آموزشپیشرفتهمقاله

هارد فورک لندن اتریوم چیست؟؛ به‌روزرسانی جدید شبکه اتریوم

هارد فورک لندن اتریوم به‌روزرسانی جدید این شبکه بلاکچین است. به‌روزرسانی یادشده مدل کارمزد معاملات بلاکچین شبکه اتریوم را تغییر می‌دهد. شبکه اتریوم کارمزدهای معامله را با کارمزد پایه برای هر بلوک تعیین می‌کند.

هم‌زمان با انتشار برنامه‌ریزی‌شده Ethereum 2.0، توسعه‌دهندگان رویدادی هدفمند با عنوان بمب ساعتی دشواری شبکه را برپا کرده‌اند. این کار ماینرها را ترغیب می‌کند تا از الگوریتم اثبات کار (PoW) به الگوریتم اثبات سهام (PoS) تغییر مسیر دهند.

قبل از شروع مطالعه این مقاله، به شما توصیه می‌کنیم تا در ابتدا مقاله راهنمای هاردفورک و سافت فورک را در بلاگ تترلند را مطالعه کنید.

هاردفورک

معرفی هارد فورک لندن اتریوم

هارد فورک لندن اتریوم به‌روزرسانی جدیدی برای بلاکچین اتریوم است. این هاردفورک پس از هارد فورک برلین راه‌اندازی می‌شود که در آوریل۲۰۲۱ ارائه شد. به‌روزرسانی هارد فورک لندن تغییرات درخورتوجهی در سیستم هزینه و کارمزد معاملات در شبکه اتریوم ایجاد می‌کند که مدت‌ها موضوع بحث‌برانگیزی بوده است. این به‌روز‌رسانی با ایجاد تغییراتی در مدل الگوریتم اجماع خود، مقدمات انتشار برنامه‌ریزی‌شده‌ی Ethereum 2.0 را فراهم می‌کند.

با‌این‌حال، هاردفورک لندن به‌دلیل تغییرات چشمگیری که در کارمزد معاملات رمزنگاری و استخراج از آن ایجاد کرده، باعث اختلاف‌نظر میان بعضی از افراد نیز شده است. تأثیرات دقیق این تغییرات برای کاربرها و ماینرها کاملاً مشخص نیست؛ اما به‌دلیل اینکه Ethereum 2.0 به‌زودی ارائه می‌شود، این هاردفورک موقتی خواهد بود. برای آشنایی با اتریوم 2.0 و ویژگی‌های آن، این مقاله از تترلند را بخوانید.

هارد فورک اتریوم

اخبار جدید درباره هارد فورک لندن

به‌روزرسانی لندن اتریوم کار دشواری است و دو پیشنهاد جدید برای بهبود شبکه اتریوم (EIP) را ارائه می‌دهد. با انتشار نسخه Ethereum 2.0 برای سال ۲۰۲۲، به‌روزرسانی لندن مقدماتی را برای انتقال به الگوریتم اثبات سهام فراهم می‌کند.

استخراج‌کنندگان هم‌زمان با افزایش سختی استخراج، سرعت استخراج را کاهش می‌دهند. از‌آن‌جاکه لندن هارد فورک است، همه گره‌ها برای ادامه استخراج و اعتبار‌سنجی باید از قوانین تازه و آخرین نسخه استفاده کنند.

مهم‌ترین تغییر در کارمزد معاملات، مکانیزم تورم جدید است. پیش‌از‌این، کاربران برای پرداخت کارمزدهای به‌اصطلاح گس Gas خود پیشنهادی را وارد می‌کردند. ماینرها معاملات را بر‌اساس کارمزد اضافه‌شده در اولویت قرار می‌دهند. آن‌ها از کارمزد تراکنش‌ها به‌عنوان پاداش اضافه‌کردن آن به بلوک دیگر استفاده می‌کنند.

در‌حال‌حاضر هر بلوک به‌جای آن، کارمزدی ثابت خواهد داشت. این تغییر در نتیجه استاندارد EIP-1559 همراه با استاندارد EIP-3238 در به‌روزرسانی لندن ایجاد شده است.

هاردفورک اتریوم 2.0

پیشنهاد بهبود اتریوم EIP چیست؟

پیشنهادهای بهبود اتریوم (EIP) درواقع برخی مشخصات فنی است که ویژگی‌های جدید بلاکچین اتریوم را ترسیم می‌کند. توسعه‌دهندگان پیشنهادهای خود را در‌کنار پیشنهادهای توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم قرار می‌دهند. قبل از اینکه انجمن پیشنهاد را بپذیرد، هرکسی می‌تواند پیشنهاد بهبود اتریوم خود را تهیه کند و آن را برای بحث و گفت‌وگو ارائه دهد.

اتریوم eip

استاندارد EIP-1559 چیست؟

استاندارد EIP-1559 درواقع تغییر پیشنهادی در نحوه پرداخت کارمزدهای کاربران در شبکه اتریوم است. بنیان‌گذار و خالق اتریوم، ویتالیک بوترین Vitalik Buterin و تیم دیگری از توسعه‌دهندگان این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند.

با گذشت زمان، مقدار متوسط ​​کارمزد پرداختی کاربران شبکه اتریوم برای معامله‌ها و تراکنش‌های کوچک بسیار پرهزینه شده است. به‌عنوان مثال، اگر کارمزد شبکه در‌حدود ۲۰ دلار (USD) باشد، ارسال ۲۰ دلار اتر (ETH) یا دارایی دیجیتال دیگر به‌دلیل کارمزد بسیار زیاد انتقال بر بستر شبکه اتریوم به‌صرفه و منطقی نیست. این کارمزدهای زیاد باعث کاهش استفاده از شبکه به‌ویژه برای افراد مبتدی می‌شود.

استاندارد EIP-1559 مکانیزم جدید قیمت‌گذاری معاملات را پیشنهاد می‌کند که درعوض برای هر بلوک کارمزد پایه تعیین می‌کند. بلاکچین کارمزد را به‌اصطلاح می‌سوزاند و باعث کاهش عرضه کلی اتر (ETH) می‌شود.

کارمزد پایه برای هر بلوک بسته به تقاضای شبکه تغییر می‌کند. اگر بلوکی با معاملات بیش از ۵۰درصد پر شود، کارمزد پایه افزایش می‌یابد و برعکس. این مکانیسم تلاش می‌کند تا برای اکثر بلوک‌ها سطح تعادل تا نیمه کامل را حفظ کند.

 استاندارد EIP-1559

استاندارد EIP-3238 چیست؟

در شبکه اتریوم ، بمب ساعتی سختی شبکه وجود دارد که استخراج اتریوم را بسیار دشوارتر می‌کند! وقتی به بمب ساعتی دشواری سختی استخراج رسیدیم، زمان لازم برای استخراج بلوک جدید آن‌قدر طولانی خواهد بود که سودآوری ماینرها کاهش می‌یابد و معاملات بسیار کُند پیش می‌رود. توسعه‌دهندگان می‌خواهند مطمئن شوند که ماینرها چاره‌ای جز توقف استخراج Ethereum 1.0 ندارند و پس از انتشار به Ethereum 2.0 منتقل می‌شوند.

با‌این‌حال، بلاک‌چین خیلی زود به این مرحله می‌رسد. برای اطمینان از اینکه شبکه اعتبارسنج‌ها را در زمان مناسب به مدل اجماع اثبات سهام Ethereum 2.0 تحریک می‌کند، استاندارد EIP-3238 بمب ساعتی را به‌تأخیر می‌اندازد. بدون این استاندارد این احتمال وجود دارد که ماینرها مانند Ethereum و Ethereum Classic، از Ethereum 1.0 استفاده کنند.

استاندارد EIP-3238

دیدگاه جامعه رمزارزها و کاربران درباره هارد فورک لندن اتریوم

درباره ارتقای شبکه لندن، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که عمدتاً به کارمزدهای معاملاتی مربوط است. اگرچه ماینرها در حال آماده‌سازی و تکمیل Ethereum 2.0 با استفاده از الگوریتم اثبات کار هستند، این به‌روزرسانی کارمزدهایی که ماینرها دریافت می‌کنند، بسیار تغییر می‌دهد. این کاهش می‌تواند به‌طور بالقوه به کاهش سودهای استخراج‌کنندگان منجر شود.

به‌روزرسانی هارد فورک لندن اتریوم برای کاربران چه معنا و نتایجی دارد؟

هرچه مبلغ بیشتری برای کارمزدها پرداخت کنید، معاملات شما به‌سرعت انتخاب می‌شوند و اعتبارسنج‌ها آن‌ها را تأیید می‌کنند. باوجوداین پس از به‌روزرسانی هارد فورک لندن اتریوم، دیگر به انتخاب مقدار کارمزد پرداختی هنگام انجام معاملات بر بستر شبکه اتریوم نیازی نخواهید داشت.

درعوض، به‌راحتی می‌توانید کارمزد پایه را مشاهده کنید. با‌این‌حال، کارمزد پایه ممکن است بین فاصله زمانی که معامله‌ای را ثبت می‌کنید و زمانی‌که به بلوک اضافه می‌شود، تغییر کند. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید سقف کارمزد را به‌عنوان حداکثر مبلغی تعیین کنید که می‌خواهید پرداخت کنید. اگر استخراج‌کننده‌ای معامله شما را در بلوکی قرار دهد که کارمزذ پایه کمتر از سقف کارمزد شما باشد، شبکه این اختلاف را به شما پرداخت می‌کند.

به روزرسانی هارد فورک

جمع‌بندی

هارد فورک لندن اتریوم یکی از به‌روزرسانی‌های مهمی است که درزمینه نحوه تعامل کاربران با شبکه اتریوم مشاهده کرده‌ایم. بسیاری از به‌روزرسانی‌های قبلی بسیاری از سیستم‌ها را تغییر داده است که معمولاً هنگام استفاده از شبکه اتریوم نمی‌بینیم. اکنون احتمال کاهش قیمت و زمان معاملات بسیار بیشتر است؛ اما هنوز تضمین‌شده نیست.

باوجوداین، انتقال الگوریتم اثبات سهام PoS از Ethereum 2.0 برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است؛ بنابراین، اجرای هارد فورک لندن هنوز محدود و موقت است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا