اخبارمتوسطمقاله

قیمت بیت کوین در سال 2023 خیز بر می‌دارد؟

قیمت بیت کوین (BTC) در سال جدید میلادی رو به صعود حرکت می‌کند. نرخ این ارز دیجیتال برای اولین‌بار از زمان سقوط FTX در اوایل نوامبر سال گذشته، به بیش از ۲۰هزار دلار رسیده است.

بیت کوین پس از روزهای سختی که پشت‌سر گذاشته است، سهم خود را از بازار ارزهای دیجیتال پس می‌گیرد؟

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌دسک، قیمت بیت کوین، پادشاه ارز‌های دیجیتال، بر‌اساس ارزش بازار به مرز ۱۷هزار دلار نزدیک شد. این جهش قیمت پس از آن رخ داد که قیمت این رمزارز از اواسط دسامبر‌، به‌طور‌میانگین در محدوده ۱۶هزار دلار قرار داشت.

افزایش ۲۰درصدی قیمت بیت کوین

بر‌اساس تحلیل کوین‌دسک، قیمت بیت کوین با رسیدن به ۲۰,۲۵۰ دلار در دو هفته ابتدایی سال جاری میلادی، بیش از ۲۰درصد افزایش یافته است. در نوامبر۲۰۲۱، قیمت این ارز دیجیتال به بیش از ۶۵هزار دلار رسیده بود. 

 

قیمت بیت کوین

 

احیای بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال

به‌گفته کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار ارزهای دیجیتال و مدیرعامل شرکت Oanda، پیش‌از‌این رقم ۲۰هزار دلار برای بیت کوین حاکی از نزول ارزش این رمزارز بود؛ اما حالا به‌عنوان نقطه قوت تلقی می‌شود.

همچنین، رمزارز اتر (ETH) پیشرفت قیمتی درخورملاحظه‌ای را تجربه کرده است. این ارز دیجیتال از ابتدای سال تاکنون ۲۰درصد جهش قیمت را تجربه کرده و چیزی نمانده است که به رقم ۱,۵۰۰ دلار برسد. 

گزارش شاخص بازار

 بر‌اساس این گزارش، سهام‌های مرتبط با رمزارز که هفته‌ای صعودی را پشت‌سر گذاشتند و موجب حیرت و خوشحالی سرمایه‌گذاران شده‌اند، عبارت‌اند از :

  • Coinbase (کوین‌بیس): ۳۹درصد
  • Marathon (ماراتن): ۷۶درصد

 

قیمت بیت کوین

 

وضعیت بازارهای مالی سنتی

در هفته‌های گذشته، بازارهای مالی سنتی نیز با جهش همراه بود. برای مثال، S&P 500 با شروع فصل درآمدهای سه‌ماهه چهارم بیش از ۲درصد رشد کرد، با این توضیح که به‌گزارش کوین‌دسک به‌نظر می‌رسد تورم ایالات متحده آمریکا حرکت نزولی را آغاز کرده است.

نیکلاس کولاس، یکی از بنیان‌گذاران شرکت تجزیه‌و‌تحلیل بازار DataTrek Research، در یادداشتی درباره تحلیل وضعیت موجود نوشته است: «سیاست‌های فدرال رزرو ایالات متحده از‌جمله تعیین نرخ بهره که روی تورم نیز تأثیرگذار است، برای بازارهای مالی مدرن و سنتی این کشور اهمیت بسیاری دارد.»

نقش فدرال رزرو در بازارهای مالی

او در‌عین‌حال معتقد است: «موضوعات دیگری مانند بازگشایی روابط اقتصادی با چین و سرعت رشد درآمدهای اقتصادی و شرکتی ایالات متحده می‌تواند گام‌هایی مثبت برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر باشد.

بااین‌حال، هیچ‌یک از این موضوعات به‌تنهایی تضمین نمی‌کند که ارزهای دیجیتال در  سال ۲۰۲۳ پررونق باشند و از ریسک معاملاتی آن‌ها کاسته شود. اما بی‌شک اوضاع بسیار بهتر از سال گذشته پیش خواهد رفت.»

جمع‌بندی

عوامل مختلفی دست‌به‌دست هم دادند تا بیت کوین از سقف قیمتی خود کوتاه بیاید و تحلیلگران نیز آینده روشنی برای این ارز دیجیتال متصور نباشند. حالا گویا ورق برگشته و این ارز دیجیتال در حال بازگشت به سطح قیمتی گذشته خود است. دراین‌میان، این پرسش اساسی مطرح می‌شود که آیا بیت کوین بار‌دیگر به اوج باز می‌گردد؟ کارشناسان در‌این‌باره اظهار‌نظرهای متفاوتی می‌کنند.

محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان در عمر کوتاه خود، بارها شاهد چنین چرخه‌های بزرگ سقوط و صعود قیمت بوده‌ است؛ آن‌هم در‌حالی‌که منتقدان هر‌بار مرگ بیت کوین را اعلام می‌کردند؛ اما آیا این تحلیل‌ها و بدبینی‌ها به واقعیت پیوست؟

این پرسشی است که ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده است. گرچه کارشناسان اظهار‌نظرهای متفاوتی در‌این‌باره می‌کنند، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بیت کوین همچنان رمز‌ارز مطمئنی برای سرمایه‌گذاری است.

باید این واقعیت را نیز پذیرفت که بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از بازارهای سنتی وارد بازار بیت کوین می‌شوند، به‌سختی می‌توانند با این نوسان‌ها کنار بیایند؛ زیرا به آن عادت ندارند. در بازارهای سنتی سهام، قیمت‌ها با نوعی مدارشکن دست‌کاری می‌شوند تا اگر بیش‌ازحد افزایش یا کاهش پیدا کنند، معاملات متوقف شوند.

پرسش‌های متداول 

قیمت بیت کوین دوباره اوج می‌گیرد؟

قیمت بیت کوین (BTC) در سال جدید میلادی رو به صعود حرکت می‌کند. نرخ این ارز دیجیتال برای اولین‌بار از زمان سقوط FTX در اوایل نوامبر سال گذشته، به بیش از ۲۰هزار دلار رسیده است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا