آموزشمقاله

ارز دیجیتال لئو (LEO) چیست؟

ارز دیجیتال لئو یا لئو توکن با نماد اختصاری «LEO»، رمزارز کاربردی صرافی «بیتفینکس» (Bitfinex) و دیگر سکوهای مبادلاتی خانواده «آی‌فینکس» (iFinex) است. هدف از عرضه این رمزارز، تقویت جامعه کاربران بیتفینکس و تقویت زیرساخت‌های عملیاتی این صرافی عنوان شده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، ارز دیجیتال لئو را معرفی می‌کنیم و از تاریخچه، کاربردها و مزیت‌های آن سخن می‌گوییم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال لئو؛ از طراحی تا راه‌اندازی

ارز دیجیتال لئو در مه۲۰۱۹ با نام «اونوس سد لئو» (UNUS SED LEO) عرضه شد و در مدتی کوتاه، توانست با صعود به جمع رمزارزهای برتر بازار، در کانون توجه کاربران و رسانه‌ها قرار بگیرد. چندی بعد و در اوایل ژوئن‌۲۰۱۹، این ارز دیجیتال با ادامه روند روبه‌رشد خود به فهرست ده ارز برتر بازار راه یافت و در قامت رقیبی تازه‌نفس برای رمزارز بی‌ان‌بی (BNB)‌ ظاهر شد.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۹، صرافی بیتفینکس وایت‌پیپری با هدف تشریح پروژه لئو منتشر و چندی بعد، رویدادی را برای فروش خصوصی توکن بومی این پروژه برگزار کرد. بر‌اساس داده‌های منتشر‌شده در وایت‌پیپر لئو، سقف عرضه این توکن به یک‌میلیارد واحد محدود می‌شود. درادامه و در ۲۰‌مه۲۰۱۹، بیتفینکس زنگ آغاز معاملات لئو را در قالب پنج جفت‌ ارزی شامل ایاس (EOS)،‌ تتر (USDT)، یواس‌دی (USD)، بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) به‌صدا درآورد.

 

ارز دیجیتال لئو

 

تاریخچه لئو

در سال ۲۰۱۲، بیتفینکس در قامت صرافی همتابه‌همتا با تمرکز بر بیت کوین آغاز به کار کرد و دیری نپایید که به یکی از بازیگران برتر بازار معاملات رمزارزها تبدیل شد. در مه۲۰۱۹، گروه مدیران و گردانندگان این صرافی متشکل از بیش از یک‌صد نیروی متخصص و کاربلد، از راه‌اندازی ارز دیجیتال لئو خبر دادند.

در اوت‌۲۰۱۶، بیتفینکس هدف تهاجم سایبری قرار گرفت و بیش از ۷۲میلیون دلار از بیت کوین‌های آن به‌سرقت رفت. در سال ۲۰۱۹ نیز، بیتفینکس به‌دلیل نداشتن شفافیت درباره زیان ۸۵۰‌میلیون‌دلاری خود از سپرده‌گذاری در شرکت «کریپتو کپیتال»‌ (Crypto Capital)، آماج انتقادهای فعالان جامعه رمزارزی قرار گرفت.

همچنین، این صرافی برای مدتی طولانی درگیر نزاع حقوقی با دادگاه ایالتی نیویورک بود تا به اتهام‌هایی همچون پردازش تراکنش‌های مشکوک و خدمات‌رسانی به مشتریانی با هویت نامعلوم پاسخ بگوید. در مه۲۰۱۹، بیتفینکس و یکی دیگر از شرکت‌های خواهرخوانده‌اش، «ات‌فینکس» (Ethfinex)، پلتفرمی برای میزبانی از رویدادهای «عرضه اولیه صرافی» (IEO)‌ راه‌اندازی کردند. عرضه اولیه صرافی مانند رویداد عرضه اولیه سکه (ICO) است، با این تفاوت که از پشتوانه صرافی قانونمند و معتبر برخوردار است.

اصول اقتصادی حاکم بر عرضه و امحای لئو توکن

ارز دیجیتال لئو از امحا یا سوزاندن توکن برای تحقق اهداف ضدتورمی خود استفاده می‌کند. طبق وایت‌پیپر این پروژه‌، فرایندهای امحای توکن‌های لئو در‌مقایسه‌با دیگر رقبایش همچون بی‌ان‌بی سریع‌تر خواهد بود و چندین ویژگی خواهد داشت.

براساس مفاد وایت‌پیپر لئو‌، امحای توکن‌های لئو قرار است ماهانه انجام شود. آی‌فینکس متعهد شده است که دست‌کم ۲۷‌درصد از درآمد ناخالص تلفیقی خود در ماه قبلی را بازخرید و امحا کند. تا وقتی ارز دیجیتال لئو در چرخه معاملات بازار قرار دارد، این فرایند باید تکرار شود.

آی‌فینکس قصد دارد بخش عمده‌ای از توکن‌های لئو را با استفاده از منابع بازیابی‌شده از شرکت کریپتو کپیتال بازخرید و امحا کند. فرایند بازخرید و امحای توکن‌های لئو برای وجوه بازیابی‌شده از هک سال ۲۰۱۶ صرافی بیتفینکس نیز انجام می‌شود. تمامی این تصمیم‌ها هم‌سو با اهداف ضدتورمی ارز دیجیتال لئو و محافظت از ارزش آن گرفته می‌شود.

 

ارز دیجیتال لئو

 

کاربردهای توکن لئو

ارز دیجیتال لئو کاربردهای گسترده‌ای برای کاربران سکوهای مبادلاتی خانواده آی‌فینکس دارد. برای نمونه، کاربران و معامله‌گرانی که در سکوهای مبادلاتی خانواده آی‌فینکس از ارز دیجیتال لئو استفاده کنند، از تخفیف‌های مناسبی در کارمزدهای معاملاتی می‌توانند بهره‌مند شوند. از قرار معلوم، کارمزدها در تمامی سطوح کاربری و در همه‌ جفت‌ارزها برای دارندگان و کاربران لئو توکن با ۱۵‌درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

افزون‌براین، آن دسته از دارندگان توکن لئو که معادل بیش از ۵‌هزار دلار از این رمزارز در حساب خود دارند، از ۱۰‌درصد تخفیف بیشتر در کارمزدهای معاملاتی می‌توانند بهره‌مند شوند. وام‌دهندگان رمزارزی فعال در بستر سکوهای آی‌فینکس هم می‌توانند به‌ازای هر ۱۰‌هزار دلار توکن لئو موجودی در حساب‌های خود ۰.۰۵‌درصد تخفیف اضافه بگیرند.

ارز دیجیتال لئو به‌عنوان توکن کاربردی بیتفینکس قرار است فرایندهای معاملاتی این زیست‌بوم رمزارزی را تسهیل و بهینه کند. به‌همین‌دلیل، معامله‌گرانی که از جفت‌ارزهای معاملاتی مبتنی‌بر لئو استفاده می‌کنند، از حداکثر ۲۵‌درصد تخفیف در کارمزدها می‌توانند برخوردار شوند.

گردانندگان مجموعه آی‌فینکس متعهد شده‌اند که از درآمد حاصل از فروش توکن‌های لئو برای تقویت زیرساخت‌های تجاری خود، افزایش سرمایه‌ درگردش مجموعه، بازپرداخت بدهی‌ها و پوشش مخارج خود استفاده کنند.

ویژگی منحصربه‌فرد لئو

ارز دیجیتال لئو علاوه‌بر برخورداری از سازوکار امحای ویژه، از معدود رمزارزهایی است که برپایه دو بلاک چین عرضه شده است. این ارز علاوه‌بر بلاک چین اتریوم، در بستر شبکه ایاس نیز راه‌اندازی شده است. به‌گونه‌ای که ۶۴‌درصد از موجودی آن روی اتریوم و ۳۶‌درصد باقی‌مانده روی پلتفرم ایاس در‌دسترس کاربران قرار گرفته است.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال لئو همچون دیگر همتایان خود مانند BNB ماهیتی متمرکز دارد و تا وقتی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که از پشتیبانی صرافی مادر خود بهره‌مند باشد. این ارز در سکوهای مبادلاتی مختلف در‌دسترس کاربران قرار دارد و می‌توان آن را با رمزارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم و تتر مبادله کرد.

علاوه‌بر صرافی بایننس، دیگر مجموعه‌های و پلتفرم‌های رمزارزی همچون «اوکی اکس» (OKEx) نیز دست به عرضه توکن کاربردی خود زده‌اند. ناگفته نماند که مجموعه بیت‌فینکس با راه‌اندازی داشبوردی ویژه، تمامی اطلاعات مرتبط با عرضه و ذخایر توکن لئو را به‌طور‌لحظه‌ای به‌نمایش می‌گذارد تا کاربران با خاطری آسوده بتوانند در این رمزارز سرمایه‌گذاری کنند.

برای خرید ارز دیجیتال لئو با کارمزد کاملا رایگان، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا