اخبار

چرا قیمت بیتکوین از حرکت ایستاده است؟

مدتی است که قیمت بیتکوین متوقف شده و حرکتی نمی‌کند؛ اما برخی از داده‌ها می‌گویند که این وضعیت موقت است. خلاصه وضعیت این روزهای بیتکوین چنین است: قیمت در محدوده باریک معاملاتی نوسان می‌کند و بازارهای آتی نیز در پایین‌ترین سطح تاریخی خود قرار دارند.

چرا قیمت بیتکوین متوقف شده است؟

بیتکوین روزهای آرامی را سپری می‌کند و چندین شاخص نوسانی نیز در نزدیکی پایین‌ترین سطح تاریخ خود قرار دارند. درحال‌حاضر، بیتکوین در ۲۴ ساعت گذشته ۲درصد رشد کرده و به قیمت ۲۹٫۷۳۵ دلار رسیده است؛ اما روند صعودی بیتکوین مدت‌هاست متوقف شده و در محدوده معاملاتی ۲۸٫۶۷۰ تا ۳۱٫۰۰۰ دلار گیر کرده است.

قیمتنمودار قیمت بیتکوین

 

در‌ادامه، برخی از دلایل توقف بیتکوین در این محدوده را بررسی می‌کنیم.

 

نوسان کم‌سابقه بیتکوین

اگرچه بیتکوین در چرخه‌های سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ نیز شاهد بازار خنثی (Sideways) بوده است، نوسان تحقق‌یافته سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح سال‌های اخیر رسیده است. بازار خنثی اصطلاحاً به زمانی گفته می‌شود که نوسان‌های بازار جهت خاصی نداشته باشند و فراز‌و‌فرود مشخصی در بازار مشاهده نشود. ناگفته نماند که شاخص نوسان تحقق‌یافته یک‌ساله بیتکوین نیز به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۶ رسیده است.

قیمتنمودار نوسان تحقق‌یافته سالانه بیتکوین

کاهش نوسان تحقق‌یافته هم‌زمان با کاهش حجم معاملات آتی و آپشن بیتکوین اتفاق افتاده است. درحال‌حاضر، حجم معاملات بازار مشتقات بیتکوین ۱۹میلیارد دلار است که روندی نزولی تا سطح به‌ثبت‌رسیده در ژانویه‌۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. بااین‌حال، این فقط بازار مشتقات بیتکوین نیست که شاهد کاهش حجم معاملات شده است؛ چراکه بازار مشتقات اتریوم نیز در آگوست۲۰۲۳ (مرداد۱۴۰۲) به پایین‌ترین سطح از ژانویه‌۲۰۲۳ (دی‌۱۴۰۱) رسیده‌ است.

قیمت  حجم معاملات بازار مشتقات بیتکوین و اتریوم

حرکت بعدی بیتکوین چیست؟

ازلحاظ فنی، درحال‌حاضر قیمت بیتکوین از چندین شاخص میانگین متحرک بلند‌مدت اصلی بالاتر ایستاده است. شاخص‌های میانگین متحرک (Moving Average) از ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که برای شناسایی روند قیمت رمزارزها و مشخص‌کردن سطوح حمایت و مقاومت آن‌ها به‌کار می‌روند. این شاخص‌ها به پیش‌بینی جهت حرکت رمزارز کمک می‌کنند و بر‌اساس قیمت‌های گذشته محاسبه می‌شوند.

قیمتروند شاخص‌های میانگین متحرک بیتکوین

 

کانور رایدر، مدیر بخش تحقیقات و داده Ethena Labs، معتقد است که با وجود نوسان‌های اندک کنونی و دامنه فشرده حرکت بیتکوین، این شرایط بلندمدت زمان زیادی طول نمی‌کشد. رایدر در گفت‌وگو با کوین تلگراف گفته است:

«عمق بازار بیتکوین به پایین‌ترین سطح سالانه خود رسیده و در چرخه‌های نقدینگی کم طبیعی‌ است که نوسان‌های کوتاه‌مدت را چه در جهت صعودی و چه در جهت نزولی شاهد باشیم. در این شرایط، باید کمی به عقب برگردیم و تصویر بزرگ‌تری را بررسی کنیم. با نگاهی به آینده و نزدیک‌بودن رویداد هاوینگ بیتکوین که به نصف‌شدن پاداش استخراج بیتکوین و کاهش عرضه آن منجر می‌شود، می‌توان مطمئن بود که رالی‌ای صعودی منتظر قیمت بیتکوین است. وقتی بیتکوین را در بازه زمانی بلندمدت بررسی می‌کنیم، همه مؤلفه‌ها تأثیر مثبتی خواهند گذاشت. همچنین با در‌نظر‌گرفتن راه‌اندازی قریب‌الوقوع ETF بیتکوین، احساسات بازار نیز مثبت خواهد بود؛ اما تا آن زمان، انتظار من این است که بازاری خسته‌کننده همراه با نقدینگی اندک را شاهد باشیم.»

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا