آموزشپیشرفتهمقاله

STEPN؛ با هر قدمی که بر‌می‌دارید، درآمد کسب کنید

استپن (STEPN) اولین بازی موبایلی با توکن غیر‌قابل‌معاوضه (NFT) و مکانیسم «حرکت کن و پول دربیار» بر بستر شبکه سولاناست. در این بازی، کاربران با تهیه ان‌اف‌‌تی‌های کفش ورزشی (Sneakers) و قدم‌زدن و دویدن در بیرون از خانه، می‌توانند ارز دیجیتال پاداش بگیرند.

استپن امیدوار است با علاقه‌مند‌کردن کاربران به محیط Web3، میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را به داشتن شیوه زندگی بهتر تشویق کند. Find Satoshi Lab، شرکتی استرالیایی فعال در حوزه فین‌تِک (Fintech)، خالق استپن است. یان رانگ (Yawn Rong) و جری هوانگ (Jerry Huang) از بنیان‌گذاران اکوسیستم GMT استپن بر بستر سولانا هستند.

نکته دیگر اینکه استپن، تنها بازی مخصوص گوشی‌های هوشمند است که جایزه هکاتون (Hackathon) را ازآنِ خود کرده است. داوران هکاتون ویژگیهای طراحی بازی، مارکت‌پلیس داخلی، رابط کاربری آسان، کیف‌پول و تلاش برای ترغیب میلیون‌ها کاربر غیر‌کریپتویی به استفاده از اپلیکیشن استپن را تحسین کرده‌اند. استپن، اولین اپلیکیشن ورزشی لایه‌سوم، در عرضه اولیه خود توانست ۵میلیون دلار سرمایه‌ جمع‌آوری کند که به علاقه‌مند‌کردن سرمایه‌گذارانی چون Solana Capital ،‌DeFi Alliance ،MorningStar Ventures و Sequoia Capital به این پروژه منجر‌ شد. این بودجه قرار‌ است برای ترغیب و کمک به میلیون‌ها نفر برای سالم زندگی‌کردن و کاهش گازهای گلخانه‌ای از‌طریق ارتباط آن‌ها با محیط Web3 صرف شود.

در‌ این مطلب، در‌باره موضوعاتی همچون ساز‌وکار استپن و کاربرد و نحوه خرید ارز‌های دیجیتال آن و طریقه کسب درآمد از آن با راه‌رفتن و دویدن صحبت می‌کنیم.

سازوکار STEPN چگونه است؟

کاربران پس از دانلود و نصب اپ استپن روی گوشی خود، هنگام ثبت‌نام باید آدرس ایمیل خود را وارد و بعد از احراز هویت، به‌منظور دریافت رمز ارز‌های آن کیف‌پول خود را به آن متصل کنند. کاربران با داشتن ارز‌ دیجیتال بومی سولانا (Solona) در کیف‌پول خود، در محیط برنامه ان‌اف‌تی‌های کفش ورزشی را می‌خرند و پس‌از‌آن ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا ذخیره انرژی پر‌ شود. NFT‌های خریده‌شده در قالب کفش ورزشی را کاربران در محیط بازی خواهند پوشید. تعداد دقیقه‌هایی که کاربر با ان‌اف‌تی‌های کفش ورزشی راه می‌رود یا می‌دود، به‌عنوان انرژی ذخیره‌شده اندازه‌گیری خواهد‌ شد.

توان و بهره‌وری و راحتی گزینه‌هایی هستند که کاربران می‌توانند هنگام خرید NFT‌های کفش ورزشی انتخاب کنند. این ویژگی‌ها حداکثر انرژی ذخیره‌شدنی را تعیین خواهند‌ کرد. اکوسیستم STEPN متشکل از دو نوع ارز دیجیتال است: یکی توکن گرین ساتوشی (Green Satoshi به‌اختصار GST) به‌عنوان رمز‌ ارز ابزاری بازی با عرضه نامحدود و دیگری توکن گرین متاورس (Green Metaverse به‌اختصار GMT) به‌عنوان ارز درون‌سازمانی. در‌باره میزان ارز دیجیتال GMT موجود در بازار باید به این نکته اشاره کنیم که به ۶میلیون واحد محدود شده‌ است.

قیمت ارز دیجیتال GMT در مدت ۴۱ روز افزایشی نزدیک به ۳۴هزاردرصدی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که از قیمت پایه ۰.۰۱ دلار در ۹مارس۲۰۲۲ به بیشترین قیمت خود در ۱۹‌آوریل۲۰۲۲ رسیده است. دلیل این افزایش قیمت چشمگیر شایعه اهدای پاداش به کاربران فعال ازطریق پروژه‌های مالی غیر‌متمرکز با ارزهای دیجیتال بود.

کاربران می‌توانند با خرید‌و‌فروش یا اجاره‌دادن ان‌اف‌تی‌های کفش ورزشی و آیتم‌های ارزشمند در بازار یا به‌‌دست‌آوردن توکن بازی به‌واسطه دویدن و راه‌رفتن درآمد کسب کنند. شایان ذکر است که این بازار فیلتر و ابزار تدوین کارآمدی به‌منظور جست‌و‌جوی سریع ارائه می‌کند. پس از آماده‌شدن کفش ورزشی، با دویدن و راه‌رفتن می‌توانید رمز‌ ارز ابزاری GST را به‌عنوان پاداش دریافت‌ کنید. باوجوداین‌، به این نکته نیز توجه کنید که سیستم اعتبار‌سنجی و اجاره در STEPN هنوز کاملاً اجرایی نشده‌ است.

منحصر‌‌به‌فرد مثل STEPN

اپلیکیشن ارز‌‌ دیجیتال «حرکت کن و پول دربیار» استپن از دو عنصر بازی‌های بلاک‌چینی (Game-Fi) و شبکه‌های اجتماعی بر بستر بلاک‌چین (Social-Fi) ساخته شده‌ است. عنصر بازی‌های بلاک‌چینی کاربران را به رقابت برای بهبودی آب‌و‌هوا و زندگی سالم‌تر و ارتباط بیشتر با Web3 تشویق می‌کند؛ در‌حالی‌که عنصر شبکه‌های اجتماعی بر بستر بلاک‌چین پلتفرمی پویا را به‌منظور گسترش مطالب تهیه‌شده کاربران در محیط Web3 توسعه می‌‌دهد.

کاربران می‌توانند با پوشیدن NFT‌های کفش ورزشی و راه‌رفتن و دویدن در محیط‌های بیرون، کوین‌های GST را به‌عنوان پاداش دریافت‌ کنند. در مارکت درون‌برنامه‌ای، کاربران NFT‌های کفش ورزشی خود را می‌توانند اجاره دهند و بفروشند و GST‌های کسب‌‌شده را به کیف‌پول درون‌برنامه‌ای خود انتقال دهند؛ کیف‌پولی که از نقد‌کردن و تبدیل ارزها به یکدیگر پشتیبانی می‌کند. ارزهای دیجیتال GST و GMT تمامی نیازهای فنی و مالی STEPN را پوشش می‌دهند. هدف اصلی از تولید این کوین‌ها و تقسیم اکوسیستم پروژه به دو رمز ارز، دوری از پیچیدگی‌های مقرراتی و استفاده آسان‌تر بوده‌ است.

کاربرد ارز دیجیتال استپن

همان‌طور‌که گفتیم، اکوسیستم استپن متشکل از دو ارز دیجیتال است. در ادامه، به کاربردهای مختلف آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ارز Green Satoshi یا GST

ارز دیجیتال GST را می‌توان به روش‌های مختلفی به‌دست آورد؛ ازجمله شرکت در رویدادهای تولید ارز دیجیتال (TGE). رویداد تولید ارز دیجیتال به زمانی اطلاق می‌شود که توسعه‌دهنده اپلیکیشن غیر‌متمرکز تصمیم می‌گیرد ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک‌چین را رسماً وارد بازار کند.

برای دریافت کوین GST فقط به صرف زمان و تلاش برای شرکت در قسمت‌های مختلف بازی ازقبیل راه‌رفتن و دویدن نیاز است. کفش‌های ورزشی با استفاده از کوین GST تعمیر می‌شوند یا ارتقا پیدا‌ می‌کنند. همچنین، کاربران می‌توانند با کوین GST آیتم‌های موجود در بازی را بخرند یا ارتقا بدهند. این کار به‌واسطه تبدیل ارز مبنا تتر (USDT) به GST انجام می‌شود.

ارز Green Metaverse یا GMT

توکن بومی GMT برای تغییر‌نام کفش‌های ورزشی یا بهبود سطح بازی استفاده می‌شود. همچنین در حالت Premium یا سطوح بالاتر، پاداش به‌صورت کوین‌های GMT توزیع می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که تنها در سطح‌های ۳۰ و بالاتر امکان تبدیل جفت‌ارز GMT به USDC وجود دارد. برای شروع دریافت ارز دیجیتال GMT، به حداقل سه واحد انرژی نیاز دارید که به‌عنوان «قانون نیازمندی سه‌تایی» شناخته می‌شود.

ستپن (STEPN) اولین بازی موبایلی با توکن غیر‌قابل‌معاوضه (NFT)

 

کسب درآمد با دویدن و راه‌رفتن در STEPN 

کاربران می‌توانند برای کسب درآمد و شرکت در بازی، به سه حالت بازی دسترسی داشته‌ باشند: ۱. انفرادی؛ ۲. ماراتون؛ ۳. پس‌زمینه. به‌منظور شروع کسب درآمد به NFT کفش‌های کتانی (Sneakers) نیاز دارید؛ اما برای شروع دویدن لازم نیست چیزی داشته باشید. کاربران جدید می‌توانند از نسخه آزمایشی با تمامی امکانات به‌رایگان استفاده‌ کنند. نکته دیگر اینکه درآمد‌شمار از لحظه شروع به دویدن عمل خواهد‌ کرد؛ به‌شرط اینکه کفش‌های کتانی خود را پوشیده‌ باشید.

حالت انفرادی (SOLO)

در این حالت، کاربران با پوشیدن ان‌اف‌تی کفش کتانی خود و حرکت به اطراف می‌توانند ارز دیجیتال GST دریافت‌ کنند؛ اما کسب این ارز دیجیتال مشروط به داشتن انرژی است. هر واحد انرژی برابر با ۵ دقیقه راه‌رفتن است و ذخیره آن از زمانی که کاربر صاحب ان‌اف‌تی شود، شروع به پُر‌شدن می‌کند.

حالت ماراتون (Marathon)

کاربران می‌توانند با رفتن به تب Marathon، در ماراتون هفتگی یا ماهانه شرکت کنند. حداکثر ۲۴ ساعت قبل از شروع ماراتون دلخواه، می‌توان در آن ثبت‌نام کرد. کاربران با انتخاب مسافت ۲.۵ و ۵ و ۷ کیلومتر در ماراتون هفتگی و ۵ و ۱۰ و ۱۵ کیلومتر در ماراتون ماهانه می‌توانند شرکت کنند.

حالت پس‌زمینه (BackGround)

در این حالت، افراد تنها با داشتن حداقل یک جفت کفش می‌توانند به‌صورت آفلاین کوین GST را بدون کارمزد‌های تعمیر کفش دریافت‌ کنند. مکانیسم این حالت بدین‌شکل است که هنگام خاموش‌بودن برنامه استپن، اپلیکیشن سلامتی در گوشی قدم‌های برداشته‌‌شده را می‌شمارد و این حالت بر دوام کفش اثری نخواهد‌ گذاشت.

 

رکت کن و پول دربیار

مشکلات گزارش‌شده کاربران درباره اپلیکیشن STEPN 

از زمان آغاز به کار پلتفرم کمتر از یک سال می‌گذرد؛ با‌این‌حال، تمام امکانات و قابلیت‌های آن کاملاً درست عمل نمی‌کنند. بسیاری از کاربران به‌خصوص آن دسته از افرادی که از نسخه گوگل‌پلی برنامه استفاده می‌کنند، از دریافت‌نکردن کد فعال‌سازی یا فرایند دشوار ساخت حساب کاربری انتقاد کرده‌اند.

همچنین، نارضایتی‌هایی درباره GPS برنامه وجود دارد. درحالی که STEPN سعی می‌کند دقت سیستم مکان‌یابی این برنامه را هرچه‌بیشتر افزایش دهد، همچنان مشکلات فنی تأثیرگذاری در اجرای برنامه و سیستم GPS در مجاورت ساختمان‌های بلند یا در شرایط جوّی مختلف گزارش شده‌ است.

شرایط ارز دیجیتال GMT استپن برای سرمایه‌گذاری

هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه ارز دیجیتال به هدف و استراتژی شما در آن پروژه بستگی‌ دارد. اگر تصور واضحی از پروتکل رمز‌ ارزی مدنظرتان برای سرمایه‌گذاری ندارید، بهتر است از انجام آن خودداری کنید. اینکه این رمز‌ ارز گزینه مناسب یا نامناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد، مشروط به شناخت شما از تیم و اهداف مالی آن است.

اگر در‌نهایت متوجه شدید جهت‌گیری این پروژه هم‌سو با اهداف شماست، این ارز دیجیتال می‌تواند گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری باشد؛ وگرنه باید از خود بپرسید: آیا حاضرید سرمایه خود را به چیزی تخصیص دهید که باورش ندارید‌؟

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا