آموزشمبتدی

10 قدم برای تبدیل‌شدن به هنرمند NFT و فروش آثار دیجیتال

ظهور NFT و امکان انتشار آثار هنری به‌واسطه این توکن‌ها بسیاری از افراد را مشتاق کرده است تا به هنرمند NFT تبدیل شوند.

از توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه (NFT) می‌توان برای نشان‌دادن تصاویر، ویدئو، بلیت یا حتی املاک مجازی استفاده کرد؛ اما در‌حال‌حاضر، مهم‌ترین کاربرد NFT هنر دیجیتال است. 

بسیاری از بازارهای اینترنتی هنر دیجیتال این امکان را برای هنرمندان فراهم می‌کنند تا آثارشان را در قالب NFT بفروشند. این کار باعث جذب بیشتر افرادی می‌شوند که علاقه دارند به هنرمند NFT تبدیل شوند. در این مقاله از بلاگ تترلند، نحوه انتشار آثار هنری NFT را توضیح خواهیم داد.

NFT چیست؟

توکن‌‌های NFT دسته‌ای از آثار دیجیتالی هستند که نمایانگر اشیای دنیای واقعی هستند. هر NFT توکنی منحصربه‌فرد است و تنها یک عدد از آن وجود دارد. برخلاف بیت کوین یا سایر توکن‌های قابل‌معاوضه، NFT‌ها غیرقابل‌معاوضه هستند؛ بدین‌معنی که به‌دلیل یکتا‌بودن، توکنی دیگر معادل آن‌ها وجود ندارد.

هنرمندان به‌دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد NFT‌ها می‌توانند آثار خود را به این توکن‌های دیجیتالی تبدیل کنند و بفروشند. NFT‌ها جدا از امکان اثبات مالکیت و اصالت اثر، به هنرمندان کمک می‌کنند تا درصدی از فروش مجدد هر اثر را دریافت کنند.

نحوه تبدیل‌شدن به هنرمند NFT

به‌زبان ساده، هنر NFT به هر اثر هنری اشاره می‌کند که به‌شکل توکن دیجیتالی در شبکه بلاک چین منتشر شده باشد. این آثار اصطلاحاً توکن غیرقابل‌معاوضه یا NFT نام دارند. NFTها معمولا با استفاده از قراردادهای هوشمند و بر‌اساس استانداردهای خاصی ساخته می‌شوند.

یکی از این استانداردهای محبوب‌‌، استاندارد توکن ERC721 بر بستر اتریوم است. طبق این استاندارد، تمامی توکن‌ها باید شناسه منحصربه‌فردی داشته باشند تا از غیرقابل‌معاوضه‌بودن آن اطمینان حاصل شود.

به‌دلیل یکتا‌بودن NFTها، این توکن‌ها می‌توانند معرف حق مالکیت باشند و ارزش اقتصادی برای آثار هنری ایجاد کنند. در دنیایی که آثار هنری جعلی حتی در میان معروف‌ترین اثرها نیز وجود دارد، NFT می‌تواند هنرمندان را از خطر جعل آثارشان نجات دهد. هنرمند NFT می‌تواند با استفاده از تکنولوژی بلاک چین به‌آسانی ثابت کند که او خالق اثر هنری خاصی بوده است.

در‌ادامه، ۱۰ قدم برای تبدیل‌شدن به هنرمند NFT را بیان می‌کنیم.

۱. سبک هنری NFT خود را بیابید

بی‌شک نمی‌توان اثری ساخت که همه افراد را قانع کند. به‌عنوان هنرمند در حوزه دیجیتال یا دنیای واقعی لازم است که سبک هنری خود را به‌صورت شفاف پیدا و معلوم کنید که چه نوع اثری می‌خواهید خلق کنید.

توجه کنید که فریب سبک‌های پرفروش را نخورید و به سبک واقعی‌ای وفادار بمانید که آثارتان بدان تعلق دارد. زمانی‌که سبک خود را یافتید، می‌توانید با تقویت مهارت‌ها به مخاطبان نشان دهید که توقع چه نوع آثاری را می‌توانند از شما داشته باشند.

۲. تکنولوژی مناسب برای تولید آثار هنری را انتخاب کنید

پس از آنکه سبک‌و‌سیاق آثار هنری خود را یافتید، نوبت به انتخاب بهترین تکنولوژی برای ساخت NFTها می‌رسد. برای مثال، اگر می‌خواهید یکی از آثار موجود را ویرایش کنید، فتوشاپ یا Adobe Illustrator یا Lightroom بهترین گزینه‌های شما خواهند بود.

۳. بلاک چین مناسب را انتخاب کنید

NFTها در بلاک چین وجود دارند؛ به‌همین‌دلیل، توزیع‌شده و غیرمتمرکز هستند و در دفترکلی عمومی ثبت می‌شوند. آثار هنری NFT خود را بر بستر یکی از چندین بلاک چین موجود می‌توانید منتشر کنید. هر‌کدام از این شبکه‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارند. از‌جمله این بلاک چین‌ها می‌توان به اتریوم، کاردانو، پالیگان، تزوس، بیت کوین کش، سولانا، فلو (Flow )، وکس (Wax) و کلاتین (Klatyn) اشاره کرد.

در میان هنرمندان NFT و سرمایه‌گذاران، اتریوم به یک اندازه محبوب است. در‌حقیقت ۹۷درصد کل فروش‌های NFT در اتریوم انجام می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهیم بهترین تجربه و جذابیت را برای مخاطبان ایجاد کنید، در‌حال‌حاضر بهتر است از اتریوم استفاده کنید.

۴. کیف پول دیجیتال خود را راه‌اندازی کنید

برای ساخت، فروش، نگه‌داری و انتقال NFTها به کیف پول دیجیتال نیاز دارید. در میان انتخاب‌های متعدد، کیف پول متامسک (Metamask) را پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از متاسک آسان است و به‌صورت افزونه مرورگر کروم و در تلفن‌همراه وجود دارد. این کیف پول از شبکه‌ها و کوین‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند.

اکنون کافی است که رمز ارز بومی مربوط به شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، به کیف پول خود انتقال دهید. از توکن بومی شبکه برای پرداخت کارمزدهای شبکه به‌هنگام ساخت NFT یا انتقال آن استفاده می‌شود. برای مثال، در اتریوم به اتر (ETH) و در پالیگان به ماتیک (MATIC) نیاز دارید.

۵. بازار فروش NFT مناسب را انتخاب کنید

قدم بعدی انتخاب فروشگاه NFT است که از آن برای ساخت یا بازاریابی یا فروش‌های آثار هنری NFT استفاده می‌شود؛ بنابراین، در انتخاب آن دقت کنید. بر‌اساس نوع آثاری که قصد دارید بفروشید، بهتر است فروشگاهی را انتخاب کنید که متناسب با سبک هنری آثارتان باشد و بتوانید راحت‌تر با خریداران ارتباط برقرار کنید.

به‌عنوان مثال، Axie برای فروش آیتم‌های داخل بازی استفاده می‌شود. با‌این‌حال، اگر بخواهیم ساده‌تر به قضیه نگاه کنیم، بهتر است از بازارهایی چون OpenSea یا Rarible استفاده کنید. در فروشگاه اوپن‌سی و ریربل می‌توان تصویر، موسیقی، ویدئو و… را فروخت.

۶. NFT خود را منتشر کنید

حال نوبت به تبدیل اثر هنری به‌شکل توکن NFT یا به‌اصطلاح ضرب‌کردن (Mint) و ایجاد مجموعه‌های هنری در بلاک چین رسیده است. ایجاد NFT ساده است و فقط کافی است کیف پول دیجیتال خود را با توکن موردنیاز در پلتفرمی مانند اوپن‌سی شارژ و پس از پرداخت کارمزدهای لازم و تعیین درصد خالق اثر در فروش‌های آینده، NFT خود را ایجاد کنید.

۷. قیمت آثار دیجیتال خود را تعیین کنید

حال که اثر هنری خود را به‌شکل دیجیتال آن تبدیل کردید، نوبت به قدمی مهم، یعنی تعیین قیمت محصولاتتان می‌رسد. تنها شما هستید که می‌توانید ارزش آثار هنری‌تان را تعیین کنید؛ اما بد نیست درباره قیمت سایر آثار هنری مشابه تحقیق کنید. اگر اولین کار NFT شماست و در پلتفرم‌های فروش دنبال‌کننده ندارید، تعیین قیمت و کارمزد بازفروش زیاد ممکن است مناسب نباشد.

۸. NFT ساخته‌شده را بفروشید

اکنون که تمامی مراحل قبل را طی کرده‌اید، NFT هنری خود را بر روی فروشگاه مناسب می‌توانید منتشر کنید. اگر تاکنون با وب‌سایت‌های فروشگاهی کار کرده باشید، می‌بیند که فروش NFT نیز مشابه آن‌هاست و اکثر پلتفرم‌های فروش NFT انتخاب‌های محدودی در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

در فروشگاه اوپن‌سی، می‌توانید از میان گزینه‌های فروش «قیمت ثابت» یا «مزایده» یکی را انتخاب کنید. همچنین، چندین NFT را در قالب یک مجموعه می‌توانید بفروشید یا اگر خارج از پلتفرم توافقی قبلی داشته باشید، آثار دیجیتال را برای خریداری خاص رزرو کنید. در‌نهایت، بازه زمانی فروش را انتخاب کنید تا اثرتان در فهرست آثار قرار‌داده‌شده برای فروش ظاهر شود.

۹. بازاریابی را فراموش نکنید

ایجاد و قراردادن اثر NFT برای فروش به‌تنهایی کافی نیست و لازم است برای آثارتان بازاریابی کنید و در پلتفرم‌های فروش دنبال‌کننده جمع کنید.

به‌طورکلی، تبدیل‌شدن به هنرمند NFT شامل یادگیری ایجاد برند و جمع‌کردن مخاطب و ایجاد علاقه برای آثارتان است. خوشبختانه راه‌های زیادی برای ایجاد سریع کمپین‌های بازاریابی NFT وجود دارد. در‌ادامه، به برخی از این راه‌ها برای شروع اشاره می‌کنیم.

  • حضور در رسانه‌های اجتماعی پراصلی مانند توییتر و اینستاگرام
  • حضور فعال در جوامع NFT در پلتفرم‌های Reddit  و Discord و توییتر
  • ساخت وب‌سایت پورتفولیوِ حرفه‌ای
  • عرضه رایگان NFT برای جذب مخاطب و معرفی برند شخصی
  • مشارکت با سایر اینلوئنسرها و هنرمندان NFT

۱۰. پشتکار داشته باشید تا به هنرمند NFT تبدیل شوید

ثبات کلید موفقیت در این راه است؛ چراکه یک‌شبه نمی‌توان به هنرمند NFT تبدیل شد. برای این منظور، باید به‌طور‌مداوم برای هدفتان تلاش کنید. برای مثال، هنرمند معروف NFT یعنی بیپل (Beeple) به‌مدت ۱۳ سال حدود ۵,۰۰۰ اثر منحصربه‌فرد را با نام «۵,۰۰۰ روز اول» ایجاد کرد و سپس با قیمت ۶۹میلیون دلار فروخت.

اگر ثابت‌قدم نباشید، کسی به شما اعتماد نمی‌کند و آثارتان را نمی‌خرد. برای ایجاد اثر NFT هنری به‌صورت مداوم حداقل ۶ ماه به خودتان زمان دهید. در پایان این ۶ ماه، می‌توان برای قدم‌های بعدی خود تصمیم بگیرید.

هنرمند NFT

جمع‌بندی

صنعت NFT تازه کار خود را شروع کرده است و اکنون فرصتی مناسب برای فعالیت درزمینه آثار هنری NFT به‌نظر می‌رسد. هنرمندان توانسته‌اند آثار دیجیتالی خود را با قیمت‌های بیشتر از آثار فیزیکی بفروشند.

حتی اگر هنرمند NFT نیز نباشید، باز‌هم می‌توانید با سرمایه‌گذاری در آثار دیجیتال در این بازار نوظهور شرکت کنید. به‌عنوان نمونه، می‌توانید با خرید توکن پلتفرم بازارهای NFT مانند Flow یا Wax از‌طریق مبدل تترلند، در این پروژه‌های بلاک چینی سرمایه‌گذاری کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا