اخبارمقاله

هرآنچه باید از ارز دیجیتال ریف (Reef) بدانیم

درباره ارز دیجیتال ریف چه می‌دانیم؟ رمزارزها آینده را خواهند ساخت و  جهان  زیر سلطه و نفوذ آن‌ها قرار خواهد گرفت. برخی این موضوع را نگران‌کننده می‌دانند و در‌مقابل افرادی هستند که آماده استقبال از بازارهای جدید مالی هستند که بی‌شک سبک زندگی‌شان را تغییر خواهد داد.

این روزها بر تعداد رمزارزهای جدید افزوده شده است. در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم رمز‌ارز ریف را معرفی کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال ریف چیست؟

ارز دیجیتال ریف فایننس (Reef Finance) اولین سیستم بین‌زنجیره‌ای برای تسهیل انتقال نقدینگی توکن‌ها و دارایی‌ها بین بلاک‌چین‌های مختلف است. این پلتفرم که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) نیز سازگاری دارد، شبیه به پلی بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز عمل می‌کند.

ریف بستر حاصل‌خیزی برای قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، دیفای، گیم‌فای و توکن‌های غیرمثلی (NFT) ایجاد می‌کند. همچنین، این شبکه از توکن بومی REEF به‌عنوان واسطه‌‌ای برای انجام تراکنش‌ها و مشارکت کاربران این شبکه بهره می‌برد.

 

ارز دیجیتال ریف Reef

 

شبکه ریف چیست؟

ارز دیجیتال ریف پلتفرمی بلاک چینی است که تلاش می‌کند دسترسی به محصولات و خدمات دیفای را تسهیل کند. سال ۲۰۱۹، دنکو مانچسکی (Denko Mancheski) شبکه ریف را راه‌اندازی کرد. او بر این باور بود ریف اولین پلتفرم معاملاتی بین‌زنجیره‌ای است که با صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز کار می‌کند تا علاوه‌بر ارائه بهترین نرخ بازده به معامله‌گران، از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دیفای پشتیبانی کند.

زنجیره ریف ارائه‌دهنده قراردادهای هوشمندی است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار‌ند. بدین‌ترتیب، توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند اتریوم می‌توانند به این زنجیره مهاجرت و اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر اتریوم خود را روی ریف پیاده‌سازی و اجرا کنند.

تاریخچه و سازندگان شبکه ریف

در سال ۲۰۱۹، دنکو مانچسکی که سابقه زیادی در حوزه فین‌تک و ارزهای دیجیتال دارد، پروژه ریف فایننس را آغاز کرد. این پروژه در سپتامبر‌۲۰۲۰ روی بلاک چین پولکادات و لانچ‌پول بایننس (Binance Launchpool) قرار گرفت و پس‌از‌آن روی زنجیره هوشمند بایننس نیز دسترس‌پذیر بود. بد نیست بدانید که اولین تأمین سرمایه این پروژه با جمع‌آوری سرمایه‌ای ۳.۹‌میلیون‌دلاری همراه بود. پس‌از‌آن، پروژه ریف فایننس با چندین پروژه مبتنی‌بر اتریوم و پولکادات نیز ادغام شد تا محیطی کاربرپسند برای تعامل‌پذیری بین پروتکل‌های دیفای ایجاد کند.

نحوه عملکرد شبکه ریف

همان‌طور‌که اشاره کردیم، شبکه ریف براساس سازوکار اجماع «اثبات سهام نامزدشده» بنا شده است. در این سازوکار، «اعتبارسنج‌ها» (Validator) را باید «نامزدکننده‌ها» (Nominator) انتخاب و معرفی کنند. در سازوکار اثبات سهام نامزدشده نیز مانند اکثر سازوکارهای مبتنی‌بر اثبات سهام، هر اعتبارسنجی که توکن بومی REEF بیشتری در شبکه سهام‌گذاری کرده باشد، بخت بیشتری برای انتخاب‌شدن خواهد داشت.

درباره کارکرد شبکه ریف

در سازوکار اجماع اثبات سهام نامزدشده‌، تأمین زیرساخت و امنیت شبکه با تولید و نهایی‌کردن بلاک‌ها برعهده اعتبارسنج‌هایی است که باید ۲۴ساعته در‌دسترس و فعال و پاسخ‌گو باشند. همچنین برای حصول اطمینان از صحت عملکرد اعتبارسنج‌ها، این نودها باید توکن‌های REEF خود را به‌عنوان ضامن در شبکه سهام‌گذاری کنند تا در‌صورت تخطی، دارایی آن‌ها به‌عنوان «اسلشینگ» (Slashing) یا جریمه از حسابشان کسر شود. این سازوکار برای بازدارندگی رفتارهای مخرب و جلوگیری از تهدید امنیت شبکه طراحی شده است.

در سازوکار یاد‌شده، معرفی‌کننده‌ها نیز با سهام‌گذاری توکن‌های خود می‌توانند وظیفه معرفی تعداد مشخصی اعتبارسنج به شبکه را برعهده بگیرند. نامزدکننده‌ها بخشی از پاداش بلاکی را دریافت می‌کنند که به اعتبارسنج‌های انتخاب‌شده آن‌ها تعلق می‌گیرد. این نکته نیز مهم است که در‌صورت بروز مشکل یا رفتار مخرب در شبکه، نامزدکننده‌ها هم به‌اندازه اعتبارسنج‌های معرفی‌شده مسئول هستند و با جریمه اسلشینگ مواجه می‌شوند.

 

ارز دیجیتال ریف Reef

 

ابزارهای موجود در اکوسیستم ریف

ریف اکوسیستمی از ابزارها و خدمات مختلفی است که پای توسعه‌دهندگان و کاربران بسیاری را به این پلتفرم باز کرده است. محیط توسعه ادغام‌شده با EVM برای بارگذاری و پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند، مرورگرهای بلاک چین برای ردیابی مشکلات قراردادها، ابزار توسعه اپلیکیشن‌ها و کیف پول‌های ویژه این شبکه، تنها برخی از سرویس‌های ریف به‌شمار می‌روند. در‌ادامه، به تعدادی از ابزارهایی اشاره می‌کنیم که در اکوسیستم ریف در‌دسترس توسعه‌دهندگان و کاربران قرار گرفته‌اند:

کیف پول ریف‌اپ (Reef App): این کیف پول دیجیتال مبتنی‌بر وب شامل صرافی‌ غیرمتمرکز و ابزاری برای ایجاد توکن روی شبکه ریف می‌شود. امکان مبادله و ارسال و سهام‌گذاری در کیف پول ریف مهیاست و کاربران می‌توانند از افزونه مرورگر آن نیز استفاده کنند.

ریف اکستنشن (Reef Extension): این افزونه مرورگر کروم و فایرفاکس اپلیکیشنی مشابه با متامسک (Metamask) است که برای تعامل با زنجیره ریف طراحی شده و با کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger) نیز سازگار است.

کلِوِر (Klever): این اپلیکیشن نیز کیف پول موبایلی دیگری برای پشتیبانی از شبکه ریف است که پلی برای انتقال نقدینگی به زنجیره بایننس نیز برقرار می‌کند.

جمع‌بندی 

 گسترش روزافزون ابزارها و شبکه‌ها در دنیای رمزارزها از انقلابی بزرگ در دنیای سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی خبر می‌دهد. دراین‌میان، آنچه اهمیت دارد، آگاهی از پیشرفت‌ها و تغییراتی است که در اکوسیستم صنعت ارزهای دیجیتال در حال وقوع است. 

پرسش‌های متداول: 

ارز دیجیتال ریف چیست؟

ریف فایننس (Reef Finance) اولین سیستم بین‌زنجیره‌ای برای تسهیل انتقال نقدینگی توکن‌ها و دارایی‌ها بین بلاک‌چین‌های مختلف است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا