آموزشمبتدی

معرفی پلتفرم های وام دهی رمز ارز و نحوه عملکرد آن‌ها

در پلتفرم وام دهی رمز ارز می‌توان دارایی دیجیتال خود را به‌عنوان وثیقه قرارداد داد و به‌ازای آن انواع رمزارز را وام گرفت. پاندمی کرونا تأثیرهای مخربی روی بازدهی سرمایه‌گذاری‌های مرسوم مانند سهام و طلا و املاک گذاشته و این امر تمایل سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال را به‌دنبال داشته است.

افراد و سازمان‌ها به‌طور‌مشابه در صنعت رمزارزها بخت خود را امتحان کرده و توانسته‌اند بازدهی درخورتوجهی به‌دست آورند. اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) با وجود نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال در دو سال گذشته، توانسته است به‌خوبی پیشرفت کند و آینده بهتری را نوید دهد. این صنعت هنوز نوپاست و در مسیر خود موانع زیادی را از پیش پا برخواهد داشت.

یکی از حوزه‌های در حال پیشرفت، وام‌دهی ارزهای دیجیتال است. در این مقاله از بلاگ تترلند، وام دهی رمز ارز و نحوه کارکرد آن‌ها و کاربرد استیبل کوین‌ها در این حوزه را بررسی می‌کنیم.

وام دهی رمز ارز چیست؟

وام دهی رمز ارز (Crypto Lending) ابزاری هوشمندانه برای کسب سریع درآمد است. در این روش، از دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام رمزارزی استفاده می‌شود. سازوکار وام‌دهی ارز دیجیتال به این صورت است که کاربر با وثیقه‌گذاشتن ارز دیجیتال خود در یکی از پلتفرم‌های مرتبط، ارز فیات یا استیبل کوین یا سایر رمز‌ارزها را دریافت و در ازای آن در دوره‌های مشخص سود پرداخت می‌کند.

در پلتفرم‌های وام‌دهی، این دارندگان رمزارز هستند که سرمایه لازم برای وام‌ها را فراهم و درمقابل آن بهره‌ای مشخص دریافت می‌کنند. مزیت استفاده از وام دهی دیجیتال این است که به فروش رمزارزهایتان نیازی نیست و تنها آن‌ها را به‌عنوان وثیقه در قراردادی هوشمند قفل می‌کنید. سپس هنگام بازپرداخت کامل وام، مجدداً کل دارایی‌ها دراختیارتان گذاشته می‌شود.

روی‌هم‌رفته، می‌توان گفت که مشارکت در پلتفرم وام‌دهی راهی مناسب برای کسب سود از دارایی‌های دیجیتال بلااستفاده است.

وام دهی رمز ارز

وام دهی رمز ارز چگونه انجام می‌شود؟

وام با پشتوانه رمزارز به وام‌های مبتنی‌بر اوراق بهادار شباهت دارد و اساس آن گرو‌گذاشتن دارایی است؛ یعنی مقداری از رمزارزهای خود را گرو می‌گذارید و در‌مقابل، وام دریافت می‌کنید تا آن را در مدتی مشخص بازپرداخت کنید.

در این روش، همچنان مالکیت رمزارزهایتان را حفظ می‌کنید؛ اما از حق تراکنش با آن‌ها دست می‌کشید. وام رمزارزی را می‌توان از پلتفرم‌های وام‌دهی یا برخی صرافی‌های رمز‌ارزی دریافت کرد. 

از مزایای استفاده از وام‌دهی می‌توان به نرخ بهره اندک، انتخاب ارز دریافت‌شده، نیازنداشتن به بررسی پیشینه و اعتبار، دریافت وام سریع و امکان کسب درآمد منفعل از دارایی رمزارزی اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های وام‌دهی ارز دیجیتال APY یا بهره زیاد است که در برخی از سکوهای رمزارزی به بیش از ۱۰درصد می‌رسد.

هر تراکنش وام دهی رمز ارز از دو طرف تشکیل می‌شود: یکی وام‌دهنده و دیگری وام‌گیرنده. وام‌دهنده دارایی دیجیتال خود را برای دریافت وام از وام‌گیرنده وثیقه می‌گذارد. این روش برای هر دو طرف سودمند است؛ زیرا وام‌گیرنده به‌صورت آنی وام و وام‌گیرنده نیز بهره دریافت می‌کند. ناگفته نماند اگر وام‌گیرنده در پرداخت وام کوتاهی کند، رمزارزهایی که گرو گذاشته است، نقد می‌شوند.

پلتفرم‌های وام دهی رمز ارز

پلتفرم‌هایی که خدمات وام دهی رمز ارز را ارائه می‌کنند، نقشی اساسی در ارائه این نوع وام‌ها ایفا می‌کنند. به‌طورکلی، به‌اندازه ۵۰درصد از دارایی‌هایی دیجیتالی که فراهم می‌کنید، می‌توانید وام دریافت کنید؛ البته این مقدار در برخی پلتفرم‌ها می‌تواند بیشتر هم باشد.

درمجموع، وام‌های رمزارزی محدودیت مبلغ پرداخت ماهانه ندارند و می‌توان در هر زمان آن‌ها را بازپرداخت کرد. همچنین، نرخ بهره در آن‌ها متغیر است؛ مثلاً در شبکه سلسیوس (Celcius) برای رمزارزهای معروف به‌جز استیبل کوین‌ها نرخ بهره حدود ۴درصد است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که ذات نوسانی رمزارزها باعث شده تا وام‌گیرنده‌ها بیشتر استیبل کوین وام بگیرند. در شبکه‌های سلسیوس و نکسو (Nexo)، وام‌دهندگان استیبل کوین می‌توانند تا ۸درصد سود دریافت کنند. در پلتفرم دیفای کامپاوند فایننس نیز، نرخ درصد سالانه (APR) برای استیبل کوین‌های دای (DAI) و یو‌اس‌دی کوین (USD Coin) به‌ترتیب ۱۲ و ۹درصد است.

کاربرد استیبل کوین در وام دهی

زمانی‌که از نرخ بهره صحبت می‌شود، وام‌دهی همتا‌به‌همتا (P2P) به‌شدت تحت‌تأثیر عرضه‌و‌تقاضا قرار می‌گیرد. تقاضای زیاد برای وام و عرضه اندک موجب افزایش نرخ بهره می‌شود. در‌مقابل، اگر تقاضا برای وام کم باشد و وام‌دهندگان زیادی وجود داشته باشند، نرخ بهره کاهش می‌یابد.

به‌طور‌کلی، تقاضا برای دریافت وام استیبل کوین‌ها زیاد است و در‌نتیجه، بهره سالانه آن می‌تواند به اعداد دو‌رقمی نیز برسد. استیبل کوین‌ها در صنعت رمزارزها نوپا هستند و تنها ۲ تا ۳درصد کل ارزش بازار رمزارزها را ازآنِ خود کرده‌اند. از‌این‌رو در پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال، مقدار زیادی از وام‌ها در قالب استیبل کوین عرضه می‌شوند و اکثر خریداران استیبل کوین‌هایی مانند تتر از آن برای وام‌دهی استفاده می‌کنند.

باوجوداین در پلتفرم‌هایی چون کامپاوند، مجموع وام استیبل کوین‌های DAI و USDC نصف رمزارز مطرحی نظیر اتریوم است. اگر در همین پلتفرم حجم وام‌های دای را با اتریوم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که ETH چهل برابر بیشتر از DAI عرضه می‌شود. جالب است بدانید که دلیل تقاضای زیاد برای DAI تریدهای سازمانی است که از آن برای صندوق‌های پوشش ریسک (Hedge Funds) استفاده می‌کنند.

وام دهی رمز ارز

امنیت وام دهی رمز ارز

کوین‌تلگراف توصیه می‌کند که قبل از استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی رمزارز به‌خوبی باید آن‌ها را بررسی کرد و از امنیت آن مطمئن شد. برای مثال، پلتفرم QuadrigaCX موجب از‌دست‌رفتن حدود ۱۹۰میلیون دلار از دارایی‌های کاربران شد.

این نکته را نیز باید مدنظر گرفت که هنگام وثیقه‌گذاشتن در پلتفرم‌های وام‌دهی، کنترل کامل دارایی در‌اختیار آن پلتفرم قرار می‌گیرد؛ به‌همین‌دلیل، سابقه و شهرت پلتفرم و تیم پشتوانه آن را به‌دقت باید بررسی کرد.

پرسش‌های متداول

وام دهی رمز ارز چیست؟

در این روش، کاربر با وثیقه‌گذاشتن ارز دیجیتال خود در یکی از پلتفرم‌های مرتبط، می‌تواند ارز فیات یا استیبل کوین یا سایر رمز ارزها را دریافت کند.

مزیت‌های وام رمز ارز چیست؟

برخی از مزیت‌های وام رمزارز عبارت‌اند از: نرخ بهره اندک، انتخاب ارز دریافت‌شده، نیاز‌نداشتن به بررسی پیشینه و اعتبار، دریافت وام سریع و امکان کسب درآمد منفعل از دارایی رمز ارزی.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا