آموزشمتوسطمقاله

شیوه‌های کلاه‌برداری در بازار رمزارزها چگونه است؟

کلاه‌برداری در بازار رمزارزها به دردسری جدید برای دارندگان ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌دسک، از ژانویه سال گذشته تا اوایل دسامبر سال جاری، بیش از ۱۱۷هزار توکن به‌سرقت رفته است. در گزارش کوین‌دسک آمده است: «حجم کلاه‌برداری‌ها در‌مقایسه‌با سال گذشته ۴۱درصد افزایش یافته است.»

سال ۲۰۲۲؛ کابوس رمزارزها

بسیاری از کارشناسان صنعت رمزارزها بر این باورند که سال ۲۰۲۲ به‌عنوان یکی از بدترین سال‌ها در تاریخ پرنوسان صنعت بلاک چین ثبت خواهد شد. درمقابل، کلاه‌برداران ارزهای دیجیتال از افزایش آمار سرقت توکن‌ها بسیار خشنودند.

به‌گفته مرکز تحقیقاتی Solidus، بسیاری از کلاه‌برداران با هدف کشف توکن‌هایی که می‌توانند آن‌ها را سرقت کنند و به قصد پول‌شویی، از کاربران صرافی‌هایی کلاه‌برداری می‌کنند که ارز فیات از توکن‌هایشان حمایت می‌کند. 

کلاه‌برداری

سرقت ۱۱میلیارد دلار اتر

کلاه‌برداران از این واقعیت آگاه هستند که بیش از ۹۹درصد از توکن‌ها را نمی‌توانند بدزدند؛ چرا‌که آن‌ها با شیوه‌هایی سفت‌و‌سخت حفاظت می‌شوند. باوجوداین، کلاه‌برداران مجموعاً ۱۱میلیارد دلار اتر( ETH) را به ۱۵۳ صرافی مختلف مالی متمرکز (CeFi) فروخته و دوباره آن رمز ارزها را خریده‌اند.

طبق آمار Solidus، توکن‌های کلاه‌برداری‌شده در سال جاری به بیش از ۲۰۰هزار رسیده و موجب از‌دست‌رفتن سرمایه تقریبا ۲میلیون سرمایه‌گذار شده است.

دزدی پنهان

ریاض‌ کری، تحلیلگر حوزه صنعت رمزارز، در‌این‌باره گفته است:

این نوع کلاه‌برداری‌ها معمولا با ایجاد فراخوانی برای خرید اجناس قیمتی مانند فرش کار خود را آغاز می‌کند. بدین‌صورت که با هجوم افراد برای خرید، استخر نقدینگی ایجاد می‌شود و آن‌جاست که هکرها دست به کار می‌شوند.

علاوه‌براین، چن آراد، مدیر‌عامل آزمایشگاه Solidus، معتقد است:

اکثر توکن‌های موجود در بلاکچین به‌دلیل دریافت‌نکردن تأیید پیش از زمان قیمت‌گذاری فهرست نشده بودند؛ ازاین‌رو، آمار دقیقی از میزان توکن‌های سرقت‌شده در دست نیست.

توکن‌‌های تأییدنشده ردیابی نمی‌شوند

تابه‌امروز، تعداد ارزهای رمزنگاری و ردیابی‌ شده ردیاب داده CoinMarketCap به بیش از ۲۲هزار توکن رسیده است. بااین‌حال، بسیاری از توکن‌های موجود دستورالعمل‌های فهرست وب‌سایت را رعایت نکردند؛ بنابراین، ممکن است هنوز ردیابی این توکن‌ها انجام نشده باشد. توکن‌های تأیید‌نشده ممکن است شامل بیش از ۱۴۵هزار توکن اتریوم ERC-20 و ۱.۲میلیون توکن زنجیره‌ای BNB BEP-20 باشند.

یکی از تحلیلگران به کو‌ین‌دسک گفته است:

داده‌های گزارش سرقت اخیر مبتنی‌بر اسکن مداوم قراردادهای هوشمند حین استقرار آن‌ها روی بلاکچین و پرچم‌گذاری قراردادهای هوشمند رمزگذاری‌شده برای کاربران کلاه‌بردار است.

کلاه‌برداری

کلاه‌برداری خروج چیست؟

گفته می‌شود شیوه دیگر کلاه‌برداران «کلاه‌برداری خروج» نامیده می‌شود. بدین‌صورت که کلاه‌بردار با ایجاد وب‌سایت‌های جعلی و انتشار بازاریابی‌های گمراه‌کننده و اعلام مشارکت‌های جعلی یا استفاده از ربات‌ها برای تولید فعالیت‌های تجاری، فعالیتش را به‌صورت کاملاً دروغین با هدف سرقت از سرمایه‌گذاران تبلیغ می‌کند.

از دیگر روش‌های کلاه‌برداری ارزهای دیجیتال، شیوه «هانی‌پات» است که کاربر امکان دسترسی به توکن‌های خود را از دست می‌دهد. پدیده سرقت پنهان شکاف‌های درخورتوجهی میان حمایت از مصرف‌کننده و مبارزه با پول‌شویی و یکپارچگی بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

مراقب سفارش‌های جعلی باشید!

اسپوفینگ (Spoofing) روش معاملاتی مخربی برای دست‌کاری بازار از‌طریق ثبت سفارش‌های خرید یا فروش جعلی و لغو آن‌ها درست قبل از انجام معامله است. در این روش، معامله‌گرِ سودجو سفارش‌هایی برای خرید یا فروش دارایی‌هایی از‌جمله سهام یا کالا یا ارز دیجیتال را در دفتر سفارش ثبت و درست قبل از انجام معامله سفارش‌ها را لغو می‌کند. این کار باعث ایجاد تغییراتی در قیمت می‌شود که تریدر سودجو می‌تواند از آن به‌نفع خود بهره‌برداری کند.

کلاه‌برداری با دست‌کاری قیمت‌ها

عامل تعیین قیمت‌ها در بازار عرضه‌ و تقاضاست؛ بنابراین، دست‌کاری این عامل می‌تواند به کسب سود منجر شود. هدف از اسپوفینگ نیز دقیقاً تلاش برای ایجاد تصور کاذب از فشار خرید یا فروش در بازار است. وقتی تعداد زیادی سفارش خرید یا فروش در بازار وارد می‌شود، این توهم را در دیگران ایجاد می‌کند که تقاضا برای آن دارایی خاص افزایش یا کاهش یافته است؛ بنابراین، آنان هم دست به کار می‌شوند و شروع به خرید یا فروش می‌کنند.

جمع‌بندی

هرچه به جذابیت و سودآوری بازار ارزهای دیجیتال اضافه می‌شود، آمارهای کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران رمزارزها نیز بیشتر می‌شود و هکرها و کلاه‌بردارها نیز هربار شیوه‌‌ای جدید را برای سرقت به‌کار می‌گیرند. 

پرسش‌های متداول

کلاه‌برداران از چه شیوه‌هایی برای سرقت توکن‌ها استفاده می‌کنند؟

هربار شیوه جدید ابداع می‌شود؛ از دستکاری قیمت‌ها گرفته تا شیوه خروج سرمایه.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا