آموزشمتوسط

توکن‌های سودمند در‌مقابل توکن‌های سهام: تفاوت‌های مهم این دو نوع توکن در چیست؟

اگرچه انواع توکن‌های کریپتو زیر چتر گسترده‌تر ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند، تفاوت‌های فنی ظریف بین این دو هر‌یک را منحصربه‌فرد و تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران این تفاوت‌ها را درک کنند. در‌حالی‌که توکن‌ها و ارزهای دیجیتال تا حد زیادی از دیدگاه کاربر نهایی یکسان هستند، تفاوت‌های فنی در نحوه ساخت آن‌ها روی یک بلاک چین وجود دارد که درک آن‌ها مهم است.

توکن‌های رمزارزی که برای سرمایه‌گذاران جدید ممکن است ناآشنا به‌نظر برسند، می‌توانند به سه نوع دسته‌بندی شوند: توکن‌های کاربردی و توکن‌های مالکیتی و توکن‌های سهام. در این مقاله از بلاگ تترلند، بر تفاوت‌های بین توکن‌های سودمند و سهام تمرکز خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چگونه این تفاوت‌ها باید تصمیم‌گیری را در هنگام سرمایه‌گذاری هدایت کند.

توکن کاربردی چیست؟

توکن‌های کاربردی که معمولاً در طول ICO صادر می‌شوند، خدمات ویژه‌ای را در‌اختیار دارندگان توکن قرار می‌دهند و به‌عنوان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته نمی‌شوند؛ زیرا سوداگرانه هستند و بیشتر شبیه ابزارهای تبلیغاتی برای شرکت صادرکننده عمل می‌کنند.

 

سرمایه‌گذاران ممکن است این توکن‌های کاربردی را در ارزهای دیجیتال مختلف یا حتی ارزهای فیات بخرند و قیمت‌ها به‌طور‌کلی در مراحل اولیه ثابت هستند. این توکن‌ها پس از خرید، در کیف پول رمزارزی مرتبط با خریدار ذخیره می‌شوند و می‌توانند برای دسترسی به خدمات ارائه‌شده پروژه بلاک چین استفاده شوند.

 

علاوه‌بر‌این، توکن‌های ابزار هیچ‌گونه سهم مالکیتی در پروژه سرمایه‌گذاری‌شده را نشان نمی‌دهند و درعوض، به دارنده اجازه می‌دهند تا توکن‌های اساسی را به‌صورت ترجیحی بخرند یا بفروشند. ارزش توکن‌های کاربردی معمولاً بسته به تقاضای پروژه در نوسان است و اگر پروژه با موفقیت معقول به هدف مدنظر خود برسد، ممکن است برای خریدار توکن سود ایجاد کند.

 

توکن سهام

 

 

آیا بیت کوین توکنی کاربردی است؟

بیت کوین که به‌عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال و رمزارزی با بیشترین ارزش بازار در نظر گرفته می‌شود، به‌گونه‌ی طراحی شده است که ارز کاملاً دیجیتالی برای مبادلات همتا‌به‌همتا باشد.

 

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) در پروتکل‌های نرم‌افزاری بلاک‌چین‌های مربوطه کدگذاری می‌شوند و دارایی‌های دیجیتال بومی اکوسیستم خود هستند. بنابراین، بیت کوین به‌معنای واقعی ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شود و برای انتقال ارزش پولی در شبکه همتا‌به‌همتای بیت کوین استفاده می‌شود.

 

همچنین، توکن‌های رمزنگاری یک رفتار تراکنش دارند که به‌جای اینکه در خود نرم‌افزار بلاک چین تعبیه شوند، ازطریق قراردادهای هوشمند پیاده‌سازی می‌شوند.

 

به‌طور‌مشابه، بسیاری از سرمایه‌گذاران تعجب می‌کنند که آیا ریپل (XRP) توکنی کاربردی است یا خیر. XRP و Basic Attention Token (BAT) اساساً توکن‌های ERC-20 هستند که در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند و در آن‌ها XRP برای تسهیل راه‌حل‌های پرداخت در سطح سازمانی Ripple استفاده می‌شود که سریع‌تر و شفاف‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از خدمات مالی سنتی هستند.

 

BAT پلتفرم تبلیغات خصوصی جهانی مرورگر Brave را هدایت می‌کند که ۵۴میلیون نفر کاربر فعال ماهانه و ۱.۴میلیون نفر سازنده تأیید‌شده دارد و مسلماً از یکی از پروژه‌های موفق بلاک چین تا‌به‌امروز بهره می‌برد. هر دو نمونه‌های کلاسیک توکن‌های کاربردی هستند که به‌دلیل ارزش بسیار زیادی که از زمان راه‌اندازی خود ایجاد کرده‌اند، از زمان ICO خود چندین برابر قیمت افزایش یافته‌اند.

 

توکن سهام

 

 

تفاوت توکن‌های مالکیتی با توکن‌های کاربردی چقدر است؟

توکن‌های مالکیتی نشان‌دهنده مالکیت شرکت اصلی هستند و از‌نظر نحوه استخراج ارزش با توکن‌های کاربردی متفاوت هستند. با نظارت سازمان‌های دولتی که نظارت بر بازارهای مالی را انجام می‌دهند، بسیار امن‌تر در نظر گرفته می‌شوند و متناسب با عملکرد مالی واحد صادرکننده بازده ارائه می‌دهند.

 

توکن‌های مالکیتی که نشان‌دهنده روشی منحصر‌به‌فرد برای شرکت‌ها برای افزایش سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال است، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد سهام را به‌شکل دیجیتال یا به‌عنوان سهام توکن‌شده بفروشند و فرصت‌های مالکیت را برای بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران در نقطه ورودی پایین بازار فراهم کنند.

 

این توکن‌ها نشان‌دهنده همگرایی صنعت مالی سنتی و بازار انقلابی کریپتو هستند که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند در کسب‌وکارهای غیر‌رمزنگاری سرمایه‌گذاری کنند و در‌عین‌حال از مزایای ارائه‌شده توکن‌های رمزنگاری بهره‌مند شوند. با‌این‌حال برخلاف توکن‌های کاربردی، توکن‌های مالکیتی را نهادهایی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تنظیم می‌کنند؛ زیرا آن‌ها مالکیت واقعی دارایی‌های اساسی را نشان می‌دهند.

 

توکن سهام چیست و چند نمونه محبوب از توکن‌های سهام چیست؟

توکن‌های سهام که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از توکن‌های امنیتی در نظر گرفته می‌شوند، مزایای زیادی را برای دارندگان توکن خود ارائه می‌دهند که آن‌ها را برای آن دسته از سرمایه‌گذاران رمزارز مناسب می‌سازد که مایل‌اند در فرایند تصمیم‌گیری شرکت صادرکننده شرکت کنند.

توکن‌های سهام نشان‌دهنده حقوق صاحبان سهام در یک دارایی اساسی است که معمولاً سهام یک شرکت است، با تمام شرایط و ضوابط ثبت‌شده در بلاک چین. علاوه‌بر‌این، آن‌ها به‌واسطه قانون اوراق بهادار کشوری تنظیم می‌شود که شرکت ناشر در آن مستقر است و حمایت قانونی را برای سرمایه‌گذاران خود تضمین می‌کند.

استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی‌بر شبکه اتریوم مطابق با استانداردهای ERC-20، توکن‌های سهام به دارندگان اجازه می‌دهد تا سهام‌دار شرکت صادرکننده توکن شوند و تمام پول سرمایه‌گذاری‌شده با عملکرد شرکت مرتبط است.

دارندگان توکن حق دریافت سهمی از سود را در قالب سود سهام حفظ می‌کنند و ارزش توکن معمولاً به تقاضای آن در بازار ارز دیجیتال مربوط نمی‌شود؛ بلکه به عملکرد شرکت صادرکننده مرتبط است.

برخی از نمونه‌هایی از توکن‌های سهام شامل Enegra (EGX) و BFToken هستند که از زمان عرضه در بازار، عملکرد مناسبی داشته‌اند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا