اخبار

بیتکوین برای رسیدن به ظرفیت‌های کامل خود به ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیاز دارد

ویلم شرو (Willem Schroé) مدیر اجرایی وب ۳ و بنیان‌گذار آزمایشگاه بوتانیکس (Botanix Labs) است. او اعتقاد دارد که پذیرش بیتکوین در جریان اصلی تا زمان متصل‌نشدن به ماشین مجازی اتریوم (EVM) اتفاق نخواهد افتاد. EVM اولین نقطه ورود برای بسیاری از دارایی‌های دنیای واقعی است که به زنجیره منتقل می‌شوند.

شرو در مصاحبه با کوین‌تلگراف ادعا کرد که بیتکوین برای رسیدن به ظرفیت‌های کامل خود، باید با ماشین مجازی اتریوم (EVM) ادغام شود. این ادغام امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دنیای واقعی و کاربردها را برای بیتکوین فراهم می‌کند و موجب افزایش پذیرش و استفاده از آن می‌شود.

شرو گفت: «از‌نظر فنی، بیتکوین ایمن‌ترین و غیرمتمرکزترین پروتکل است و EVM خود را به‌عنوان لایه کاربردی برنامه برای سیستم مالی جهانی ثابت کرده است.»

بیتکوین معمولاً به‌عنوان سیستم پرداخت همتا‌به‌همتا یا برای ذخیره ارزش استفاده می‌شود. بااین‌حال، شرو گفت که تا وقتی این رمزارز نتواند به سیستم مالی گسترده‌تر مانند بازارهای اوراق بهادار و کالا متصل شود، ظرفیت‌های واقعی‌اش محقق نخواهد شد.

شرو ادعا کرد که اتصال بیتکوین به دارایی‌های دنیای واقعی مبتنی‌بر اتریوم، استیبل‌ کوین‌ها، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) از‌طریق EVM، اولین قدم در این مسیر است.

اسپایدرچین چیست؟

آزمایشگاه بوتانیکس شرو قصد دارد اکوسیستم‌های بیتکوین و اتریوم را ازطریق اسپایدرچین (Spiderchain) خود متصل کند. اسپایدرچین‌ها راه‌حلی لایه ۲ برای بیتکوین هستند که امکان انتقال ایمن آن بین شبکه اصلی و سایدچین‌ها را بدون نیاز به واسطه متمرکز فراهم می‌کنند.

اسپایدرچین‌ها به اتریوم شبیه هستند؛ اما روی بیتکوین اصلی اجرا می‌شوند و به تغییر در کد بیتکوین نیازی ندارند. همچنین، اسپایدرچین‌ها می‌توانند دسترسی به امکانات اضافی مانند قابلیت محاسباتی و برنامه‌نویسی و حفظ حریم خصوصی را برای کاربران بیتکوین فراهم کنند. آزمایشگاه بوتانیکس نیز در تلاش است تا ازطریق اسپایدرچین پل‌های EVM به EVM را پیاده‌سازی کند تا بیتکوین بتواند با EVM تعامل برقرار کند.

دارایی‌های سهام‌گذاری‌شده به‌واسطه مکانیزم غیرمتمرکز چند‌امضایی ایمن می‌شوند و طراحی آن به فورک بیتکوین نیازی ندارد. شرو معتقد است که راه‌حل‌های پیچیده فعلی مربوط به بیتکوین روی اتریوم و سایر زنجیره‌های سازگار با EVM مشکل‌ساز هستند.

شرو استدلال می‌کند که آن‌ها مستعد سانسور و بررسی‌های نظارتی هستند؛ زیرا BitGo، شرکت متمرکز واقع در ایالات متحده، اتریوم و سایر زنجیره‌های سازگار با EVM را اداره می‌کند.

پیشنهاد بهبود بیتکوین-۳۰۰

برای انتقال عملکرد اتریوم به بیتکوین از‌طریق زنجیره‌های محرک (درایوچین‌ها)، پیشنهاد مشابهی نیز ارائه شده است که با نام «پیشنهاد بهبود بیتکوین-۳۰۰» نیز شناخته می‌شود.

توسعه‌دهندگان بیتکوین در حال بررسی و بحث و تبادل‌نظر درباره این پیشنهاد هستند. در‌صورت پیاده‌سازی آن، امکان ساخت زنجیره‌های جانبی (سایدچین‌ها) در شبکه فراهم می‌شود.

۹‌اکتبر۲۰۲۳ (۱۷مهر۱۴۰۲)، رابین لینوس، توسعه‌دهنده بیتکوین، مقاله‌ای با عنوان «BitVM: Compute Anything on Bitcoin» منتشر کرد. وی در این مقاله توضیح داد که چگونه قراردادهای هوشمند رول‌آپ (Rollup) خوش‌بینانه مانند اتریوم می‌توانند در شبکه بیتکوین ایجاد شوند.

برخلاف اسپایدرچین، BIP-300 به فورک نرم بیتکوین نیاز دارد و به‌واسطه ماینرها فعال می‌شود؛ درست مانند فورک نرم Taproot در نوامبر‌۲۰۲۱ که راه را برای Ordinals و توکن‌های BRC-20 تسهیل کرد.

پل استروک، خالق BIP، می‌گوید حامیان BIP-300 معتقدند که این پروتکل کاربردهای حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری جدیدی برای بیتکوین به‌ارمغان می‌آورد. بااین‌حال، ایده گسترش اکوسیستم بیتکوین فراتر از کاربردهای فعلی، از‌نظر همگان خوشایند نیست.

کوری کلیپستن، مدیرعامل صرافی BTC-only Swan Bitcoin، معتقد است که درایوچین‌ها و راه‌حل‌هایی که دارایی‌های دیگر را به بیتکوین می‌آورند، هجوم کلاه‌برداران را به سیستم همراه خواهند داشت.

دراین‌میان، سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب «استاندارد بیتکوین»، با ایده صدور آلت کوین‌ها در بیتکوین مخالف است و پیشنهاد می‌کند که «پول خوب» تنها توکن موردنیاز است.

شرو نیز همچنان معتقد است گرد‌هم‌آوردن بیتکوین و اتریوم می‌تواند مجموعه جدیدی از برنامه‌ها را بر‌مبنای تمرکززدایی و امنیت تولید کند. او درپایان افزود: «EVM ماشین مجازی برنده و بیتکوین بهترین پول است.»

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا