آموزشپیشرفتهمقاله

موشکافی ارز دیجیتال فانتوم (Fantom)؛ یک تکنولوژی، یک آینده، چندین نسل

در تاریخ صنایع و اختراعات مختلف، رسیدن به نقطه‌ای که هم‌اکنون در آن قرار داریم، پیش‌بینی‌شدنی بوده است. اگرچه شاید هر تکنولوژی نتوانسته باشد رسالت اصلی خود را به سرانجام برساند، این حقیقت درباره‌ رمزارزها تا‌کنون میسر شده است.

پروژه ارز دیجیتال فانتوم بلاکچینی برپایه قرارداد هوشمند است که محیطی قدرتمند به‌منظور توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) فراهم می‌کند.

فانتوم پلتفرمی بسیار سریع و مقیاس‌پذیر است. این پلتفرم منحصر‌به‌فرد سرعت خود را مدیون مکانیزم اجماع خاصی به‌ نام لاکسیس (Lachesis) است. همچنین، فانتوم ابزارهایی برای ادغام آسان‌تر برنامه‌های غیرمتمرکز و سیستم دقیق پاداش سهام‌گذاری (استیکینگ) و سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) ارائه می‌دهد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، معماری شبکه ارز دیجیتال فانتوم را بررسی و پیش‌بینی‌های انجام شده درباره قیمت آن را بیان می‌کنیم.

fantom - ارز دیجیتال فانتوم

پروژه ارز دیجیتال فانتوم

فانتوم پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز و متن‌بازی (Open Source) برای ایجاد و توسعه دارایی‌های دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است.

اگر نگاهی رقابتی به پروژه‌های نامدار در عرصه رمزارزها بیندازیم، می‌توان بگوییم که فانتوم مدعی قدرتمند (از دیدگاه تکنولوژی) برای تکیه‌زدن بر جایگاه اتریوم است.

بلاکچین فانتوم برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این شبکه قصد دارد راه‌حلی کلی برای مشکل سه‌گانه تکنولوژی بلاکچین (سرعت و امنیت و مقیاس‌پذیری) بیابد. برای غلبه بر چنین مشکلی که به‌راستی مشکل پیش‌ روی تمام پروژه‌هاست، فانتوم قصد دارد تا با ایجاد تعادلی پایدار بین مقیاس‌پذیری و امنیت و تمرکززدایی، به این هدف مهم دست یابد.

زیرساخت فانتوم با تلفیقی از دو مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) و Asynchronous Byzantine Fault Tolerance (به‌اختصار aBFT) در تعامل است. مکانیزم اجماع aBFT کارایی عملیاتی تمام شبکه را حفظ می‌کند. همچنین، به‌گونه‌ای طراحی شده است که امنیت شبکه را در عین برقراری بیشترین سرعت ممکن، حفظ کند.

 فانتوم-چیست

ساختار شبکه ارز دیجیتال فانتوم

همان‌طورکه گفتیم، شبکه فانتوم از مکانیزم اجماع اثبات سهام منحصر‌به‌فردی به‌ نام لاکسیس استفاده می‌کند. لاکسیس که یکی از مکانیزم‌های اجماع aBFT است، سرعت زیاد و امنیت شبکه را تضمین می‌کند؛ به‌طوری‌که اطلاعات می‌توانند در زمان‌های متفاوت پردازش شوند. این قابلیت توانایی خاصی به شبکه می‌دهد. درصورتی‌‌که یک‌سوم از شرکت‌کنندگان در شبکه رفتار مخربی از خود نشان دهند، شبکه همچنان می‌تواند بدون وقفه به‌ کار خود ادامه دهد.

یکی از برتری‌های بارز لاکسیس تأیید و نهایی‌کردن آنی تراکنش‌هاست. برخلاف آنچه در الگوریتم اثبات کار (PoW) شاهد هستیم، به طی‌شدن فرایندی طولانی برای تأیید بلاک نیازی نیست. در لاکسیس تراکنش‌ها با میانگین زمانی یک ثانیه تأیید و نهایی می‌شوند.

نگاهی دقیق‌تر به لاکسیس

با نگاهی عمیق‌تر به ساختار لاکسیس در شبکه ارز دیجیتال فانتوم، متوجه می‌شویم که هر نود (Node) در شبکه، DAG خودش را دارد. اصطلاح DAG که در مقاله معرفی ارز دیجیتال آواکس هم به آن اشاره کردیم، مخفف عبارت Directed Acyclic Graph است.

DAG یا گراف غیرچرخشی مستقیم، نوعی از تکنولوژی دفترکل توزیع‌شده (Distributed Ledger Technology) است؛ شبکه‌ای از تراکنش‌های مستقل که بدون نیاز به بلاک، با دیگر تراکنش‌ها در تعامل هستند. در طول زمانی‌که بلاکچین به بلاک تأیید‌شده نیاز دارد، تراکنش‌های مستقل در DAG برای یکدیگر تأیید صادر می‌کنند. با‌توجه‌به اینکه تمام کاربران فعال در شبکه DAG، ماینر یا تأیید‌کننده هستند، کارمزد تراکنش‌ها درمقایسه‌با کارمزدها در حالت عادی کمتر است.

در شبکه فانتوم، با مفهومی دیگر به‌ نام Event Blocks برمی‌خوریم. زمان‌بندی ایجاد این بلاک‌ها و تراکنش‌های مربوط به‌ آن‌ها به‌علاوه اجماع داخلی و مستقل هر نود در DAG ذخیره می‌شود. سپس دسته‌های Event Block برای تبدیل‌شدن بلاک‌های نهایی (Finalized Blocks) به‌منظور ورود به شبکه اصلی فانتوم تأیید می‌شوند.

به‌بیان ساده‌تر، بلاک‌های نهایی که لایه بنیادین شبکه فانتوم را تشکیل می‌دهند، از Event Block ها تشکیل شده‌اند که نودهای مستقل آن‌ها را تایید می‌کنند.

 پروژه-فانتوم

اُپِرا (Opera)؛ شبکه اصلی بلاکچین فانتوم

شبکه اصلی پلتفرم فانتوم اپرا (Opera) نام دارد که قدرت این شبکه را سرورهای لاکسیس تأمین می‌کنند. اپرا محیطی متن‌باز و کاملاً مستقل و توسعه‌پذیر است که از برنامه‌های غیرمتمرکز فعال در شبکه پشتیبانی می‌کند. اپرا از تمام قرارداد‌های هوشمندی که شبکه اتریوم به‌واسطه زبان برنامه‌نوسی سالیدیتی (Solidity) ارائه می‌کند، می‌تواند پشتیبانی کند.

برنامه‌هایی که روی شبکه فانتوم اجرا می‌شوند و توسعه می‌یابند، امکان طراحی برای همکاری با پلتفرم‌هایی برپایه شبکه اتریوم را نیز دارند. این قابلیت در عین اینکه تمام ویژگی‌های مثبت و بهره‌وری درخورتوجه شبکه فانتوم را حفظ می‌کند، اجرایی می‌شود.

پیش-بینی-فانتوم

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال فانتوم

ارز دیجیتال فانتوم با نماد اختصاری FTM شناخته می‌شود. از توکن‌های FTM برای سهام‌گذاری (استیکینگ) و اعمال‌نظر و پرداخت کارمزد در شبکه استفاده می‌شود. توکن FTM روی شبکه اتریوم و بایننس اسمارت‌ چین نیز دردسترس است.

در‌حال‌حاضر، قیمت FTM روی ۲.۶۲ دلار بسته شده است. ارزش کل بازار این رمزارز نیز بیش از ۶.۵میلیارد دلار است و بالاتر از DAI و Tezos قرار دارد.

به‌گزارش وب‌سایت capital.com، ارز دیجیتال فانتوم سازوکار مناسبی از خود نشان داده است. به‌همین‌دلیل یکی از پروژه‌ها با ظرفیت‌های فراوان است. این وب‌سایت برای پایان سال ۲۰۲۲، قیمت ارز دیجیتال فانتوم را حدوداً ۴.۵ دلار و برای انتهای سال ۲۰۲۵، در‌حدود ۹ دلار تخمین زده است.

فانتوم در تترلند

جمع‌بندی

در این مقاله، نگاهی ساده به ارز دیجیتال فانتوم و تکنولوژی آن انداختیم. کارشناسان بر این باورند که این رمزارز با تکنولوژی منحصر‌به‌فرد خود می‌تواند به جایگاه ارزهای مهمی مانند اتریوم بترسد. بی‌شک در آینده‌ای نه‌چندان دور، نبرد اصلی برای تبدیل‌شدن به مدعی اصلی در جهان رمزارزها نه نام‌و‌نشان، بلکه تکنولوژی برتر خواهد بود.

همواره دقت کنید که برای سرمایه‌گذاری روی رمزارزها باید نکات مهمی را بدانید. همچنین، بهتر است تا از ارزهای پایداری مانند تتر (USDT) استفاده کنید. خرید فوری تتر به شما در انجام معاملات در اکوسیستم رمزارزها کمک شایانی خواهد کرد.

برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر، می‌توانید از‌طریق وب‌سایت تترلند اقدام کنید. از دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر، اپلیکیشن تترلند است که برای دانلود آن می‌توانید به کافه‌بازار و گوگل پلی و وب‌سایت تترلند مراجعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا