آموزشکیف پولمبتدیمقاله

کیف پول (ولت) ارزهای دیجیتال چیست؟

کیف پول یا ولت (Wallet) ارز دیجیتال ابزاری است که می‌توانید از آن برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید. انواع مختلف ولت رمزنگاری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به سه گروه ولت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری و کاغذی تقسیم کرد. این ولت‌ها بسته به مکانیسم، ممکن است ولت گرم یا سرد نیز نامیده شوند.

اکثر ارائه‌دهندگان کیف پول رمزنگاری مبتنی‌بر نرم‌افزار هستند که استفاده از آن‌ها را راحت‌تر از ولت‌های سخت‌افزاری می‌کند. با‌این‌حال، ولت‌های سخت‌افزاری ایمن‌ترین گزینه هستند. پس اگر قصد خرید ارز دیجیتال را دارید، بهتر است در ابتدا با ولت‌های ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

کیف پول ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

کیف‌ پول ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

همان‌طور‌که گفته شد، زمانی‌که خرید ارز دیجیتال خود را انجام دادید، کیف پول‌ها ارز‌های دیجیتال شما را ذخیره یا به‌اصطلاح هولد می‌کنند. همچنین، ولت‌ها می‌توانند از‌طریق تراکنش‌های بلاک چین، اطلاعات لازم را برای ارسال و دریافت ارز رمزنگاری‌شده در حین خرید ارز دیجیتال تولید کنند. از‌جمله اینکه چنین اطلاعاتی از یک یا چند جفت کلید عمومی و خصوصی تشکیل شده است.

Wallet شامل یک آدرس است؛ یک شناسه عددی که براساس کلیدهای عمومی و خصوصی تولید می‌شود. در‌واقع چنین نشانی «مکانی» مشخص در بلاک چینی است که می‌توان به آن ارز فرستاد. این یعنی می‌توانید آدرس خود را برای دریافت وجه با دیگران به‌اشتراک بگذارید؛ اما هرگز نباید کلید خصوصی خود را در‌اختیار دیگران قرار دهید.

کلید خصوصی بدون توجه به اینکه از ولت خود استفاده می‌کنید یا خیر، به ارزهای رمزپایه شما دسترسی پیدا می‌کند. بنابراین، حتی اگر سیستم یا تلفن هوشمند شما به‌خطر بیفتد، با وجود داشتن کلید خصوصی مرتبط یا عبارت Seed، همچنان می‌توانید به ارزهای خود در دستگاه دیگری دسترسی پیدا کنید. توجه کنید که ارزها هرگز به‌طور واقعی از بلاکچین خارج نمی‌شوند؛ بلکه فقط از آدرسی به آدرس دیگر منتقل می‌شوند.

کیف پول گرم در مقابل کیف پول سرد

کیف پول گرم در‌مقابل کیف پول سرد

براساس آنچه گفته شد، ولت‌های رمزنگاری‌شده نیز ممکن است با‌توجه‌به نحوه عملکرد آن‌ها «گرم» یا نرم‌افزاری و «سرد» یا سخت‌افزاری تعریف شوند. ولت گرم کیف پولی است که به‌نوعی به اینترنت متصل می‌شود؛ مانند کیف پول تراست ولت.

درمقابل، ولت سرد هیچ ارتباطی با اینترنت ندارد. در‌عوض، از رسانه‌ای فیزیکی برای ذخیره آنلاین کلیدها استفاده می‌کند و در‌برابر هک‌های آنلاین مقاوم است. ازاین‌رو، ولت سرد به‌عنوان گزینه بسیار ایمن‌تری برای ذخیره ارزهای شما به‌کار می‌روند.

ولت‌های نرم‌افزاری یا گرم

ولت‌های نرم‌افزاری انواع مختلفی دارند که هر‌کدام از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود بهره می‌برند. بیشتر آن‌ها به‌نوعی به اینترنت (کیف پول گرم) متصل هستند.

برخی از انواع متداول‌ و مهم‌ کیف پول‌های گرم یا نرم‌افزاری عبارت‌اند از: کیف پول وب و کیف پول دسکتاپ و کیف پول تلفن‌همراه. پس از انتخاب مناسب‌ترین نوع ولت برای خود، می‌توانید خرید ارز دیجیتال خود را با اطمینان انجام دهید.

کیف پول وب

بدون نیاز به دانلود یا نصب هرچیزی، می‌توانید از‌طریق کیف پول وب و مرورگر به بلاکچین‌ها دسترسی پیدا کنید. این شامل ولت‌های معامله‌ای و سایر ارائه‌دهندگان کیف پول مبتنی‌بر مرورگر است.

در اکثر مواقع، می‌توانید ولت جدیدی ایجاد و برای دسترسی به آن رمزعبور شخصی تنظیم کنید. فراموش نکنید که بسیاری از کیف پول‌های تحت‌وب به شما امکان می‌دهند تا کلیدهای آن‌ها را به‌طور کامل یا ازطریق کنترل مشترک (برای مثال چند امضا) مدیریت کنید. بنابراین، مهم است که برای خرید ارز دیجیتال، رویکرد فنی ولت‌های مطابق با نیاز خود را بررسی کنید.

کیف پول های دسکتاپ

کیف پول‌ دسکتاپ

همان‌طور‌که از نام آن پیداست، کیف پول دسکتاپ نرم‌افزاری است که روی کامپیوتر خود دانلود و اجرا می‌کنید. برخلاف برخی نسخه‌های تحت‌وب، برخی از ولت‌های دسکتاپ امکان کنترل کامل کلیدها و دارایی‌ها را به شما می‌دهند.

به‌طور‌کلی، ولت‌های دسکتاپ ممکن است از اکثر نسخه‌های وب ایمن‌تر باشند؛ اما بسیار مهم است که قبل از راه‌اندازی و خرید ارز دیجیتال و استفاده از ولت خود، مطمئن شوید که کامپیوتر شما از ویروس‌ها و بدافزارها ایمن است.

کیف پول موبایل

عملکرد کیف پول‌های موبایل تقریباً مشابه نسخه‌های دسکتاپ آن‌ها است؛ اما به‌طور خاص به‌عنوان برنامه‌های کاربردی تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند. استفاده از آن‌ها کاملاً راحت است؛ زیرا امکان ارسال و دریافت ارزهای رمزپایه را با استفاده از کدهای QR برای شما فراهم می‌کنند.

بنابراین، ولت‌های موبایل به‌ویژه برای انجام معاملات و پرداخت‌های روزانه مناسب هستند و آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای انتخاب تبدیل می‌کنند. Trust Wallet نمونه بارز ولت رمزنگاری مناسب و درواقع سیار است.

کیف پول سخت افزار یا کول ولت

کیف پول سخت‌افزاری یا سرد

کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های فیزیکی و الکترونیکی هستند که از مولد اعداد تصادفی (RNG) برای تولید کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند. سپس کلیدها در خود دستگاه ذخیره می‌شوند که به اینترنت متصل نیستند. به همین ترتیب، ذخیره‌سازی ارز‌های دیجیتال در کیف پول سخت‌افزاری درواقع نوعی ولت سرد به‌حساب می‌آید که یکی از گزینه‌های امن‌ شناخته می‌شود.

در حالی‌که این Walletها امنیت بیشتری در‌برابر حملات آنلاین ارائه می‌دهند، باید هنگام اجرای سیستم‌عامل، با دقت عمل کرد. اگر قصد خرید ارز دیجیتال دارید و می‌خواهید ارزهای خود را برای مدت طولانی نگه‌داری کنید یا مقدار زیادی رمزارز دارید، بهتر است از Wallet سخت‌افزاری استفاده کنید.

در‌حال‌حاضر، اکثر ولت‌های سخت‌افزاری به شما امکان می‌دهند تا برای محافظت از دستگاه خود، یک کد پین و یک عبارت بازیابی تنظیم کنید که در‌صورت گم‌شدن ولت شما می‌تواند استفاده شود.

فروش تتر

اهمیت بک‌آپ‌گیری

از‌دست‌دادن دسترسی به ولت بسیار هزینه‌بر و ممکن است فرایند خرید ارز دیجیتال شما به مشکل بربخورد؛ بنابراین، مهم است که به‌طور منظم از آن‌ها بک‌آپ بگیرید. در اغلب مواقع، این کار با بک‌آپ‌گیری از فایل‌های wallet.dat یا عبارات Seed انجام می‌شود. اساساً عبارت Seed مانند کلید Root عملو تمام کلیدها و آدرس‌های موجود در Wallet شما را تولید می‌کند و به آن دسترسی دارد.

جمع‌بندی

ولت جزئی جدایی‌ناپذیر در استفاده از تتر و سایر ارزهای رمزپایه است. آن‌ها یکی از زیرساخت‌های اساسی هستند که امکان ارسال و دریافت وجوه از‌طریق شبکه‌های بلاکچین را فراهم می‌کنند. هر نوع کیف پول مزایا و معایب خود را دارد؛ بنابراین، بسیار مهم است که قبل از انتخاب و خرید ارز دیجیتال، نحوه کار و تفاوت آن‌ها را بدانید.

برای خرید ارز دیجیتال تتر، می‌توانید از صرافی معتبر تترلند استفاده کنید و اگر قصد خرید کیف پول سخت‌افزاری را دارید، فروشگاه ولت نارنجی با ارائه ولت‌های سخت‌افزاری امن انتخاب مناسبی برای شما است. فروشگاه ولت نارنجی زیرمجموعه تترلند است و می‌توانید با اطمینان ولت مدنظرتان را با مطالعه کامل ویژگی‌های آن انتخاب کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا