آموزشمتوسطمقاله

هالوینگ بیتکوین (Bitcoin Halving) چیست؟

هالوینگ درواقع لقب یکی از اتفاقات داغ‌ تاریخ بیت کوین در بازار خرید ارز دیجیتال است. می۲۰۲۰، تعداد بیتکوین‌هایی (BTC) که هر ۱۰ دقیقه وارد گردش می‌شوند (معروف به پاداش بلوک)، به نصف کاهش یافت و از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ رسید. این نقطه عطفی در بازار خرید ارز دیجیتال است که مشاهده آن آسان بود؛ زیرا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌‎افتد و قبل از سال ۲۰۲۰ نیز دو بار رخ داده است.

جذابیت ثروت‌های این‌چنینی ممکن است همان چیزی باشد که توجه زیادی را به رویدادهای آینده جلب می‌کند که بیشتر به‌عنوان هالوینگ (نصف‌شدن) شناخته می‌شود. مقدار عرضه وارد‌شده به سیستم به‌طور ناگهانی کاهش می‌یابد؛ اما تقاضا به‌صورت تئوری ثابت می‌ماند و احتمالاً قیمت ارز رمزپایه را در بازار خرید ارز دیجیتال افزایش می‌دهد. به همین ترتیب، این رویداد بحث پرشوری را درباره پیش‌بینی قیمت بیتکوین و نحوه واکنش بازار خرید ارز دیجیتال ایجاد کرده است.

با‌این‌حال، کاهش دوره‌ای نرخ ضرب بیتکوین می‌تواند اهمیت بیشتری از هرگونه حرکت قیمتی کوتاه‌مدت برای عملکرد ارز داشته باشد. پاداش بلوک یکی از مؤلفه‌های مهم بیتکوین است که امنیت این سیستم بدون رهبر را تضمین می‌کند. با کاهش پاداش در دهه‌های آینده، می‌تواند انگیزه‌های اقتصادی زمینه امنیت بیتکوین را بی‌ثبات کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که هالوینگ بیتکوین (Bitcoin Halving) چیست؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تعریف هالوینگ بیت کوین

تعریف هالوینگ بیتکوین (Bitcoin Halving)

بیتکوین‌های جدید به‌عنوان پاداش بلوکی وارد گردش بازار خرید ارز دیجیتال می‌شوند، آن‌ها را استخراج‌کنندگانی تولید کرده‌اند که از تجهیزات الکترونیکی گران‌قیمت برای استخراج آن‌ها استفاده می‌کنند، تولید شده‌اند.

هر ۲۱۰هزار بلوک یا تقریباً هر چهار سال، تعداد کل بیتکوین قابل‌استخراج به نصف کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۰۹، این سیستم با ۵۰ سکه در هر ۱۰ دقیقه استخراج می‌شد. دو نیمه بعد، ۱۲.۵ بیتکوین در هر ۱۰ دقیقه توزیع می‌شود. این روند با ۲۱میلیون کوین احتمالاً در سال ۲۱۴۰ به‌پایان می‌رسد.

چه کسی برنامه توزیع بیت کوین را انتخاب کرده است؟ و چرا؟

چه کسی برنامه توزیع بیتکوین را انتخاب کرده است؟ چرا؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نام مستعار خالق مستعار بیت کوین که ممکن است فرد یا تیمی بوده باشد، تقریباً یک سال پس از انتشار این نرم‌افزار در جهان ناپدید شد. بنابراین، او یا آن‌ها دیگر در‌دسترس نیستند تا توضیح دهند که چرا این فرمول خاص را برای افزودن بیتکوین جدید به گردش انتخاب کرده‌اند.

شایان ذکر است در آن زمان، ناکاموتو نمی‌دانست که چند نفر از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند و تعداد اشخاصی که وارد بازار خرید ارز دیجیتال می‌شوند، چگونه خواهد شد. آن‌ها خیلی کم توضیح دادند چرا فرمول خاصی که انتخاب کردند، بهترین فرمول به‌نظر می‌رسد. فرمول این بود: ارزها باید به‌نحوی در ابتدا توزیع شوند که نرخ ثابت بماند.

فروش تتر

سیاست پولی بیتکوین

برخلاف سیاست‌های پولی ارزهای صادر‌شده دولت که ازطریق فرایندهای سیاسی و نهادهای انسانی گسترش می‌یابد، سیاست پولی بیتکوین در کدهایی نوشته می‌شود که در سراسر شبکه به‌اشتراک گذاشته شده است. تغییر آن به نتیجه‌ای بی‌نظیر از هماهنگی و توافق در بین جامعه کاربران بیتکوین نیاز دارد.

برخلاف اکثر ارزهای ملی مانند دلار یا یورو، بیتکوین با عرضه ثابت و برنامه تورم پیش‌بینی‌شدنی طراحی شده است. فقط ۲۱میلیون بیتکوین وجود خواهد داشت. این تعداد از‌پیش‌تعیین‌شده باعث کمبود آن‌ها می‌شود و این کمبود در‌کنار سودمندی آن‌هاست که تا حد زیادی بر ارزش بازار تأثیر می‌گذارد.

یکی دیگر از جنبه‌های منحصر‌به‌فرد بیتکوین، ناکاموتو است که پاداش بلوک را برنامه‌ریزی کرده تا با گذشت زمان کاهش یابد. این روش دیگری است که از‌طریق سیستم‌های مالی مدرن، جایی که بانک‌های مرکزی عرضه پول را کنترل می‌کنند، متفاوت است. در تضاد کامل با پاداش بلوک هالوینگ بیتکوین، عرضه دلار از سال ۲۰۰۰ تقریباً سه برابر شده است.

هالوینگ چه تأثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟

هالوینگ (Halving) چه تأثیری روی قیمت بیتکوین می‌گذارد؟

هالوینگ بیتکوین توجه زیادی را به خود جلب می‌کند؛ زیرا بسیاری معتقدند که به افزایش قیمت منجر می‌شود. واقعیت این است هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد. بیتکوین تاکنون دو هالوینگ به خود دیده است که می‌توان نمونه قبلی آن را دید.

سال ۲۰۱۲، هالوینگ اولین نمایش چگونگی واکنش بازارهای خرید ارز دیجیتال به برنامه عرضه غیرمعمول ناکاموتو را فراهم کرد. تا آن زمان، انجمن بیتکوین نمی‌دانست چگونه کاهش ناگهانی پاداش‌ها بر شبکه تأثیر می‌گذارد. همان‌طورکه مشخص شد، قیمت اندکی پس از هالوینگ شروع به افزایش کرد.

۱۶جولای۲۰۱۶، روز دومین هالوینگ، قیمت ۱۰درصد کاهش یافت و به ۶۱۰ دلار رسید؛ اما پس‌از‌آن به همان قیمت قبلی بازگشت. شواهد اندکی وجود داشت که کاهش ناگهانی نرخ ضرب بیتکوین تأثیر طولانی مدت بر قیمت گذاشت.

نحوه تأثیر هالوینگ (Halving) بر قیمت بیتکوین

در‌حالی‌که تأثیر فوری روی قیمت بیت کوین اندک بود، بازار خرید ارز دیجیتال پس از هالوینگ دوم افزایش تدریجی طی سال را تجربه کرد. برخی معتقدند که این افزایش نتیجه تأخیر هالوینگ بوده است. این تئوری می‌گوید وقتی عرضه بیتکوین کاهش یابد، تقاضا برای بیتکوین ثابت خواهد ماند و قیمت را به‌سمت بالا سوق می‌دهد. اگر آن نظریه صحیح باشد، پس از کاهش در آینده، از‌جمله نظریه برنامه‌ریزی‌شده، ممکن است افزایش مشابهی را مشاهده کرد.

هر Halving در آینده باعث کمبود بیتکوین خواهد شد. از‌آن‌جا‌که در درجه اول ارزش بیتکوین را به‌عنوان رابطه‌ای با USD می‌بینیم، دو نیروی کاملاً مخالف داریم که به قیمت بیشتر بیت کوین اشاره می‌کنند.

برخی دیگر استدلال می‌کنند که با‌توجه‌به پیش‌بینی‌شدنی‌بودن برنامه هالوینگ بیتکوین، بعید به‌نظر می‌رسد این تغییر در نرخ آن باعث تغییر قیمت شود. مدت‌هاست که معامله‌گران بازار تجارت و خرید ارز دیجیتال می‌دانند پاداش بیتکوین کاهش می‌یابد و به آن‌ها فرصت کافی برای آماده‌سازی می‌دهد.

این امکان وجود دارد که اگر افراد کافی دربباره هالوینگ از قبل اطلاع داشته باشند و بیتکوین را در انتظار بخرند، ممکن است قیمت را قبل از هالوینگ به‌جای بعد افزایش دهند. این همان معنایی است که وقتی استدلال می‌شود، بیان هالوینگ در «قیمت» است.

جمع‌بندی

صرف‌نظر از تأثیر هالوینگ بیتکوین، بخشی منحصر‌به‌فرد از تاریخ ارزهای دیجیتال و بازار خرید ارز دیجیتال است. هر مرحله موفقیت‌آمیز در برنامه‌نویسی خود، بیتکوین را در مسیر رسیدن به ابزاری انعطاف‌پذیر و غیرمتمرکز و جهانی برای مبادله و ذخیره ارزش نگه می‌دارد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، شما را با مفهوم هالوینگ بیتکوین آشنا کردیم. درصورت داشتن هرگونه ابهام یا سؤال دراین‌باره، آن را ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا