آموزشمبتدی

مقایسه دو میم‌کوین محبوب دوج کوین و شیبا اینو

نبرد بین رمزارزهای دوج کوین و شیبا اینو تا این لحظه تنگاتنگ بوده است؛ باوجوداین، شور‌و‌اشتیاق اولیه کاربران برای این دو میم‌کوین فروکش کرده و قیمت‌ آن‌ها به‌شدت کاهش یافته‌ است. دوج کوین و شیبا در کف قیمتی در حال خریدوفروش هستند؛ اما از‌نظر فاندامنتال در حال بهبودند و پیشرفت خوبی کرده‌اند.

اخیراً شیبا اینو متاورس و راه‌حل لایه‌دوم خود را راه‌اندازی کرده است. سازمان‌های زیادی نیز از دوج کوین برای انجام پرداخت‌ها و خرید و فروش خدمات استفاده می‌کنند؛ ازجمله تسلا. در این مقاله از بلاگ تترلند، دو میم کوین دوج کوین و شیبا اینو را از‌نظر روند توسعه و تغییرات قیمتی به‌طور‌کامل بررسی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی رمزارز دوج کوین (DOGE)

دوج کوین (Dogecoin) یکی از میم‌کوین‌های قدیمی‌ بازار است. میم‌کوین به رمزارزی گفته می‌شود که نماد تصویر آن از روی میم اینترنتی (Meme) ساخته شده باشد. میم‌ها تصاویری هستند که در اینترنت به‌سرعت در میان کاربران معروف می‌شوند.

سال ۲۰۱۳، دوج کوین ابتدا برای شوخی ایجاد شد؛ اما ارزش بازار آن تا جایی پیش رفته است که در میان برترین رمزارزها قرار دارد. گفتنی است از سال ۲۰۲۰ و پس از حمایت‌های ایلان ماسک، این رمزارز در صدر اخبار ارزهای دیجیتال قرار گرفت. در اوایل سال ۲۰۲۱، قیمت دوج کوین، تنها با یک توییت ایلان ماسک افزایش ۱۲هزاردرصدی پیدا کرد.

از آن زمان تاکنون، دوج کوین دچار افت قیمت شده و در تلاش برای بازگشت قیمتی است. باوجوداین، دوج کوین به رشد مداوم خود ادامه داده است و شرکت‌هایی زیادی این رمزارز را به‌عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند.

ازآن‌جاکه فاندامنتال دوج کوین بهتر شده است، اگر بازار صعودی شود، ممکن است دوباره عملکرد موفقی از خود نشان دهد؛ زیرا وضعیتش درمقایسه‌با سال ۲۰۲۰ پیشرفت زیادی کرده است.

دوج کوین و شیبا اینو

معرفی رمزارز شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو (Shiba Inu) میم کوینی است که در اواسط سال ۲۰۲۰ برای رقابت با دوج کوین کارش را آغاز کرد. تا اواخر سال ۲۰۲۱، رمزارز شیبا اینو توانست رشد بسیار عالی ۴۸میلیون‌برابری را ثبت کند. با‌این‌حال با شروع زمستان کریپتو‌، ورق برای شیبا اینو برگشت و با افتی ۸۰درصدی مواجه شد.

با وجود سقوط قیمتی ناشی از عملکرد کلی بازار‌، اکوسیستم شیبا اینو رشد سریعی پیدا کرده است. برای مثال، شیبا اینو اخیراً متاورس خود را به‌همراه راه‌حلی لایه‌دوم برای کمک‌کردن به مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزدها راه‌اندازی کرده است.

توکن SHIB نیز در میان کاربران به‌عنوان روشی برای پرداخت رشد کرده است و احتمال برگشت شیبا اینو با پایان‌یافتن بازار خرسی وجود دارد.

تفاوت‌های اساسی دوج کوین و شیبا اینو

حال بیابید تفاوت‌های دوج کوین و شیبا اینو را بررسی کنیم. دوج کوین کوینی با بلاکچین اختصاصی خود، اما شیبا اینو توکنی ERC20 در شبکه اتریوم است. به‌اعتقاد برخی از افراد، این امر مزیتی برای شیبا اینو به‌شمار می‌آید؛ زیرا رمزارز یادشده با اغلب پروژه‌های محبوب دیفای که بر بستر اتریوم وجود دارند، می‌تواند در تعامل باشد.

استاندارد و سرعت تراکنش

وقتی از سرعت تراکنش صحبت می‌شود، دوج کوین بهتر از شیبا اینو عمل می‌کند. شبکه بلاکچین دوج کوین از لایت کوین برگرفته شده است. تفاوت اساسی دوج کوین با سایر رمزارزها در استفاده از الگوریتم اسکریپت (Scrypt) است.

اسکریپت در‌مقایسه‌با الگوریتم SHA256 بیت کوین به‌مراتب سریع‌تر است؛ به‌همین‌دلیل، دوج کوین در تئوری مقیاس‌پذیری بیشتری از بیت کوین دارد. سرعت ساخت بلاک در دوج کوین حدود ۱ دقیقه است؛ اما این مدت‌زمان در لایت کوین ۲.۵ دقیقه و در بیت کوین ۱۰ دقیقه برآورد می‌شود.

همان‌طور‌که اشاره کردیم، شیبا اینو در بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود؛ ازاین‌رو، در سرعت ساخت بلاک‌های جدید و انجام تراکنش‌ها از اتریوم تبعیت می‌کند.

از‌آن‌جاکه شیبا اینو قبلاً از مکانیزم اجماع اثبات کار اتریوم استفاده می‌کرد، نرخ تراکنش‌هایش تفاوت چندانی با دوج کوین نداشت؛ اما در آینده با وجود اتریوم ۲ و بهبود مقیاس‌پذیری این شبکه، این امر ممکن است به مزیتی رقابتی برای شیبا اینو تبدیل شود.

عرضه و تقاضا

اگرچه دوج کوین بیشتر به‌خاطر طرفداران فعال و حمایت سلبریتی‌ها از آن شناخته شده است، در‌نهایت قیمتش را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. برخی از رمزارزها ظرفیت عرضه محدودی دارند که باعث ایجاد کمیابی می‌شود؛ اما دوج کوین سازوکاری تورمی دارد. سازوکار تورمی دوج کوین بدین‌صورت است که موجودی‌اش سالانه حدود ۵میلیارد DOGE افزایش می‌یابد.

هدف از انجام این کار جلوگیری از نگه‌داری مقادیر زیاد توکن‌ها خارج از گردش است؛ مسئله‌ای که در طولانی‌مدت باعث کاهش کارمزدها می‌شود. به‌زبان ساده، اگر توکن‌های زیادی برای انجام تراکنش دراختیار کاربران باشند، دوج می‌تواند به هدف واقعی خود، یعنی تبدیل‌شدن به ابزاری برای انجام پرداخت و درنهایت پول دیجیتال برسد.

از‌نظر تئوری، بازار تعیین می‌کند که چه مقدار دوج در شبکه تولید شود و این امر درست مانند پول فیات است. بااین‌حال، توسعه‌دهندگان شیبا اینو رویکرد متفاوتی درقبال توکنومیکس و عرضه این میم‌کوین پیش گرفته‌اند. شایان ذکر است موجودی درگردش SHIB برابر با ۵۰۰تریلیون و حداکثر موجودی‌اش ۱کوادریلیون است.

جالب است بدانید که توسعه‌دهندگان این رمز ارز موجودی زیادی از شیبا اینو را در‌اختیار خالق اتریوم، ویتالیک بوترین، قرار دادند و او نیز تمامی آن‌ها را سوزاند و از چرخه خارج کرد. سازندگان شیبا اینو اعلام کرده‌اند که توکن‌های باقی‌مانده در قراردادی هوشمند در صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ قفل شده است و کاربران می‌توانند از این پلتفرم شیبا را بخرند.

دوج کوین و شیبا اینو

بررسی سوددهی دوج کوین

با هجوم کاربران برای خرید میم‌کوین‌ها، قیمت دوج کوین رشدهای نجومی را تجربه کرد. ناگفته نماند اقدامات اشخاصی نظیر ایلان ماسک در بازار رمزارزها به این وضعیت بازار بیشتر دامن زد؛ به‌گونه‌ای که باعث شد قیمت دوج کوین از ۰.۰۲ به ۰.۷ دلار برسد و افراد زیادی در مدت کوتاهی میلیونر شوند.

با‌این‌حال با فروکش‌کردن هیجان‌ها و سقوط بازار، این وضعیت دیری نپایید و قیمتش در‌حال‌حاضر به ۰.۰۵ دلار افت کرده است. این یعنی چیزی از آن میلیونرها باقی نمانده است. باوجوداین طبق آمارهای به‌دست‌آمده از IntoTheBlock، حدود نیمی از سرمایه‌گذاران دوج کوین همچنان در سود هستند.

بررسی سوددهی شیبا اینو

شیبا اینو بی‌شک دومین میم‌کوین برتر بازار ارزهای دیجیتال است. افزایش قیمت این دارایی چیزی کمتر از معجزه نداشت و با وجود افت شدید، هنوز توانسته است ارزش بازار زیادی برای خود حفظ کند و دارایی بسیاری از افراد روی این رمز ارز سرمایه‌گذاری شود.

با‌این‌حال، سوددهی شیبا اینو با دوج کوین مقایسه‌کردنی نیست. با بررسی داده‌های IntoTheBlock، متوجه می‌شویم که اکثر صاحبان SHIB در ضرر هستند که دلیل آن نیز ورود این افراد پس از رشد قیمتی شیبا اینو بود؛ اما صاحبان دوج کوین زمان بیشتری در این رمزارز سرمایه‌گذاری کرده بودند. در‌مجموع، ۵۶درصد دارندگان شیبا در سود و ۳۸درصد در ضرر و حدود ۵درصد در ناحیه خنثی هستند.

جمع‌بندی

هر دو رمز ارز دوج کوین و شیبا اینو جزو میم‌کوین‌های برتر بازار هستند. آن‌ها با وجود توکنومیکس متفاوت، به‌دلیل پیشرفت‌های مداوم و حمایت کاربران ممکن است در بازارهای خرسی آینده با برگشت قیمتی مواجه شوند.

در‌صورتی‌که این دو میم‌کوین نظر شما را جلب کرده‌اند، با مراجعه به سکوی تبادل تترلند و بخش مبدل تترلند، می‌توانید دوج کوین و شیبا‌ اینو را با کارمزد رایگان بخرید.

سؤال‌های متداول

۱. تفاوت اصلی دوج کوین با شیبا اینو چیست؟

دوج کوین بلاکچین اختصاصی دارد؛ اما دوج کوین توکنی ERC20 در شبکه اتریوم است.

۳. حداکثر تعداد کوین‌ها در دوج کوین و شیبا اینو چه تفاوتی دارد؟

برای دوج کوین حداکثری تعیین نشده است؛ ولی شیبا اینو حداکثر ۱کوادریلیون کوین دارد.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا