متوسطمقاله

همه‌چیز درباره دریافت وام با ارزهای دیجیتال

امکان دریافت وام با ارزهای دیجیتال وجود دارد؟ شاید تصور اینکه روزی ارز­های دیجیتال بتوانند به کاربران وام بدهند، کمی سخت باشد؛ اما امروزه می‌­بینیم که چنین امکانی فراهم شده است و از سرمایه‌­گذاران کریپتو می‌­توانیم سرمایه‌­شان را قرض بگیریم و آنان نیز از هولد سرمایه‌­شان سود ببرند.

اگر می‌­خواهید درباره دریافت وام با ارزهای دیجیتال اطلاعات بیشتری به‌­دست آورید، پیشنهاد می‌­کنیم تا انتهای این مقاله بلاگ تترلند همراه ما باشید.

پیشرفت‌­های حوزه دیفای

خرید‌و‌فروش ارز دیجیتال یکی از فعالیت‌های اصلی­ این حوزه است؛ اما در‌کنار این حوزه بخش‌­های غیرمتمرکز نیز پیشرفت زیادی کرده‌­اند. این بخش‌ها به‌‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز ظرفیت‌ زیادی برای ایجاد بستر­های جدید سرمایه‌­گذاری دارند.

پلتفرم­‌های مذکور می‌­توانند با استخر­های تأمین نقدینگی قابلیتی مانند استیکینگ داشته باشند. همچنین، اخذ وام به‌وسیله ارزهای دیجیتال یکی دیگر از قابلیت­‌های این پلتفرم‌هاست. امور مالی غیرمتمرکز باعث شده است تا دیفای قدرتمندتر از پیش شود.

قابلیت وام‌­گرفتن و وام­‌دهی در پلتفرم دیفای به‌­خوبی جا افتاده و دیدگاه عمومی درباره استفاده از چنین وام‌­هایی مثبت است. پیش‌­بینی می‌­شود که در‌ادامه کار رغبت مردم به استفاده از چنین وام‌­هایی بیشتر هم بشود.

دیفای به چه معناست؟

پیش از اینکه بخواهیم دریافت وام با ارزهای دیجیتال در پلتفرم دیفای را بررسی کنیم، باید بگوییم که دیفای به چه معناست. دیفای اکوسیستمی است که بسیاری از اپلیکیشن‌­های مالی را در خود جای می‌دهد و بر‌اساس بلاکچین فعالیت می‌­کند. تفاوت دیفای با دیگر نهاد­های مالی در این است که شخص ثالثی در آن دخالت ندارد یا مقامی مرکزی برایش مشخص نشده است که تصمیمات در ­دستش باشد.

در چنین شبکه­‌هایی، بسیاری از مسئولیت­‌ها برعهده قراردادهای هوشمند است. تحلیل­گران بسیاری اعتقاد دارند که ماهیت دیفای به ماهیت بلاکچین بسیار نزدیک است؛ چراکه هر دو آن‌ها برای غیرمتمرکزسازی امور مالی تلاش می‌کنند. در شبکه‌­های دیفای شفافیت بیشتری را شاهد هستیم؛ موضوعی که در مباحث مربوط به وام نیز اهمیت دارد.

چگونه می‌­توان در پلتفرم دیفای وام گرفت؟

پلتفرم­‌های دیفای تلاش می‌کنند تا وام­‌های کریپتویی را ارائه بدهند که در آن به اعتماد به واسطه نیازی نباشد. در دنیای ارز دیجیتال، به‌­دلیل هویت و قوانین خاص قرض‌­دادن و قرض‌­گرفتن ساده‌­تر است. قرارداد­های هوشمند این کار را برای ما انجام می‌­دهند. قرارداد­های هوشمند می‌­توانند فرایندی کاملاً خودکار و هوشمند را بسازند. ارائه وام برای سرمایه‌­گذاران کریپتو راهی برای کسب سود (APY) آسان بر بستر بلاکچین است.

این مفهوم تقریباً برابر با سود سالانه سپرده‌­گذاری در بانک‌­هاست. سرمایه­‌گذارانی که در پلتفرم‌­های دیفای سرمایه خود را هولد می‌­کنند، در بازه زمانی مشخص سود خاصی به سرمایه­‌شان تعلق خواهد گرفت. افراد دیگر نیز که به این اعتبار نیاز دارند، آن را با استفاده از ارز دیجیتال می‌­توانند دریافت کنند.

وام­‌های ارز دیجیتال با وام­‌های متداول چه تفاوتی دارند؟

بلاکچین اساس وام به‌وسیله ارزهای دیجیتال را در دیفای تشکیل می‌­دهد. همان‌طور‌که گفتیم، امور مالی غیرمتمرکز فناوری‌­های خاصی دارند که به آن‌ها امکان وام‌­دهی با عملکردی بهتر را ارائه می‌­دهد. در چنین سیستمی، انتقال پول بدون واسطه انجام می‌­شود و شفافیت مالی نیز درمقایسه‌با سیستم سنتی تا حد بسیار زیادی بیشتر شده است.

وام­‌های سنتی نیازمند تضمین یا به‌­نوعی وثیقه هستند. وثیقه­‌ها بسته به هدف وام متفاوت‌اند. برای مثال، ممکن است در وام خودرو، خودِ خودرو خریده‌­شده به‌­عنوان وثیقه نزد بانک قبول شود. اگر گیرنده وام قسط­‌های خود را نپردازد، بانک می‌­تواند وثیقه را به‌راحتی تصاحب کند. 

سیستم­‌های غیرمتمرکز نیز چنین موردی را در خود دارند. در این سیستم‌­ها، وثیقه نمی‌­تواند فیزیکی باشد. در سیستم دیفای، شخصی که وام را دریافت می‌­کند، باید چیزی ارائه دهد که ارزشش از مبلغ وام بیشتر است. این سیستم هم برای فرد وام­‌دهنده و هم برای فرد وام‌گیرنده سودمند است. در این سیستم، قابلیت­‌هایی قرار داده شده است تا سرمایه‌­گذاران سود خود را با استفاده از معاملات مارجین در مدت‌زمان هولد سرمایه بیشتر کنند.

نحوه اخذ وام در پلتفرم دیفای چگونه است؟

در سیستم­‌های دیفای، اخذ وام به‌وسیله ارزهای دیجیتال بسیار راحت است. وام‌گیرنده فقط باید این سه شرط عمومی را برای دریافت وام رعایت کند:

  • نام‌­نویسی در یکی از پلتفرم‌های وام‌­دهی دیفای
  • ساخت ولت دیجیتال و اتصال آن به پلتفرم
  • استفاده از قرارداد­های هوشمند سیستم

برخلاف روش‌­های سنتی، کسی نمی‌­تواند در سیستم دیفای ترجیحی رفتار کند؛ چراکه محیط ساخته‌شده بدون سانسور است. در فرایند اخذ و تحویل وام در پلتفرم­‌های دیفای، سه بخش نقش اصلی را اجرا می‌­کنند: ۱. وام‌­دهنده؛ ۲. وام‌­گیرنده؛ ۳. پلتفرم دیفای.

پیش از اخذ وام، وام‌­گیرنده باید مبلغی را به‌­عنوان وثیقه تقدیم پلتفرم کند. شایان ذکر است که انواع بدون وثیقه و اصطلاحاً فلش نیز وجود دارند که در آن‌ها دیگر به پرداخت وثیقه نیازی نیست.

بخش سومی که پیش‌­تر ذکر کردیم، می‌­تواند قرارداد هوشمندی باشد که همه‌­چیز را دقیق و با برنامه‌­ریزی جلو می‌­برد. درعین‌حال، ­بخش سوم می‌­تواند خود پلتفرم باشد که در این صورت وام­‌دهندگان باید سرمایه­‌هایشان را به استخر نقدینگی وارد کنند.

پلتفرم در چنین وضعیتی کل فرایند اخذ و تحویل وام را مدیریت خواهد کرد و به سرانجام خواهد رساند. برای توزیع سود بین سرمایه­‌گذاران در استخر، پلتفرم راه‌­های مختلفی ارائه می‌دهد و سرمایه­‌گذاران نیز با نگاه شخصی خود می‌­توانند یک یا چند گزینه را انتخاب کنند.

مزایا و معایب دریافت وام با ارزهای دیجیتال

هر پدیده­‌ای مزایا و معایب خود را دارد‌. در‌ادامه مقاله، قصد داریم به مزایا و معایب اخذ وام به‌وسیله ارزهای دیجیتال اشاره کنیم.

مزایای اخذ وام از دیفای

۱. مراحل ساده‌­تر

در سیستم­‌های سنتی، مراحل اخذ وام ملال­‌آور است. این مسئله فقط به ایران مربوط نیست و در تمام دنیا، مراحل اداری اخذ وام شبیه فاجعه‌­ای است که افراد سعی می‌­کنند به‌سراغش نروند. در پلتفرم دیفای، دیگر شاهد چنین مسائلی نیستیم و اخذ وام به­‌سرعت و با سهولت انجام می‌­شود.

۲. مراحل از‌پیش‌تعیین­‌شده

در وام‌­دهی ارز دیجیتال، می‌توانیم کدنویسی را انجام دهیم و مراحل کار را مشخص کنیم. در این جریان، قراردادهای هوشمند نیز به‌­عنوان نقطه عطفی ما را یاری می‌­دهند. کل فرایند خودکار است و به دخالت دستی نیازی نیست. در چنین سیستمی، مسلماً ضریب خطا نیز بسیار کم است.

۳. قابلیت کسب درآمد

برای کسب درآمد غیرفعال، راه­‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه‌­ها وام­‌دهی در پلتفرم­‌های دیفای است. در این سیستم، به انجام کارهای دشوار احتیاجی نیست و با همین شرط کاربران می‌­توانند سود­های رضایت‌بخشی از پلتفرم دریافت کنند. تنها کاری که سرمایه‌­گذاران باید انجام دهند، وارد­کردن سرمایه‌­شان به استخر است. باقی مراحل برعهده خود پلتفرم خواهد بود.

۴. دریافت سریع‌­تر وام

اخذ وام، تنها مرحله وام نیست و بسیاری از موضوعات دیگر به وام وابسته هستند. برای نمونه، اینکه تقلبی نشود، مدارک ارائه شوند، مدارک به تأیید برسند و… . در گذشته، مراحل وام به­‌صورت دستی انجام می‌­شد که سرعت کار را تا حد زیادی کاهش می‌داد.

امروزه نیز با کامپیوتری‌­شدن سیستم­‌ها باز‌هم سرعت کُند تحویل وام را شاهد هستیم؛ زیرا سیستم‌­های کامپیوتری به‌طور مستقل عمل نمی‌­کنند و به دخالت خارجی نیاز دارند. این در حالی است که دیفای این‌طور نیست و به‌­کمک قرارداد هوشمند و فناوری غیرمتمرکز می‌­توان سرعت کار را بسیار افزایش داد.

۵. ثبات بیشتر در تصمیمات وام‌­دهی

قوانین توصیف­‌کننده سیاست­‌های اعتباری ثبات تصمیم­‌های وام را به­‌نوعی تضمین می‌­کنند. در سیستم سنتی، در ارزیابی خصیصه­‌های متقاضی و ساختار معاملات شاهد تغییرات پذیره‌­نویس و عدول وی از قانون اولیه هستیم؛ درحالی‌که دیفای چنین وضعیتی ندارد.

۶. هم‌­راستایی با قوانین محلی

سیستم می‌­تواند به­‌خوبی قوانین رعایت‌­شده و شرایط پیشین پرداخت وام­‌های سنتی را تحلیل کند و شرایطی مطابق با همان ارائه دهد. با این ترفند هیچ‌وقت تناقضی را بین قوانین محلی و سیستم دیفای مشاهده نخواهید کرد.

۷. بدون محدودیت

برای اخذ وام از این پلتفرم­‌ها نیازی نیست از کسی اجازه بگیرد؛ چراکه چنین سیستم‌­هایی برای تمامی مردم جهان ساخته شده‌­اند و شرایط آن را نیز در نظر گرفته‌­اند. در وام‌­دهی ارز دیجیتال، منطقه جغرافیایی و واحد پولی ملاک نیست و فقط یک کیف‌پول برای اتصال به سیستم کفایت می‌­کند.

۸. شفافیت مالی

بلاکچین­‌ها به شفافیت مشهورند. طبیعی است اگر کسی بخواهد ماهیت این بستر را حفظ و در آن فعالیت مالی را شروع کند، با‌توجه‌به ذات بستر به‌طورشفاف کار خواهد کرد. سیستم‌­های پرداخت وام نیز چنین وضعیتی دارند.

۹. نبود تغییر

معماری بلاکچین تغییرناپذیر است و کسی نمی‌­تواند از آن چیزی کم کند یا به آن بیفزاید. در‌صورت ایجاد تغییر، بلاکچین ماهیت اولیه خود را کاملاً از دست می‌­دهد و بلاکچین جدیدی خواهد شد.

۱۰ حضانت شخصی

کیف‌پول­‌های غیرحضانتی که عموماً بر بستر وب ۳ هستند، کنترل و مدیریت بر دارایی را بیشتر خواهند کرد.

وام ارز دیجیتال

معایب اخذ وام از دیفای

۱. احتمال فسخ وام

دنیای ارز دیجیتال دنیای پرریسکی است و در آن فراز‌و‌فرود­های قیمتی فراوانی را شاهد هستیم. این افزایش و کاهش احتمال فسخ وام را افزایش می‌­دهد.

۲. ریسک زیاد در سبد سرمایه‌­گذاری

تنوع‌بخشیدن به سرمایه­‌گذاری کار اشتباهی نیست و در اکثر مواقع جواب می‌­دهد؛ اما با ورود به حوزه وام‌دهی، خصوصاً وام­‌دهی ارز دیجیتال، ریسک سبد تا حد غیرمعقولی افزایش خواهد یافت.

۳. احتمال هک

قرارداد­های هوشمند با کدنویسی­‌های دقیق جای هیچ‌گونه نگرانی ندارند؛ اما نگرانی ما از این است که آیا کد­نویسی‌­ها دقیق انجام شده است یا خیر.

چند نوع وام ارز دیجیتال داریم؟

به‌طورکلی، سه نوع وام ارز دیجیتال وجود دارد که در‌ادامه مقاله، آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. وام وثیقه‌­ای یا وثیقه­‌شده

در این نوع وام، معمولاً ارزش وام معادل نصف مبلغی است که وثیقه‌­اش را ارائه می‌­دهید. این فضا باعث می­‌شود که در‌صورت کاهش ارزش وثیقه، جا برای ادامه کار وجود داشته باشد. این موضوع کاملاً به‌نفع وام‌­گیرنده است؛ زیرا این فضای ۵۰درصدی باعث می‌­شود که حتی در‌صورت ریزش ارزش وثیقه، وام ادامه پیدا کند و لغو نشود.

در این نوع وام، دیگر نیازی به عجله نیست؛ چون شما وثیقه با‌ارزشی را در گرو پلتفرم می‌­گذارید و پلتفرم نیز به­‌صورت متقابل فرصت بازپرداخت را برایتان مشخص خواهد کرد.

۲. وام‌­ فلش یا آنی

دلیل نام­‌گذاری‌­ وام آنی فقط این نیست که فوری به شما داده می‌­شود؛ چراکه به‌سرعت نیز باید تسویه شود. وام آنی هنگام بازپرداخت از شما اصل پول و مقدار سود را خواهد خواست. فردی که برای وام فلش درخواست می‌­دهد، اگر شرایط بازپرداخت آن را نداشته باشد، معامله پیش از تأیید­شدن داخل بلاک لغو خواهد شد.

برای اخذ وام به‌وسیله ارزهای دیجیتال از نوع فلش، باید سریع عمل کنید. معمولاً از چنین وام‌­هایی برای کسب سود از تناقض دو قیمت در استخر­های مختلف کمک گرفته می‌­شود که قابلیت تصفیه در لحظه را دارد.

۳. وام‌ نیمه‌وثیقه­‌شده

در این نوع وام، یکی از طرفین مقداری ارز دیجیتال به فرد نیازمند وام می‌دهد. این مقدار برای استفاده مستقیم نیست و باید صرف وثیقه وام اصلی شود. این نوع وام، وام کامل رمز‌ارزی نیست؛ اما کمک می‌­کند که بخشی از نیاز کاربران تأمین شود و آنان راحت‌­تر بتوانند وام­شان را تهیه کنند.

بهترین پلتفرم­‌ها برای اخذ وام به‌وسیله ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

پس از آشنایی با انواع وام ارز دیجیتال، باید بدانید که کدام‌یک از پلتفرم‌­های دیفای چنین وامی را ارائه می‌دهند. درادامه مطلب، بهترین پلتفرم‌ها برای اخذ وام به‌وسیله ارز‌های دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

۱. میکر

این پلتفرم استیبل­‌کوینی دارد که برپایه دلار آمریکا بنیان نهاده شده است. میکر فقط همین یک توکن را ندارد و پروژه‌­های مختلفی را آغاز کرده است. علاوه‌براین، کار با آن قوانین خاص خودش را دارد و سرمایه‌­گذاران باید تا حدودی با جزئیات معامله در میکر آشنا باشند.

۲. کامپاند

پروتکلی خودگردان و الگوریتمی است که قصد دارد برنامه­‌های مالی آزادی را در جهان ارائه دهد. کامپاند یک توکن حاکمیتی به نام COMP نیز دارد. شایان ذکر است که برای ردیابی واریز­ها از توکن بومی این شبکه استفاده می‌­شود.

۳. آوه

آوه پروژه‌ای متن‌­باز است و برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ را‌ه‌­اندازی شد. در این پلتفرم نیز، سرمایه‌­گذاران می‌­توانند با وارد­کردن سرمایه خود به استخر، aToken دریافت کنند.

۴. بایننس

بایننس صرافی مشهوری است که نام آن برای بسیاری از سرمایه‌­گذاران آشناست. جالب است بدانید که این صرافی نیز خدمات ارائه وام به‌وسیله ارزهای دیجیتال را در‌اختیار کاربران قرار می‌­دهد.

جمع‌­بندی

دریافت وام با ارزهای دیجیتال کار سختی نیست. شما باید در ابتدا پلتفرم خود را انتخاب کنید و سپس به‌سراغ نوع وام بروید. در این سیستم، با شفافیت مالی بیشتری روبه‌­رو هستید و وام­ نیز بسیار زود به‌­دستتان خواهد رسید. علاوه‌براین، با ظرفیت وام­‌های آنی می‌­توانید از استخر­های مختلف دیفای سود کسب کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا