اخبار

ده سیگنال فاندامنتال صعودی در بازار اتریوم؛ چه چیزی در انتظار است؟

اتریوم، دومین رمزارز بزرگ جهان، پنج ماه است که در شرایط بازار خنثی به‌سر می‌برد و با کاهش حجم معامله‌ها مواجه شده؛ اما وضعیت فاندامنتال رمزارز اتریوم و شبکه بلاکچین آن قوی‌تر از همیشه است. تحلیلگران رمزارز معتقدند از‌لحاظ فاندامنتال، همه‌ شرایط برای صعود اتریوم آماده است.

 نشانه‌های مثبت فاندامنتال اتریوم

ازجمله نشانه‌های مثبت فاندامنتال اتریوم می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • اولین نشانه این است که شرکت‌های بزرگ جهان ازجمله پی‌پال و ویزا شبکه اتریوم را برای عرضه محصولات جدیدشان انتخاب می‌کنند. پی‌پال استیبل‌کوین دلاری PYUSD را روی شبکه اتریوم عرضه کرده و ویزا نیز راهکاری جدید برای پرداخت کارمزدهای شبکه اتریوم از‌طریق کارت‌های اعتباری خود ارائه داده است. به‌اعتقاد تحلیلگران، اتریوم در حال تبدیل‌شدن به بستر مالی اینترنت است.
  • پروژه جدید خالق چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، ورلد کوین (Worldcoin)، نیز روی شبکه اتریوم عرضه شده است و به‌نظر می‌رسد با شروع به‌ کار پروژه دیجیتال آی‌دی، شبکه اتریوم شلوغ‌تر از قبل شود.
  • اکوسیستم لایه‌دوم اتریوم با سرعت زیادی در حال رشد است و شبکه‌های بزرگی مانند Base، راه‌حل لایه‌دوم صرافی کوین‌بیس، قرار است روی این اکوسیستم پیاده‌سازی شود.
  • طبق داده‌های وب‌سایت L2beat، از ابتدای سال ۲۰۲۳، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در اکوسیستم لایه‌دوم اتریوم ۱۵۰‌درصد رشد کرده و به بیشترین حد تاریخی خود، یعنی ۱۰.۵‌میلیارد دلار، رسیده است.
  • استاندارد EIP-4844 هزینه‌های جانبی اکوسیستم لایه‌دوم اتریوم را کاهش چشمگیری خواهد داد.
  • استیکینگ یا سهام‌گذاری شبکه اتریوم نیز افزایش یافته است. در‌حال‌حاضر، تقریباً ۲۰درصد عرضه در‌گردش رمزارز اتریوم (معادل ۴۲.۵میلیارد دلار) در شبکه استیک شده و امنیت آن را تضمین کرده است. علاوه‌براین، میزان درآمد کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم از مجموع درآمد تمام پروتکل‌های موجود در شبکه فراتر رفته است. 
  • عرضه اتریوم نیز کاهش یافته است. از زمان به‌روزرسانی ادغام (Merge) شبکه اتریوم، عرضه رمزارز اتریوم ETH در حال کاهش است و از سپتامبر‌۲۰۲۲ تاکنون، ۳۰۳هزار واحد اتریوم سوزانده شده است.
  • مجموعه‌های NFT مانند Degods و y00ts در حال انتقال به شبکه اتریوم هستند. علاوه‌براین، بسیاری از شبکه‌های لایه‌اول مثل فانتوم و فرکس پروژه‌های جدیدشان را روی شبکه اتریوم راه‌اندازی می‌کنند.
  • از دیدگاه قانون‌گذاران هم، اتریوم وضعیت مناسبی دارد؛ چراکه کمیسیون معامله‌های آتی کالای آمریکا (CFTC) اتریوم را از‌لحاظ قانونی کالا در نظر گرفته؛ اگرچه مجلس نمایندگان آمریکا هنوز رسماً رمزارز اتریوم را طبقه‌بندی نکرده است.
  • شرکت‌های بزرگ مالی درصدد راه‌اندازی صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) اتریوم هستند و درخواست‌های زیادی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارسال شده است. به‌نظر می‌رسد مسئله فقط زمان است و به‌زودی راه‌اندازی ETF اتریوم را شاهد خواهیم بود.

سیر صعودی ارزش بازار تحقق‌یافته اتریوم در ۸ ماه گذشته

چشم‌انداز قیمت اتریوم

ده سیگنال فاندامنتال مذکور می‌توانند قیمت اتریوم را تغییر دهند؛ اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. قیمت اتریوم هفت هفته متوالی است که در محدوده قیمتی ۱٫۸۵۰ دلار نوسان می‌کند؛ البته به‌استثنای یک دوره صعودی کوتاه‌مدت در جولای۲۰۲۳ (تیر۱۴۰۲).

به‌نظر می‌رسد که قیمت اتریوم به حرکت بیتکوین وابسته است و از اوایل مارس۲۰۲۳ (اسفند‌۱۴۰۱)، مانند بیتکوین در کانالی محدود معامله می‌شود.

انتظار می‌رود زمانی‌که بیتکوین از این حالت خارج شود، اتریوم نیز باتوجه‌به عوامل مذکور با صعودی ناگهانی مواجه شود. همان‌طور‌که اشاره کردیم، دلایل زیادی وجود دارد که به آینده بازار اتریوم خوش‌بین باشیم و به‌نظر می‌رسد دیر یا زود صعود قیمت اتریوم را مشاهده کنیم.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قبل از این تحولات عظیم قیمت ATH تا بیش از 4850 را زد . اما الان 2000 را نمیتونه پس بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا