اخبارمقاله

بانک‌‌های آمریکا به‌کمک ارزهای دیجیتال می‌آیند؟

طرفداران بورس وال‌استریت منتقد سرسخت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال کمک بانک‌های آمریکایی را دریافت خواهند کرد؟ پاسخ به این پرسش حتی از نگاه تحلیلگران آسان نیست و ابعاد پیچیده‌ای دارد. اقبال معامله‌گران بورس وال‌استریت آمریکا به بازار ارزهای دیجیتال همچنان منتقدان سرسختی دارد.

پیش‌از‌این، وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته بود بسیاری از مردم از بورس آمریکا روی‌گردان و به‌ سرمایه‌گذاری در بازار رمز‌ارزها علاقه‌مند شده‌اند. این گزارش را می‌توانید با عنوان «بازار ارزهای دیجیتال معامله‌گران وال‌استریت را به‌سوی خود جذب کرد» در بلاگ تترلند بخوانید.

 جدیدترین گزارش وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌دسک، حاکی از آن است که مخالفان می‌گویند صنعت نوپای رمزارزها تهدیدی برای بازارهای مالی سنتی آمریکا محسوب می‌شود. به‌باور آنان، اکنون زمان آن نیست که بازار رمزارزها سرمایه‌گذاران وال‌استریت را به‌سوی خود جذب کند؛ اگرچه این اتفاق رخ داده است.

سرگردانی معامله‌گران آمریکایی

سال‌ها طول کشید تا صنعت ارزهای دیجیتال اعتماد و سرمایه سرمایه‌گذاران اصلی بورس وال‌استریت را جلب کند. همان‌طور‌که به‌باور تحلیلگران رمزارز در آمریکا پیش‌بینی‌پذیر بود، حالا بازیگران سنتی بزرگ‌تری در آستانه حرکت به‌سمت بازارهای رمزارزها هستند.

 نمی‌توان انکار کرد فروپاشی امپراتوری رمزنگاری Sam Bankman-Fried و مقایسه صنعت رمزارزها با بازدهی بورس آگاهی اوقات موجب تغییر رفتار و نگرانی و به‌نوعی سرگردانی برخی از سرمایه‌گذاران شده است. آیا بانک‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا ممکن است مشکلات اخیر صنعت ارزهای دیجیتال را فرصتی جذاب برای ورود به بازارهای مبتنی‌بر بلاکچین ببینند؟

احتیاط وال‌استریت برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال

ماه می سال جاری‌، غول بانکی ایالات متحده آمریکا، JPMorgan Chase، با دو صرافی ارز دیجیتال قرارداد امضا کرد؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که وال‌استریت تا حدی شروع به پذیرش ارزهای رمزپایه‌ای می‌کند که چشم‌انداز روشنی برای آن‌ها متصور باشد.

حال این پرسش ذهن بسیاری از صاحب‌نظران آمریکایی را به خود مشغول کرده است: آیا احتمال دارد برخی از بانک‌های بزرگ در مواقعی که صنعت ارزهای دیجیتال در حال مبارزه برای به‌دست‌آوردن جایگاه و اعتماد خود است، به‌دنبال این باشند که به‌عنوان ناجی وارد عمل شوند؟

تاریخ تکرار می‌شود؟

برای دریافت پاسخ این پرسش، باید کمی تاریخ این کشور را ورق بزنیم. اوایل قرن بیستم و پیش از ایجاد فدرال رزرو آمریکا، جان پیرپونت مورگان، سرمایه‌دار، بانکدار، نیکوکار و مجموعه‌دار هنری آمریکایی، یک بار صنعت بانکداری ایالات متحده آمریکا را از بحران نجات داد.

پرسش دیگر این است: فدرال رزرو که معروف بود در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸ وال‌استریت را از فروپاشی نجات داد، حالا حامی بحرانی خواهد بود که پس از سقوط FTX گریبان صنعت ارزهای دیجیتال را گرفته است؟ پاسخ برخی منتقدان به این پرسش منفی است.

ارزهای دیجیتال

تقابل بانک‌ها و ارزهای دیجیتال

دیک بوو (Dick Bove)، استراتژیست مالی ارشد گروه Odeon Capital، بر این باور است:

بانک‌ها دشمن صنعت کریپتو هستند؛ زیرا هر دو ظاهراً یک خط محصول را می‌فروشند؛ بنابراین، بعید است که بخواهند برای کمک به این صنعت وارد عمل شوند.

در بیانیه مطبوعاتی پس از فروپاشی صرافی FTX، مؤسسه سیاست بانک، نماینده بانک‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد‌:

از‌آن‌جا‌که FTX پس از ناکامی در تأمین کمک مالی برای اعلام ورشکستگی اقدام می‌کند، سیاست‌گذاران باید مطمئن شوند که شرکت‌های رمز ارزی به پایان خود نزدیک می‌شوند.

رمزارز تهدیدی برای بازار مالی سنتی

درباره مفهوم این بیانیه می‌توان گفت اگر فدرال رزرو از صنعت ارزهای دیجیتال حمایت کند، بحران بعدی در حوزه نوپای رمزارز می‌تواند ثبات مالی کشور را تهدید کند.

با‌این‌‌همه‌، بانک‌های ایالات متحده آمریکا علاقه‌مندند تا جای پای خود را در صنعت رمزارزها محکم کنند. آن‌ها با بیش از ۸۵۰ مشتری ارز دیجیتال، از‌جمله ۶۱ صرافی و ۵۴۱ سرمایه‌گذار نهادی و ۲۴۸ مشتری دیگر قرارداد امضا کرده است.

براساس گزارش‌ها، سهام Silvergate در ماه نوامبر ۱۰درصد کاهش یافت؛ زیرا این شرکت اعلام کرد که در‌معرض آسیب‌های ناشی از مشکلات صرافی رمز ارز FTX قرار گرفته است. آمارها می‌گوید تا ۳۰سپتامبر، این بانک در‌مجموع ۱۱.۹میلیارد دلار سپرده از تمامی مشتریان دارایی ارزهای دیجیتال داشت که از این میزان، سهم FTX کمتر از ۱۰درصد بود.

ارزهای دیجیتال

بی‌میلی وال استریت به صنعت رمزارزها

جیم بیانکو، رئیس و استراتژیست کلان در Bianco Research، می‌گوید:

برای مبادلات به‌شدت تحت نظارت ایالات متحده آمریکا، شک دارم که بورس وال‌استریت به همکاری با صنعت ارزهای دیجیتال علاقه‌مند باشد.

او حتی بر این نکته تأکید می‌کند که هر کمکی خطر استعفای کارکنان بورس وال‌استریت را در پی خواهد داشت. به‌گفته این استراتژیست بازارهای مالی، بانک‌های سنتی درک درستی از سودآوری تجارت کریپتو ندارند تا بخواهند ریسک ورود به آن را بپذیرند.

ممکن است شرکت‌های بزرگ وال‌استریت اجازه همکاری با شرکت‌های بزرگ ارزهای دیجیتال را نداشته باشند. بسیاری از مقام‌های بورس وال‌استریت نگرانی‌های جدی درباره بروز بحران دوباره در صنعت رمزارزها دارند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به موضوعات گفته‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که برخی از بانک‌ها تمایل دارند سقوط هرچه‌بیشتر صنعت صنعت کریپتو را شاهد باشند. براساس گزارش کوین‌دسک، بانک‌ها بیشتر نگران این مسئله هستند که گسترش صنعت رمزارزها عرصه را برای بانک‌های آمریکا تنگ و دشوار کند. به‌نظر نمی‌رسد این وضعیت بحرانی طولانی شود؛ چرا‌که صنعت رمز‌ارز جایگاه مطلوب خود را در حوزه سرمایه‌گذاری پیدا کرده است. 

پرسش‌های متداول

آیا بانک‌های ایالات متحده ناجی بحران رمزارزها می‌شوند؟

بانک‌ها چندان از سقوط رمزارزها نگران نیستند؛ اما برخی بانک‌ها در‌این‌باره با احتیاط عمل می‌کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا