اخبارمقاله

سقوط FTX شرکایش را زمین‌گیر کرد

میزان سرمایه صندوق سینو گلوبال چقدر است؟

حواشی بحران سقوط صرافی ارز دیجیتال FTX بسیار فراگیر شده است. هرروز که می‌گذرد، ابعاد جدیدی از تکانه‌های سقوط این صرافی ارز دیجیتال و تأثیرش بر دیگر شرکت‌ها صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌دسک‏، سقوط FTX بر فعالیت بزرگ‌ترین شریک آسیایی آن، یعنی شرکت Sino، تأثیر گذاشته است.

صندوق سرمایه‌گذاری سینو که متعلق به چین است، بسیاری از توکن‌های FTX را در‌اختیار دارد و بیشترین ضربه را نیز از بحران امپراتوری رمزنگاری FTX Sam Bankman-Fried خورده است. گفتنی است اکثر معامله‌گران صندوق سرمایه‌گذاری Sino سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌اند.

پشیمانی سینو گلوبال از اعتماد به FTX

سینو گلوبال کپیتال، یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ و شناخته‌شده ارز دیجیتال در آسیا، به‌رهبری متیو گراهام بیانیه‌ای دو نکته را یادآور شد: 

  • پشیمانی از اعتماد به صرافی ارز دیجیتال FTX   
  • ازدست‌دادن نیمی از سرمایه صندوق

سرمایه‌ای که سینو گلوبال با وجود بحران و سقوط FTX از دست داده، چقدر بوده است؟ متن بیانیه‌ای که مدیرعامل Sino منتشر کرده است، پاسخ این پرسش را روشن می‌کند. طبق اسناد سرمایه‌گذاران در صندوق سینو گلوبال، مجموع توکن‌های دیجیتال در اوایل سال جاری میلادی حدود ۱۲۹میلیون دلار بوده است.

سقوط

اداره کدام توکن‌ها دراختیار سام بنکمن‌فرید بود؟

توکن‌هایی مانند توکن SOL بلاک چین سولانا، از‌جمله رمزارزهایی محسوب می‌شود که اداره مستقیم آن در دست سام بنکمن‌فریدِ میلیاردر بود و در‌نهایت، با سقوط FTX زمین‌گیر شد. نکته مهم دیگر اینکه Sino در حال جمع‌آوری سرمایه‌ای به‌ارزش ۲۰۰میلیون دلار با کمک FTX بوده است.

سینو در تلاش برای بازگشت سرمایه‌گذاران 

حالا شرکت Sino در تلاش برای بازاریابی سوابق سرمایه‌گذاری خود، فهرست مفصلی از سرمایه‌گذاری‌های خود را تهیه کرده است و قصد دارد سرمایه‌گذارانش را بازگرداند.

تلاش برای بازگرداندن سرمایه‌ای در‌حدود ۱۲۹میلیون دلار از سرمایه‌گذاری‌های مارک کوبان، میلیاردر نام‌آشنا و مالک یکی از تیم‌های MBA و ازجمله سرمایه‌گذاران صندوق سینو گلوبال، شامل موارد زیر است:

  • توکن‌های بومی شبکه سولانا
  • سرم (SRM)
  • نقشه‌ها (MAPS)
  • اکسیژن (OXY)
  • پروتکل جت (JET) Listen

قیمت هریک از این توکن‌ها با از‌بین‌رفتن امپراتوری رمزنگاری بنکمن‌فرید، از‌جمله ورشکستگی اخیر FTX، بیش از ۸۰درصد یا حتی بیشتر کاهش یافته است. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که هنوز مشخص نیست Sino همچنان مالک توکن‌های موجود در دفتر معاملات اختصاصی است یا خیر.

نگرانی از سرمایه صندوق سینو گلوبال 

درحال‌حاضر، سؤال اصلی است که صندوق سینو گلوبال جدید چه میزان توکن را مدیریت می‌کند؟ اصلاً سرمایه‌ای برای صندوق مانده است؟ پاسخ این پرسش‌ها هنوز مشخص نیست. 

اگر سرمایه‌گذاری‌ها منحل نشده باشند، یکی از نگرانی‌‌ها ممکن است این باشد که Sino به‌سمت تخلیه توکن‌ها حرکت کند. در این صورت، همان ارزش اندک دارایی‌های توکن باقی‌مانده نیز از بین می‌رود. توکن‌ها به‌قدری ناچیز معامله می‌شوند که نشان می‌دهد خریداران به قیمت فعلی تمایلی ندارند.

سارا گرگلاس، تحلیلگر بلاکچین در DappRadar، در‌این‌باره گفته است:

نقدینگی کافی برای فروش همه توکن‌ها وجود ندارد.اگر تیم سینو از برخی از توکن‌های خود برای تأمین نقدینگی لازم استفاده کند، فروش می‌تواند امکان‌پذیر باشد؛ اما باعث کاهش شدید قیمت می‌شود.

Liquid Value شریک از‌دست‌رفته سینو گلوبال

 سینو در حال از‌دست‌دادن شرکای قدرتمند خارجی خود است. صندوق Liquid Value در اواخر سال ۲۰۲۱ و در اوج بازار گاوی، با هدف افزایش ۲۰۰میلیون‌دلاری راه‌اندازی شد. این اولین‌باری بود که سینو به سرمایه‌های خارجی برای تأمین نقدینگی صندوقی رسمی روی می‌آورد؛ چراکه پیش‌ازآن عمدتاً خود به‌عنوان سرمایه‌گذار روی صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد.

براساس این گزارش صندوق سینو گلوبال، ارزش دارایی این صندوق رقمی درحدود  ۶.۸میلیون‌دلاربوده است. این صندوق به‌طور‌عمومی در‌اختیار سرمایه‌گذاران خُرده‌فروشی قرار نگرفت و در‌عوض برای افراد با ارزش خاص فراوان خرید می‌کرد.

سقوط

گزارش یک ورشکستگی

براساس گزارش ماه فوریه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، سام بنکمن‌فرید از‌طریق شرکت تجاری خود، آلامدا ریسرچ (Alameda Research) و نهادی به نام Alameda Ventures یکی از سرمایه‌گذاران غیرمستقیم صندوق Liquid Value بود.

پس از اعلام ورشکستگی FTX در ۱۱نوامبر۲۰۲۲ (۲۰‌آبان۱۴۰۱)، سرمایه‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی در این پلتفرم گیر کرد. همچنین، سقوط FTX سرمایه‌گذاران و خریداران بزرگ را به اکوسیستم ارزهای دیجیتال دلسرد کرده است.

ادامه بحران استیبل‌کوین‌ها 

دو نکته مهم درباره آینده استیبل‌کوین‌ها پس از آشفتگی و سقوط در FTX وجود دارد:  

  • افزایش دامیننس استیبل کوین‌ها‌ به بیش از ۱۸درصد
  • امکان ادامه بحران نقدینگی حداقل تا پایان سال 

دامیننس استیبل کوین‌ تسلط نسبی استیبل کوین‌ها در اکوسیستم ارزهای دیجیتال را در‌مقایسه‌با کل ارزش بازار اندازه‌گیری می‌کند.

افزایش دامیننس استیبل کوین‌ها چه پیامی دارد؟

افزایش دامیننس استیبل کوین‌ها نشان می‌دهد که فعالان بازار ارزهای دیجیتال خود را می‌فروشند و روی استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلاری از جمله استیل کوین تتر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با ورشکستگی FTX احتمال تأثیرگذاری این بحران بر دیگر ارزهای دیجیتال محدوده شده است. بازار ممکن است اثرهای جانبی پروژه‌هایی را شاهد باشد که به صرافی FTX یا مؤسسه آلامدا ریسرچ وام‌ داده‌ یا با آن در تعامل بوده‌اند.

جمع‌بندی

 سقوط FTX بدون شک به اعتماد سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتال آسیب رسانده است. بهبود شرایط به زمان نیاز دارد و این امر به احتمال بسیار زیاد می‌تواند تداوم زمستان ارزهای دیجیتال را برای چندین ماه دیگر افزایش دهد. ازنظر تحلیلگران خارجی، این وضعیت شاید تا پایان سال ۲۰۲۳ پیدا کند.

کارشناسان معتقدند اولین‌بار نیست که صنعت کریپتو بحران را تجربه و از آن به سلامت عبور کرده است. بدیهی است که سود و زیان و بحران رخدادی غیر قابل انکار در تمام بازارهای سرمایه‌گذاری است.

پرسش‌های متداول

سرنوشت بازار ارزهای دیجیتال در ایالات متحده چه می‌شود؟

پاسخ دقیقی به این پرسش نمی‌توان داد؛ ولی باید گفت که نگاه اکثر سرمایه‌گذاران به آینده است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا