آموزشمبتدی

معرفی کامل رمز ارز ایپ کوین (APE) و نحوه خرید آن

ایپ کوین (ApeCoin) توکنی کاربردی و حاکمیتی در اکوسیستم APE است. توکن ایپ را دائوِ ApeCoin کنترل و بنیاد ایپ پشتیبانی می‌کند. صاحبان توکن ایپ می‌توانند در پیشنهادهای حاکمیتی دائوِ ایپ رأی بدهند و به ویژگی‌های اختصاصی اکوسیستم ایپ مانند بازی‌ها و رویدادها و خدمات دسترسی داشته باشند.

شرکت یوگا لبز (Yuga Labs)، سازنده مجموعه پرطرفدار ان‌اف‌تی Bored Ape Yacht Club، از ایپ به‌عنوان توکن اصلی در هنگام عرضه خدمات و محصولات خود استفاده می‌کند.

از زمان انتشار مجموعه BAYC در تابستان‌۲۰۲۱، این مجموعه به یکی از NFTهای پرطرفدار تبدیل شده است. مجموعه Bored Ape جامعه فعالی از کاربران دارد که از آن حمایت می‌کنند. در این مقاله از بلاگ تترلند، به‌طور‌کامل با رمزارز APE و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

ایپ کوین (APE) چیست؟

توکن ایپ کوین با نماد APE رمزارزی بر بستر شبکه اتریوم و با پروتکل ERC-20 است. این توکن را جامعه کاربران ایپ ایجاد و کنترل می‌کند. دائوِ ApeCoin سازمانی غیرمتمرکز است و به دارندگان توکن ایپ امکان رأی‌گیری درباره تصمیم‌های مرتبط با این توکن را می‌دهد.

از رمزارز ایپ علاوه‌بر کاربرد حاکمیتی، برای دسترسی به محصولات و خدمات شرکت يوگا لبز استفاده می‌شود. یوگا لبز سازنده مجموعه NFTهای میمون‌های کسل (BAYC) و مالک معنوی مجموعه‌های کریپتو پانکز (CryptoPunks) و Meebits است.

نحوه عملکرد ایپ کوین

توکن APE برای استفاده در اکوسیستم ایپ ایجاد شده است و دائوِ ایپ کوین آن را مدیریت می‌کند. صاحبان توکن ایپ می‌توانند با مشارکت در دائوِ مذکور در اختصاص بودجه به اکوسیستم ایپ، تعیین مقررات، انتخاب پروژه‌ها و‌… تصمیم‌گیری کنند.

زمانی‌که اعضای دائو درباره موضوعی تصمیم‌گیری می‌کنند، بنیاد APE این تصمیم را اجرایی می‌کند. بنیاد ایپ مسئولیت قانونی DAO ایپ را برعهده دارد و از توسعه و رشد اکوسیستم ایپ پشتیبانی می‌کند. در این بنیاد، هیئتی ویژه به نام Board وجود دارد که از اجرای چشم‌انداز جامعه ایپ مطمئن می‌شود. Board از پنج عضو جامعه تکنولوژی و ارز دیجیتال تشکیل شده است.

یکی از این اعضا الکس اوهانیان، هم‌بنیان‌گذار وب‌سایت Reddit است. این هیئت غیرمتمرکز شش ماه فعالیت می‌کنند و سپس دارندگان ارز APE به‌صورت سالانه اعضای جدید هیئت را برمی‌گزینند.

ایپ کوین

اکوسیستم APE چیست؟

اکوسیستم ایپ از دارندگان توکن ApeCoin و خدمات و محصولاتی که از APE استفاده می‌کنند، تشکیل شده است. شرکت وب ۳.۰ یوگا لبز عضوی از دائوِ ایپ کوین است و از توکن ایپ در تمامی پروژه‌های خود استفاده می‌کند.

هنگام ایجاد ایپ کوین، به دارندگان مجموعه‌های Bored Ape Yacht Club و Mutant Ape Yacht Club در‌مجموع ۱۵درصد از موجودی توکن‌های APE واگذار شد. این مقدار برابر با ۱۵۰میلیون توکن از کل ‌۱میلیارد توکن ایپ است. در‌ادامه، نگاهی به مجموعه‌های NFT موجود در اکوسیستم ایپ می‌اندازیم.

مجموعه میمون‌های کسل (BAYC)

مجموعه Bored Ape Yacht Club اولین مجموعه از NFTهای اکوسیستم ایپ به‌حساب می‌آید. این مجموعه‌ شامل ۱۰هزار NFT یکتا بر بستر بلاکچین اتریوم است. هر NFT در مجموعه میمون‌های کسل شکل و ظاهر منحصربه‌فردی دارد.

مجموعه میمون‌های جهش‌یافته (MAYC)

Mutant Ape Yacht Club مجموعه‌ای شامل ۲۰‌هزار NFT است. جالب است بدانید تصاویر این مجموعه درحقیقت از مجموعه اصلی میمون‌های کسل برگرفته شده؛ اما ظاهر آن‌ها دچار جهش ژنتیکی شده است. در ابتدا، ۱۰هزار سرم جهش برای صاحبان مجموعه اصلی BAYC ایردراپ شد که شامل سه نوع سرم با درجه نایابی متفاوت بود.

سپس، این افراد با استفاده از این سرم‌ها مجموعه میمون‌های جهش‌یافته را ایجاد کردند. هر ‌NFT مجموعه BAYC تنها می‌تواند با استفاده از سرم خود یک MAYC تولید کند که این سرم هم بعد از استفاده از بین می‌رود. ۱۰‌هزار NFT میمون جهش‌یافته در آگوست۲۰۲۱ به‌‌صورت عمومی عرضه و باعث افزایش تعداد جامعه کاربران APE شد.

مجموعه NFT سگ‌های ‌BAKC

مجموعه Bored Ape Kennel Club شامل NFTهایی از تصاویر سگ‌هاست. این مجموعه در ابتدا به دارندگان مجموعه میمون‌ها کسل اهدا شد. هر عضو Bored Ape می‌تواند به‌صورت تصادفی یکی از NFTهای BAKC را به‌رایگان و تنها با پرداخت کارمزد شبکه دریافت کند. ۱۰هزار NFT این مجموعه همانند دو مجموعه قبلی تنوع و درجه نایابی متفاوت دارند.

کاربرد ایپ توکن (APE)

رمزارز ApeCoin چندین کاربرد در اکوسیستم ایپ دارد. این کوین به‌‌عنوان توکن حاکمیت در دائوِ ایپ کوین استفاده می‌شود. همچنین، صاحبان APE به قابلیت‌های اختصاصی اکوسیستم ایپ مانند بازی‌ها، خدمات، محصولات و رویدادها دسترسی دارند.

توسعه‌دهندگان از توکن APE برای مشارکت در اکوسیستم ایپ نیز استفاده می‌کنند. آنان می‌توانند از این رمزارز به‌عنوان مشوق در خدمات و بازی‌ها و پروژه‌هایشان استفاده کنند. برای مثال، بازیکنان Benji Bananas، یکی از بازی‌های کسب درآمد ازطریق تلفن‌همراه، می‌توانند از توکن APE استفاده کنند.

بازیکنان درصورت داشتن NFT عضویت Benji Pass، می‌توانند حین بازی توکن‌های مخصوص دریافت و سپس آن‌ها را با ایپ کوین مبادله کنند.

ایپ کوین

توکنومیکس ایپ کوین

براساس توکنومیکس APE، حداکثر ۱میلیارد توکن ایپ عرضه شده است. سازوکار توکن‌‌سازی برای ایپ وجود ندارد؛ بنابراین، موجودی آن کاهش نمی‌یابد. توزیع توکن‌های ایپ بدین‌شرح است: ۶۲درصد از توکن‌ها به جامعه ApeCoin DAO و ۱۵درصد دیگر به دارندگان مجموعه‌های BAYC و MAYC تعلق گرفته است.

دارندگان توکن میمون کسل به‌ازای هر NFT که در‌اختیار داشته باشند، ۱۰٬۰۹۴ توکن ایپ دریافت می‌کنند و این مقدار برای دارندگان MAYC برابر با ۲٬۰۴۲ ایپ است. مقادیر باقی‌مانده از این بخش به‌عنوان اجزای صندوق دائو ایپ منتشر می‌شوند.

گفتنی است ۱۶‌درصد از توکن‌ها به شرکت یوگا لبز و ۱۴درصد دیگر نیز به افرادی تعلق می‌گیرد که در انتشار پروتکل ApeCoin نقش ایفا کرده‌اند. ۸درصد باقی‌مانده نیز برای چهار مؤسس یوگا لبز و BAYC در نظر گرفته شده است.

ایپ کوین با استفاده از مفهوم قفل توکن‌ها، از فروش این توکن‌ها به‌وسیله مؤسسان BAYCT و یوگا لبز و مشارکت‌کنندگان در انتشار پروژه جلوگیری می‌کند. ایپ‌کوین‌های این افراد تا ۱۲ ماه قفل خواهد شد و پس‌از‌آن نیز به‌صورت ماهانه تنها به قسمتی از توکن‌ها می‌توانند دسترسی داشته باشند.

نحوه خرید ایپ کوین (APE)

برای خرید ایپ کوین (APE) با کارمزد کاملاً رایگان، می‌توانید از قسمت مبدل تترلند اقدام کنید. برای این کار، کافی است ابتدا با استفاده از کارت بانکی یا روش انتقال بانکی، کیف پول تومانی را شارژ کنید یا تترهای خود را به کیف پول تتری خود در تترلند انتقال دهید.

سپس، از پیشخوان کاربری وارد قسمت مبدل شوید و با انتخاب تومان یا تتر و سپس انتخاب ایپ کوین (APE) از فهرست رمزارزهای موجود، فرایند تبدیل را انجام دهید. ایپ کوین دریافتی به‌صورت آنی به کیف پول شما در تترلند واریز می‌شود. 

ناگفته نماند که در صفحه نرخ رمزارزها در تترلند، قیمت لحظه‌ای ایپ کوین به تومان و تتر و نیز نرخ بیش از صدها رمزارز دیگر را می‌توانید مشاهده کنید.

جمع‌بندی

شرکت یوگا لبز توکن APE را به‌عنوان توکن اصلی برای عرضه خدمات و محصولات خود انتخاب کرده است. جامعه کاربران ایپ کوین در آینده می‌توانند انتظار کاربردهای بیشتری برای این ارز دیجیتال داشته باشند؛ مثلاً استیکینگ برای کسب سود و اپلیکیشن‌های گیم‌فای (GameFi) و مشارکت در سایر NFTهای شرکت یوگالبز.

درپایان، باید به این نکته اشاره کنیم که شما می‌تواند رمزارز ایپ کوین (APE) را در مبدل تترلند با تومان یا تتر می‌توانید تهیه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا