آموزشمتوسط

مقایسه POS و POW

گواهی اثبات دارایی و گواهی اثبات کار دو الگوریتم مشهور دنیای ارز دیجیتال هستند. در این مقاله قصد داریم POS و POW را مقایسه و به مزایا و معایب هریک اشاره کنیم. 

الگوریتم POW یا اثبات کار چیست؟

پیش از مقایسه POS و POW، باید الگوریتم پایه را بررسی کنیم. گواهی اثبات کار ازجمله الگوریتم‌های اجماع است که برای جلوگیری از حمله‌های کامپیوتری پدید آمده ­است. در سال ۱۹۹۳، ایده اولیه آن معرفی و در سال ۱۹۹۹، سرانجام رسماً منتشر شد.

در سال ۲۰۰۸، بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده کرد و سبب محبوبیت آن شد. اینکه الگوریتم اثبات کار شکلی کاربردی به­ خود گرفت، اتفاق خوشایندی بود و آینده درخشانی را نوید می‌­داد. در سیستم سنتی، برای پرداخت به نهادی ثالث نیاز است که مورد‌اعتماد دو طرف باشد (مانند بانک).

در بیت کوین مسلماً چنین نهادی نداریم؛ پس در پرداخت بیت کوین یک کپی از دفتر‌کل (DLT) در‌اختیار هر شخص قرار می­‌گیرد که با نام بلاکچین شناخته می‌­شود. این شخص می‌­تواند اطلاعات مورد‌نیاز خود را مستقیماً روی این دفتر بنویسد. نکته مهم اینکه این شبکه توزیع‌­شده را نمی‌­توان نابود کرد و حتی نمی‌­توان آن را با سرور­های متمرکز در دست گرفت.

در این‌جا، لازم است تا با ماینینگ آشنا شویم. ماینینگ برای تأیید اعتبار تراکنش و پیشگیری از خرج‌­شدن دوباره کوین‌­ها و دادن جایزه به ماینر به­‌خاطر اقدامات پیشینش طراحی شده است. در این فرایند، ابتدا تراکنش‌­ها داخل یک بلاک جمع‌­آوری می‌­شوند. سپس ماینر­ها تلاش می‌­کنند تا تراکنش‌­های معتبر داخل بلاک را تأیید کنند.

ماینر­ها معادله ریاضی بلاک را حل می‌­کنند. کسی که زودتر این معادله را حل کند، جایزه الگوریتم را دریافت می‌­کند. در این الگوریتم با افزایش تعداد ماینر­ها، سختی شبکه نیز بیشتر می‌­شود تا وضعیت شبکه در تعادل بماند.

مزایا و معایب اثبات کار (POW)

اول از مزایا POW شروع می‌­کنیم و سپس به‌سراغ معایب آن می‌­رویم. ماینر­ها هزینه و زمان زیادی صرف پاداش خود می‌­کنند؛ به‌همین‌دلیل، پس از برنده‌­شدن کوین جایزه را خواهند فروخت. این موضوع باعث می‌­شود که بازار دچار کبود ارز نشود. نود­های بیشتر در شبکه هزینه حمله به شبکه را افزایش می‌­دهند و با این راهکار حمله به عملی ناممکن تبدیل می‌­شود.

اگر بخواهیم درباره معایب این الگوریتم نیز صحبت کنیم، باید بگوییم که هزینه انجام این الگوریتم زیاد است. تجهیزاتی که باید برای ماین استفاده شود، قیمت گرانی دارند و خیلی زود هم از کار می‌­افتند و چندان کاربردی نیستند. آن‌ها حرارت زیادی تولید می‌­کنند و به‌­نوعی برق را هدر می‌­دهند. این الگوریتم کُند است و سختی آن به‌­مرور افزایش می‌­باید و این مشکلات بیشتر‌و‌بیشتر می‌­شوند.

اثبات سهام یا POS چه نوع الگوریتمی است؟

درادامه مقایسه POS و POW به بررسی الگوریتم دوم می‌­رسیم. این الگوریتم جدیدتر است و مسلماً نگاهی به مشکلات الگوریتم پیشین انداخته است تا آن‌ها را از بین ببرد.

در این الگوریتم، نود­ها به سپرده­‌گذاری مجبور‌ند تا تراکنش­شان تأیید شود. این سپرده‌­گذاری در الگوریتم استیک نامیده می‌­شود. هرچه تعداد نود­ها و زمان سپرده‌­گذاری بیشتر باشد، احتمال تأیید تراکنش و نیز دریافت درآمد بیشتر است.

در سال ۲۰۱۱، ایده اصلی این الگوریتم در یک فروم مطرح شد و چند ارز دیجیتالی از آن استفاده کردند. تمامی ارز­های دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده می‌­کنند، از قبل ساخته شده‌­اند؛ پس دیگر چیزی با عنوان ماینینگ در این الگوریتم وجود ندارد.

در این الگوریتم، کل شبکه درگیر فرایند تأیید تراکنش نمی‌­شود؛ در‌نتیجه مقیاس‌­پذیری شبکه افزایش می‌­باید. پلتفرم‌­هایی که از این الگوریتم برای اجماع خود استفاده می‌­کنند، قابلیت استفاده از تکنولوژی شاردینگ را نیز دارند.

شاردینگ مفهومی است که به دنیای مدیریت دیتا تعلق دارد و از آن‌جا وارد دنیای کریپتوکارنسی شده ­است. در دنیای کریپتو، شاردینگ اصطلاحاً به‌معنی تقسیم بخش‌­های مختلف شبکه در گروه­‌های جداگانه نود­ها است. هیچ نودی نمی‌­تواند کل شبکه را ببیند؛ پس شاردینگ نمی­‌تواند در اثبات کار استفاده شود.

مقایسه POS و POW

مزایا و معایب اثبات سهام (POS)

از مزیت‌­های POS این است که در آن دیگر هدر‌رفت انرژی و منابع را نمی‌­بینیم. پلتفرم‌­هایی که برای کوین‌­های خود از این الگوریتم استفاده می‌­کنند، مقیاس‌­پذیری بیشتری دارند. در این الگوریتم، تراکنش­‌ها سریع‌­تر پردازش می‌­شوند.

ازجمله معایب الگوریتم اثبات سهم نیز این است که در آن نهنگ­‌ها می‌­توانند بخش زیادی از شبکه را به­‌دست بگیرند؛ بنابراین، همچنان مشکل غیرمتمرکزسازی وجود دارد. اگر این کوین­‌ها برای استیک سپرده شوند، سود بیشتری برای سرمایه‌­گذار به‌همراه خواهند داشت؛ ازاین‌رو، ممکن است بازار دچار رکود شود.

مقایسه POS و POW؛ تفاوت در چیست؟

به‌­نظر می­رسد که گواهی اثبات کار امتحان خود را پس داده است و هم‌­اکنون در بسیاری از رمز­‌ارز­ها بدون مشکل کار می‌کند. باوجوداین، نباید این مسئله را فراموش کنیم که انرژی مصرفی و سخت‌­شدن ماینینگ در طولانی‌­مدت روی کل شبکه تأثیر خواهد گذاشت و آن را از هدف اصلی‌اش دور خواهد کرد.

درحال‌حاضر، بیت کوین و بسیاری از رمز‌ارزهای دیگر از اثبات کار استفاده می‌­کنند و مشکلات آن را هم به جان خریده­‌اند؛ اما اثبات سهام مزیت‌­های بیشتری دارد و انرژی را هم هدر نمی‌­دهد. گواهی اثبات کار کاملاً غیرمتمرکز است و همین ویژگی امنیت آن را افزایش می‌­دهد. در‌مقابل، اثبات سهام این‌گونه نیست و امنیت کمتری دارد.

ناگفته نماند که برای الگوریتم اثبات سهام مکانیزم‌­های دفاعی خاصی نیز طراحی شده است تا امنیتش بیشتر شود. برای نمونه، اگر نودی بخواهد تعداد زیادی از کوین­‌های شبکه را برای کنترل بازار بخرد، هزینه آن کوین برای آن نود بسیار بیشتر می­‌شود تا کار سخت‌­تری داشته باشد.

همچنین، اگر نودی به شبکه حمله کند، تمامی موجودی استیک او ضبط می‌­شود و اگر این کار را ادامه دهد، علاوه‌بر صفرشدن موجودی، از شبکه اخراج خواهد شد. این در حالی است که چنین محدودیتی را در اثبات کار مشاهده نمی‌­کنیم.

جمع‌­بندی

موضوع این مقاله از بلاگ تترلند مقایسه POS و POW بود. هر دو الگوریتم طرفدارانی دارند و هنوز‌هم به‌کار برده می‌شوند. در پایان لازم است که به این نکته نیز اشاره کنیم که به‌­طور رسمی فقط یک پلتفرم وجود دارد که در آینده نزدیک می‌خواهد از اثبات کار به اثبات سهام کوچ کند و آن پلتفرمی نیست جز «اتریوم».

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا