اخبارپیشرفتهمقاله

تتر؛ محبوب در شرق آسیا و ایران

تتر و دیگر استیبل کوین‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که به قیمت بازار دارایی‌های دیگر مرتبط هستند. استیبل کوین‌های محبوب با دلار آمریکا و قیمت طلا و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین و اتریوم مرتبط هستند.

در این مقاله از بلاگ تترلند که با ترجمه از گزارش وب‌سایت خبری‌تحلیلی thebalancemoney نگارش شده است، بیشتر در‌این‌باره توضیح خواهیم داد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با نحوه عملکرد استیبل کوین‌ها و خطرها و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید.

استیبل کوین‌های پیگیری‌شدنی و پیگیری‌نشدنی

استیبل کوین‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که با قیمت دارایی دیگری مانند دلار آمریکا، یوان، طلا یا سهام شرکت‌های سهامی عام مرتبط هستند. شماری از دارایی‌های موردحمایت بانک مرکزی کشورها از برخی از استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند.

علاوه‌براین، الگوریتم‌ها یا ارزهای دیجیتال پیگیری‌نشدنی از سایر استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند که درواقع هیچ ارزشی ندارند؛ همان استیبل کوین‌هایی که برابری خود را با دارایی‌ای که به آن متصل بوده‌اند، از دست داده‌اند. این اتفاق معمولا به‌دلیل سوء‌مدیریت ذخایر رخ می‌دهد.

 

تتر

 

تتر چگونه پشتیبانی می‌شود؟

به‌گزارش بلنس اکونومی، ارز فیات آمریکا از استیبل کوین تتر حمایت کرده است. در‌واقع، هر تتر برابر با یک دلار آمریکاست. فرض کنید استیبل کوین‌ها را می‌توان به‌راحتی با ارزش دارایی‌ای که به آن وصل شده‌اند، بازخرید یا معامله کرد. این در‌ حالی‌ است که تعدادی از دارایی‌های مشهود از برخی از استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، شمش‌های طلای ذخیره‌شده در خزانه‌ها از PAX Gold پشتیبانی می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه ارزهای دیجیتال ناپایدارتر پشتوانه سایر ارزها هستند.

چرا تتر رمزارز محبوبی است؟

در ایران و در بسیاری از کشورها، استیبل کوین تتر از محبوبیت فراوانی برخوردار است.بر اساس آمار  تتر از سال گذشته میلادی تا کنون همچنان بیش از ۹۷درصد حجم معاملات مربوط به استیبل‌ کوین‌‌ها را در اختیار دارد. تتر ممکن است در غرب با آمیزه‌‌ای از سوء‌ظن و حیرت دیده شود؛ اما در شرق آسیا این ارز دیجیتال پس از بیت‌ کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال است.

تتر و وضعیت آن در سال ۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰، استیبل کوین‌ها ۳۳درصد از کل ارزش معامله‌شده در زنجیره معاملات را در آسیای‌شرقی تشکیل می‌دهند. در‌مقابل این آمار، ۲۱درصد برای اروپای‌غربی و ۱۷درصد برای آمریکای‌شمالی بوده است.

جالب است بدانید که از استیبل کوین‌های معامله‌شده در شرق آسیا، ۹۳درصد از ارزش معامله‌شده را ارز دیجیتال تتر تشکیل می‌دهد. مانوئل رنسینک، مدیر استراتژی و نوآوری در شرکت رمزنگاری Securrency گفت: «تتر پناهگاهی امن در دنیای رمزارزهاست.»

ویژگی استیبل کوین‌ها چیست؟

در زمان‌های نوسان‌های بازار، ارزهای رمزپایه‌ای که نوسان‌های قیمتی را تجربه می‌کنند، می‌توانید با استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فیات مبادله کنید که معمولا به‌دلیل پشتوانه قوی، چرخش قیمتی نگران‌کننده‌ای ندارند.

برای مثال، رپد بیت‌کوین (WBTC) یکی از استیبل کوین‌های بیت‌کوین است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا دارایی‌ای را سرمایه‌گذاری کنند که نشان‌دهنده قیمت بیت‌کوین در شبکه اتریوم است.

از‌آن‌جاکه بیت‌کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی از‌نظر ارزش بازار است، این مزیت را به سرمایه‌گذار می‌دهد که در آن سرمایه‌گذاری کنید. دارایی‌‌هایی که قیمت بیت کوین را منعکس می‌کنند، بر بستر بلاک چین این رمزارز قرار می‌گیرند.

ناگفته نماند شبکه اتریوم برنامه‌های کاربردی بیشتری دارد و از انواع بیشتری از تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

تتر

 

انواع استیبل‌ کوین‌ها کدام‌اند؟

 استیبل کوین‌ها را بر‌اساس نوع دارایی‌هایی که به آن‌ها متصل می‌شوند، می‌توان به چند دسته طبقه‌بندی کرد:

  • استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات: استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات ارزهای دیجیتالی هستند که با ذخایر نقدی عظیم یا معادل‌های نقدی پشتیبانی می‌شوند.
  • استیبل کوین‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال: استیبل کوین‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال استیبل کوین‌هایی هستند که سایر رمزارزها از آن پشتیبانی می‌کنند. 
  • استیبل کوین‌های دارای پشتوانه دارایی: ارزهای فیات، تنها دارایی‌های خارج از زنجیره نیستند که با استیبل کوین‌های زنجیره‌ای نشان داده می‌شوند. 
  • استیبل کوین‌های الگوریتمی: ارزهای دیجیتال دیگر از استیبل کوین‌های الگوریتمی پشتیبانی می‌کنند؛ اما این پشتوانه دقیقا بر‌اساس ذخایر آن ارز دیجیتال نیست. 

استیبل کوین‌ها چه کاربردهایی دارند؟

هدف استفاده از ارزش دارایی اصلی استیبل کوین‌ها از جمله تتر  ثبات قیمت در اکوسیستم کریپتوست. همان‌طور‌که از نام آن پیداست، اصلی‌ترین مزیت این ارزهای دیجیتال ثبات آن‌ در شرایط بحرانی اقتصاد است. پایداری استیبل کوین‌های دلار آمریکا آن‌ها را به رمزارزهای محبوب در صرافی رمزنگاری و سکه‌ای محبوب برای سهام پروتکل‌های DeFi مانند Yearn Finance تبدیل کرده است که به شما امکان می‌دهد بازدهی مدنظر را از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال مدنظر خود به‌دست آورید.

جمع‌بندی

باید به این نکته توجه کرد گرچه  استیبل کوین‌ها دارایی‌های مفیدی هستند؛ اما بدون خطر نیز نیستند. در‌صورت سقوط بازار، ممکن است استیبل کوین‌های آلگو نتوانند پیوند خود را با دارایی‌های حمایت‌کننده‌شان حفظ کنند و استیبل کوین‌های حسابرسی‌نشده نیز ممکن است با ذخایری که برخی شرکت‌ها آن‌ها را تولید می‌کنند، حمایت نشوند. 

 در جامعه ایران نیز، تتر محبوبیت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه بازار تترلند (بورس تتر ایران)‌، در بستری امن و سریع مبادله‌ای مطلوب را تجربه کنید. در این سرویس، می‌توانید موجودی کیف پول خود را نیز مدیریت کنید و با کمترین میزان کارمزد، معامله خود را انجام دهید.

`پرسش‌های متداول: 

هدف اصلی استفاده از استیبل کوین‌ها چیست؟

هدف استفاده از ارزش دارایی اصلی استیبل کوین‌ها از جمله تتر ، ثبات قیمت در اکوسیستم کریپتوست.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا