اخبار

تأثیر جنگ در غزه بر بازار رمزارزها چیست؟

هرگاه جنگی در گوشه‌ای از جهان شکل می‌گیرد، اتفاقات مهمی در بازارهای مالی رخ می‌دهند. نوسان‌های بازارهای مالی در بحران‌های ژئوپلیتیک مانند جنگ‌ها افزایش پیدا می‌کند. در روزهای اخیر، با شروع مرحله جدیدی از درگیری‌ها بین فلسطین و اسرائیل، فعالان بازار کریپتو درباره تأثیر این وقایع بر افزایش یا کاهش قیمت بیتکوین و سایر آلتکوین‌ها حدس‌و‌گمان‌هایی مطرح کرده‌اند.

همان‌طور‌که می‌دانید، نوسان شدید قیمت یکی از ویژگی‌های ذاتی رمزارزها در بازار کریپتوست. تجربه نشان می‌دهد که در شرایط بحرانی معامله‌گران از دارایی‌های پرریسک فاصله می‌گیرند و به‌سراغ دارایی‌های مطمئن‌تر مانند نفت و طلا می‌روند. بنابراین، در حالت معمول این انتظار می‌رود که شاهد افت قیمت رمزارزها باشیم.

تأثیر جنگ اوکراین و روسیه بر بازار رمزارزها

نکته مهم ماجرا این است که نوسان‌های قیمت براثر بحران ناشی از جنگ در بازارهای مالی کاملاً موقتی است. نمونه این اتفاق در زمان شروع بحران درگیری بین اوکراین و روسیه نیز در بازار رمزارزها رخ داد. بیتکوین و سایر رمزارزها برای مدت کوتاهی واکنش منفی به جنگ نشان دادند و روند نزولی به‌ خود گرفتند؛ اما خیلی زود شرایط به‌ حالت عادی بازگشت و افت قیمت جبران شد.

ناگفته نماند که به‌جز درگیری اوکراین و روسیه، بازار رمزارزها جنگ بزرگ دیگری را شاهد نبوده است. به‌همین‌دلیل، اظهار‌نظر درباره رفتار این بازار در شرایط بحرانی کار ساده‌ای نیست. مایلز دویچر (Miles Deutscher)، تحلیلگر مسائل مالی، با درک این موضوع به‌دنبال راه‌حل مناسبی برای دستیابی به تحلیل منطقی رفته است. او متوجه شده است که بیتکوین با شاخص S&P 500 در بازار سهام آمریکا همبستگی مثبت دارد.

علاوه‌براین، بررسی‌های او نشان می‌دهد که افت قیمت شاخص S&P 500 در ۷۵درصد مواقع، تنها با گذشت ۳ ماه از آغاز جنگ‌ها، جبران شده است. دویچر از این قاعده برای تحلیل قیمت بیتکوین براثر درگیری بین اسرائیل و فلسطین در روزهای آینده استفاده می‌کند.

۷اکتبر۲۰۲۳ (۱۵مهر۱۴۰۲)، درگیری بین فلسطین و اسرائیل آغاز شد. بررسی نمودار قیمت بیتکوین نشان می‌دهد که در همان روز قیمت این رمزارز ۲درصد افت کرد. شایان ذکر است که نقش کشورهای درگیر در جنگ در بازار کریپتوکارنسی را نیز نباید در تحلیل‌ها نادیده گرفت.

به‌عنوان مثال، در‌صورت ورود مستقیم آمریکا به این درگیری با‌توجه‌به جایگاه ویژه‌اش در بازار کریپتو، باید منتظر اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای بود. هرچند در روزهای اخیر، مقام‌های این کشور هرگونه تصمیم مبنی‌بر دخالت نظامی مستقیم آمریکا را رد کرده‌اند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا