مقاله

نات کوین (Notcoin) چیست؟

پروژه کلاه‌برداری یا میم کوین پرسود؟

نات کوین پرسروصداترین میم کوین این روزهای دنیای رمزارزهاست. این میم کوین از‌طریق بات تلگرامی و فقط با ضربه‌زدن روی دایره بزرگ زرد‌رنگ استخراج می‌شود. به همین سادگی می‌توانید صاحب رمزارز نات کوین شوید. از اولین روز سال ۲۰۲۴، یعنی روز راه‌اندازی رسمی نات‌کوین، تا‌کنون این بازی کلیکی تلگرام با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده است. آیا نات کوین واقعا ارزش وقت گذاشتن را دارد؟ در این مقاله از بلاگ تترلند، به این سؤال جواب خواهیم داد.

نات کوین چیست؟

نات کوین میم کوینی مبتنی‌بر شبکه بلاک‌چین TON است که از اواسط نوامبر‌۲۰۲۳ به‌عنوان بازی رایگان در تلگرام شروع به کار کرد. این بازی ابتدا به‌عنوان بازی کلیکی ساده و بدون اطلاعات بیشتری عرضه شد. تیم سازنده نات‌کوین این بازی را این‌گونه توصیف کرد: «احتمالاً هیچ‌چیز».

با‌این‌حال، نات کوین توجه کاربران را به خود جلب کرد؛ به‌طوری‌که در مرحله بتا، نزدیک به ۵۰۰هزار نفر کاربر جذب نات کوین شدند و در‌مجموع، بیش از ۶۰میلیارد Notcoin استخراج کردند. کمی پس از راه‌اندازی رسمی آن در ۱ژانویه‌۲۰۲۴، محبوبیت این بازی بسیار افزایش پیدا کرد و طی فقط ۲۰ روز ۶/۳میلیون کاربر جذب این بازی شدند. نکته جالب درباره موفقیت نات کوین این است که حتی یک ریال هم صرف تبلیغات نشده و همه‌چیز به‌صورت دهان‌به‌دهان گسترش یافته است. 

با وجود این موفقیت‌ها، Notcoin رمزارز واقعی نیست و در شبکه بلاک‌چین TON عرضه نشده است. به‌نظر می‌رسد نات کوین بیشتر از اینکه رمزارز باشد، کمپین تبلیغاتی برای تلگرام و قابلیت‌های آن است. علاوه‌براین، نامیدن مکانیزم درون این بازی با عنوان «استخراج» از‌نظر فنی کاملاً نادرست است؛ زیرا استخراج واقعی رمزارزی اتفاق نمی‌افتد. پیامی که در بازی وجود دارد، خود گویای همه‌چیز است:

هیچ‌کس نمی‌داند که چه زمانی نات کوین عرضه خواهد شد یا اصلاً ارزشی خواهد داشت یا خیر.

نات کوین از عناصر استاندارد رمزارز مثل وب‌سایت و نقشه راه یا وایت پیپر (Whitepaper) بی‌بهره است. وایت پیپر نات‌کوین ۹ صفحه است؛ اما هیچ‌چیز در آن نوشته نشده و کاملاً خالی است. تا این لحظه، بیش از ۲تریلیون Notcoin استخراج شده است؛ اما ازآنجاکه این میم‌کوین معامله‌شدنی است، ارزشی در دنیای واقعی ندارد و نمی‌توان آن را نقد کرد. بااین‌حال، کاربران می‌توانند با پرداخت پول، با هر ضربه نات کوین بیشتری به‌دست بیاورند!

بازی Notcoin یکی از اولین بازی‌هایی‌ است که مبتنی‌بر شبکه بلاک‌چین TON است. زمانی‌که وارد بات Notcoin می‌شوید، نوشته شده است: «نات کوین چه کاری انجام می‌دهد؟ احتمالاً هیچ‌چیز». در‌حال‌حاضر، تعداد بازیکنان نات‌کوین به بیش از ۹میلیون نفر رسیده است.

این بازی از‌طریق تلگرام موبایل اجرا می‌شود و با استفاده از این لینک می‌توانید وارد این بازی محبوب شوید. پس از واردشدن به این برنامه، هر جای صفحه که کلیک کنید، به تعداد سکه‌های شما اضافه می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، هر‌چه بیشتر کلیک کنید، نات‌کوین بیشتری کسب می‌کنید.

Notcoin

آیا نات کوین معتبر است؟

درباره خالقان نات‌کوین اطلاعات محدودی در اینترنت در‌دسترس است. بر‌اساس بیانیه‌ای از بنیاد TON، سازمان Open Builders سازنده احتمالی این میم کوین است. دایره فعالیت اوپن بیلدرز معطوف به تأمین مالی پروژه‌های مبتنی‌بر شبکه بلاک‌چین TON است. همچنین، این سازمان با تون‌ استارتر مرتبط است. تون استارتر پلتفرمی است که سال گذشته برای حمایت از پروژه‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین TON موفق شد ۱/۵‌میلیون دلار سرمایه جذب کند.

در شبکه اجتماعی X، اخبار بسیاری درباره نات کوین منتشر شده است. این پروژه ادعا می‌کند که میم کوین Notcoin قرار است در صرافی‌های بسیاری فهرست شود. همچنین، برنامه‌ها و هدف‌های بسیاری برای این پروژه منتشر شده است. بعضی از  افراد نیز می‌گویند که پروژه نات‌کوین با تیم توسعه تلگرام و تیم شبکه Toncoin همکاری کرده است. دلیل این امر آن است که پاول دروف، بنیان‌گذار تلگرام، با ساخت تیمی در کانال تلگرامی Squad تشکیل داده و از این بازی حمایت کرده است.

بااین‌همه، کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که این ارز چه زمانی در صرافی‌ها فهرست می‌شود یا به بازیکنان هدیه واقعی تعلق می‌گیرد یا خیر. ناگفته نماند که صرافی‌های بزرگی مانند بایننس، بای بیت، OKX و کوکوین در این بازی تیم تشکیل و از‌طریق کانال‌های تلگرامی خود تیمشان را گسترش داده‌اند. همچنین، بنیان‌گذاران نات‌کوین در X ایردراپ خود را در آینده تأیید کرده‌اند؛ اما هنوز اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده است.

بررسی‌ها و دیدگاه‌های جوامع رمزارزی درباره نات کوین

به‌گفته کرپپتونیکا، کاربران ردیت که معمولاً نظراتشان را به‌صراحت تمام بیان می‌کنند،  احتمالاً به‌دلیل تازگی‌اش درباره این پروژه غیرعادی ساکت بوده‌اند. تنها یک نظر درباره Notcoin نوشته شده است که در آن به کاربرد و چشم‌انداز این میم کوین شک کرده است:

مطمئن نیستم؛ اما نات‌کوین بی‌فایده به‌نظر می‌رسد و آینده‌ای برایش متصور نیستم. اگر کسی اطلاعاتی درباره ظرفیت‌هایش دارد، لطفاً من را آگاه کند.

درمقابل، کاربران X به این بازی جدید اشتیاق نشان داده‌اند؛ به‌ویژه اینکه سادگی نات کوین نظرشان را جلب کرده است. کاربران ایکس فعالانه رکوردهای خود را به‌اشتراک می‌گذارند و راهنمایی‌هایی برای کسب درآمد سریع‌تر ارائه می‌دهند. آنان دستاوردهای خود را منتشر می‌کنند و حتی تیم‌هایی را تشکیل داده‌اند تا تجربه بازی‌شان را بهبود دهند.

آیا نات کوین را می‌توان خرید‌و‌فروش کرد؟

همان‌طور‌که قبلاً گفتیم، رمزارز نات‌کوین در هیچ‌یک از صرافی‌ها فهرست نشده است و نمی‌توان آن را خرید‌و‌فروش نیست. علاوه‌براین، هنوز برنامه تیم توسعه‌دهنده این پروژه برای عرضه توکن نات‌کوین مشخص نیست. بااین‌حال، شایان ذکر است که افراد مشهور و صرافی‌های معتبری از این بازی حمایت کرده‌اند و تیم تشکیل داده‌اند. ازاین‌رو، احتمال دارد که در آینده این رمزارز محبوب در صرافی‌های معتبر فهرست شود.

جمع‌بندی

پروژه نات کوین به‌تازگی کار خود را در دنیای رمزارزها آغاز کرده است و نمی‌توان درباره اعتبار آن  قاطعانه نتیجه‌گیری کرد. با‌این‌حال، می‌توان از جوانب مختلفی آن را تحلیل کرد. به‌عنوان میم کوین، نات‌کوین اصلاً کارایی و کاربردی ندارد؛ البته مانند تمام میم‌کوین‌های دیگر. همچنین از عناصر مهم رمزارزها که به آن‌ها اعتبار می‌بخشند، بی‌بهره است؛ مانند وب‌سایت رسمی، وایت پیپر مفصل، نقشه راه واضح و تیم مشخص.

با‌این‌حال، توسعه‌دهندگان TON و تلگرام بسیار مشتاق افزایش محبوبیت نات‌کوین هستند. به‌نظر می‌رسد که آنان Notcoin را به‌عنوان ابزاری برای افزایش تعداد کاربران کیف‌پول تلگرام و آشنا‌کردن کاربران تلگرام با زیرساخت‌های TON به‌کار برده‌اند. همچنین، به‌نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان به‌دنبال جذب کاربران بیشتر به تلگرام پریمیوم ازطریق مکانیزم‌های پاداش بازی هستند.

با درنظرگرفتن تمام این عوامل، می‌توان با قاطعیت گفت که درگیرشدن با نات‌کوین فقط تا زمانی منطقی است که به‌عنوان تجربه سرگرم‌کننده و بدون سرمایه‌گذاری مالی باقی بماند. باوجوداین، اگر فراتر از آن برود، سرمایه‌گذاری پرخطری محسوب می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

منبع
cryptonica

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر من مارکتینگ نات کوین عالی بوده و خب یکی از دلایلش هم خود تلگرامه
    ولی منم فکر نمی‌کنم آینده ای داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا