آموزشامنیتپیشرفتهمقاله

نگاهی بر لایف استایل رمزارز تتر

در‌حال‌حاضر که مشغول مطالعه این مطلب هستید، قطعاً درباره رمزارزها زیاد شنیده‌اید؛ درباره صعود قیمت اتریوم، ممنوعیت استخراج بیتکوین در چین، آینده مبهم NFTها، نگرانی تریدرها از تأثیر پیش‌بینی‌نشدنی شرکت‌های بزرگی مثل تسلا و آمازون بر بازار رمزارزها و… .

در‌این‌میان، به‌جرئت می‌توان گفت رمزارز تتر تنها سنگر امنی محسوب می‌شود که همواره از نوسان‌های بازار و طوفان‌های خبری تأثیرگذار بر رمزارزها مصون و پایدار مانده است. حال این سؤال مطرح می‌شود که این ارز پایدار چه استراتژی خاصی را در پیش گرفته است که در این فضای پیچیده و پیش‌بینی‌نشدنی با ثبات مثال‌زدنی به فعالانِ این عرصه یاری می‌رساند؟

پروژه رمزارز تتر (Tether) با حدود ۶۸میلیارد دلار توکن درگردش تا اکتبر۲۰۲۱، به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین پروژه ارز پایدار شناخته می‌شود. به‌دلیل اهمیت بسیار زیاد توکن‌های تتر در اکوسیستم رمزارزها، فرایندی که تتر در این چرخه طی می‌کند، از اهمیت بسزایی برخوردار و براساس استراتژی دقیق برنامه‌ریزی شده است. به‌طور‌کلی، این فرایند چهار مرحله مشخص را دربر می‌گیرد.

خریدتتر

تصویب‌کردن

توکن‌های تصویب‌شده می‌توانند به‌عنوان توکن‌هایی پیش از صادر‌شدن هم در نظر گرفته شوند. این توکن‌ها در دسته‌های عظیم ایجاد می‌شوند که دو دلیل اساسی دارد:

  • برای بررسی درخواست کاربران
  • برای به‌حداقل‌رساندن تعامل مکرر متقاضیان تتر با کلید‌های خصوصی

تراکنش‌های تصویب‌شده می‌توانند پیش از زمان مد‌نظر ایجاد شوند و سپس افراد تأثیرگذار بر چرخه صدور تتر آن را با امضای دیجیتالی نشانه‌گذاری کنند. تراکنش‌های تصویب‌شده همیشه برای مقدار مشخصی از USDT در نظر گرفته ‌می‌شوند. این مقدار طبق قرار مرجع صدور Tether با کاربران خود، از قبل براساس درخواست کاربران تعیین می‌شود.

مرجع صدور تتر قابلیت صدور USDT را کنترل می‌کند؛ به‌همین‌دلیل کلید خصوصی برای Tether اولویت بسیار مهمی است. با صدور  تتر در دسته‌های بزرگ، میزان استفاده از کلید خصوصی هم بسیار کمتر می‌شود. علاوه‌براین، داشتن فهرستی از تترهای تصویب‌شده باعث می‌شود که مرجع صادرکننده نیاز کاربران به رمزارز تتر را به‌موقع برطرف کند.

فرایند تصویب‌کردن باعث می‌شود که به صدور USDT با هربار درخواست نیازی نباشد؛ درغیر‌این‌صورت، کلید خصوصی با هربار سفارش و درخواست کاربر، در‌معرض استفاده بیش‌از‌حد قرار می‌گیرد.

همچنین، باید به این نکته اشاره کنیم که تترهای تصویب‌شده بر میزان حجم بازار (Market Cap) USDT تأثیر نمی‌گذارند. بنابراین، به‌دلیل اینکه در چرخه نقشی ایفا نمی‌کنند، پشتوانه حقیقی هم ندارند. تنها توکن‌های تتری که در چرخه حضور دارند، به‌واسطه پشتوانه فیات خود کاملاً پشتیبانی می‌شوند. شایان ذکر است که تمام توکن‌های تصویب‌شده در خزانه تتر نگه‌داری می‌شوند.

رمزارز تتر

صدور توکن

توکن‌های صادر‌شده توکن‌هایی هستند که برای استفاده کاربران صادر شده‌اند و در چرخه حضور دارند. تمام رمزارزهای تتری که صادر شده‌اند، همواره با ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند. این ذخایر شامل ارزهای سنتی (فیات) و گاهی ممکن است شامل وثیقه‌هایی شوند که نزد تتر نگه‌داری می‌شود؛ وثیقه‌هایی که برای اعطای وام نزد مرجع صادر‌کننده تتر هستند.

حجم بازار USDT کاملاً از توکن‌های صادر‌شده تشکیل شده است. صرافی‌های رمزارزی، افراد، مؤسسه‌ها و نهادهایی که از USDT برای انجام تراکنش‌ها یا ذخیره دارایی بهره می‌برند، از این توکن‌ها استفاده می‌کنند. تمام توکن‌های تتری که صادر شده‌اند، از توکن‌های تصویب‌شده موجود در خزانه تتر برداشت می‌شوند.

بازخرید

هر رمزارز تتر قابلیت تبدیل‌شدن به یک دلار را دارد. توکن‌های بازخرید‌شده آن دسته از توکن‌های تتری هستند که برای تبدیل‌شدن به دلار به خزانه تتر وارد شده‌اند. تترهای بازخرید‌شده که دیگر دارایی خاصی از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند، از ورود به چرخه منع خواهند شد. این توکن‌ها دیگر نمی‌توانند به چرخه بازگردند؛ مگر اینکه مجدداً دارایی جدیدی از آن‌ها پشتیبانی کنند.

افزون‌براین، توکن‌های بازخرید‌شده ممکن است در حالتی دیگر به چرخه بازگردند؛ آن‌هم زمانی که کاربران برای آن‌ها درخواست بدهند؛ در‌غیراین‌صورت، از چرخه حذف خواهند شد.

حذف‌کردن

توکن‌های تتری که حذف شده‌اند، نه در چرخه و نه در خزانه تتر نگه‌داری می‌شوند. حذف کردن توکن‌های تتر در دو حالت اتفاق می‌افتد:

  • زمانی‌که USDT بیش از مقدار درخواستی کاربران در خزانه موجود باشد.
  • بعد از هر Chain Swap ممکن است که توکن‌هایی اضافه باشند. اگر این توکن‌ها بدون استفاده تلقی شوند، حذف خواهند شد.
chain swap

تغییر بلاکچین (Chain Swap)

تتر نه‌تنها به‌عنوان بزرگ‌ترین ارز پایدار شناخته می‌شود؛ بلکه بیش از هر ارز پایدار دیگری روی بلاکچین‌های متفاوتی صادر می‌شود. درحال‌حاضر، USDT روی بلاکچین‌های Algorand ،Bitcoin Cashe’s Simple Ledger Protocol ،Ethereum ،EOS ،Liquid Network ،Omni ،Tron و سولانا (Solana) صادر شده است.

به‌منظور مدیریت درخواست کاربران روی هریک از این شبکه‌ها، گاهی نیاز ضروری برای تغییر بلاکچین (Chain Swap) و انتقال USDT از بلاکچینی روی بلاکچین دیگر وجود دارد. برای اکثر کاربران، بهترین راه برای تغییر شبکه و تبدیل تتر خود به رمزارزهای دیگر، استفاده از صرافی رمزارزی است.

به‌منظور انجام Chain Swap، صرافی مقدار مشخصی از نوعی تتر را به Tether (مرجع صدور) منتقل می‌کند و مجدد مقدار مشخص از رمزارز تتر، اما متناظر با شبکه مدنظر به صرافی بازگشت داده می‌شود.

فرایند Chain Swap در رابطه با USDT فرایندی کاملاً خنثی است. این یعنی میزان توکن‌های منتقل‌شده از بلاکچینی به بلاکچین دیگر کاملاً ثابت هستند و تغییری در مقدار توکن‌های صادر‌شده که همواره از آن‌ها پشتیبانی می‌شود، ایجاد نخواهد شد.

جمع‌بندی

به‌طور‌کلی توکن‌های تتر در هریک از مراحل یادشده (تصویب‌شدن، صادرشدن، بازخرید‌شدن و حذف‌شدن) شناسایی‌شدنی هستند. با استفاده از این سیستم برای صدور تتر، Tether امکان حفظ امنیت برخی از کلیدهای خصوصی مهم در دنیای رمزارزها را دارد و نیاز کاربران به رمزارز تتر را می‌تواند برطرف کند.

خرید تتر

رمزارز تتر در انجام معاملات و زندگی روزانه افراد کاربردهای بسیار دیگری دارد که در مقاله‌های گذشته بلاگ تترلند به آن‌ها اشاره شده است. نکته دیگر اینکه نحوه خرید و فروش رمزارز تتر نیز در بلاگ تترلند آموزش داده شده است. برای خرید USDT یا فروش USDT می‌توانید از‌طریق وب‌سایت و اپلیکیشن تترلند اقدام کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا