آموزشاخبار

چگونه با تجزیه‌و‌تحلیل بلاکچین می‌توان رمزارزهای سرقت‌شده را ردیابی کرد؟

مجموع ارزش رمزارزهای به‌سرقت‌رفته در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۹۹۰میلیون دلار برآورد شده است. مشکلات امنیتی در بازار کریپتوکارنسی بسیار جدی هستند؛ به‌طوری‌که تا حدی از ورود سرمایه‌های جدید به این حوزه مانع شده‌اند. پیدا‌کردن راه‌حل‌های مناسب برای غلبه بر این مشکل برای رشد هر‌چه بیشتر این بازار ضروری است. بخشی از راه‌حل مربوط به انجام اقدامات پیش‌دستانه با هدف جلوگیری از سرقت رمزارزهاست.

به‌گزاش کوین‌تلگراف، بُعد دیگر ماجرا که کمتر به آن توجه می‌شود، ردیابی هکرها و سارق‌ها با هدف باز‌پس‌گیری دارایی‌های سرقت‌شده است. تجربه نشان می‌دهد که تجزیه‌و‌تحلیل بلاکچین به بازیابی رمزارزهای سرقت‌شده کمک می‌کند. در تصویر زیر ۱۰ سرقت بزرگ در بازار کریپتو در سال ۲۰۲۳ را مشاهده می‌کنید. بزرگ‌ترین سرقت در سال جاری به هک ۲۰۰میلیون‌دلاری پلتفرم Mixin Network مربوط است.

تحقیقات نشان می‌دهند که گروه هکری لازاروس وابسته به دولت کره‌شمالی یکی از تهدیدهای جدید برای بازار کریپتو به‌شمار می‌رود. مسئولیت حدود ۲۹۱میلیون دلار از سرقت‌های انجام‌شده در سال ۲۰۲۳ متوجه این گروه است. صرافی کوینکس که ایرانیان زیادی هم در آن فعالیت می‌کنند، یکی از هدف‌های حمله لازاروس در سال ۲۰۲۳ بود. در جریان این حمله حدود ۵۵میلیون دلار از دارایی‌های کاربران کوینکس به‌سرقت رفت.

نکات مهم در تجزیه‌وتحلیل بلاکچین

با کمک تجزیه‌و‌تحلیل بلاکچین، می‌توان تراکنش‌های غیرقانونی مربوط به سرقت رمزارزها را شناسایی کرد. محققان در بررسی شبکه‌های بلاکچین برای شناسایی اقدامات خراب‌کارانه هکرها، چند موضوع مهم را در نظر می‌گیرند. در وهله اول، باید تمام تراکنش‌های ‌انجام‌شده در بستر شبکه‌های بلاکچین در بازه زمانی خاصی بررسی شود. پس‌از‌آن با‌توجه‌به نوع حمله هکری و دارایی‌های سرقت‌شده، آدرس‌های فعال در شبکه بلاکچین خوشه‌بندی می‌شوند.

سپس تحلیلگران با استفاده از الگوهای خاصی، رفتارهای غیرعادی و مشکوک در هریک از خوشه‌ها را زیرنظر می‌گیرند. برای این منظور معمولاً از رفتارهایی استفاده می‌کنند که هکرها در سرقت‌های قبلی خود انجام داده‌اند. نتیجه این کار، شناسایی آدرس‌هایی است که رفتارهای آن‌ها مشکوک به انجام اقدامات خراب‌کارانه است. بدین‌ترتیب، با همکاری سایر فعالان بازار کریپتو مانند کیف پول‌ها و صرافی‌ها، آدرس‌های مشکوک مسدود می‌شوند. 

در گام بعدی نوبت به شناسایی هویت سارقان است. هرچند در این زمینه هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، اجباری‌شدن سیاست احراز هویت در صرافی‌ها و وضع قوانین مبارزه با پول‌شویی مرتبط با بازار کریپتو می‌تواند به شناسایی هویت واقعی هکرها کمک کند.

به‌هر‌حال، باید توجه کنید که داده‌های درون‌زنجیره‌ای شبکه‌های بلاکچین، حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی هستند. تجزیه‌و‌تحلیل این اطلاعات در ایجاد فضای سالم در بازار کریپتو نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. این مهم به‌لطف منبع‌‌بازبودن فناوری دفترکل توزیع‌شده امکان‌پذیر شده است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا