آموزشمبتدیمقاله

سفارش کوه یخ (Iceberg) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

سفارش کوه یخ (Iceberg) سفارش تجاری بزرگی است که به بخش‌‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. سفارش کوه یخ راهی برای خرید یا فروش مقادیر زیاد ارزهای دیجیتال است. اگر تغییرات زیادی در بازار وجود داشته باشد (مثلاً خرید یا فروش ۵۰هزار واحد بیت کوین (BTC) به‌طور‌هم‌زمان)، تراکنش در دفتر سفارش از سایر تراکنش‌ها برجسته‌تر می‌شود. معمولاً افت شدید ارزش ارزهای دیجیتال به اختلال در بازار منجر می‌شود، نه‌تنها برای شخصی که سفارش می‌دهد؛ بلکه برای همه معامله‌گران دیگر.

زمانی‌که سرمایه‌گذاران می‌خواهند معاملات بزرگی را در بازار انجام دهند، آن‌ها را به سفارش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند. در میان تمام فعالیت‌های موجود در بازار، هیچ‌کس متوجه معاملات کوچک‌تر نمی‌شود. وقتی کسی متوجه می‌شود که سرمایه‌گذار تراکنش‌ها را قبلاً انجام داده است، تأثیر چندانی بر بازار و رمزارزی خاص نمی‌گذارد. در این مقاله از بلاگ تترلند، به‌طورمفصل درباره سفارش کوه یخ (Iceberg) صحبت خواهیم کرد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرا از سفارش کوه یخ استفاده کنیم؟

تجارت Iceberg از تغییرات عمده در بازار ارزهای دیجیتال مانند اختلال‌های قیمت و ایجاد ترس در بازار جلوگیری می‌کند. براساس طرحی لجستیکی، تراکنش‌ها به‌صورت ساختار‌یافته انجام می‌شوند. این امر از تغییرات اساسی در ارزهای دیجیتال و میزان تقاضا جلوگیری می‌کند. نکته دیگر اینکه معاملات را معمولاً یک کارگزار انجام می‌دهد تا وقتی‌که زمان‌بندی تکمیل و کل سفارش تسویه شود.

درادامه، مثالی از سفارش کوه یخ ذکر می‌کنیم. اگر می‌خواهید ۱,۰۰۰ واحد بیت کوین بفروشید، سفارش بزرگی مانند این را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنید. شما با سفارش فروش ۳۰۰ واحد بیت کوین شروع می‌کنید و سپس ۲۰۰ واحد بیت کوین و ۲۵۰ واحد بیت کوین دیگر و در‌نهایت ۲۵۰ واحد بیت کوین آخر را می‌فروشید.

این مسئله به‌طور‌خودکار ما را به سؤال بعدی می‌رساند: دستورهای پنهان چیست؟ آیا آن‌ها شبیه به سفارش‌های کوه یخ، اما در مقیاس کوچک‌تر هستند؟ اساساً سفارش‌های کوه یخ در‌واقع سفارش‌های پنهان هستند؛ ولی با این تفاوت که بخش پنهان سفارش پس از نمایش آن در دفتر سفارش اجرا می‌شود؛ در‌حالی‌که سفارش‌های کوه یخ مستقیماً اجرا می‌شوند.

 

آیس‌برگ

 

چه افرادی از سفارش‌های کوه یخ استفاده می‌کنند؟

اغلب سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ تجارت کوه یخ را انجام می‌دهند. بیشتر بازارسازان از سفارش‌های کوه یخ که به‌عنوان سفارش معکوس نیز شناخته می‌شوند، استفاده می‌کنند. وقتی از چنین تراکنش‌های بزرگی در بازار ارزهای دیجیتال سخن به‌میان می‌آید، بیشتر مرتبط با سرمایه‌گذاران نهادی رمزارز است. آنان اغلب با مقادیر زیادی ارزهای دیجیتال معامله می‌کنند که ممکن است تأثیر زیادی بر بازار بگذارد.

به‌عنوان ناظر، شما می‌توانید سفارش را در دفترچه‌های سفارش جست‌وجو کنید؛ اما تنها بخش کوچکی از سفارش‌های کوه یخ‌ بازار را در کتاب‌های سفارش سطح ۲ می‌توان مشاهده کرد. در دنیای رمزارز، کتاب‌های سفارش سطح ۲ شامل همه پیشنهاد‌ها و درخواست‌های یک صرافی از‌جمله قیمت و حجم و مهر زمانی هستند.

 

آیس‌برگ

 

سفارش‌های کوه یخ چگونه کار می‌کنند؟

سرمایه‌گذاران سفارشی بزرگ را به چند قطعه کوچک تقسیم و آن‌ها را به‌صورت یک‌به‌یک در بازار عرضه می‌کنند. زمانی‌که سرمایه‌گذاران می‌خواهند مقادیر زیادی ارز دیجیتال بخرند یا بفروشند، از سفارش‌های Iceberg استفاده می‌کنند. آنان می‌خواهند معامله کنند؛ اما نمی‌خواهند بازار را تحت‌کنترل بگیرند. با تقسیم سفارش به قطعات کوچک‌تر، آنان بر تقاضا یا عرضه در بازار تأثیر نمی‌گذارند؛ زیرا از رادار دور می‌مانند.

هدف اصلی این سرمایه‌گذاران آن است که تمام سفارش‌های خود را با قیمت دلخواه اجرا کنند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که مقادیر زیادی بیت کوین می‌فروشید یا می‌خرید، آخرین چیزی که به‌عنوان معامله‌گر می‌خواهید، این است که قیمت ارز را به‌دلیل فشار خرید سرمایه‌گذاران دیگر افزایش دهید.

وقتی به‌دنبال سفارش‌های استراتژی کوه یخ هستید، باید از کتاب‌های سفارش سطح ۲ استفاده کنید؛ زیرا وقتی اولین سفارش در صف اجرا می‌شود، قسمت بعدی دوباره بارگیری می‌شود. پس در ستون‌های معاملاتی جست‌وجو کنید و به‌دنبال سفارش‌هایی با قیمت مشابه باشید.

در پایان؛ چگونه سفارش کوه یخ را ثبت کنیم؟

از پلتفرمی استفاده کنید که در آن به دفاتر سفارش و بازار دسترسی مستقیم دارید. درادامه، حساب افتتاح و در مراحل کوچک مبالغ بزرگ را شروع کنید. معامله نمودار کوه یخ در پلتفرم‌های معاملاتی معمولی امکان‌پذیر نیست. شما فقط می‌توانید سفارش‌های کوه یخ را روی پلتفرم‌هایی قرار دهید که دسترسی مستقیم به بازار (DMA) را ارائه می‌دهند.

 DMA به پلتفرمی قوی از‌نظر فناوری توسعه‌یافته نیاز دارد که در آن به کتاب‌های سفارش مانند BitMEX یا BitFinex دسترسی داشته باشید. پس از افتتاح حساب، می‌توانید تجارت را شروع کنید. تقریباً تمام پلتفرم‌ها به‌طوریکسان کار می‌کند. شما باید نوع سفارش را انتخاب کنید و به‌جای سفارش فوری یا سفارش محدود یا توقف، انجام سفارش کوه یخ را برگزینید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا