آموزشمبتدیمقاله

آیا تراکنش‌ها‌ی بیت کوین ناشناس و غیرقابل ردیابی هستند؟

از‌طریق کاوشگرهای بلاک چین می‌توان به‌راحتی تراکنش‌های بیت کوین را ردیابی کرد؛ اما انجام کاملا ناشناس تراکنش‌های بیت کوین بسیار دشوار می‌شود. در این مطلب از بلاگ تترلند، به این سؤال مهم جواب خواهیم داد.

آیا امکان ردیابی تراکنش‌های بیت‌کوین وجود دارد؟

مطمئنا امکان ردیابی تراکنش بیت کوین (BTC) وجود دارد. کاوشگرهای بیت کوین به شما امکان می‌دهند فعالیت‌ها را در بلاک چین بیت کوین ترسیم کنید. به‌لطف این شفافیت، تراکنش‌ها ردیاب‌شدنی هستند و بلاک چین را به‌عنوان نوعی پایگاه داده باز پر از تراکنش‌های بیت کوین می‌توانید در نظر بگیرید.

سایر ارزهای دیجیتال مانند اتر (ETH) و سول (SOL) نیز کاوشگرهای بلاک چین خود را به نام اتراسکن و SolScan دارند. در تمام این کاوشگرها، می‌توانید اطلاعاتی درباره تراکنش‌های انجام‌شده بر بستر این بلاک چین پیدا کنید؛ از‌جمله اینکه چه تعداد رمزارز ارسال شده است و چه آدرس‌هایی در این تراکنش ایفای نقش کرده‌اند. با وجود شفافیت بلاک چین، بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که می‌توانند به‌صورت ناشناس تراکنش‌های بیت کوین را انجام دهند.

با‌این‌حال، کشورهای بیشتری در حال اجرای قوانین «احراز هویت مشتری» (KYC) هستند که از کاربران می‌خواهند هویت خود را در پلتفرم‌های تجاری متمرکز نشان دهند و به‌صورت ناشناس فعالیت نکنند.

برای اینکه بتوان در صرافی مرکزی معامله کرد، اطلاعات شخصی باید به صرافی ارائه شود. علاوه‌بر‌این، ازآن‌جاکه داده‌های تراکنش‌های قبلی بیت کوین حذف نمی‌شوند، همیشه امکان مشاهده تراکنش‌های گذشته وجود دارد.

 

کیف پول

 

چه عاملی بیت کوین را ردیاب‌شدنی می‌کند؟

تراکنش‌های بیت کوین ردیاب‌شدنی هستند؛ زیرا بلاک چین بیت کوین کاملا شفاف است و هر تراکنش به‌صورت عمومی‌ در یک دفتر‌کل توزیع‌شده ذخیره می‌شود.

از سال ۲۰۱۳، مطالعات مختلف به‌دنبال ردیابی تراکنش‌های بیت کوین و هویت‌های مرتبط با آن بوده است. اگرچه امکان ایجاد نوع خاصی از ناشناس‌بودن با ارزهای دیجیتال وجود دارد، ارسال کاملا ناشناس تراکنش‌ها از‌طریق بلاک چین بیت کوین دشوار است.

به‌لطف شفافیت بلاک چین، می‌توان به‌راحتی تراکنش‌ها را ردیابی کرد. اگر هویت پشت آدرس کیف‌پول مشخص باشد، حتی می‌توان تراکنش‌های انجام‌شده را در آینده ردیابی کرد. همه این معاملات را می‌توان با جزئیات مشاهده کرد و فهمید چه مبلغی و در چه تاریخی و به کدام کیف‌پول ارسال شده است.

تراکنش‌های بیت کوین چگونه ردیابی می‌شوند؟

با افزایش قوانین و نظارت، دولت‌ها می‌توانند تراکنش‌های جعلی بیت کوین را با یافتن هویت پشت آدرس کیف‌پول بیت کوین راحت‌تر ردیابی کنند. برای مثال، یکی از نکاتی که باید مدنظر قرار دهیم، این است که مجرمان فرصت‌هایی را دیدند که فناوری بلاک چین ارائه می‌دهد و سعی کردند تاحدممکن به‌صورت ناشناس ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را بخرند.

در‌نهایت، این موضوع برای بسیاری از کلاه‌برداران به‌خوبی جواب نداد و می‌توان گفت که تراکنش‌های بیت کوین کاملا ناشناس نیستند. این رویدادها به تشدید قوانین در این زمینه و تشدید جست‌وجو برای معاملات متقلبانه کمک کرده است.

هنگام معامله از کیف‌پول‌های بیت کوین که هویتشان مشخص نیست، تراکنش‌ها را می‌توان به‌سرعت ردیابی کرد؛ اما کشف هویت ممکن است زمان ببرد. وقتی شخصی می‌خواهد ارزهای دیجیتال خود را با دلار ایالات متحده آمریکا مبادله کند، ردیابی هویت صاحب کیف‌پول و ردیابی تراکنش‌ها بسیار آسان‌تر می‌شود.

 

کیف پول

 

آیا می‌توان آدرس کیف‌پول بیت کوین را جست‌وجو کرد؟

امکان جست‌وجوی آدرس کیف‌پول بیت کوین از‌طریق اکسپلورر بیت کوین وجود دارد. با‌این‌حال، پیدا‌کردن آدرس رمزنگاری بدین‌معنی نیست که شما هویت پشت آن را نیز می‌دانید.

زمانی‌که اطلاعات شناسایی مرتبط با کیف‌پول بیت کوین را ندارید، جست‌وجوکردن آن دشوار است. یافتن تراکنش‌ها و آدرس‌ها از‌طریق کاوشگر بلاک چین آسان است؛ اما یافتن هویت پشت آدرس کیف‌پول زمان زیادی می‌برد.

از‌آن‌جا‌که آدرس کیف‌پول شخصی نباید ناشناس باشد، پیدا‌کردن آن دشوار می‌شود. آدرس کیف‌پول بیت کوین را نام مستعار می‌نامند که با نام واقعی شخص متفاوت است. نکته مهم دیگر اینکه داده‌ها به هویتی مرتبط نیستند؛ اما هنوز‌هم می‌توان هویت یا نام مستعار فرد را ردیابی کرد.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا