آموزش

ارز دیجیتال مونرو (XMR)‌ چیست؟

ارز دیجیتال مونرو با نماد اختصاری «XMR» رمزارز رهگیری‌گریز است که با هدف پنهان‌ نگه‌داشتن ردپای کاربران در تراکنش‌های رمزارزی و حفظ ناشناسی آنان عرضه شده است.

در شبکه مونرو، به‌طور‌پیش‌فرض هر کاربر و تک‌تک تراکنش‌‌هایش ناشناس و محرمانه است و کسی نمی‌تواند مبادلات رمزارزی او را ردیابی و شناسایی کند.

بسیاری از فعالان بازارهای مالی گمان می‌کنند که مونرو به‌دلیل برخورداری از قابلیت ناشناسی، تنها راهگشای فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی است.

گفتنی است که حتی سازمان امور مالیاتی ایالات متحده آمریکا نیز برای شکست الگوریتم‌های مونرو و برملاسازی تراکنش‌های محرمانه آن، جایزه تعیین کرده است.

بااین‌حال، مونرو هیچ‌گاه با هدف تسهیل تراکنش‌های مجرمانه راه‌اندازی نشده است. این رمزارز بر جامعه‌ای بزرگ از توسعه‌دهندگان متکی است که همگی خواستار حفظ محرمانگی و حریم خصوصی اطلاعاتشان در حوزه مبادلات مالی هستند.

در این مطلب از بلاگ تترلند، ارز دیجیتال مونرو را به‌طور‌کامل معرفی و به ویژگی‌ها و چگونگی عملکرد آن اشاره می‌کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال مونرو

ویژگی‌ یکتای مونرو چیست؟

برخلاف تصور رایج، رمزارزها حتی از پول نقد هم ناشناسی کمتری دارند؛ زیرا این ارزهای نوپا از دفترکل شفاف و همگانی به نام بلاک چین بهره می‌برند.

ماهیت بلاکچین نیز به‌گونه‌ای است که همه می‌توانند داده‌های تک‌تک تراکنش‌‌های آن از مبدأ و مقصد تراکنش گرفته تا مبلغ آن را آشکارا مشاهده کنند. بنابراین، بلاکچین برخلاف رایج بسیار شفاف و دردسترس است.

علاوه‌براین، با به‌کاربستن روش‌هایی می‌توان هر آدرس در یک بلاکچین را به شناسه‌های واقعی گره زد و بدین‌ترتیب، همه اسرار مالی کاربران شبکه‌های بلاکچینی را برملا کرد. ارز دیجیتال مونرو با هدف مقابله با افشای اسرار مالی کاربران پا به عرصه گذاشت.

رمزارز مونرو از فناوری‌ها و الگوریتم‌های ویژه‌ای برای پنهان‌کردن ردپای کاربران و تراکنش‌های آنان بهره می‌گیرد تا از برملاسازی اطلاعات خصوصی افراد جلوگیری کند. در شبکه مونرو، مبلغ تراکنش و ارسال‌کننده و دریافت‌کننده از دید ناظران خارجی پنهان است و رهگیری‌شدنی نیست.

در‌این‌میان، شاید این پرسش مطرح شود که آیا مونرو واقعاً رهگیری‌گریز است و کسی نمی‌تواند الگوریتم‌های ویژه آن را در‌هم بشکند؟ پاسخ این است که تا‌به‌امروز هیچ مدارک یا شواهدی دال بر ردیابی‌پذیر‌بودن مونرو ارائه نشده است.

گرچه چند شرکت مدعی‌اند که توانسته‌اند روش‌هایی برای شکستن قفل رهگیری‌گریز مونرو توسعه بدهند، تاکنون هیچ‌گونه مدرکی برای اثبات داعیه خود منتشر نکرده‌اند.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که توسعه‌دهندگان مونرو آشکارا اذعان کرده‌اند که این شبکه قرار نیست به‌طور‌کامل ناشناس باشد. علاوه‌براین، این احتمال همیشه وجود دارد که ناظران بیرونی با چینش اطلاعات مختلف در‌کنار‌هم و تفسیر آن‌ها، بتوانند قفل دستیابی به داده‌های محرمانه کاربران را در‌هم بشکنند.

روی کاغذ می‌توان بر ناشناسی داده‌های مونرو غلبه کرد؛ اما در‌حال‌حاضر، این شبکه ردیابی‌ناپذیرترین شبکه در‌دسترس است و در مقام عمل، کسی نتوانسته مدرکی دال بر شکستن قفل الگوریتم‌های محرمانه آن ارائه دهد.

تاریخچه مونرو

ایده اولیه راه‌اندازی ارز دیجیتال مونرو به انتشار «وایت‌پیپر» برای پروتکلی به نام «کریپتونوت» (CryptoNote) باز‌می‌گردد. نویسنده این مقاله با هویت نامعلوم و اسم مستعار نیکلاس وان سابرهگن (Nicolas van Saberhagen)، اهمیت حفظ حریم خصوصی و ناشناسی رمزارزها را به کاربران این دارایی‌ها گوشزد کرد. او شفافیت و ردیابی‌پذیری بیت کوین را نقصی بسیار اساسی برای این رمزارز می‌دانست.

چندی بعد، یکی از کاربران انجمن آنلاین «بیت‌کوین‌تاک» (bitcointalk.org) با نام کاربری thankful_for_today تصمیم گرفت تا ایده‌های طرح‌شده در وایت‌پیپر کریپتونوت را با راه‌اندازی ارز دیجیتالی به نام «بیت مونرو» (BitMonero)‌ عملیاتی کند.

درادامه، با بروز اختلاف میان کاربران انجمن با برنامه‌های thankful_for_today، فورکی اتفاق افتاد و ارز دیجیتال مونرو با انشعاب از پروتکل اولیه ایجاد شد. ۱۸آوریل۲۰۱۴، مونرو رسماً راه‌اندازی شد و هویت بسیاری از توسعه‌دهندگان و بنیان‌گذاران اولیه آن همچنان ناشناس باقی مانده است.

ارز دیجیتال مونرو

چگونگی عملکرد مونرو

ارز دیجیتال مونرو از سه فناوری ویژه برای مخفی‌کردن ردپای تراکنش‌ها بهره می‌گیرد:

۱. آدرس‌های پنهان‌کار

در شبکه مونرو، گره ارسال‌کننده برای هر تراکنش باید از جانب دریافت‌کننده آدرس تصادفی یک‌بارمصرف بسازد. این کار از انتساب تراکنش‌ها به آدرس عمومی گره دریافت‌کننده جلوگیری می‌کند.

۲. امضای حلقوی

در شبکه مونرو، هر تراکنش حاوی امضایی حلقوی با مشارکت گروهی از کاربران است. در این روش،‌ فرستنده واقعی نیز خود با چند ترفند دست به امضای تراکنش می‌زند.

۳. رینگ سی‌تی (RingCT)

«رینگ سی‌تی» یا «تراکنش محرمانه حلقوی» مبالغ تراکنش‌ها را رمزگذاری می‌کند تا تنها فرستنده و گیرنده به موجودی تراکنش‌ ردوبدل‌شده میان خود دسترسی داشته باشند.

مونرو با ترکیب این فناوری‌ها با دیگر نوآوری‌های حوزه حریم خصوصی ازجمله «پروژه اینترنت نامرئی» (I2P)، آدرس‌های فرستنده و گیرنده و مبلغ تراکنش‌ را می‌تواند در بلاکچین خود مخفی کند.

شبکه مونرو از سازوکار اثبات کار (PoW) برای پردازش تراکنش‌های خود بهره می‌گیرد؛ بنابراین، همچون بیت کوین بار تأمین امنیت این شبکه بر دوش استخراج‌کنندگان و ماینرها استوار است.

در روش استخراج، کاربران از دستگاه‌های و سخت‌افزارهای پیشرفته‌ برای حل معمای ریاضی استفاده می‌کنند تا بخت خود را برای دریافت پاداش اعتبارسنجی تراکنش‌ها بیازمایند.

ناگفته نماند که الگوریتم‌های اثبات کار در شبکه‌های مونرو و بیت کوین تفاوتی ویژه دارند. الگوریتم مونرو در‌برابر سخت‌افزار‌های ویژه استخراج موسوم به «ای‌سیک» (ASIC) مقاوم است و استخراج‌کنندگان باید از دستگاه‌های متعارف‌تری همچون پردازنده‌های معمولی و گرافیکی (سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو) استفاده کنند.

بنابراین، می‌توان گفت که استخراج ارز دیجیتال مونرو و مشارکت در شبکه این رمزارز رهگیری‌گریز، انرژی به‌مراتب کمتری درمقایسه‌با شبکه بیت کوین مصرف می‌کند.

توکنومیکس مونرو

درباره اصول اقتصادی حاکم بر عرضه و فروش ارز دیجیتال مونرو باید گفت که هیچ پیش‌فروشی برای این ارز انجام نشد. علاوه‌براین، سقف موجودی استخراج‌شدنی مونرو برابر با ۱۸.۴میلیون واحد است.

استخراج‌کنندگان شبکه مونرو هر ۶۰ ثانیه با سازوکار ویژه‌ای مقداری پاداش در قالب رمزارز XMR دریافت می‌کنند که با دیگر سازوکارها برای اختصاص پاداش به ماینرها از محل کارمزدها متفاوت است.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال مونرو کاربردی آشکار و ویژه دارد و می‌تواند همچنان گزینه نخست کاربرانی باشد که خواهان حفظ محرمانگی داده‌هایشان هستند.

گرچه برخی از کاربران از مونرو برای تسهیل تراکنش‌های غیرقانونی خود استفاده می‌کنند، بسیاری از کاربران هم هستند که به‌دلایل موجه نمی‌خواهند رد‌پایی از تراکنش‌هایشان در هیچ شبکه‌ای باقی بماند.

نباید از این واقعیت غافل شد که مونرو مشکلات خاص خودش را هم دارد. برای مثال، برخی از کشورها معاملات آن را غیرقانونی اعلام کرده‌اند. این دست اقدامات می‌تواند دورنمای سرمایه‌گذاری در این ارز را تاریک و مبهم کند.

درمجموع، اگر فکر می‌کنید که کوین‌های رهگیری‌گریز می‌توانند در آینده از جایگاه ویژه‌ای در زیست‌بوم رمزارزها برخوردار شوند، از سرمایه‌گذاری روی مونرو غافل نشوید.

برای خرید ارز دیجیتال مونرو با کارمزد کاملاً رایگان، می‌توانید از سرویس مبدل تترلند استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا