آموزشمقاله

رمزارز شبکه هورایزن (Horizen‌) چیست؟

ارز دیجیتال زِن نام رمزارز بومی شبکه هورایزن است که با نماد ZEN نشان داده می‌شود. ویژگی مهم این رمزارز امکان انتخاب حریم شخصی است. این همان قابلیت کاربردی‌ای است که این ارز دیجیتال را از همتایان خود متمایز می‌کند.

ارز دیجیتال زِن استخراج‌شدنی است و عرضه کل این رمزارز ۲۱میلیون واحد تخمین زده می‌شود. این رمزارز در‌کنار مونرو (Monero) و دش (Dash) جزء رمزارزهای مهم در دسته حریم خصوصی به‌شمار می‌رود.

ZEN فورکی از زی‌کلاسیک (Zclassic) است که دو آدرس متفاوت را پیشنهاد می‌کند:

  • آدرس اول آدرس‌هایی هستند که با نام T-Address شناخته می‌‌شوند و همان آدرس‌های معمولی مانند آدرس‌های بیت کوین هستند. این آدرس‌ها را به‌صورت عمومی و شفاف روی بلاک‌چین می‌توان مشاهده کرد.
  • آدرس دوم Z-Addressها هستند که با نام Shielded Addresses نیز از آن‌ها یاد می‌شود. تراکنش‌های میان این آدرس‌ها کاملا خصوصی و ناشناس هستند. به‌کمک اثبات دانش صفر، نه‌تنها آدرس فرستنده و گیرنده، بلکه حتی میزان دارایی منتقل‌شده و مانده‌حساب نیز مخفی می‌ماند. براساس گزارش کریپتونیوز، ارزش بازار این رمزارز درحدود ۱۱۵میلیون دلار برآورد شده است.

روش استخراج هورایزن

رمزارز ZEN ارزی استخراج‌شدنی است و برای ماینینگ آن باید از تجهیزات سخت‌افزاری مناسبی استفاده کرد که از الگوریتم Equihash پشتیبانی کند.

بهترین گزینه برای استخراج این رمزارز، استفاده از دستگاه‌های استیک (Asic) است. همچنین به‌کمک CPU یا GPU، می‌توان ارز دیجیتال هورایزن را استخراج کرد؛ اما این کار چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. با شرکت در استخرهای ماینینگ شبکه هورایزن، می‌توان به‌صورت گروهی ارز دیجیتال زِن را استخراج کرد. با مراجعه به ماشین‌حساب ماینینگ، می‌توانید جزئیات بیشتری درباره استخراج رمزارز ZEN به‌دست آورید.

 

رمزارز ZEN را از کجا بخریم؟

کوین ZEN را از صرافی‌های بسیاری می‌توان خرید؛ ازجمله کوین‌بیس، بایننس، کوکوین، بیترکس، هوبی، OKX، بای‌بیت، کوینکس و MEXC.

 

ارزدیجیتال زِن

 

 

کوین زن‌ را در کدام کیف‌پول‌ها ذخیره کنیم؟

این کوین را می‌توان در کیف‌پول‌های مختلفی ذخیره کرد که از سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک و لینوکس پشتیبانی می‌کنند. این کیف‌پول‌ها در انواع موبایلی، دسکتاپ، تحت‌وب و سخت‌افزاری در‌دسترس هستند که از میان آن‌ها می‌توان به کوینومی (Coinomi)، لجر(Ledger)، کول‌ولت (Coolwallet) و گواردا ولت (Guarda Wallet) اشاره کرد.

معرفی شبکه هوریزان (Horizen)

شبکه Horizen که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، بلاک‌چینی ایمن با قابلیت همکاری (Interoperability) است که تمرکز آن بر حریم شخصی است. اساس این شبکه برمبنای اثبات دانش صفر (ZKP) است.

این شبکه به‌دنبال آن است که آزادی حریم خصوصی را از‌طریق پیاده‌سازی موارد کاربرد در دنیای واقعی فراهم آورد. پلتفرم زنجیره جانبی Horizen بر حفظ حریم داده‌های مقیاس‌پذیر تمرکز دارد و به مشاغل و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بلاک‌چین‌های عمومی یا خصوصی خود را به‌دلخو‌اه ایجاد و شخصی‌سازی کنند.

قابلیت‌های پلتفرم هوریزان

هورایزن پلتفرم قدرتمندی است که به‌کمک آن می‌توان بلاک‌چین‌ ساخت. این پروژه در ابتدا با نام ZenCash شروع به کار کرد و در‌ادامه نام خود را به Horizen تغییر داد. یکی از ویژگی‌های مهم این شبکه، قابلیتی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا میزان حریم خصوصی تراکنش‌هایشان را انتخاب کنند. این یعنی می‌توانند از آدرس‌های خود مانند تراکنش‌های بیت کوین به‌صورت کاملا عمومی استفاده یا اطلاعات خود را به‌طور کاملا مخفی و خصوصی ارسال کنند.

 

ارزدیجیتال زِن

 

 

اهداف و ویژگی‌های شبکه Horizen

بیشترین تمرکز بلاک‌چین هورایزن روی حریم شخصی و مقیاس‌پذیری است. هدف اکوسیستم Horizen این است که فرایندهای تصمیم‌گیری برای تخصیص منابع و سایر تغییرات اساسی در اکوسیستم را غیرمتمرکز کند. سیستم پروپوزال بهبود هورایزن(Improvement Proposal System ZenIP) فرایند پیشنهاد تغییرات اساسی در پروتکل‌ها و پایگاه‌ کد هورایزن را استاندارد می‌کند. این همان عنصر مهم حاکمیت شفاف و مشارکت‌پذیر و پایدار این شبکه است.

 از‌جمله دیگر اهداف این شبکه می‌توان به همکاری با سایر سازمان‌ها و گسترش محدوده قدرت تصمیم‌گیری به فرایندهای مشارکتی مانند ZenIP و پیاده‌سازی سیستمی کاملا دموکراتیک برای دارندگان ارز دیجیتال ZEN اشاره کرد که به آن‌ها قدرت رأی‌دهی می‌دهد.

 

ویژگی‌های بارز شبکه Horizen‌ عبارت‌اند از:

 

  • حفظ حریم شخصی: به‌کمک zk-SNARKها انجام می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌شکل انتخابی حریم شخصی خود را مدیریت کنند. این یعنی کاربران می‌توانند حریم شخصی کامل را انتخاب کنند یا اطلاعات خود را تنها با افراد مطمئن به‌اشتراک بگذارند یا حتی تراکنش‌هایی کاملا عمومی انجام دهند. فناوری zk-SNARK برای نخستین‌بار در شبکه زی‌‌کش (Zcash) معرفی شد.
  • امنیت: این شبکه در‌برابر حمله ۵۱درصد ایمن است و این اتفاق از‌طریق مکانیزم اجماع بهینه‌سازی‌شده و گواهی رسمی بلاک چندزنجیره‌ای و رمزنگاری TLS end-to-end رخ می‌دهد.
  • قابلیت اطمینان: این قابلیت نیز از‌طریق بزرگ‌ترین و غیرمتمرکزترین زیرساخت گره با معماری چندلایه پیاده‌سازی می‌شود.
  • مقیاس‌پذیری: شبکه هورایزن به‌دنبال آن است تا در ساختارهای گسترده تجاری استفاده شود؛ به‌همین‌دلیل، مقیاس‌پذیری را در دستورکار خود قرار داده است. همچنین، قابلیت همکاری این اکوسیستم مدیون زنجیره جانبی آن، یعنی Zendoo است.

 

هورایزن چطور کار می‌کند؟

معماری این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که پروتکلی ماژولار را فراهم می‌کند. هورایزن به‌طورکلی دو بلاک‌چین دارد: ۱. بلاک‌چین اصلی یا MainChain که به‌عنوان لایه‌‌ای اصلی برای پروتکل ارز دیجیتال همتا‌به‌همتا کار می‌کند (مثل بیت کوین)؛ ۲. بلاک‌چین جانبی یا SideChain که ویژگی‌های برنامه‌های بلاک‌چین و کارکردهای مازاد را فراهم می‌کند.

 با این توضیح می‌توان هورایزن را این‌گونه توصیف کرد: بلاک‌چینی از بلاک‌چین‌ها. هر دو بلاک‌چینی که از آن‌ها یاد شد، از رمزارز بومی این شبکه، یعنی زِن، پشتیبانی می‌کنند.

پلتفرم Horizen به‌کمک گواه اثبات کار (Proof of Work) عمل می‌کند. به‌علاوه، زنجیره جانبی آن با نام Zendoo از‌طریق گواه اثبات سهام (Proof of Stake) فعالیتش را انجام می‌دهد. بدین‌ترتیب، می‌توان گفت که این شبکه ترکیبی از هر دو مکانیزم را در دل خود جای داده است.

 جمع‌بندی

در این مطلب از بلاگ تترلند، رمزارز زِن و شبکه هوریزان و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها صحبت کردیم. هورایزن علاوه‌بر برنامه‌های غیرمتمرکز و محصولات و سرویس‌ها، از پلتفرم زنجیره جانبی زندو بهره می‌برد. این پلتفرم راهکارهای مقیاس‌پذیری سفارشی‌شده را به‌کمک کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) متن‌باز به‌ارمغان می‌آورد.

گفتنی است اگر قصد دارید ارز دیجیتال ZEN را بخرید، با مراجعه به صفحه مبدل تترلند، می‌توانید این رمزارز را با کارمزد رایگان تهیه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا