آموزشمتوسطمقاله

استراتژی رنج باند تریدینگ چیست؟ چگونه آن را باید به‌کار ببریم؟

رنج باند تریدینگ یا بازار رنج یعنی زمانی‌که یک جفت‌ارز در حال طی‌کردن روند صعودی یا نزولی خاصی نیست، قیمتش درون کانالی افقی در حال نوسان است. معمولاً در دو‌سوم مواقع، بازار فارکس در شرایط رنج قرار می‌گیرد و تریدرها باید درباره آن آگاهی کامل داشته باشند. در این مقاله از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که استراتژی رنج باند تریدینگ چیست و چگونه آن را باید به‌کار ببریم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

رنج باند تریدینگ چیست؟

در پاسخ به پرسش «بازار رنج چیست؟»، باید بگوییم به شرایطی گفته می‌شود که در آن تراکم یا تثبیت قیمت در محدوده‌ای از نمودار بسیار زیاد است. سقف یا بالاترین سطح در بازار رنج، به‌عنوان سطح مقاومت و پایین‌ترین سطح در این شرایط، به‌عنوان سطح حمایت یا پشتیبانی تعریف می‌شود.

درحقیقت، تفاوت این دو سطح با یکدیگر موجب ایجاد یک ناحیه می‌شود و همین نواحی، یعنی نقاط بالا و پایین کانال، به ما کمک می‌کنند تا وضعیت جفت‌ارزها در شرایط فعلی بازار را بفهمیم. به‌عبارت‌دیگر در این محدوده از بازار، پرایس اکشن (Price Action) میان قیمت‌های سطح مقاومت و پشتیبانی درون کانالی افقی حرکت می‌کند.

معامله در بازار رنج چگونه انجام می‌شود؟

برای معامله‌گری در بازار رنج، توجه به این نکته لازم است که در این حالت حجم معاملات معمولاً اندک است؛ چراکه قدرت هیچ‌کدام از فروشندگان و خریداران بر یکدیگر نمی‌چربد. افزایش میزان معاملات در شرایط رنج باعث می‌شود که قیمت رشد پیدا کند؛ اما اگر حجم معاملات کم باشد، قیمت بین دو نقطه سقف و کف در حال نوسان است.

با‌این‌حال، تریدرهای کریپتو می‌توانند از شرایط بازار رنج به‌نفع خود استفاده کنند. به‌عبارت‌دیگر، در رنج باند تریدینگ معامله‌گران ابتدا باید نقاط مقاومت و حمایت بازار را شناسایی کنند. برای شناسایی بازار رنج و نقاط مقاومت و حمایت آن، می‌توان از اندیکاتورهای تکنیکالی مانند ART یا Average True Range (میانگین محدوده واقعی) و HLB (باندهای اوج کف) استفاده کرد.

این موضوع را در نظر بگیرید که پیش‌بینی کاملاً دقیق و درست رفتار بازار امری محال است؛ باوجوداین، بازهم تریدرها می‌توانند از شرایط بازار به‌نفع خود استفاده کنند. از‌آن‌جا‌که در بازار رنج قیمت دائماً در حال نوسان است، به آن رنج یا کانال قیمت نیز گفته می‌شود. در تعریفی ساده، معامله‌گری در بازار رنج به خرید ارز در نقاط حمایت و فروش آن‌ها در نقاط مقاومت گفته می‌شود. در‌ادامه، به استراتژی‌ها و روش‌های تریدینگ در این شرایط بازار اشاره خواهیم کرد.

رنج باند تریدینگ

انواع روش‌های رنج باند تریدینگ

پس از اینکه تا حدودی متوجه شدید که بازار رنج چیست، در‌ادامه دو روش مهم برای معامله‌گری در بازار رنج را معرفی می‌کنیم که معامله‌گران باید با آن آشنا باشند.

۱. روش پرایس اکشن

بسیاری از تریدرهای پرایس اکشن در رنج باند می‌توانند به‌خوبی معامله کنند. یکی از دلایل این موضوع، سرنخ‌های قیمتی زیادی است که خود رنج باند یا محدوده رنج در‌اختیار تریدر قرار می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، تحلیل و پیش‌بینی نقاط مقاومت و حمایت می‌تواند به رخداد معاملات هم‌راستا با درصد موفقیت چشمگیر منجر شود. یکی از روش‌های معامله‌گری در بازار رنج، ترید در محدوده نوسان‌های این بازار است.

در این روش، هر زمان که قیمت از نقاط بالا یا پایین کانال به‌سمت مخالف شروع به جهش کرد، امکان ورود به معامله وجود دارد و این معامله باید تا زمانی باز بماند که قیمت به سطح مخالف رنج می‌رسد. مشکل موجود درباره رنج باند تریدینگ این است که قیمت مدام در حال نوسان است و اگر خریدار یا فروشنده بزرگ‌تری به‌ناگهان وارد بازار شود و معامله انجام دهد، ممکن است رنج قیمت به‌سرعت تغییر جهت دهد.

۲. روش شکست نواحی (Range Breakout Trading)

هدف از این استراتژی در‌واقع شکست نقطه حمایتی یا مقاومتی به‌واسطه قیمت است. در این روشِ رنج باند تریدینگ، تریدر باید با هدف شکست وارد بازار شود. اگر این شکست به‌صورت نزولی باشد، معامله‌گر باید ارز یا دارایی‌ را بفروشد و اگر شکست در جهت صعودی انجام شود، تریدر باید ارز یا دارایی را بخرد.

مسلماً احتمال اینکه با انجام این شکست تغییراتی در روند قیمت ایجاد شود، بسیار زیاد است. در این روش با افزایش حجم معاملاتی، معامله اجرایی خواهد بود و احتمال موفقیت آن زیاد است. حتماً توجه کنید که هنگام استفاده از این روش همواره از دستور حد ضرر استفاده کنید.

ازآن‌جاکه گاهی اوقات ممکن است قیمت نقطه مدنظر پس از شکستن به‌سرعت داخل ناحیه باز‌گردد، دانستن این روش‌ها و تسلط بر آن‌ها می‌تواند سود سرشاری را نصیب معامله‌گران کند. افزون‌براین، دانستن نکاتی همچون ۱۰ رمزارزی که بیشترین سود را در سال ۲۰۲۳ به‌ارمغان آورده‌اند، می‌تواند مفید باشد.

بهترین اندیکاتورهای رنج تریدینگ

پس از اینکه به پرسش «بازار رنج چیست؟» پاسخ دادیم، درادامه برای شناسایی بازار رنج و سطوح مقاومت و حمایت آن، دو اندیکاتور مفید را معرفی می‌کنیم.

۱. اندیکاتور Bollinger Bands

یکی از اندیکاتورهای مفید تشخیص بازار رنج، اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands) است. در‌حقیقت، این اندیکاتور کاربردی مبتنی‌بر نوسان دارد و با عبور از بالا و پایین رنج قیمت، یک کانال ایجاد می‌کند. در وسط این کانال، میانگین متحرک ساده‌ای قرار دارد. این اندیکاتور شرایط و نوسان‌های بازار را نشان می‌دهد؛ یعنی زمانی‌که دو باند اندیکاتور بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، بازار آرام و میزان نوسان‌های آن کم است. زمانی‌که این دو باند شروع به فاصله‌گرفتن از یکدیگر می‌کنند، میزان نوسان‌های بازار به همان نسبت افزایش می‌یابد.

۲. اندیکاتور ADX

این اندیکاتور برای تجزیه‌و‌تحلیل تکنیکال و تشخیص بازار رنج استفاده می‌شود. این اندیکاتور از یک خط تشکیل شده است که میان عدد ۰ تا ۷۵ در نوسان است. زمانی‌که خط اندیکاتور در زیر عدد ۲۵ قرار می‌گیرد، بازار در محدوده رنج قرار دارد؛ ولی زمانی‌که این خط به اعداد بالای ۲۵ صعود کند، قیمت احتمالاً وارد مرحله صعودی یا نزولی می‌شود و بهتر است در این زمان، تریدرها معاملات خود را انجام دهند.

استفاده از این ابزارها می‌تواند در جهان کریپتوکارنسی برای معامله‌گران مفید باشد؛ البته توجه به نکاتی مانند وضعیت برخی رمزارزهای معروف در سال گذشته نیز می‌تواند به شناخت روند تغییرات قیمت این رمزارزها کمک کند. به‌همین‌دلیل، پیشنهاد می‌‌کنیم که مقاله وضعیت بیت کوین در ۶ماهه اول سال ۲۰۲۳ را مطالعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا