آموزشمبتدیمقاله

نهنگ‌های ارز دیجیتال و ردیابی آن‌ها در بازار رمزارزها

اکثر ارزهای دیجیتال تعدادی سرمایه‌گذار بزرگ دارند که می‌توانند بر قیمت دارایی‌های ارز دیجیتال تأثیر بگذارند. درک رفتارهای بازار این نهنگ‌ها به سرمایه‌گذاران فعال و معامله‌گران رمزارز کمک می‌کند. در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم بیشتر درباره نهنگ‌های ارز دیجیتال صحبت کنیم و نحوه ردیابی آن‌ها در بازار رمزارزها را توضیح دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ‌های ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران بزرگ رمزارزها اشاره می‌کنند. آن‌ها ممکن است افراد یا سازمان‌هایی باشند که اغلب مالک بیش از ۱۰درصد ارزهای دیجیتال هستند. به‌عنوان مثال، میکرواستراتژی (MicroStrategy) نزدیک به ۱۳۰هزار بیت کوین (BTC) در‌اختیار دارد و با مشارکت در بازار می‌تواند قیمت بیت کوین را افزایش دهد. بنابراین، ردیابی عملکرد نهنگ‌های کریپتو بینش‌هایی به‌موقع درباره حرکت قیمت دارایی‌های رمزارز به‌دست می‌دهند.

در بازارهای سنتی، زمانی‌که سرمایه‌گذاری بزرگ مانند وارن بافت یا برند یا صندوق تأمینی نشان می‌دهد که دربرابر دارایی خاصی موضع گرفته است، قیمت دارایی افزایش می‌یابد یا برعکس. گفته می‌شود وقتی این سرمایه‌گذاران دارایی‌شان را می‌فروشند، توجه بازار معمولاً به‌دنبال آنان خواهد رفت.

با ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیر‌مثلی (NFT)، همه تراکنش‌ها به‌صورت زنجیره‌ای و بر بستر بلاک‌چین هستند. به‌لطف شفافیتی که بلاک چین ارائه می‌دهد، کیف‌ پول‌هایی که نهنگ‌ها تراکنش‌هایشان را با آن‌ها انجام‌ داده‌اند، با‌توجه‌به اندازه موقعیت‌های بازار رمزارز در‌اختیارِ آن‌ها می‌توان شناسایی کرد تا این مسئله مشخص شود که بازار گسترده‌‌تر چگونه می‌تواند رفتار کند.

 

ارز دیجیتال

 

ردیابی نهنگ رمزارز چیست؟

راه‌حل‌هایی اختصاصی برای ردیابی اقدامات نهنگ‌های ارز دیجیتال وجود دارند. این راه‌حل‌ها تجزیه‌و‌تحلیل‌هایی درباره اقدامات نهنگ‌ها می‌توانند ارائه دهند و گاهی اوقات نیز، تصمیمات سرمایه‌گذاری یا تجارت را برای کاربران اتخاذ کنند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به‌طور‌مداوم میزان رمزارزها را ردیابی می‌کنند که به معاملات وارد یا از آن‌ها خارج می‌شوند. هنگامی‌که ارز دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتر (ETH) در مقادیر زیادی به یکی از صرافی‌ها منتقل می‌شود، انتظار می‌رود که شاهد برخی اقدامات فروش باشیم که به کاهش قیمت منجر می‌شود. برعکس، اگر ارزهای دیجیتال از معاملات به کیف پول‌ها سرازیر شوند، پیش‌درآمدی برای افزایش قیمت در نظر گرفته می‌شود.

دلیل این امر آن است که وقتی صرافی‌ها خروجی خالص ارزهای دیجیتال بسیاری دارند، عرضه را کاهش و در‌نتیجه قیمت را افزایش می‌دهند. اغلب اوقات، نهنگ‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال را در صرافی بخرند و آن‌ها را در حجم زیادی به کیف پول خود منتقل کنند. این موضوع می‌تواند به اقدام صعودی قیمت برای رمزارز منجر شود.

بلاک‌چین و نهنگ‌ها

هنگامی‌که بلاک چین تراکنشی بزرگ را ثبت می‌کند، سرمایه‌گذاران می‌توانند تراکنش را مشاهده و کیف پول‌های مربوط به آن را انتخاب کنند. اگر کیف پول‌ها موقعیت‌های ارزهای دیجیتال بزرگ را داشته باشند، آن‌ها را به‌عنوان کیف پول نهنگ رمزارز می‌توان برچسب‌گذاری کرد. از آن زمان به‌بعد، بررسی منظم این کیف پول‌ها و تراکنش‌های انجام‌شده می‌تواند در ارزیابی روند قیمتی ارز دیجیتال موجود در کیف پول راهکاری مناسب باشد.

ردیابی نهنگ‌ها می‌تواند به همان اندازه در بازارهای NFT مفید باشد. اکثر جوامع NFT سرمایه‌گذاران بزرگی دارند. در بسیاری از مواقع، جامعه این سرمایه‌گذاران را شناسایی می‌کند. ردیابی رفتار کیف پول نهنگ‌های NFT می‌تواند به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری سریع برای خرید یا فروش کمک کند.

با‌این‌حال، بررسی بدون ابزار و تمرکز بر اقدامات نهنگ‌ها، حتی زمانی‌که فقط برای یک مجموعه ارز دیجیتال یا NFT باشد، ممکن است طاقت فرسا و زمان‌بر باشد. این‌جاست که ابزارهای ردیابی نهنگ وارد عمل می‌شوند.

ابزارهای ردیابی نهنگ ارز دیجیتال در چه مواقعی استفاده می‌شوند؟

به‌لطف ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند کیف پول‌های آن‌ها را شناسایی کنند و به‌دلیل شفافیتی که بلاک چین ارائه می‌دهد، آنان را برای خرید‌و‌فروش دنبال کنند. استفاده از ابزارهای ردیابی به اتوماسیون فرایند ردیابی کمک شایانی می‌کند.

اکثر سرمایه‌گذاران رمزارز بیش از یک ارز دیجیتال در سبد رمزارز خود دارند. به‌منظور اطلاع از حرکات بازار، آنان باید چندین کیف پول را شناسایی و ردیابی کنند که حجم زیادی از ارزهای رمزپایه دلخواهشان را در خود جای داده است. ابزارهای تحلیل زنجیره‌ای این قابلیت را ارائه می‌دهند.

ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها را از‌طریق بلاک چین اسکن می‌کنند و هنگامی‌که کیف پول نهنگی تراکنشی را انجام می‌دهد، آن‌ها را در زمان واقعی شناسایی می‌کنند و به کاربر اطلاع می‌دهند. این ابزارها به شناسایی تراکنش‌هایی می‌توانند کمک کنند که بیش‌ازحد خاص هستند؛ در‌نتیجه، به کاربران اجازه می‌دهند تا نهنگ‌ها را در آن اکوسیستم رمزارز کشف کنند.

 

ارز دیجیتال

 

ابزارهای رایج ردیابی نهنگ‌ها کریپتو کدام‌اند؟

ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها مانند Whale Watchers و Whale Bot Alerts می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا اقدامات نهنگ‌ها را شناسایی کنند و تصمیمات سریع و به‌موقعی بگیرند.

ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها با قابلیت‌های مختلفی ارائه می‌شوند. برخی می‌توانند فقط عملکردی ساده در بلاک چین داشته باشند؛ در‌حالی‌که برخی دیگر از قابلیت‌های تجزیه‌و‌تحلیل و نمودارگیری در چندین بلاک چین بهره‌مندند. دراین‌میان، برخی فقط ردیابی نهنگ‌های کریپتو را پوشش می‌دهند؛ در‌حالی‌که بعضی دیگر ردیابی نهنگ‌های NFT را نیز ارائه می‌دهند.

ناگفته نماند ابزارهای تحلیلی مختلف فقط تجزیه‌و‌تحلیل ساده و اعلان‌های مربوط به فعالیت‌های نهنگ را ارائه می‌دهند؛ ولی دیگر ابزارها فرصت‌های یادگیری جامع‌تری در نمودارها و تجزیه‌و‌تحلیل‌ها در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند.

برخی از ابزارهای مهم برای بررسی فعالیت نهنگ‌ها عبارت‌اند از: Whale Watchers ،‌Whale Bot Alerts ،‌Whale map ،‌Whale alerts ،‌Clank App و Coincarp. علاوه‌براین‌ها، ابزارهایی مانند Etherscan و Solscan در بستر شبکه بلاک چین امکان ردیابی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

جمع‌بندی

با ردیابی نهنگ‌ها می‌توان تاحدممکن ازنظر فنی اطلاعات زیادی به‌دست آورد. با‌این‌حال، واکنش بازار به معامله نهنگ‌ها کاملاً پیش‌بینی‌کردنی نیست. داشتن اطلاعات درباره رفتار نهنگ مفید است؛ اما باید توجه کنیم که ردیابی اقدامات نهنگ‌ها فقط یک گزینه است که بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا