آموزشپیشرفتهمقاله

نگاهی به ارز دیجیتال آواکس (AVAX) و شبکه اَوِلانچ (Avalanche)

گذاری از پادشاهی به دموکراسی در دنیای رمزارزها

توجه: پیش از شروع این مقاله، باید توضیح دهیم که پروژه رمزارز آواکس با هرآنچه تاکنون درباره رمزارزها خوانده‌اید، متفاوت است. پس اگر متعجب شدید، تعجب نکنید!

اَوِلانچ چیست؟

در تعریف کلی، می‌توان گفت که اولانچ یکی از پلتفرم‌های منعطف قرارداد هوشمند برای ایجاد و شخصی‌سازی بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز است؛ به‌خصوص برنامه‌هایی که روی حوزه دیفای (DeFi) تمرکز دارند.

در سال ۲۰۲۰، Ava Labs شبکه اولانچ را ایجاد و راه‌اندازی کرد. ارز دیجیتال آواکس (AVAX) ارز بومی این شبکه است. از رمزارز آواکس برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و استیکینگ (سهام‌گذاری) در فرایند اجماع شبکه اولانچ استفاده می‌شود.

همان‌طور‌که اشاره کردیم، اولانچ پلتفرمی است که برای ایجاد بلاکچین‌ و برنامه‌های غیرمتمرکز (Decentralized Applications) از آن استفاده می‌شود.

پروژه رمزارز آواکس و شبکه اولانچ یکی از صدها پروژه‌ای است که با هدف رقابت با اتریوم نیز فعالیت می‌کند. این پروژه قصد دارد که مانند اتریوم به بزرگ‌ترین پلتفرمی تبدیل شود که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند. همچنین، اولانچ می‌خواهد با توان عملیاتی بسیار زیاد خود (۴,۵۰۰ تراکنش در ثانیه)، به مقیاس‌پذیری بیشتری از اتریوم دست یابد.

خط‌و‌نشان‌های شبکه اولانچ برای اتریوم و دیگر رقبا همین‌جا به‌پایان نمی‌رسد. این پروژه برای رقابت با اتریوم، در حال تحقیق و توسعه به‌منظور به‌کارگیری اکوسیستم دیفای متعلق به خود و تمام پروژه‌های دیفای برپایه اتریوم است؛ پروژه‌هایی مانند bZx ،Sushi Swap ،Reef ،Securitize و True USD.

علاوه‌براین، شبکه اولانچ در حال توسعه پروژه‌ای با هدف انتقال آسان‌تر دارایی‌ها بین شبکه اولانچ و شبکه اتریوم است.

معماری شبکه پروژه ارز دیجیتال آواکس

هسته اصلی و مرکزی معماری شبکه اولانچ زیرشبکه‌ (Subnet) نام دارد که به‌ آن شبکه اولیه هم گفته می‌شود. زیرشبکه شامل مجموعه‌ای از نودهای (Nodes) تأیید‌کننده تراکنش‌‌هاست که برای رسیدن به توافقی عام (اجماع) با یکدیگر تعامل می‌کنند.

علاوه‌بر‌این، سه بلاکچین داخلی در شبکه وجود دارند که شبکه اولیه مسئولیت حفظ امنیت آن‌ها را برعهده دارد. این بلاکچین‌های داخلی عبارت‌اند از.:

Exchange Chain (X-Chain)

این بلاکچین داخلی به‌اختصار X-Chain نام می‌شود. X-Chain پلتفرمی است که وظیفه ایجاد و معامله دارایی‌های رمزنگاری‌شده را برعهده دارد که شامل خود رمزارز آواکس هم می‌شود.

Platform Chain (P-Chain)

این بلاکچین وظیفه هماهنگی بین تأییدکننده‌های تراکنش و رهگیری زیرشبکه‌های فعال را برعهده دارد. همچنین، فراهم‌کردن امکان ایجاد زیرشبکه‌ها و بلاکچین‌های جدید (مانند بلاکچین‌های خصوصی) از وظایف این بلاکچین داخلی است.

Contract Chain (C-Chain)

این بخش وظیفه توسعه و آسان‌سازی فرایند ایجاد قراردادهای هوشمند را برعهده‌ دارد.

در اکوسیستم اولانچ، هر بلاکچین را یک زیرشبکه (Subnet) تأیید می‌کند؛ درحالی‌که هر زیرشبکه می‌تواند مجموعه ای از بلاکچین‌ها را تایید کند. شایان ذکر است که هر نود (Node) تأیید‌کننده می‌تواند عضوی از یک زیرشبکه باشد.

یکی از مزایای اصلی شبکه اولانچ، قابلیت طراحی زیرشبکه‌هایی است که ویژگی‌های منحصر‌‌به‌فردی دارند. برای مثال، بلاکچین خصوصی که روی شبکه اولانچ ایجاد می‌شود، می‌تواند تأییدکننده‌های زیرشبکه ویژه خودش را به‌منظور تکمیل فرایند‌هایی مانند احراز هویت داشته باشد.

زیرشبکه‌ها حتی می‌توانند تأییدکننده‌های خود را بر‌اساس معیارهای مشخص و متفاوتی محدود کنند. درمقابل، تأییدکننده‌ها (اعتبارسنج) هم می‌توانند انتخاب کنند که عضو بخشی از یک زیر‌شبکه یا تعداد بیشتری از آن‌ها باشند. این تفاوت در فرایند‌ انتخاب و اعتبار‌سنجی با آنچه در شبکه بیتکوین رخ می‌دهد، بسیار تفاوت دارد. در شبکه بیتکوین همه نودها (اعتبارسنج‌ها) برای اعتبارسنجی تمامی تراکنش‌ها با یکدیگر در حال رقابت هستند.

این در حالی است که در شبکه اولانچ زیرشبکه‌ها و اعتبار‌سنج‌هایشان می‌توانند اکوسیستم‌هایی ایجاد کنند که فقط با اولویت‌‌های مخصوص خودشان مطابقت دارند. به‌همین‌دلیل، کارشناسان فرایند‌های اجماع در شبکه بیتکوین و شبکه اولانچ را به‌ترتیب با سیستم حکومتی پادشاهی پارلمانی و دموکراسی مقایسه می‌کنند. آنچه مسلم است، عملکرد بهتر دموکراسی از دیگر سیستم‌های اجماع و اداره اکوسیستم پیچیده است.

فرایند اجماع در شبکه ارز دیجیتال آواکس چگونه است؟

معماری شبکه اولانچ بر ماشین مجازی اولانچ (Avalanche Virtual Machine) متکی است. این ماشین مجازی به‌اختصار AVM نامیده می‌شود. زیرشبکه‌های ایجاد‌شده روی این پلتفرم امکان استفاده از AVM را برای دستیابی به اجماعی براساس سیستم کلاسیک رسیدن به اجماع دارند؛ درست مانند آنچه در بلاکچین بیتکوین و اتریوم و کاردانو رخ می‌دهد، با این تفاوت که زیرشبکه‌ها در اولانچ می‌توانند از‌طریق تکنولوژی‌ای به نام DAGs به اجماع برسند.

اصطلاح DAGs مخفف عبارت Directed Acyclic Graph و به‌معنی گراف‌ غیرچرخشی مستقیم است. در ابتدا شبکه Nano، یکی از پروتکل‌های پرداخت غیرمتمرکز، تکنولوژی DAGs را معرفی کرد. علاوه‌بر Nano شبکه‌های دیگری مانند IOTA و Fantom از DAGs استفاده می‌کنند.

این قابلیت انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که پروژه‌های متکی به شبکه اولانچ امکان سفارشی‌سازی زیادی داشته باشند و قابلیت همکاری و تعامل خود با پلتفرم‌های متعددی را حفظ کنند.

علاوه‌بر DAG، اولانچ از الگوریتم اجماع اثبات سهام مخصوص خودش به‌ نام Snowball استفاده می‌کند که آن را Ava Labs طراحی کرده است. این الگوریتمی است که کاربران برای مشارکت در آن به استیکینگ (سهام‌گذاری) حداقل ۲,۰۰۰ ارز دیجیتال آواکس نیاز دارند.

در مکانیزم اجماع Snowball، نودهای اعتبارسنج که در زیرشبکه قرار دارند، به‌صورت مداوم با یکدیگر درزمینه تعیین اعتبار تراکنش‌ها تعامل دارند تا به توافق و اجماع نهایی برای تأیید تراکنش‌های شبکه دست یابند.

هرچه‌ مقدار استیکینگ (سهام‌گذاری) رمزارز آواکس از طرف نودها بیشتر باشد، تعامل بیشتری با دیگر نودها خواهد داشت و پاداش بیشتری هم دریافت خواهد کرد. دریافت پاداش علاوه‌بر میزان استیکینگ، به مدت‌‌زمان آن نیز بستگی دارد. هرچه سهام مدت‌زمان بیشتری درگیر باشد، پاداش بیشتری هم به آن تعلق خواهد گرفت.

 پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال آواکس

باتوجه‌به ماهیت پیش‌بینی‌نشدنی دنیای کریپتوکارنسی، باید پذیرفت که پیش‌بینی قیمت قطعی برای هیچ رمزارزی منطقی نیست. باوجوداین، کارشناسان این حوزه بر‌اساس معیارهای مختلف مدنظرشان، درباره‌ی قیمت ارز دیجیتال آواکس پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند.

در‌حال‌حاضر، قیمت ارز دیجیتال آواکس ۶۳ دلار است. ارزش کل بازار نزدیک به ١۴میلیارد‌دلاری آن نیز باعث شده است که ازنظر مارکت کپ، در رتبه ۱۵ و بالاتر از ارز دیجیتال LINK قرار بگیرد.

به‌گزارش Capital.com، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا انتهای سال ۲۰۲۱ قیمت ارز دیجیتال آواکس ۸۱ دلار خواهد بود. همچنین، آنان تخمین می‌زنند که برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۵ قیمت ارز دیجیتال به‌ترتیب به ۱۳۶ و ۱۹۰ دلار نیز خواهد رسید.

با‌این‌‌حال، تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری روی هر رمزارزی باید پس از بررسی کامل و آگاهانه انجام گیرد.

جمع‌بندی

در عرصه رقابتی کریپتوکارنسی، در‌حالی‌که تمام پروژه‌های مدعی چشم به جایگاه بزرگانی چون اتریوم و بیتکوین دوخته‌اند، پروژه ارز دیجیتال آواکس با پشتوانه‌ای به قدرت و عظمت اولانچ (واژه Avalanche به‌معنی «بهمن») و تمرکز روی DeFi، خود را بسیار متمایز نشان داده است.

همراهان ارجمند تترلند، برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر می‌توانید از‌طریق وب‌سایت تترلند اقدام کنید. از دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای خرید فوری تتر و فروش فوری آن، اپلیکیشن تترلند است که می‌توانید از‌طریق کافه‌بازار و گوگل پلی و وب‌سایت تترلند آن را دانلود کنید.

همچنین، مطالعه دیگر مقالات بلاگ تترلند می‌تواند کمک شایانی به افزایش آگاهی شما درزمینه رمزارزها بکند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا