اخبار

گزارش سه‌ماهه کوین‌بیس منتشر شد؛ ضرر 97‌میلیون‌دلاری

صرافی آمریکایی کوین‌بیس، یکی از صرافی‌های بزرگ رمزارزی جهان، به‌تازگی گزارش سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده است. از نکات مهم این گزارش می‌توان به زیان خالص ۹۷‌میلیون‌دلاری و کاهش ۱۳درصدی هزینه‌های عملیاتی و افزایش ۵.۵‌میلیارد‌دلاری ذخیره نقدی این صرافی اشاره کرد. بااین‌همه، باتوجه‌به مشکلاتی که کوین‌بیس در چند ماه اخیر با آن‌ها مواجه شده، عملکردش امیدوارکننده‌تر از نتایج پیش‌بینی‌ شده بوده است.

 

تحلیل گزارش سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ کوین‌بیس: بهتر از پیش‌بینی‌ها

در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳، صرافی کوین‌بیس با مشکلات بسیاری مواجه شد؛ ازجمله زیان خالص ۹۷‌میلیون‌دلاری که درمقایسه‌با بازه زمانی قبلی بیشتر شده و کاهش ۱۹۴میلیون‌دلاری شاخص EBITDA (درآمد قبل از بهره و مالیات و استهلاک).

از دیگر نکات این گزارش، کاهش ۷درصدی درآمد کوین‌بیس از خدمات و فروش اشتراک خود محسوب می‌شود که تا حدودی با کاهش ۲۸‌درصدی ارزش بازار استیبل‌کوین USDC مرتبط است. کوین‌بیس یکی از سهام‌داران شرکت Circle، صادرکننده استیبل‌کوین USDC است. پس از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی که بخش زیادی از پشتوانه دلاری USDC در آن نگه‌داری می‌شد، شرکت Circle متحمل ضررهای زیادی شد که اثرهایش را بر کاهش درآمد صرافی کوین‌بیس نیز مشاهده می‌کنیم.

براساس این گزارش، درآمد حاصل از کارمزد معاملات هر دو گروه سرمایه‌گذاران نهادی و سرمایه‌گذاران خُرد ۳۲۷میلیون دلار بوده است که باتوجه‌به درآمد ۳۷۴‌میلیون‌دلاری در سه‌ماهه اول، کاهش درخورتوجهی را نشان می‌دهد. درآمد صرافی کوین‌بیس از فروش اشتراک و خدمات نیز با افزایش ۷.۲‌درصدی به ۳۳۵.۴میلیون دلار رسیده است. درآمد حاصل از سایر سرمایه‌گذاری‌های کوین‌بیس نیز ۴۵.۴‌میلیون دلار بوده که درمقایسه‌با سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۲۵‌درصد رشد کرده است.

در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳، حجم معاملات کوین‌بیس به ۹۲میلیارد دلار رسیده که از این میزان سهم معاملات سرمایه‌گذاران نهادی ۷۸میلیارد دلار و سهم سرمایه‌گذارن خُرد ۱۴میلیارد دلار بوده است. ناگفته نماند که این حجم معاملات درمقایسه‌با سه‌ماهه اول به‌ترتیب کاهش ۳۳ و ۳۷‌درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، در این بازه زمانی سود حاصل از سپرده‌گذاری ارزهای فیات کاربران کوین‌بیس ۱۶درصد کاهش یافته و به ۲۰۱میلیون دلار رسیده است.

با وجود این مشکلات، به‌نظر می‌رسد که صرافی کوین‌بیس قصد دارد اتکای خود را به درآمدهای حاصل از کارمزدهای معاملاتی کاهش دهد. در‌حال‌حاضر، درآمد حاصل از خدمات و فروش اشتراک این صرافی با درآمد کارمزدهای معاملاتی تقریباً برابری می‌کند که این امر نشان‌دهنده تمایل کوین‌بیس برای تبدیل‌شدن به پلتفرمی خدمات‌محور با درآمد دوره‌ای است.

ناگفته نماند که باتوجه‌به روند قیمت سهام کوین‌بیس در سال  ۲۰۲۳ و زیان خالص ۰.۷۶‌دلاری به‌ازای هر سهم، مشخص نیست که سهام‌داران این صرافی استراتژی جدید را می‌پسندند یا خیر. این احتمال وجود دارد که همچنان کارمزدهای معاملاتی منبع اصلی درآمدزایی کوین‌بیس باقی بماند.

 

ایستادگی کوین‌بیس با وجود مشکلات قانون

گزارش اخیر کوین‌بیس در حالی منتشر می‌شود که بازار رمزارزها با مشکلات قانونی مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند. برای مثال، صرافی محبوب بایننس درگیر کشمکش قانونی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شده است. صرافی کوین‌بیس نیز از شکایت SEC بی‌بهره نبوده است و ژوئن۲۰۲۳ (خرداد۱۴۰۲)، این نهاد قانونی صرافی یادشده را به فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده متهم کرد. SEC از کوین‌بیس خواسته بود تا فروش تمام رمزارزهای خود به‌غیر از بیتکوین را متوقف کند

قبل از انتشار گزارش اخیر کوین‌بیس، تحلیلگران درباره عملکرد این صرافی در میان موج‌های متلاطم بازار، گمانه‌زنی‌های ناامیدکننده‌ای کرده بودند؛ اما با انتشار این گزارش، نتایج عملکرد کوین‌بیس از پیش‌بینی آنان بسیار بهتر بوده است و سهام‌داران این صرافی و سرمایه‌گذاران بازار رمزارز نفس راحتی کشیده‌اند.

به‌گفته برایان آرمسترانگ، مدیر‌عامل و بنیان‌گذار کوین‌بیس، سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ برای آن‌ها بسیار سخت گذشته است؛ اما توانسته‌اند اهدافشان را پیاده کنند و باتوجه‌به شرایط دشوار موجود، انعطاف‌پذیری مناسبی از خود نشان دهند. همچنین، وی خاطر‌نشان کرده است که کوین‌بیس با کاهش هزینه توانسته در موقعیت مطلوبی قرار بگیرد تا به ساختن آینده اقتصاد رمزارز و ایجاد شفافیت قانونی کمک کند.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا