مقاله

قانون‌گذاران ایالات متحده چگونه می‌توانند بر استفاده از تتر در خارج مرزهای این کشور تأثیر بگذارند؟

 

موقعیت غالب تتر (USDT) به‌عنوان مهم‌ترین استیبل‌کوین موجود در بازار رمزارزها، با چالش‌ها و خطرات نظارتی از سوی مراجع و حوزه‌های قضایی مختلف مواجه است، زیرا این مراجع به دنبال اعمال شفافیت و انطباق بیشتر در مورد استیبل‌کوین‌ها هستند.

نرخ ثابت بر اساس وابستگی تتر به بازار آمریکا و تنظیمات در حال انتظار آسیب‌پذیر است. باوجوداینکه شرکت مرکزی تتر در آمریکا مستقر نیست، گزارشی از JPMorgan نشان می‌دهد که ناظران می‌توانند از طریق دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) بر استفاده از آن در خارج از کشور تأثیر بگذارند.

 

گزارش JPMorgan تأثیر مقامات ایالات متحده بر مقررات تتر و استیبل‌کوین را برجسته می‌کند

در گزارش تحقیقاتی اخیر که در روز پنجشنبه منتشر شد، تحلیلگران جی‌پی مورگان (JPM) به توضیح در مورد میزان کنترلی را که مقامات آمریکایی می‌توانند بر تتر، صادرکننده استیبل‌کوین USDT اعمال کنند، پرداختند. علی‌رغم اینکه تتر یک نهاد غیرآمریکایی است، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC)، واحدی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، بر عملیات آن نظارت دارد و بر نحوه استفاده این رمزارز در خارج از کشور و انطباق آن با مقررات تأثیر می‌گذارد.

تحلیل‌گران به رهبری نیکولاس پانیگیرتزوگلو هشدار دادند که مقررات آتی مرتبط با استیبل‌کوین‌ها، با احتمال “فشار غیرمستقیم” بر تتر، جذابیت آن را نسبت به سایر ارزهای باثبات که شفافیت بیشتری دارند و با استانداردهای نظارتی جدید مانند شناسایی مشتری (KYC) و قوانین مبارزه با پول‌شویی (AML) سازگاری دارند، کاهش خواهد داد.

تتر برای افزایش شفافیت در مورد ذخایر خود با فشار فزاینده‌ای مواجه شده است و تلاش‌هایی را برای انتشار داده‌های فوری (Real Time) انجام داده است. بااین‌حال، JPMorgan در مورد اقدامات انجام شده توسط کمپانی تتر ابراز تردید کرد و اظهار داشت که آخرین افشاگری توسط این ناشر استیبل‌کوین برای کاهش نگرانی‌ها کافی نیست. به‌طورکلی، این فشار به پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز گسترش خواهد یافت، جایی که USDT به‌عنوان منبع اصلی سرمایه‌گذاری و نقدینگی عمل می‌کند. همچنین، این گزارش تأکید می‌کند که انتظار می‌رود مقررات استیبل‌کوین در سطح جهانی از طریق هیئت ثبات مالی (FSB) در سراسر G20 هماهنگ شود و استفاده از استیبل‌کوین‌های تنظیم نشده؛ مانند تتر را با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند.

تحلیلگران JPMorgan ارتباط تتر با Tornado Cash را که یک پلتفرم افزایش حریم خصوصی در شبکه اتریوم است، به‌عنوان نمونه‌ای از تأثیر OFAC برجسته می‌کنند. تورنادو کش در سال ۲۰۲۲ توسط OFAC به دلیل دخالت در فعالیت‌های پول‌شویی تحریم شد و این موضوع کمپانی ناشر تتر را مجبور کرد تا به دستورالعمل‌های نظارتی پایبند باشد.

اگر چه کمپانی تتر در ابتدا تلاش‌های برای مقاومت در برابر این الزامات انجام داد؛ اما در نهایت با استناد به اقدامات امنیتی پیشگیرانه، استیبل‌کوین‌های خود را که در کیف‌پول‌های رمزنگاری تحریم شده توسط OFAC در ماه دسامبر نگهداری می‌شد، مسدود کرد. در این گزارش آمده است که درحالی‌که اقدامات قانونی علیه نهادهای فراساحلی و شرکت‌های غیرمتمرکز پیچیده است، اقدامات غیرمستقیم و همکاری بین‌المللی می‌تواند به طور بالقوه مانع استفاده از محصولات و خدمات این نهادها (مانند تتر) شود.

شفافیت تتر و قانون‌گذاری

 

انتقاد مدیر عامل تتر از نظرات JPMorgan

مدیرعامل تتر به نام پائولو آردوئینو به نظرات JPMorgan پاسخ داد و تأکید کرد که شرکت اقدامات پیشگیرانه خود را در پاسخ به اقدامات نظارتی انجام داده است. او ادعا کرد که دلهره‌های جی‌پی مورگان ممکن است ناشی از حسادت نسبت به تسلط فزاینده تتر در بازار رمزارزها باشد و آن را با چالش‌های نظارتی بانک در تضاد قرار دهد. آردوینو دراین‌رابطه گفت:

«به نظر می‌رسد نگرانی‌های فعلی جی‌پی مورگان بیشتر به حسادت آن‌ها نسبت به تکامل سرویس‌های مالی مربوط باشد، چیزی که آنها برای یک دهه نادیده گرفتند، و اکنون ناراحت هستند؛ زیرا تمایل جوامع به این سرویس‌ها افزایش‌ یافته و آن‌ها دیگر توان مقاومت در برابر این روند تکاملی را ندارند. اگر من جای آنها بودم، بیشتر نگران جریمه‌های ۳۹ میلیارددلاری بودم.»

بااین‌حال، به گفته تحلیلگران JPMorgan، انتظار می‌رود مقررات آتی استیبل‌کوین در ایالات متحده و اروپا بر استفاده از Tether تأثیر بگذارد. مقررات پیشرو احتمالاً با شفافیت بیشتر و انطباق با استانداردهای نظارتی، جذابیت تتر را نسبت به استیبل‌کوین‌ها کاهش می‌دهد و بر نقش آن در فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز تأثیر می‌گذارد. تحلیلگران جی‌پی مورگان از شیوه‌های افشای فعلی تتر ابراز نارضایتی کردند و اظهار داشتند که آنها در رفع نگرانی‌ها کوتاهی می‌کنند. آنها به طور ویژه بر عدم  وجود مدارک مرتبط با تفکیک دارایی‌ها و ممیزی‌های مستقل در گزارش‌های تتر تأکید کردند.

علاوه بر این، تحلیلگران به رتبه ضعیف S&P Global برای توانایی تتر در حفظ پیوند خود با دلار آمریکا اشاره کردند و به این نکته پرداختند که ریسک‌های قیمتی قابل‌توجهی دررابطه‌با دارایی‌های اساسی تتر وجود دارد که فراتر از اسناد خزانه‌داری ایالات متحده هستند. درحالی‌که تتر در سال گذشته سود قابل‌توجهی را به دلیل نرخ‌های بهره بالا و افزایش قیمت دارایی گزارش کرد، نگرانی‌ها در مورد ثبات آن در شرایط ناپایدار و نوسانات بازار وجود دارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا