آموزشمقاله

ارز دیجیتال کازماس (ATOM)‌ چیست؟

ارز دیجیتال کازماس یا اتم با نماد اختصاری (ATOM)، رمزارز بومی شبکه «کازماس» (Cosmos) است. این شبکه، زیست‌بومی فراگیر از شبکه‌ها و ابزارهای فناورانه برای خلق بلاک چین‌های تعامل‌پذیر است. در این مقاله از بلاگ تترلند، می‌خواهیم رمزارز کازماس یا اتم را معرفی کنیم و چگونگی عملکرد و مزیت‌های آن را توضیح دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

شبکه کازماس چیست؟

شبکه کازماس مجموعه‌ای از بلاک چین‌ها و ابزارهای توسعه نرم‌افزاری است. در این شبکه، زنجیره‌ای اصلی با نام «کازماس هاب» (Cosmos Hub) تعبیه شده است که نقش دفترکل مرکزی بلاک چین‌های هم‌ساز را ایفا می‌کند. به بلاک چین‌های مستقر در کازماس هاب «زون» (Zone) یا محدوده گفته می‌شود.

مشخصات و قابلیت‌های هر زون در کازماس هاب را می‌توان تنظیم‌ و سفارشی‌سازی کرد. این ویژگی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند رمزارزهای اختصاصی خود را با سازوکارهای ویژه خود طراحی و عرضه کنند.

زون‌های یادشده با بهره‌گیری از ابزاری موسوم به «کازماس اس‌دی‌کی» (Cosmos SDK) یا کیت توسعه نرم‌افزاری کازماس ایجاد می‌شوند. این کیت جعبه‌ابزاری چندمنظوره است که تمام ابزارها را برای توسعه برنامه‌ها و شبکه‌های اختصاصی در بستر کازماس در‌اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

هر زون مختار است که خود سازوکار اعتبارسنجی تراکنش‌هایش را تعیین کند. بااین‌حال، لایه اجماع پیش‌فرض کازماس «تندرمینت کر» (Tendermint Core) نام دارد که سازوکار اجماع مبتنی‌بر گره‌های اعتبارسنج را ارائه می‌دهد.

در شبکه اصلی کازماس هاب، بلاک چین از میان گره‌هایی که بیشترین سهم از رمزارزهای اتم را در‌اختیار دارند، ۱۰۰ گره اعتبارسنج انتخاب می‌کند. هر گرهی که تعداد اتم‌های بیشتری در حسابش داشته باشد، از قدرت اعمال نظری بیشتری در تصمیم‌های حاکمیتی شبکه برخوردار خواهد بود.

در این شبکه، گره اعتبارسنج سرگروه بلاک‌های جدید را برای انتخاب به دیگر گره‌ها پیشنهاد می‌کند. پس از گزینش و پردازش موفق بلاک‌ها، پاداشی به گره اعتبارسنج تعلق می‌گیرد و این پاداش میان کاربرانی تقسیم می‌شود که پیش‌تر اتم‌های خود در‌اختیار آن گره قرار داده‌اند.

ارز دیجیتال کازماس یا اتم علاوه‌بر نقش‌آفرینی در سازوکار اجماع شبکه کازماس هاب، ابزاری برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و مشارکت در رویدادهای حاکمیتی است.

 

کازماس

 

چرایی ابداع شبکه کازماس

افزون‌بر مقیاس‌پذیری، «تعامل‌پذیری» نیز به پاشنه آشیل شبکه‌های بلاک چینی تبدیل شده است. کازماس با هدف حل این معضل پا به میدان گذاشته تا بتواند همکاری متقابل و تبادل اطلاعات را میان بلاک چین‌های مختلف تسهیل کند.

کازماس از ابزارها و سازوکارهای ویژه‌ای همچون روش اجماع تندرمینت استفاده می‌کند و توانسته است جای خود را میان اهالی رمزارزها باز کند.

شبکه کازماس چگونه کار می‌کند؟

کازماس را می‌توان پروژه‌ای دانست که بیش از همه بر ایجاد شبکه‌ای از بلاک چین‌های مختلف، اما تعامل‌پذیر متمرکز است. سال ۲۰۱۴، اتان بوچمن (Ethan Buchman) و جائه کوان (Jae Kwon) این پروژه را بنیان نهادند. شبکه کازماس متشکل از یک بلاک چین اصلی مبتنی بر اثبات سهام و چندین بلاک چین سفارشی‌سازی‌شدنی دیگر به نام زون است.

بلاک چین اصلی یادشده کازماس هاب نام دارد که داده‌ها و دارایی‌ها را میان زون‌ها منتقل می‌کند و لایه امنیتی مشترکی در‌اختیار آن‌ها می‌گذارد. تمامی زون‌ها نیز از‌طریق سازوکار اجماع تندرمینت و رابط کاربری ویژه‌ای باهم در ارتباط هستند.

گفتنی است که تمامی هزینه‌ها در شبکه کازماس از‌طریق ارز دیجیتال کازماس یا اتم پرداخت می‌شود. شبکه کازماس را می‌توان به سه لایه تقسیم کرد:

  • لایه شبکه: این لایه تاییدیه تراکنش‌ها و دیگر پیام‌های مرتبط با فرایند اجماع را میان بلاک چین اصلی و زون‌ها جابه‌جا می‌کند.
    لایه کاربرد: این لایه موجودی و وضعیت تازه تراکنش‌ها را در شبکه به‌روزرسانی می‌کند.
    لایه اجماع: این لایه به کار سازمان‌دهی گره‌ها در چگونگی رسیدن به توافق درزمینه افزودن تراکنش‌های جدید مشغول است.

این سه لایه با مجموعه‌ای از ابزارها و برنامه‌های متن‌باز ادغام می‌شوند و شبکه کازماس را می‌سازند. برای مثال، ابزار تندرمینت لایه‌های شبکه و اجماع را تلفیق و از دل آن موتوری آماده‌به‌کار ایجاد می‌کند.

کازماس هاب چیست؟

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، کازماس هاب بلاک چین اصلی شبکه کازماس است که دیگر بلاک چین‌های سفارشی موسوم به زون را به‌هم متصل می‌کند. این بلاک چین به‌طور‌مداوم وضعیت هر زون را با پروتکلی موسوم به «پروتکل میان‌بلاک‌چینی» (IBCP) رصد می‌کند.

پروتکل میان‌بلاک‌چینی به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به‌سادگی اطلاعات را میان زون‌های متصل به کازماس هاب جابه‌جا کند. کازماس هاب نقش دفترکل مرکزی زیست‌بوم کازماس را ایفا می‌کند. در این زیست‌بوم، زون‌ها یا بلاک چین‌های سفارشی پیام‌های میان‌بلاک چینی (IBC) را با‌هم مبادله می‌کنند.

پیام‌های یادشده خود از دو نوع تراکنش بهره می‌گیرند: یکی IBCBlockCommitTx و IBCPacketTx دیگری. اولین تراکنش آخرین هش بلاک را در هر زون ارسال می‌کند و دومی هم به زون اجازه می‌دهد تا بتواند صحت بسته داده را اثبات کند.

برای مثال، فرض کنید که دو دی‌اپ (برنامه غیرمتمرکز) مستقر در دو زون متفاوت می‌خواهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برای این کار، پیام‌های میان‌بلاک‌چینی به کازماس هاب ارسال می‌شوند. این پیام‌ها پس از عبور از دالان کازماس هاب به زون‌ها باز‌می‌گردند و هر زون هم خروجی مبادله با دیگر بلاک چین‌ها را در خود ثبت می‌کند.

با انجام این فرایند می‌توان دست‌کم سه مدرک از تاریخچه یک عمل در سه بلاک چین مختلف در‌اختیار داشت. این قابلیت ویژه کازماس برای اتصال بلاک چین‌های مختلف و مجزا باعث شده است تا اهالی رمزارزها از آن با عنوان «اینترنت بلاک چین‌ها» یاد کنند.

 

کازماس

 

رمزارز اتم چیست؟

ارز دیجیتال کازماس یا رمزارز اتم کوین بومی شبکه کازماس است که سه کاربرد اصلی دارد:

  • کاربران باید کارمزد تراکنش‌ها را در قالب رمزارز اتم پرداخت کنند.
    رمزارز اتم برای شرکت در رویدادهای حاکمیتی کازماس هاب نیز استفاده می‌شود. هر کاربری که اتم‌های بیشتری در‌اختیار داشته باشد، توان اثرگذاری بیشتری بر آرای حاکمیتی شبکه خواهد داشت.
    هر اعتبارسنج برای مشارکت در فرایند صحت‌سنجی و دریافت پاداش باید تعداد مشخصی از رمزارز اتم را سهام‌گذاری کند.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال کازماس و شبکه مادر آن یکی از نخستین راهکارهای فناورانه برای افزایش تعامل‌پذیری بلاک چین‌ها هستند و همچنان نیز در این حوزه سرآمد باقی مانده‌اند. آنچه شاید اندکی بر پیشتازی این شبکه سایه بیندازد، رشد استفاده از سایدچین‌ها یا زنجیره‌های جانبی است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون، توانسته‌اند جای پای خود را در محافل فنی رمزارزی محکم کنند.

برای خرید ارز دیجیتال کازماس با کارمزد کاملا رایگان، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا