اخبارپیشرفتهمقاله

قیمت بیت کوین در مسیر صعود حرکت می‌کند؟

قیمت بیت کوین به بیشترین حد رشد خود در ۳ هفته اخیر نزدیک شده است. معامله‌گران می‌گویند اگر CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) به کمتر از ۷درصد برسد، ممکن است این ارز دیجیتال پرحاشیه نرخ ۱۹هزار دلار را نیز تجربه کند.

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌تلگراف، پس از پایان اولین هفته معاملاتی سال جدید میلادی، بیت کوین در ۷ژانویه نزدیک به ۱۷هزار دلار معامله شد.

همه نگاه‌ها به CPI است

به‌نوشته کوین‌تلگراف‌، داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView به‌دنبال تحلیل بیت کوین و دلار آمریکا بودند. این ارز دیجیتال مشهور برای مدت کوتاهی از مرز قیمتی ۱۷هزار دلار گذشته بود.

گفتنی است این ارز شاهد نوسان‌های ناگهانی در پشت داده‌های آماری اقتصادی تازه از ایالات متحده بود؛ اما سرانجام موفق شد سطح قیمتی خود را که در اصطلاح اقتصاد آمریکا به آن «مقاومت بدون چرخش» گفته می‌شود، نگه دارد. این صعود کوتاه موجب رسیدن بیت کوین به بیشترین قیمت خود از ۲۰دسامبر۲۰۲۲ شده است.

رابطه شاخص مصرف‌کننده و بازدهی رمزارزها و اشتغال

فعالان بازار ارزهای دیجیتال همچنان به انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به‌عنوان کاتالیزور بالقوه مهم برای دارایی‌های ریسک‌پذیر نگاه می‌کنند.

 

قیمت بیت کوین

 

افزایش قیمت بیت کوین به شرط کاهش نرخ تورم

کارشناسان اقتصادی به کوین‌تلگراف خبر داده‌‌اند که بیکاری در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. میشائل ون دی‌پوپ، مؤسس و مدیر‌عامل شرکت تجاری Eight، ششم ژانویه در توییتی نوشت: «در‌صورتی‌که شاخص قیمت مصرف کم باشد، بازدهی بازار کار سقوط خواهد کرد.»

 در‌نهایت به‌نظر می‌رسد که بیت کوین آماده خروج از محدوده پایه ۱۶ تا ۱۷هزار‌دلاری است که در چند هفته گذشته در آن گیر کرده بود.

ساتوشی فلیپر، معامله‌گر معاملات آتی، در تحلیل روند صعودی قیمت بیت کوین می‌گوید: «اگر داده‌های CPI نشان دهد که تورم سریع‌تر از حد انتظار کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند سوخت تختِ‌گاز بیت کوین را به بیشترین سطح چند‌ماهه، یعنی نزدیک به ۱۹هزار دلار، فراهم کند.

 بیت کوین؛ تغییر از سرمایه‌گذاری سنتی به پیشرفته

بسیاری از تحلیل‌ها حاکی از آن است که حتی اگر قیمت بیت کوین در روند صعودی نیز حرکت کند، بازهم مخالفانی دارد. بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از بازارهای سنتی وارد بازار بیت کوین می‌شوند، به‌سختی می‌توانند با این نوسان‌ها کنار بیایند؛ زیرا به آن عادت ندارند. در بازارهای سنتی سهام، قیمت‌ها با نوعی مدارشکن دست‌کاری می‌شوند تا اگر بیش‌ازحد افزایش یا کاهش پیدا کنند، معاملات متوقف شوند.

قیمت بیت کوین و حواشی آن

قیمت بیت‌کوین همچنان حواشی بسیاری دارد. ریشه این رخداد را باید در ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال FTX جست‌وجو کرد. بسیاری از اخبار حاکی از آن است که این رمز‌ارز روند رضایت‌بخشی را در سال جدید میلادی آغاز نکرد؛ اگرچه این تحلیل برای همه ارزهای دیجیتال مصداق دارد.

عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا بیت کوین از سقف قیمتی خود کوتاه بیاید و تحلیلگران نیز آینده روشنی برای این ارز دیجیتال متصور نباشند. حالا گویا ورق برگشته و این ارز دیجیتال در حال بازگشت به سطح قیمتی گذشته خود است. دراین‌میان، این پرسش اساسی مطرح می‌شود که آیا بیت کوین بار‌دیگر به اوج باز می‌گردد؟ کارشناسان در‌این‌باره اظهار‌نظرهای متفاوتی بیان می‌کنند.

 

قیمت بیت کوین

 

اولین سقوط قیمتی بیت کوین چه سالی بود؟

اولین سقوط مهم قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) رخ داد؛ یعنی زمانی‌که ارزش این دارایی ۹۹درصد کاهش پیدا کرد. پیامدهای هک و سقوط صرافی ام‌تی گلکس باعث شد که قیمت بیت کوین در صرافی‌ها زیر‌فشار از ۳۲ دلار به یک‌صدم دلار کاهش یابد.

همچنین، اواخر سال ۲۰۱۳ و پس از اینکه دولت چین استفاده از بیت کوین را به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت برای سازمان‌ها ممنوع کرد، قیمت این دارایی در مدت ۲۴ ساعت حدود ۸۰درصد سقوط کرد.

جمع‌بندی

عمر ظهور بیت کوین کوتاه و تنها ۱۲ سال است؛ اما در این مدت، پادشاه رمزارزها روزهای سیاهی که در سال ۲۰۲۲ برایش رخ داد، هیچ زمانی دیگری تجربه نکرده بود. بی‌شک، سال گذشته میلادی برای بیت کوین سالی فاجعه‌بار بود. با‌این‌حال، محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان در عمر کوتاه خود، بارها شاهد چنین چرخه‌های بزرگ سقوط و صعود قیمت بوده‌ است؛ آن‌هم در‌حالی‌که منتقدان هر‌بار مرگ بیت کوین را اعلام می‌کردند؛ اما آیا این تحلیل‌ها و بدبینی‌ها به واقعیت پیوست؟

در پایان، گفتی است شما همراهان گرامی با مراجعه به صفحه مبدل تترلند، می‌توانید ارز دیجیتال بیت کوین را با بیش از ۱۰۰ رمز‌ارز دیگر‌ و با کارمزد رایگان مبادله کنید.

پرسش‌های متداول

قیمت بیت‌کوین صعودی خواهد شد؟

قیمت بیت کوین به بیشترین حد رشد خود در ۳ هفته اخیر نزدیک شده است. معامله‌گران می‌گویند اگر CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) به کمتر از ۷درصد برسد، ممکن است این ارز دیجیتال پرحاشیه نرخ ۱۹هزار دلار را نیز تجربه کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا