آموزشمقاله

ارز دیجیتال رن (REN)‌ چیست؟

ارز دیجیتال رن رمزارز بومی شبکه‌ای به همین نام است که برای ساده‌سازی فرایند نقل‌وانتقال رمزارزها در بستر بلاک چین‌های مختلف به‌کار می‌رود.

حوزه رمزارزها روزبه‌روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند و شمار کوین‌ها و توکن‌ها و شبکه‌های بلاک چینی نیز به‌طور‌پیوسته در حال افزایش هستند. درحال‌حاضر، مسئله‌ای که بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه را به دردسر انداخته، تعدد شبکه‌ها و رمزارزهاست که کار مدیریت سبدهای سرمایه‌گذاری برای درامان‌ماندن از نوسان‌های گاه‌وبیگاه را دشوار می‌کند.

در سال ۲۰۱۷، تیانگ ژنگ (Taiyang Zhang) و لونگ ونگ (Loong Wang) پروتکل رن را با هدف حل این معضل راه‌اندازی کردند. رن در ابتدا با نام «پروتکل ریپابلیک» (Republic Protocol) پای به عرصه گذاشت؛ اما چندی بعد نام آن به رن تغییر پیدا کرد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، نگاهی به ارز دیجیتال رن خواهیم انداخت و کاربرد و نحوه عملکرد آن را توضیح خواهیم داد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

رن چیست؟

رن را می‌توان نرم‌افزاری توصیف کرد که می‌خواهد فرایند نقل‌وانتقال فردبه‌فرد رمزارزها را در بستر بلاک چین‌های مختلف تسهیل کند.

به‌کمک رن، کاربران می‌توانند رمزارزهایی همچون بیت کوین را در قراردادهای هوشمند قفل کنند و برای مثال، هم‌وزن آن اتریوم در بستر بلاک چین بومی آن بگیرند. بنابراین، رن به دارندگان بیت کوین امکان می‌دهد تا بتوانند با فعالیت در بستر اتریوم از قابلیت‌ها و مزایای پرشمار نرم‌افزاری دیفای بهره‌مند شوند؛ بی‌آنکه مجبور باشند بیت کوین‌های خود را بفروشند.

همان‌طور‌که می‌دانید، بیشتر پروتکل‌های حوزه دیفای از پروتکل‌های وام‌دهی گرفته تا بیمه و سهام‌گذاری در بستر بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند. بنابراین بدون در‌اختیار داشتن اتر (ETH)، رمزارز بومی شبکه اتریوم، نمی‌توان از بسیاری از این پروتکل‌ها استفاده کرد. بااین‌حال، به‌کمک رن کاربران دیگر شبکه‌های بلاک چینی می‌توانند به جمع میلیونی فعالان حوزه دیفای بپیوندند.

دارندگان بیت کوین پس از قفل‌کردن رمزارزهای BTC خود در قرارداد هوشمند رن، رمزارز اتریوم دریافت می‌کنند و می‌توانند دوباره با بازپرداخت اتریوم‌های دریافتی، بیت کوین‌های خود را در‌اختیار بگیرند.

 

ارز دیجیتال رن

 

ماشین مجازی RenVM چیست؟

ماشین مجازی RenVM نوعی برنامه نرم‌افزاری است که می‌تواند بر‌پایه شبکه‌ای غیرمتمرکز و بدون افشای اطلاعات، فرایندهای رایانشی را به‌طور امن و محرمانه انجام دهد. این برنامه مانند نهاد متولی بی‌نیاز از اعتماد برای ارز دیجیتال رن عمل می‌کند. بیت کوین‌های واریزشده به قرارداد هوشمند رن از‌طریق ماشین مجازی RenVM به توکنی به نام renBTC تبدیل می‌شوند و برای مبادله در‌اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

رن بریج چیست؟

رن بریج (RenBridge) دی‌اپ یا اپلیکیشن غیرمتمرکزی است که کاربران از‌طریق آن می‌توانند بیت کوین‌، بیت کوین کش، زی‌کش و دیگر رمزارزهای خود را به توکن‌های مبتنی‌بر بلاک چین اتریوم و سازگار با استاندارد ERC-20 تبدیل کنند.

برای مثال، کاربر می‌تواند بیت کوین‌های خود را به شبکه رن ارسال کند و در ازای آن توکن‌های renBTC بگیرد. دراین‌میان، ماشین مجازی RenVM نقش اصلی را ایفا می‌کند و بیت کوین‌های کاربر را در محلی امن نگاه می‌دارد. سپس هر زمان که کاربر بخواهد، در ازای دریافت کارمزد ناچیزی بیت کوین‌ها را به او بازپس می‌دهد. دراین‌میان، تمامی مبادلات بر‌پایه ارز دیجیتال رن انجام می‌شود.

رن بریج از سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده و تاکنون امکان تبدیل بیت کوین و بیت کوین کش و زی‌کش به اتریوم را برای کاربران فراهم کرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که تا می۲۰۲۰، بیش از ۱.۲‌میلیارد دلار رمزارز از‌طریق این دی‌اپ مبادله شده است.

نحوه عملکرد ماشین مجازی RenVM چگونه است؟

ماشین مجازی RenVM را می‌توان اصلی‌ترین عنصر سازنده پروتکل رن دانست. وقتی کاربری بخواهد رمزارز خود را به توکنی سازگار با اتریوم تبدیل کند یا برعکس، باید هزینه‌ای را در قالب کارمزد به شبکه بپردازد. این کارمزدها به حساب گره‌هایی موسوم به «دارک‌نود» (Darknode) واریز می‌شود. درادامه، دارک‌نود تأیید می‌کند که آیا کاربر رمزارزهای خود را واریز کرده است یا نه.

پس از تأیید واریز، دارک‌نودها توکن معادل را می‌سازند و در‌اختیار کاربر قرار می‌دهند. افزون‌براین، این گره‌ها توان رایانشی پروتکل رن و فضای ذخیره‌سازی موردنیاز آن را تأمین می‌کنند.

گفتنی است که ماشین مجازی RenVM روزانه دارک‌نودها را در دسته‌های جدید مرتب می‌کند تا مانع از سرقت دارایی‌های کاربران از حساب‌ها شود. این کار از تبانی احتمالی دارک‌نودها با‌هم برای سوء‌استفاده از ذخایر شبکه جلوگیری می‌کند.

 

ارز دیجیتال رن

 

از رمزارز رن برای چه کارهایی می‌توان استفاده کرد؟

ارز دیجیتال رن با نماد اختصاری REN کاربردهای گسترده‌ای دارد که از میان آن‌ها می‌توان به تسهیل مبادلات و مدیریت سبدهای سرمایه‌گذاری و ساده‌سازی استفاده از قابلیت‌های دیفای اشاره کرد.

علاوه‌براین، گره‌هایی که خواهان مشارکت در فرایند دریافت رمزارزها و تبدیل آن‌ها به توکن‌های سازگار با اتریوم هستند، باید در قالب رمزارز REN پرداخت‌های خود را انجام دهند. این دسته از افراد ملزم‌اند تا ۱۰۰هزار توکن رن به یک آدرس مشخص واریز کنند تا بتوانند از پاداش مشارکت در شبکه بهره‌مند شوند.

ناگفته نماند که کاربران برای تعامل با شبکه رن، لازم نیست ارز دیجیتال رن را بخرند یا نگه‌داری کنند.

جمع‌بندی

با‌توجه‌به تقاضای فزاینده برای نقدینگی میان‌زنجیره‌ای، پروتکل رن از این قابلیت نهانی برخوردار است که به پروتکلی پیشتاز برای تسهیل نقل‌وانتقالات میان‌شبکه‌ای تبدیل شود. ماهیت غیرمتمرکز و بی‌نیاز از اعتماد رن به آن اجازه می‌دهد تا بتواند رقبایی همچون «بند چین» (BandChain) را از میدان به‌در کند. علاوه‌براین،‌ رن بر شبکه‌ای از گره‌ها متکی است که از الگوریتم‌های پیشرفته برای بیشینه‌سازی امنیت استفاده می‌کنند.

رن از زمان آغاز‌ به‌ کار در سال ۲۰۱۷، دستخوش تحولات گسترده‌ای شده است. درحال‌حاضر، شمار رمزارزهای مبتنی‌بر این پروتکل انگشت‌شمار است؛ اما به‌زودی رمزارزهای بیشتری روانه آن می‌شوند.

اگر به‌دنبال خرید ارز دیجیتال رن با کارمزد کاملا رایگان هستید، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا