اخباراخبار تترلند

اطلاعیه درباره هجمه‌های خبری چند هفته گذشته در رابطـه با وب‌سایت‌های تبادل رمزارز ایران

همان‌گونه که در هفته‌های اخیر احتمالاً شنیده‌اید، موج تخریبی به‌وجود‌آمده از نامه یکی از نمایندگان مجلس شروع شد که در آن ابراز نگرانی خود از خروج پول از بورس و روانه‌شدن آن به‌سمت بازار رمزارز را در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرده و خواستار برخورد با وب‌سایت‌های این حوزه شده بود.

در روزهای گذشته نیز، مانی یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در گفت‌وگوی ویژه خبری، مصوبه سال ۱۳۹۸ هیئت‌وزیران را مجدد بازخوانی کردند که تعدادی از کانال‌های خبری داخل و خارج کشور با تیترهای تحریک‌برانگیز نظیر «ممنوعیت مبادله رمز‌ارزها در کشور» بر آتش این قضیه افزودند، بدون اینکه نگاهی به متن این مصوبه انداخته باشند.

متن این مصوبه به‌شرح زیر است:

تصویب‌نامه شماره ۵۸۱۴۴/ت۵۵۶۳۷هـ مورخ ۱۳۹۸/۵/۱۳ هیئت‌وزیران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۵/۶ به‌استناد اصل یکصد‌و‌سی‌و‌هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱. استفاده از رمزارزها صرفاً با قبـول مسئولیت خطــرپذیری (ریــسک) از ســوی متعـــاملین صورت می‌گیــرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

هیئت‌وزیران در این مصوبه استفاده از رمزارز به‌عنوان پول در مبادلات داخل کشور را غیرمجاز اعلام کرده‌اند. به‌عنوان مثال، اگر شما قصد داشته باشید خودرویی معامله کنید، طبق این مصوبه مجاز به مبادله آن با رمزارز نیستید.
در این مصوبه، ریسک خرید و فروش و سرمایه‌گذاری به خود متعاملین نسبت داده شده و به‌نحوی حمایت و ضمانت دولت و بانک مرکزی را در این زمینه سلب نموده است.

سؤالات متداولی از مشتریان گرامی طی این روزها به‌دست ما رسیده که جهت تنویر افکار شما به آن‌ها درادامه جواب می‌دهیم.

وب‌سایت‌های تبادل رمزارز ایران

۱. آیا امکان قطع درگاه‌های بانکی وجود دارد؟

با هجمه‌هایی که چشم‌بسته در حال شکل‌گیری است، ممکن است این اتفاق برای چند روز یا چند هفته رخ دهد و درصورت رخداد، سعی خواهیم کرد از درگاه‌های جایگزین استفاده کنیم.

۲. آیا وب‌سایت‌های ارز دیجیتال تعطیل می‌شوند؟

این احتمال بسیار ضعیف است. ممکن است مانند سال‌های گذشته بسته‌شدن درگاه و فیلتر‌شدن اتفاق بیفتد؛ اما با‌توجه‌به دغدغه قوه قضاییه و پلیس فتا در کاهش تخلفات این حوزه و جلوگیری از زیرزمینی‌شدن بازار رمزارزها، فعالیت‌ها حتی درصورت فیلترشدن وب‌سایت‌ها ادامه خواهد یافت تا تعامل و توافق با نهادهای مرتبط صورت پذیرد.

۳. آیا رگولاتوری در این حوزه انجام شده است؟

از ابتدای تابستان۱۳۹۹ که بحث رگولاتوری رمزارزها در فضای خبری ایران مطرح شد، تشکل‌ها و کارگروه‌هایی به‌وجود آمد که تلاش‌هایی برای قانون‌گذاری این حوزه انجام دادند و هم‌اینک نیز سه تشکل انجمن بلاکچین و نظام صنفی رایانه‌ای تهران و انجمن فینتک جلساتی را در بانک مرکزی برگزار کرده‌اند و سعی می‌کنند چهارچوب برای فعالیت وب‌سایت‌های ارز دیجیتال تعیین و تعریف کنند.

درصورت داشتن هر‌گونه سؤال می‌توانید از بخش پشتیبانی وب‌سایت تترلند آن را مطرح کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا