متوسطمقاله

دلایل کاهش قیمت رمزارزها در میانه رالی صعودی پایان سال ۲۰۲۳ چیست؟

از بامداد ۱۱دسامبر۲۰۲۳ (۲۰آذر۱۴۰۲) قیمت برخی از رمزارزها مانند بیت کوین روند نزولی پیدا کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بازار در وضعیت کاملاً صعودی به‌سر می‌برد. ذهنیت سرمایه‌گذاران هم مبنی‌بر ادامه این روند کاملاً مثبت بود.

بااین‌حال، بعد از ۸ هفته رشد قیمت متوالی برای بیت کوین، به‌یک‌باره افت سنگین آن از ۴۴هزار تا ۴۰هزار دلار اتفاق افتاد. این مسئله باعث شد تنها در چند ساعت کاهش بیش از ۶درصدی قیمت بیت کوین را شاهد باشیم.

اتریوم هم با کمی فاصله پس از بیت کوین، همین شرایط را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که از محدوده ۲,۴۰۰ تا ۲,۱۷۰ دلار عقب‌نشینی کرد و کاهش قیمت حدود ۹درصدی را از خود به‌جای گذاشت.

احساسات مثبت و صعودی بازار رمزارزها از کاهش قیمت بیشتر این دو ارز دیجیتال مانع شد؛ به‌طوری‌که در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین با قیمتی بیش از ۴۲هزار دلار و اتریوم نیز در محدوده ۲,۲۵۰ دلار معامله می‌شود.

جالب است بدانید که در‌حال‌حاضر، شاخص ترس و طمع در محدوده بیشتر از ۸۰ قرار دارد. این یعنی طمع شدید برای افزایش قیمت رمزارزها هنوز در بین سرمایه‌گذاران مشاهده می‌شود.

دلایل کاهش قیمت رمزارزها

دلایل کاهش قیمت رمزارزها

سؤال مهم این است چه اتفاقی باعث افت قیمت نسبتاً شدید بیت کوین و اتریوم در روز گذشته شد؟ با‌توجه‌به این اتفاق، در روزهای آینده چه شرایطی در انتظار بازار است؟ دلایل مهم کاهش قیمت رمزارزها در ۱۱دسامبر۲۰۲۳ عبارت‌اند از:

ذخیره سود معامله‌گران فیوچرز

یکی از دلایل کاهش قیمت رمزارزها در روز گذشته، ذخیره سود از سوی تعداد زیادی از معامله‌گران فیوچرز است. وب‌سایت crypto.com در گزارشی از سود ۴.۸۷میلیارد‌دلاری برای پوزیشن‌های فیوچرز باز بیت کوین در این صرافی در ۱۰دسامبر۲۰۲۳ خبر داد.

علاوه‌بر‌آن، شاخص‌های تحلیل تکنیکال تا حدی سیگنال فروش بیت کوین را صادر کردند. اندیکاتور RSI در پایان هفته اول دسامبر روی بیشتر از ۷۰ قرار دارد؛ به‌طوری‌که حتی برای مدت کوتاهی به سطح ۸۲ نیز رسید. این یعنی بیت کوین در محدوده اشباع خرید قرار دارد.

طبیعی است که در چنین شرایطی عده‌ای از تریدرها به فکر ذخیره سود باشند. به‌همین‌دلیل، بستن پوزیشن‌های لانگ در بازار باعث شد که به‌یک‌باره شاهد کاهش قیمت بیت کوین باشیم. پس از افت قیمت بیت کوین، شاهد هستیم که اندیکاتور RSI باردیگر به کمتر از ۷۰ رسیده است و در محدوده ۶۳ نوسان می‌کند.

فشار ماینرها برای فروش بیت کوین

در دو ماه اخیر، ماینرها سودهای هنگفتی از افزایش قیمت بیت کوین به‌دست آورده‌اند. آمارها هم نشان می‌دهد که دقیقاً از اکتبر۲۰۲۳ آمار ماینرها درزمینه فروش بیت کوین حالت صعودی به خود گرفته است.

بعد از آنکه در ۱۰دسامبر۲۰۲۳ بیت کوین در محدود ۴۴هزار دلار تثبیت شد، تعداد زیادی از ماینرها برای فروش بیت کوین دست به‌ کار شدند و بر کاهش قیمت رمزارزها تأثیر گذاشتند. داده‌های وب‌سایت تریدینگ ویو نشان می‌دهد که در ۲ ماه گذشته، تعداد بیت‌کوین‌های دراختیار ماینرها ۳درصد کاهش یافته است و در محدوده ۲میلیون BTC قرار دارد.

داده‌های وب‌سایت TheMinerMag نیز آمار تریدینگ ویو را تأیید می‌کنند. به‌عنوان مثال، ۱۳ شرکت استخراج بیت کوین، تنها در یک ماه ۵,۴۹۲ کوین به‌ارزش بیش از ۱۶۴میلیون دلار را در ماه گذشته فروختند. جالب است بدانید که مجموع بیت‌کوین‌های استخراج‌شده این شرکت‌ها در ماه اکتبر نیز دقیقاً برابر با همین تعداد است.

اظهارنظر عجیب مدیرعامل جی‌پی مورگان

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان، به‌تازگی اظهار‌نظر عجیبی درباره بیت کوین و سایر رمزارزها کرد که متلاطم‌شدن فضای بازار و کاهش قیمت رمزارزها را در پی داشت. او در یکی از جلسه‌های کنگره آمریکا از بیت کوین و صنعت رمزارزها به‌شدت انتقاد کرد. همچنین، اعلام کرد که اگر صاحب‌اختیار دولت آمریکا بود، به‌سرعت این صنعت را تعطیل می‌کرد.

دیمون رمزارزها را ابزاری برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند پول‌شویی و قاچاق مواد مخدر توصیف کرد. از دیدگاه او، ناشناس‌بودن تراکنش‌ها و امکان انتقال فوری رمزارزها، این نوع از دارایی‌ها را برای مجرمان و کلاه‌برداران بسیار جذاب کرده است.

درکنار اظهارات منفی دیمون درباره بیت کوین و سایر رمزارزها، نباید فراموش کرد که شرکت او، یعنی جی‌پی مورگان، در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شبکه بلاک‌چین و رمزارز اختصاصی است.

در روزهای آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

بیت کوین بعد از رسیدن به کانال ۴۵هزار دلار، با مقاومت جدی روبه‌رو شد. در‌عین‌حال، خریداران تا حدی از ادامه خرید منصرف شدند و فشار فروش در بازار نیز افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد که خریداران تا زمان انتشار خبری مثبت و محرکی دیگر، تمایل چندانی برای خرید بیت کوین در محدوده ۴۵هزار دلار و بیشتر از خود نشان ندهند.

تأیید ETF اسپات بیت کوین به‌وسیله کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز می‌تواند نقش این محرک را ایفا کند. جیمز سیفارت، تحلیلگر معروف بلومبرگ، احتمال تأیید اولین ETF در ژانویه را بسیار زیاد می‌داند. احتمالاً بین ۵ تا ۱۰ژانویه۲۰۲۴ باید منتظر وقوع این اتفاق باشیم.

بنابراین به‌نظر می‌رسد که در روزهای پیش رو نوسان‌های زیادی را در قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها شاهد باشیم. در‌صورتی‌که در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، باید خود را برای روزهای آینده آماده کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا