آموزشپیشرفتهمقاله

همه‌چیز درباره پروژه Internet Computer

اعجازی از علم، تجربه و نوآوری

تصور کنید مدتی است که تصمیم گرفته‌اید خودرو بخرید. اگر محدودیت مالی در میان نباشد، ملاک شما برای خرید خودرو چیست؟ اصالت برند؟ امکانات؟ میزان تولید آلاینده؟ یا داشتن تمام این ویژگی‌ها؟

فرض کنید خودرو مدنظرتان خودرویی لوکس و بااصالت و مجهز به پیشرانه‌ای قدرتمند است. علاوه‌بر جذابیت ظاهری در طراحی بدنه و ارگونومی مناسب، خودرویی است که به‌محض نشستن و استارت‌زدن، صدای موتور شما را برای حرکت فرابخواند.

به‌عبارت‌دیگر، خودرویی که به شما بگوید: «من حاصل تلاش تیمی متخصص هستم که هدفشان چیزی جز ارائه بهترین محصول نیست. برای طراحی من ماه‌ها برنامه‌ریزی شده است تا به محصولی بی‌رقیب تبدیل شوم و دلیل حس لذت‌بردن از رانندگی باشم. من تلفیقی ناب از علم، هنر، تجربه و نوآوری هستم!»

پس از این گریز کوتاه، بدون حاشیه به شما می‌گوییم که در این مقاله قرار است از پروژه‌ای صحبت کنیم که مانند سدانی لوکس و بی‌نقص در دنیای رمزارزها یکه‌تازی می‌کند. این شما و این پروژه Internet Computer، حاصل تراوش‌های ذهنی بی‌مانند و دست‌پرورده تیمی حرفه‌ای و به‌عقیده بسیاری، اتریوم آینده دنیای کریپتوکارنسی!

روح بلاکچین در پروژه Internet Computer هم دمیده شده است

اینترنت کامپیوتر (ICP) شبکه غیرمتمرکز بنا‌شده برپایه و اصول تکنولوژی بلاکچین است. این پروژه قصد دارد محیطی نامحدود برای قراردادهای هوشمند و دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کند تا امکان اجرایی‌شدن با حداکثر سرعت را داشته باشند.

ICP را بنیاد DFINITY طراحی کرده است که به‌روز‌رسانی‌هایی اساسی برای ازبین‌بردن مشکلات بلاکچین پروژه‌هایی مانند اتریوم فراهم می‌کند.

DFINITY

توسعه‌دهنگان با استفاده از اینترنت کامپیوتر، مارکت‌های بزرگ توکنیزه‌شده‌ را روی بلاکچین و اکوسیستم DeFi می‌توانند ایجاد کنند و حتی برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم را توسعه دهند. تمام این ویژگی‌ها قابلیت اجرایی‌شدن با سرعت بسیار بیشتر و هزینه به‌مراتب کمتری را دارند.

همچنین، این تکنولوژی تمام محدودیت‌های محیطی مانند محدودیت‌ فیزیکی و زیرساختی شبکه، لزوم وجود داشتن فایروال (Firewall)، توپولوژی شبکه و مدیریت پورت را از بین می‌برد. ازاین‌رو، توسعه‌دهندگان دیگر نباید نگرانی خاصی بابت زیرساخت دیتابیس و نگه‌داری از آن داشته باشند.

در‌ادامه، مطلب کمی دقیق‌تر خواهیم شد و به جزئیات بیشتری اشاره خواهیم کرد.

اینترنت کامپیوتر؛ نوآوری در دل نوآوری!

به‌‌جرئت می‌توان گفت که پروژه Internet Computer نوآوری‌ای در تکنولوژی بلاکچین است؛ چراکه باعث می‌شود تمام سازوکارها در شبکه با سرعتی بسیار زیاد صورت گیرند. اینترنت کامپیوتر برای مقیاس‌پذیر‌کردن قراردادهای هوشمند و محاسبه و ذخیره کارآمد داده‌ها طراحی شده است.

ناگفته نماند که این تکنولوژی برای به‌کارگیری ساده‌تر توسعه‌دهندگان، چهارچوب‌های نرم‌افزاری ایجاد کرده است. هدفی که اینترنت کامپیوتر نشانه گرفته، بسیار جذاب است. این تکنولوژی قصد دارد تغییراتی بنیادین در سرویس‌های توکنیزه‌شده اینترنت ایجاد کند. از دیگر اهداف آن می‌توان به ایجاد شالوده و پیکره‌ای مناسب برای سیستم اقتصادی غیرمتمرکز اشاره کرد.

فروش تتر

راهکار اینترنت کامپیوتر برای اجرایی‌شدن چیست؟

با هر دیدگاهی که به چشم‌انداز مدنظر این پروژه نگاه کنیم، درمی‌یابیم که گسترش اینترنت بر بستر تکنولوژی بلاکچین آن‌چنان هم ساده نیست. اینترنت کامپیوتر برای دستیابی به اهداف خود، دست‌به‌دامان چند تکنولوژی دیگر شده است. برای پیچیده‌نشدن مطلب، به آن‌ها اشاره‌ای کوتاه خواهیم کرد.

۱. تکنولوژی Chain Key Technology (به‌اختصار CTK)

تکنولوژی CTK یکی از ابزارهای اساسی‌ است که به اینترنت کامپیوتر کمک می کند تا نود (Node)‌ جدید ایجاد کند و شبکه را در مقیاسی نامحدود (از‌نظر تئوری) گسترش دهد و نودهای دارای خطا را بدون اینکه خللی در روند کاری کل سیستم ایجاد شود، جایگزین کند.

همین تکنولوژی است که اینترنت کامپیوتر را قادر می‌سازد تا سازوکارهای خود را با سرعتی باورنکردنی اجرایی کند. سرعتی که از آن صحبت می‌شود، در بلاک جنسیس Bps ۲.۵ بود که به‌گزارش thecurrencyanalystics.com، در سپتامبر۲۰۲۱ سرعتش به ۲۲.۱۷ Bps هم رسید که البته جای بحث زیادی دارد.

ICP Genesis

۲. تکنولوژی Non-Interactive Distributed Key Generation (به‌اختصار NIDKG)

تکنولوژی NIDKG (ایجاد کلید توزیع‌شده غیرفعال) پروتکلی رمزنگاری‌شده است که برای هر نود مشارکت‌کننده در شبکه بلاکچین، کلید‌های توزیع‌شده را به‌اشتراک می‌گذارد.

۳. تکنولوژی Network nervous System (به‌اختصار NNS)

این تکنولوژی سیستمی با الگوریتم متن‌باز است که بلاکچین اینترنت کامپیوتر را کنترل می‌کند. از نوآوری‌های این تکنولوژی می‌توان به ایجاد زیرشبکه‌های جدید برای افزایش ظرفیت بلاکچین و به‌روزرسانی پروتکل اینترنت کامپیوتر اشاره کرد. همچنین، این تکنولوژی جزئیات اطلاعات مربوط به اینکه هر نود مربوط به‌ کدام زیرشبکه است، ذخیره می‌کند.

۴. تکنولوژی Internet Identity

همان‌طور‌که از نام این تکنولوژی پیداست، شاید در نظر اول نهایت نوآوری آن همان مفاهیم Username و Password است. این‌ها مفاهیمی است که درحال‌حاضر نیز برای کوچک‌ترین اقدامی در فضای آنلاین با آن سر‌و‌کار داریم. بااین‌حال، بلاکچین اینترنت کامپیوتر این مدل را با مفهومی به‌مراتب امن‌تر جایگزین کرده است.

مفهوم Identity جدیدی که از آن در  ICP استفاده می‌شود، براساس علم رمزنگاری طراحی شده است که استفاده از آن برای کاربران بسیار راحت‌تر و امن‌تر خواهد بود.

ICP Token

توکن ICP؛ مسیری از عرش تا فرش

توکن ICP مانند هر توکن بومی دیگری کاربردهایی اساسی مانند تصمیم‌گیری‌ و اعمال رأی در شبکه یا اعطای پاداش به اعضای شبکه در بلاکچین میزبان دارد. این توکن منتقدان کمی ندارد. با آن شروع طوفانی که ICP پس از عرضه تجربه کرد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که از جمع ۱۰ توکن برتر به رتبه ٢٣ سقوط کند. درحال‌حاضر، ارزش این توکن ۴٩.٣۶ دلار و حجم بازارش ٨.٢میلیارد دلار است.

بسیاری از سرمایه‌گذارانی که تجربه تلخ سقوط قیمتی از حدود ۷۰۰ دلار را دارند، دیگر امیدی به این توکن ندارند. درمقابل، اعتقاد جمع دیگری از صاحب‌نظران بر این است که این توکن آینده روشنی در پیش دارد؛ چراکه نماینده پروژه‌ای بااصالت است. به‌طور‌کلی، پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره قیمت این توکن می‌شود. جالب است که تمامی آن‌ها بر افزایش ارزش آن در بازه ۴ تا ۵ سال آینده با متوسط قیمتی ۱,۵۰۰دلاری، توافق‌نظر دارند.

جمع‌بندی

در میانه‌ی عصری قرار داریم که هرروز با ظهور ایده و تکنولوژی جدید غافل‌گیر می‌شویم. آینده به‌گونه‌ای با زمان حال گره خورده است که اگر بگوییم در‌حال‌حاضر هم کمی از آینده را زندگی می‌کنیم، زیاد دور از منطق نیست!

پروژه اینترنت کامپیوتر با تمام انتقاد‌هایی که بر عملکرد توکن آن وارد است، بازهم نوآوری نابی است.در‌صورتی‌که ICP به اهدافش دست یابد، قطعا در آینده نقش مؤثری در دنیای بلاکچین و کریپتوکارنسی ایفا خواهد کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا