متوسطمقاله

BNB چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

BNB یا بایننس کوین رمزارزی است که بایننس (Binance) آن را ایجاد و مدیریت می‌کند. این ارز دیجیتال براساس استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم راه‌اندازی شد؛ اما درحال‌حاضر به‌عنوان رمزارز اصلی شبکه بایننس چین (Binance Chain) نیز در نظر گرفته می‌شود.

از زمان راه‌اندازی BNB، صرافی بایننس با استقبال سرمایه‌گذاران از این کوین مواجه شده است؛ چراکه با افزایش قیمت آن در ابتدای سال ۲۰۲۱، در کانون توجه قرار گرفت و در فهرست سرمایه‌گذاران سازمان‌های بزرگ جای خود را پیدا کرد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، به‌طور کامل توضیح می‌دهیم که BNB چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

آشنایی با رمزارز BNB

ایده اصلی پیدایش BNB ایجاد رمزارز داخلی برای صرافی بایننس بوده است. بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در سطح جهان، اکوسیستم کاملی از عملکردها را برای کاربران خود راه‌اندازی کرده است. شبکه بایننس شامل زنجیره بایننس، زنجیره هوشمند بایننس، آکادمی بایننس، کیف پول دیجیتال و پروژه‌های تحقیقاتی است که همگی از قدرت‌های فناوری بلاکچین برای ارائه امور مالی عصر جدید به جهان استفاده می‌کنند. BNB بخشی از عملکرد موفقیت‌آمیز بسیاری از پروژه‌های فرعی Binance است.

با استفاده از این ارز می‌توانید هزینه‌های مربوط به تراکنش‌هایتان را کاهش دهید. برای مثال، اگر از این رمزارز به‌عنوان هزینه تراکنش استفاده کنید، کارمزدهای ناشی از معاملات شما کمتر محاسبه خواهد شد. به‌علاوه، این ارز در برخی از پروژه‌ها به‌عنوان رمزارز اصلی یا رمزارز پذیرفتنی برای پرداخت‌ها استفاده شده است. صرافی‌ها و سرویس‌های دیگر نیز ممکن است آن را در پلتفرم‌های خود برای تراکنش‌ها و پرداخت‌ها قبول کنند.

چه چیزی BNB را منحصر‌به‌فرد‌ می‌کند؟

BNB ویژگی‌هایی دارد که آن را منحصر‌به‌فرد‌ می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

صرفه‌جویی در کارمزد

یکی از ویژگی‌های برجسته این ارز قابلیت استفاده از آن برای صرفه‌جویی در کارمزدها در صرافی بایننس است. با استفاده از آن به‌عنوان هزینه تراکنش، می‌توانید کارمزدهای معاملات خود را تا ۵۰درصد کاهش دهید. این مزیت مهمی در معاملات است و هزینه‌هایتان کمتر خواهد بود.

استفاده در بایننس لانچ‌پد

بایننس لانچ‌پد پلتفرمی برای راه‌اندازی و جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های رمزارزی است. در این پلتفرم، برخی از پروژه‌ها می‌توانند از BNB برای خرید توکن‌های خود در مرحله اولیه استفاده کنند. این امر میزان تقاضا و استفاده از این رمزارز را افزایش می‌دهد.

تخفیف در کارت بایننس

بایننس با برخی شرکت‌های معتبر برای ارائه کارت‌های پرداخت در ارتباط است. این کارت‌ها معمولاً تخفیف‌های درخورتوجهی دارند و کاربران می‌توانند از آن‌ها در تراکنش‌های روزمره خود استفاده کنند.

انگیزه‌ها و اقدامات صرافی مؤسس

یکی از مزیت‌های رقابتی مهم بایننس، انگیزه آن برای توسعه است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ ابتدا به‌عنوان صرافی رمزارزی شروع به‌ کار کرد؛ ولی امروز خدماتش را در حوزه‌های مختلف متعددی گسترش داده است. 

اقداماتی مانند BEP-95 کاهش‌دهنده تورم را ارتقا می‌دهد تا این توکن را حتی تورم‌زداتر کند. به‌دنبال این اقدام از روی EIP-1559 معروف اتریوم الگوبرداری شده و هزینه‌ها را در زنجیره هوشمند بایننس حتی کمتر از قبل کرده است.

این امر به بایننس کمک کرد تا بر چندین مورد سوء‌استفاده از پروتکل‌ها در BSC غلبه کند؛ مانند هک نافرجام ۲۰۰میلیون‌دلاری پنکیک بانی (Pancake Bunny). با وجود این ویژگی‌ و هزینه‌های ارزان و فراوانی میم‌کوین‌های سودآور در اکوسیستم آن، کاربران به بایننس روی آورده‌اند.

توکن‌سوزی خودکار BNB چیست؟

در صنعت کریپتو، توکن‌سوزی یکی از سازوکارهای کاهش تورم است که برای حذف دائمی سکه‌ها از گردش استفاده‌ می‌شود. اکثر پروژه‌های ارزهای دیجیتال، از‌جمله بایننس ‌به‌طور دوره‌ای سکه‌ها را‌ می‌سوزانند تا ارزش دارایی دیجیتال خود را حفظ و اثر کاهش تورم را ایجاد کنند.

صرافی بایننس این برنامه را در اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و تا‌به‌امروز بیش از ۳۸میلیون توکن را سوزانده است. این صرافی قصد دارد تا ۱۰۰میلیون توکن را از‌طریق سوزاندن‌های فصلی خود از بین ببرد.

این صرافی از دو سازوکار توکن‌سوزی استفاده‌ می‌کند: مکانیزم اول شامل سوزاندن بخشی از توکن‌هایی است که برای کارمزد تراکنش‌ها در زنجیره خرج می‌شود و مکانیزم دوم تصمیم سوزاندن هر سه ماه یک‌ بار آن است.

پیش‌از‌این، توکن‌سوزی هر سه ماه یک‌ بار براساس درآمد حاصل از صرافی متمرکز بایننس بود. بااین‌حال، در برنامه جدید توکن‌سوزی خودکار BNB، تعداد توکن‌هایی که باید سوزانده شوند، با استفاده از فرمولی براساس تعداد کل بلوک‌های تولیدشده در زنجیره هوشمند بایننس و میانگین قیمت دلاری BNB در طول سه ماه محاسبه می‌شود.

آیا شبکه BNB ایمن است؟

آیا شبکه BNB ایمن است؟

شبکه بایننس با چندین سازوکار امنیت اطلاعات و تراکنش‌ها را تأمین می‌کند. درادامه، سازوکارهای امنیتی به‌کاررفته در این شبکه را بررسی خواهیم کرد:

الگوریتم مشارکتی

این صرافی از الگوریتم مشارکتی Byzantine Fault Tolerance (به‌اختصار BFT) استفاده می‌کند. این الگوریتم برای تأمین امنیت و توزیع معتبر بلاک‌چین استفاده می‌شود. با استفاده از الگوریتم BFT، شبکه می‌تواند دربرابر حملات و تغییرات ناامن مقاومت کند.

مجوز دسترسی

شبکه دارای ساختار مجوز دسترسی مبتنی‌بر قراردادهای هوشمند است. این یعنی فقط کسانی که مجوزهای معتبر را دارند، می‌توانند به بخش‌های مختلف شبکه دسترسی پیدا کنند و تراکنش‌ها را انجام دهند. این سازوکار کنترل دسترسی به اطلاعات و عملیات در شبکه را بهبود می‌بخشد و از نفوذهای ناخواسته جلوگیری می‌کند.

حفاظت از کاربران

صرافی بایننس اقدامات امنیتی متعددی را برای حفاظت از اطلاعات کاربران خود انجام می‌دهد؛ ازجمله امنیت سرورها، رمزنگاری اطلاعات، تأیید دومرحله‌ای و مکانیزم‌های تشخیص و پیشگیری از سوء‌استفاده.

بازبینی امنیتی

بایننس به‌منظور بهبود امنیت شبکه و جلوگیری از حملات احتمالی، بازبینی امنیتی و آزمایش‌ها را به‌صورت منظم و دوره‌ای انجام می‌دهد. مرور کدها و آزمایش‌های نفوذی و بررسی آسیب‌پذیری‌های امنیتی ازجمله اقدامات این صرافی است. هدف این فعالیت‌ها افزایش اطمینان از سطح امنیت شبکه و حفاظت از دارایی‌های کاربران است.

جمعیت بزرگ شبکه

صرافی بایننس به‌لحاظ تعداد کاربران و برنامه‌های ارائه‌شده، جمعیت بزرگی دارد. این به‌معنای مقبولیت امنیت شبکه است و جمعیت بزرگ معمولا میزان توزیع قدرت و اعتماد کاربران را نیز افزایش و احتمال حمله‌ها و هک‌ها را کاهش می‌دهد.

با‌این‌حال، هیچ شبکه‌ای کاملاً ایمن نیست و رعایت امنیت شخصی و اقدامات احتیاطی کاربران نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای حفاظت از دارایی‌های خود، توصیه می‌کنیم که همواره از روش‌های امنیتی مانند ورود دومرحله‌ای و کیف پول‌های سرد (Hardware Wallets) و به‌روز‌رسانی نرم‌افزارها استفاده کنید.

جمع‌بندی

ارز بایننس کوین یا BNB در ابتدا برای پرداخت کارمزد در صرافی بایننس استفاده می‌شد. درحقیقت، کاربرانی که از این ارز استفاده می‌کردند، می‌توانستند کارمزد کمتری را در معاملات بایننس کوین پرداخت کنند.

در‌حال‌حاضر، BNB به‌عنوان یکی از کوین‌های باارزش‌ و رایج‌ در بین کاربران شناخته شده است. بخشی از اعتبار بایننس کوین متعلق به صرافی عرضه‌کننده آن، یعنی بایننس، معتبرترین صرافی کریپتوکارنسی در سراسر دنیاست.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا