آموزشمقاله

امنیت و سرعت و کارمزد؛ سه‌گانه‌ جنجالی در دنیای رمزارزها

این روزها هرچه پیشرفت تکنولوژی مخصوصاً در حوزه بلاکچین و رمزارز‌ها را دنبال کنیم، بازهم یک قدم از آن عقب‌تر خواهیم بود.

فلسفه تکنولوژی بلاکچین در سرعت و امنیت ریشه دارد. اساساً پیشرفت علم و تکنولوژی در تمام زمینه‌ها، از حمل‌ونقل گرفته تا علوم ورزشی و کامپیوتر، هدفی جز برای افزایش سرعت و حفظ بیشتر امنیت در انجام فعالیت‌ها ندارد. تکنولوژی بلاکچین نیز از مسیر دستیابی به این هدف جدا نیست.

امروزه، تکنولوژی بلاکچین در حال ورود به تمام عرصه‌های زندگی انسان‌هاست. دقیقاً همان اتفاقی که برای اینترنت در دهه ۱۹۹۰ افتاد و به‌سرعت در تمام جنبه‌های زندگی انسان تأثیرات مثبت و منفی‌اش را گذاشت، برای تکنولوژی بلاکچین در حال رخ‌دادن است. بااین‌حال، تفاوت در این است که سرعت رشد و تکامل این تکنولوژی بسیار سریع‌تر است.

مسیری که تکنولوژی بلاکچین در پیش گرفته، ورای تصور ما است. علاوه‌بر شرکت‌های خصوصی، غول‌های تکنولوژی از مایکروسافت و بویینگ و گوگل گرفته تا استارتاپ‌های نوپا همگی در حال به‌کارگیری این تکنولوژی هستند.

برخی دولت‌ها نیز از این تکنولوژی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ از ایالات متحده و سوئیس گرفته تا گرجستان و اخیراً هم دولت السالوادور. حال دلیل این سرمایه‌گذاری و کاربردهای مختلف این تکنولوژی چیست؟ شاید بگویید سود مالی که قطعاً درست است. باوجوداین، چه چیزی سبب ایجاد این سود مالی می‌شود؟ بله، درست حدس زدید، امنیت و سرعتی که در نتیجه استفاده از تکنولوژی بلاکچین حاصل می‌شود.

درحال‌حاضر که من و شما اوج استفاده از تکنولوژی بلاکچین و رمزارزها را در واژه‌هایی مثل بیتکوین و ترید‌کردن و چند اسم ولت می‌دانیم، استارتاپی به نام GENOMS با استفاده از این تکنولوژی به‌دلیل امنیت زیاد، برای انجام کارهای تحقیقاتی اطلاعات DNA افراد را روی بلاکچین اتریوم ذخیره می‌کند و در ازای استفاده از این اطلاعات، توکن اتریوم در‌اختیار افراد می‌گذارد. به این می‌توان گفت اعجاز تکنولوژی؛ بازی دو‌سر بردی با خیالی آسوده!

سود مالی تنها دلیل استفاده از رمزارزها نیست!

سود مالی، تنها دلیل استفاده از رمزارزها نیست!

بیایید قبول کنیم که دلیل استفاده ما که اکثراً در عرصه رمزارزها فعال هستیم، علاوه‌بر سود مالی، امنیت و سرعت فراهم‌شده روی این بستر است. هر فرد فعال در این عرصه می‌داند صرافی ایمنی که بتواند امنیت فراوان و حفظ حریم خصوصی کاربران و حداکثر سرعت در انجام واریز و برداشت یا انتقال را تضمین کند، مانند نعمتی است که بحق باید قدرش را دانست.

دراین‌میان، معیار بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که برای فعالان این عرصه اهمیت دارد است و آن‌هم کارمزدی است که صرافی برای خدماتش نظر می‌گیرد. لازمه انتخاب مرجعی مطمئن برای فعالیت‌های مدنظر تحلیل و بررسی است. در‌ادامه پس از معرفی انواع صرافی‌های ارز دیجیتال، مثلث امنیت و سرعت و کارمزد را در انواع صرافی‌ها مقایسه می‌کنیم.

انواع صرافی ارز دیجیتال

به‌جرئت می‌توان گفت که مراجع فعال درزمینه خریدوفروش رمزارزها علاوه‌بر اینکه کارمزدی منطقی برای خدماتشان در نظر بگیرند، رسالتی جز تضمین امنیت و سرعت ندارند. از تترلند به‌عنوان یکی از مراجع پیشرو خرید و فروش رمزارز تتر در ایران می‌توان یاد کرد.

تترلند اولین مرجع تخصصی خرید و فروش این رمزارز بسیار مهم و کاربردی در ایران شناخته می‌شود. این صرافی برای انجام خدمات واریز و برداشت و انتقال تتر، کارمزدی از کاربران دریافت نمی‌کند و کارمزد انتقال را بسته به نوع تتر انتخابی کاربران (TRC20 و ERC20 و OMNI) فقط شبکه دریافت می‌کند.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی متمرکز

این صرافی‌ها مانند بانک‌های امروزی متشکل از یک یا چند نفر مالک هستند، از امنیت مناسبی برخوردارند، نظارت قانونی بر آن‌ها وجود دارد و در معاملات سرعت پردازششان بسیار زیاد است.

صرافی غیرمتمرکز

تفاوت عمده این صرافی با صرافی متمرکز در وجود نداشتن شخص ثالث در معاملات است. در انجام این معاملات که با عنوان معاملات هوشمند شناخته می‌شوند، واسطه‌ای وجود ندارد و کاربر بر دارایی خود کنترل کامل دارد.

در‌ادامه، این صرافی‌ها را ازنظر امنیت و سرعت و کارمزد مقایسه و بررسی می‌کنیم.

خرید تتر

امنیت

در مقایسه این دو نوع صرافی همواره موضوع حق مالکیت در اولویت است؛ چرا‌که در صرافی متمرکز مالکیت ارزهای دیجیتال در‌اختیار صرافی و در صرافی غیرمتمرکز دارایی دراختیار کاربر است.

با‌توجه‌به اینکه در صرافی غیرمتمرکز دارایی‌ها دراختیار کاربر است و در صرافی ذخیره نمی‌شود، امکان حمله هکر‌ها غیرممکن می‌شود. این در حالی است که تا‌کنون شاهد موارد متعددی از حمله هکرها به صرافی‌های متمرکز بوده‌ایم.

کارمزد

میزان کارمزد در صرافی‌های متمرکز درصد معینی از هر تراکنش است؛ درحالی‌که در صرافی‌های غیرمتمرکز میزان تراکنش تأثیری بر مبلغ کارمزد نمی‌گذارد و درصدی بسیار ناچیز در هر تراکنش کسر می‌شود.

سرعت در صرافی ارز دیجیتال

سرعت

اگرچه به‌دلیل نبودن نقطه‌ای مرکزی در صرافی‌های غیرمتمرکز، دسترسی هکرها به داده‌ها و دارایی‌ها غیر‌ممکن می‌شود، همین ویژگی مهم باعث کُند‌شدن نسبی سرعت انجام تراکنش‌ها می‌شود.

این در حالی است که در صرافی‌های متمرکز که صرافی مالکیت دارایی را در‌اختیار و به کلیدهای لازم دسترسی دارد، زمان انجام تراکنش‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی

در چند سال اخیر، چشمگیر فعالیت در‌زمینه رمز‌ارزها را در کشورمان رشد شاهد بوده‌ایم که همین فعالیت و احساس نیاز به ظهور مراجعی متعهد مانند تترلند منجر شده است.

تترلند به‌عنوان اولین مرجع تخصصی خرید و فروش رمزارز تتر (USDT) در کشور شناخته می‌شود که با تضمین امنیت و سرعت زیاد در انجام خدمات، بدون کارمزد و با خیالی آسوده می‌توانید خرید یا فروش تتر را انجام دهید.

تترلند برای واریز و برداشت و انتقال تتر کارمزدی از کاربران دریافت نمی‌کند و فقط شبکه کارمزد انتقال را بسته به نوع تتر انتخابی کاربران (TRC20 و ERC20 و OMNI) دریافت می‌کند.

در‌این‌میان، تتر TRC20 کارمزد کمتری دارد و تترلند هم استفاده از همین نوع را پیشنهاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رمز ارز تتر و خدمات تترلند، به وبسایت تترلند مراجعه یا شبکه‌های اجتماعی تترلند را دنبال کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا