آموزشمتوسطمقاله

چنل جمینگ (Channel Jamming)؛ تهدیدی برای بیت کوین

چنل جمینگ تهدیدی برای بیت کوین و شبکه لایتنینگ محسوب می‌شود. این نظر بسیاری از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال است. در این مقاله از بلاگ تترلند این موضوع را واکاوی و تحلیل می‌کنیم.

برای درک بهتر آنچه قرار است بررسی شود، ابتدا باید به فهم این نکته رسید که چرا مقیاس‌پذیری در تراکنش‌های رمزارزها اهمیت دارد. مقیاس‌پذیری (Scalability) و مقرون‌به‌صرفه‌بودن تراکنش‌های کوچک همواره موضوع بحث جامعه ارزهای دیجیتال بوده است.

یکی از راهکارهای خلاقانه برای حل مشکل مقیاس‌پذیری انتقال تراکنش‌ها از شبکه اصلی به لایه‌دوم است. در‌واقع، شبکه لایتنینگ (Lightning Network) برای پیاده‌سازی همین راهکار در بلاک چین بیت کوین ساخته شده است.

این شبکه بهترین راهکار مقیاس‌پذیری بیت کوین است؛ اما ایرادهایی نیز دارد. اگر قرار باشد بیت کوین به‌صورت گسترده برای پرداخت‌های روزانه به‌کار رود، باید برای رفع آن‌ مشکل اقدامی عملی کرد. یکی از این کاستی‌ها موضوعی است که راه را برای حمله‌ای موسوم به «بستن کانال» یا چنل جمینگ (Channel Jamming) هموار و امنیت این شبکه را با تهدید مواجه می‌کند.

چنل جمینگ چیست؟

یکی از حملاتی که ممکن است در شبکه لایتنینگ رخ دهد، این است که مهاجمی تعداد زیادی تراکنش به آدرس خود بفرستد و از این طریق کانال پرداخت را مسدود کند. در اصطلاح به این اقدام حمله بستن کانال می‌گویند.

شبکه لایتنینگ شبکه لایه‌دومی است که روی بلاک چین اصلی بیت کوین ایجاد شده و با ایجاد کانال‌هایی برای پرداخت‌های خُرد در خارج از شبکه اصلی، تراکنش‌ها را سریع‌تر و بسیار ارزان‌تر اجرا می‌کند.

 

چنل جمینگ

 

نحوه عملکرد لایتنینگ

در شبکه لایتنینگ، ابتدا فرستنده و گیرنده با ایجاد آدرسی چند‌امضایی و ارسال مقداری بیت کوین به آن، کانال پرداختی دوطرفه‌ای می‌سازند. این کانال در‌واقع با ثبت تراکنش باز در قالب موجودی قفل‌شده در بلاک چین اصلی بیت کوین ایجاد می‌شود. کاربران می‌توانند بیت کوین قفل‌شده را در هر تعداد تراکنشی که می‌خواهند، در شبکه لایتنینگ به طرف دیگر کانال ارسال کنند.

پس از تکمیل تراکنش‌ها، فرستنده و گیرنده کانال را می‌بندند و تسویه‌حساب می‌کنند. وقتی کانال بسته شود، تراکنش تسویه‌حساب به بلاک چین اصلی ارسال و باعث می‌شود تراکنشی که در ابتدا روی بلاک چین اصلی بیت کوین انجام شد، نهایی و بسته شود.

چنل جیمینگ چگونه رخ می‌دهد؟

اقدام به بستن کانال تراکنش‌ها یا چنل جمینگ به دو طریق امکان‌پذیر است:

  • مسدودسازی ظرفیتی (Amount Jamming): در این روش، مهاجم بخش زیادی از ظرفیت کانال هدف را قفل می‌کند. در این حمله، مهاجم تراکنش ناتمامی را با حداکثر ظرفیت قابل‌پردازش در کانال ارسال می‌کند و باعث تکمیل ظرفیت و قفل‌شدن آن می‌شود.
  • مسدودسازی تعدادی (Slot Jamming): هر کانال در‌کنار محدودیت تعداد بیت‌کوین‌های ارسالی، محدودیت تعداد تراکنش‌های ناتمام هم دارد. هر کانال فقط می‌تواند ۴۸۳ تراکنش معلق در هر جهت داشته باشد که ازنظر فنی به محدودیت تعداد تراکنش‌های بیت کوین بازمی‌گردد. وقتی تعداد تراکنش‌های معلق به حداکثر برسد، آن کانال دیگر امکان پردازش تراکنش‌های بیشتر را ندارد.

دلایل حمله چنل جمینگ

مهاجمان می‌توانند دلایل مختلفی برای انجام حمله بستن کانال تراکنش‌ها داشته باشند. یکی از این دلایل حمله به خود شبکه بیت کوین است. مهاجمی که چنین انگیزه‌ای دارد، می‌تواند همه کانال‌های شبکه را با این نوع حمله مسدود کند و باعث ازکارافتادن بخش بزرگی از شبکه شود. چنین حمله گسترده‌ای به سرمایه زیادی نیاز دارد؛ اما با‌توجه‌به اینکه شبکه بیت کوین در حال رشد و تبدیل‌شدن به جایگزینی برای سیستم‌های مالی دولتی است، نباید به‌عنوان یک احتمال دست‌کم گرفته شود. انگیزه دیگر برای انجام حمله بستن کانال می‌تواند در میان صرافی‌های رقیب شکل بگیرد. 

حمله بستن کانال و نگرانی طرفداران بیت کوین

اهمیت این موضوع را طرفداران بیت کوین بیش از هرکس دیگری می‌دانند. با اِعمال تغییراتی در پروتکل شبکه لایتنینگ، می‌‌توان محدودیت تراکنش‌های معلق را افزایش داد. برای این کار، می‌توان ساختار تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای شبکه لایتنینگ را به‌گونه‌ای اصلاح کرد که تعداد تراکنش‌های بیشتری در آن جای گیرد یا خود بلاک چین بیت کوین طوری اصلاح شود که از ورودی‌های بیشتری برای تراکنش‌های مربوط به شبکه لایتنینگ پشتیبانی کند. احتمال چنل جمینگ زنگ‌خطری برای طرفداران بیت کوین است.

 

چنل جمینگ

 

چگونه می‌توان از حملات بستن کانال جلوگیری کرد؟

یکی از عوامل کاهش انگیزه برای حمله بستن کانال هزینه مالی و هزینه فرصت آن است که به عوامل خارجی مربوط می‌شود. هر حمله‌ای هزینه‌ای دارد و مهاجم در صورتی دست به آن حمله می‌زند که سودش از هزینه‌اش بیشتر باشد. بدیهی‌ترین هزینه حمله بستن کانال برای مهاجم این است که باید مقداری بیت کوین داشته باشد و کارمزد دو تراکنش (تراکنش بازکردن کانال و تراکنش بستن کانال) را در بلاک چین بیت کوین پرداخت کند.

برای جلوگیری از چنل جیمینگ، راهکارهایی نیز مطرح شده است که نیازمند اِعمال تغییراتی در پروتکل شبکه لایتنینگ یا بلاک چین بیت کوین است. یکی از راه‌حل‌ها این است که حداکثر تراکنش‌های معلق برای هر کانال افزایش یابد. در این صورت، هزینه انجام حمله چنل جمینگ برای مهاجم بیشتر می‌شود؛ چراکه باید تعداد بیشتری تراکنش ارسال کند. بااین‌حال، این راهکار احتمال حمله را از بین نمی‌برد؛ بلکه آن را کمتر می‌کند.

جمع‌بندی

راهکارهای جلوگیری از چنل جیمینگ دو دسته هستند که یکی به اصلاح پروتکل لایتنینگ و دیگری به اصلاح پروتکل بلاک چین اصلی بیت کوین مربوط می‌شود. اگرچه این راهکارها مانعی بر سر راه مهاجمانی هستند که قصد حمله جمینگ دارند و انجام این حمله را سخت می‌کنند، رفع کامل ریسک این حمله با حفظ ماهیت بدون نیاز به مجوز شبکه لایتنینگ غیرممکن است.

باید توجه کرد که راهکارهای جلوگیری از چنل جمینگ محدود هستند؛ اما همین روش‌های اندک را می‌توان روی پروتکل این شبکه و نودها به‌کار بست. البته راهکارهای اساسی‌تر نیازمند تحقیقات بیشتر و بررسی مباحث گسترده‌تری هستند. باید دید که جامعه بیت کوین و شبکه لایتنینگ چگونه برای رفع این مشکل تلاش می‌کنند تا این ارز دیجیتال همواره به رشد و گسترش خود ادامه دهد.

در پایان گفتنی است شما همراهان گرامی تترلند در‌صورت تمایل می‌توانید به صفحه مبدل تترلند مراجعه و بیش از ۱۰۰ رمزارز را بر‌پایه تتر و با کارمزد رایگان مبادله کنید.

پرسش‌های متداول

چرا چنل جیمینگ بیت کوین را به خطر می‌اندازد؟

با اِعمال تغییراتی در پروتکل شبکه لایتنینگ، می‌‌توان محدودیت تراکنش‌های معلق را افزایش داد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا