اخبارمقاله

چه کسی ترمز کاهش قیمت بیت کوین را می‌کشد؟

کاهش ارزش قیمت بیت کوین پس از سقوط صرافی ارز دیجیتال FTX ادامه دارد و این مسئله بر نگرانی سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال افزوده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت.

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وال‌استریت ژورنال، چان‌پنگ ژائو، فعال اقتصادی چینی‌کانادایی و مؤسس صرافی ارز دیجیتال بایننس، در‌باره این موضوع هشدار داده است. به‌نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال‌، مدیر‌عامل FTX قصد دارد با برخی راهکارها صرافی‌اش را از خطر سقوط نجات دهد. این تصمیم رقبای این صرافی بزرگ و شناخته‌شده ارز دیجیتال را نگران کرده است.

در گزارش پیشِ رو، سرنوشت بیت کوین و دلایلی را بررسی کرده‌ایم که هر چند سال یک بار موجب سقوط رمزارزها می‌شوند.

 

بیت کوین

 

سقوط ۴۰درصدی قیمت بیت کوین

در یک ماه گذشته، قیمت بیت کوین کاهش ۴۰درصدی را تجربه کرده و تا زمان نگارش این مقاله، در محدوده ۱۶,۵۰۰ دلار ایستاده است.

مشکل از آن‌جا آغاز شد که پس از اعلام خبر ورشکستگی صرافی FTX، بیت کوین نتوانست حمایت ۲۰,۰۰۰دلاری‌اش را حفظ کند و تا محدوده ۱۵,۶۰۰ دلار هم سقوط کرد. حمایت بعدی بیت کوین در محدوده ۱۴,۰۰۰ دلار است که باید منتظر ماند و دید واکنش آن به این سطح چگونه است.

ارزش اتریوم در خطر کاهش قیمت

پس از هاوینگ بیت کوین و رشد قیمت آن تا محدوده ۶۹,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱، پادشاه رمزارزهای جهان نتوانست به رشد قیمتی خود در سال ۲۰۲۲ ادامه دهد. تا‌به‌امروز، قیمت بیت کوین  بیش ۷۸درصد از ارزشش را در‌مقایسه‌با بیشترین قیمتش از دست داده است. اتریوم، دومین رمزارز بزرگ بازار رمزارز، نیز با کاهش ۷۰درصدی ارزش خود در‌مقایسه‌با اوج قیمتی ۴,۹۰۰ دلار رو‌به‌رو شده است.

دلایل سقوط بازار رمز‌ارزها

سقوط بازار ارز‌های دیجیتال به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • عملکرد شاخص‌های بازار بورس آمریکا مانند 500 S&P و نزدک
  • رویداد‌های جهانی مانند جنگ
  • قانون‌گذاری‌ها
  • تورم و سیاست‌های پولی در کشورهای بزرگ

وقتی اعتماد سرمایه‌گذار از دست می‌رود…

همچنین، برخی از عوامل مربوط به خودِ بازار رمزارزها نیز ممکن است تأثیر درخورتوجهی بر کاهش قیمت‌ها بگذارند. این عوامل ازاین‌قرارند:

  • افزایش عرضه درمقایسه‌با تقاضا در بازار
  • ایجاد مشکلات مختلف پروژه‌های بلاک‌چینی
  • از‌دست‌رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال
  • ورشکستگی یا ایجاد مشکلات مالی برای شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کریپتویی

تاریخچه قیمت بیت کوین از سال ۲۰۰۹

به‌گزارش فوربس، رشد بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۰ و هم‌زمان با شیوع کرونا در سراسر دنیا آغاز شد. در این دوره به‌دلیل اِعمال محدودیت‌های فراوان دولت‌ها، مردم نمی‌توانستند پول‌هایشان را برای تفریح، سفر، خرید و… خرج کنند؛ به‌همین‌دلیل، سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و خرید NFT‌ها و کارت‌های تجاری کلکسیونی به‌شدت افزایش یافت.

 

بیت کوین

 

نقش شبکه‌های اجتماعی در بازار رمزارزها 

با افزایش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و افزایش تبلیغات پروژه‌های رمزارزها، سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها تحت‌تأثیر این تبلیغات قرار گرفت. به‌عنوان مثال، پس از انتشار اخبار متعدد درباره شبکه کاردانو، قیمت ADA بیش از ۳۰ برابر شد؛ در‌صورتی‌که ازنظر فناوری درمقایسه‌با قبل تغییرات چشمگیری در این شبکه انجام نشده بود. بااین‌حال، پس از گذر از این دوره و بازگشت شرایط به حالت عادی، سیل فروش دارایی‌های کریپتویی مردم آغاز شد و فشار فروش زیادی به بازار رمزارزها وارد کرد.

افزایش نوسان رمزارزها بیشتر از سهام

طرفداران حوزه کریپتو رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم مدت‌هاست که آن‌ها را به‌عنوان جایگزین‌های قدرتمندی برای بازار سهام معرفی می‌کنند؛ اما همچنان نوسان در بازار ارزهای دیجیتال در‌مقایسه‌با بازار سهام بسیار بیشتر است.

در چند ماه گذشته، همبستگی بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام به‌طور‌فزاینده‌ای افزایش یافته است. از ابتدای سال ۲۰۲۲، بازار سهام آمریکا در حال سقوط بوده است و شاخص S&P500 بیش از ۲۰درصد کاهش یافت.

همچنین، سهام‌های شرکت‌های فناوری‌محور مانند آمازون و تسلا و اپل هرکدام بیش از ۶درصد کاهش پیدا کرده‌اند. همبستگی بین بازار سهام آمریکا و بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است تا قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها نیز کاهش یابد.

جمع‌بندی

یکی از عوامل مهم ریزش بازار رمزارزها را می‌توان شکست شبکه ترا دانست. مشکلات این شبکه رویدادی بود که عواقب شدیدی را نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران خود، بلکه برای اکوسیستم رمزارزها بر جای گذاشت.

پس از سقوط ترا، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمام پس‌اندازشان را که در پروتکل انکر استیک کرده بودند، از دست دادند. همچنین، بیش از ۱۸میلیارد دلار از دارایی کاربران که در پروتکل انکر و به‌صورت استیبل‌کوین UST استیک شده بود، با سقوط شبکه ترا نابود شد.

پرسش‌های متداول:

آیا کاهش قیمت بیت کوین متوقف می‌شود؟

مدیر‌عامل FTX قصد دارد با برخی راهکارها صرافی‌اش  و قیمت بیت کوین را از خطر سقوط نجات دهد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا