و اتصال به اینترنت بهتر احتیاج دارد.

گره‌های ماینرها

برای اینکه بتوانید در سناریوِ رقابتی فعلی بازار خرید ارز دیجیتال‌ بیتکوین را استخراج کنید، باید در سخت‌افزارها و برنامه‌های تخصصی استخراج سرمایه‌گذاری کنید.

این برنامه‌های استخراج (نرم‌افزار) ارتباط مستقیمی با Bitcoin Core ندارند و به‌طور موازی برای امتحان و استخراج بلو‌ک‌های Bitcoin اجرا می‌شوند. استخراج‌کننده ممکن است استخراج انفرادی یا استخراج در استخر استخراج را انتخاب کند.

مرجع تخصصی خرید تتر و فروش تتر

درحالی‌که گره‌های کامل ماینرهای انفرادی از نسخه خود در بلاکچین استفاده می‌کنند، استخراج‌کنندگان استخر با‌هم کار و هرکدام به منابع محاسباتی خود کمک می‌کنند (قدرت هش). در استخر استخراج، فقط مدیر استخر موظف است یک گره کامل را اجرا کند که می‌تواند به‌عنوان گره کامل استخر استخراج شناخته شود.

مشتریان SPV

مشتریانی که به‌عنوان تأیید اعتبار پرداخت ساده SPV نیز شناخته می‌شوند، مشتریانی هستند که از شبکه بیتکوین استفاده می‌کنند؛ اما در‌واقع به‌عنوان یک گره کامل عمل نمی‌کنند. بنابراین، سرویس‌گیرندگان SPV به امنیت شبکه کمک نمی‌کنند؛ زیرا کپی بلاکچین را نگه‌داری نمی‌کنند و در روند تأیید و اعتبار‌سنجی معاملات خرید ارز دیجیتال شرکت نمی‌کنند.

به‌طور خلاصه، SPV روشی است که از‌طریق آن کاربر می‌تواند بدون اینکه کل داده‌های بلوک را بارگیری کند، بررسی کند که آیا برخی تراکنش‌های خرید ارز دیجیتال یا فروش آن‌ در بلوک وارد شده‌اند یا خیر. بنابراین، مشتریان SPV به اطلاعات ارائه‌شده سایر گره‌های کامل اعتماد می‌کنند. مشتریان سبک‌وزن به‌عنوان نقاط انتهایی ارتباطات کار می‌کنند و بسیاری از کیف‌پول‌های ارز رمزنگاری‌شده از آن استفاده می‌کنند.

مشتری در مقابل گره های استخراج

مشتری درمقابل گره های استخراج

توجه به این نکته مهم است که اجرای یک گره کامل با اجرای یک گره استخراج کامل یکسان نیست. در‌حالی‌که استخراج‌کنندگان باید در سخت‌افزار و نرم‌افزار استخراج‌گران سرمایه‌گذاری کنند، هرکسی می‌تواند یک گره کاملاً معتبر را اجرا کند.

قبل از تلاش برای استخراج یک بلاک، ماینر باید معاملات خرید ارز دیجیتال یا فروش معلق که قبلاً گره‌های کامل معتبر پذیرفته بودند، جمع کند. در مرحله بعدی، استخراج‌کننده بلوک منتخب ایجاد (با گروهی از معاملات) و سعی می‌کند آن بلوک را استخراج کند.

اگر ماینر موفق شود راه‌حل معتبری برای بلاک منتخب خود بیابد، آن را به شبکه پخش می‌کند تا سایر گره‌های کامل بتوانند اعتبار بلاک را تأیید کنند. بنابراین، قوانین اجماع را شبکه توزیع‌شده گره‌های اعتبارسنجی تعیین و ایمن می‌کنند، نه ماینرها.

جمع‌بندی

گره‌های بیتکوین ازطریق پروتکل شبکه Bitcoin P2P با یکدیگر ارتباط برقرار و با این کار یکپارچگی سیستم را در بازار خرید ارز دیجیتال تضمین می‌کنند. گره‌ای که رفتار نادرست داشته باشد، گره‌های دیگر به‌سرعت تشخیص می‌دهند و از شبکه جدا می‌کنند.

گره‌های کامل از رعایت قوانین مطمئن می‌شوند. آن‌ها از بلاکچین دربرابر حمله‌ها و کلاه‌برداری‌ها (مانند هزینه‌های مضاعف) محافظت می‌کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا